خانه
قیمت خودرو
لیزینگ خودرو
اجاره خودرو
اطلاعات خودرو
سواری
شرکت های داخلی :
آسان موتور
اطلس خودرو
ایران خودرو
ایرتویا
پارس خودرو
پرشیا خودرو
دیارخودرو
رامک خودرو
سایپا
ستاره ایران
کرمان خودرو
کرمان موتور
گروه بهمن
مدیران خودرو
شرکت های بیشتر
شرکت های خارجی :
ام جی
آئودی
بی ام و
پژو
تویوتا
دوج
رنو
شورولت
کیا
لکسوس
لیفان
مرسدس بنز
نیسان
هیوندای
شرکت های بیشتر
کامیون
آریا دیزل
آمیکو
ایران خودرو دیزل
بهمن دیزل
خودرو کویر (BMC)
خودروسازان دیزلی آذربایجان
رایان دیزل ایران
زامیاد
سایپا دیزل
سپهر دیزل کاوه (Hyundai)
کاریزان خودرو(KAVIAN)
ماموت دیزل
CAT
اسکانیا
ایویکو
بنز
داف
رنو
مان
ولوو
یو دی
وانت
ایران خودرو
ایرتویا
بهمن خودرو
دیار خودرو
زامیاد
سایپا
ایسوزو
تویوتا
جی ام سی
دوج
رام
سوزوکی
شورولت
فورد
فولکس
کادیلاک
نیسان
هوندا
موتور
ایران دوچرخ
تک تاز موتور
تلاش
آپریلیا
بی ام و
دوکاتی
سوزوکی
کاوازاکی
هارلی دیویدسون
هوندا
یاماها
اتوبوس
ایران خودرو دیزل
رانیران
زامیاد
سپهر دیزل کاوه (Hyundai)
عقاب افشان
اسکانیا
بنز
فورد
مان
میتسوبیشی
هایر
آگهی خودرو
سواری
کامیون
وانت
موتور
اتوبوس
خدمات خودرو
نمایندگی مجاز
آرتاتاک موتور
آریا دیزل
آرین موتور پویا
آسان موتور
اطلس خودرو
آمیکو
ایران خودرو
ایرتویا
پارس خودرو
پرستوی آبی
پرشیا خودرو
جیلران موتور
دیار خودرو
رامک خودرو
سایپا
سایپا دیزل
ستاره ایران
کرمان خودرو
گروه بهمن
گریت وال (ولیکس)
مدیا موتور
مدیران خودرو
معین موتور
جایگاه سوخت
CNG
اخبار خودرو
لیزینگ
قیمت و لیزینگ
داخلی
مسابقات داخلی
فنآوری
سوپر ماشین
کانسپت
کلاسیک
کلیپ تبلیغاتی
موتورسیکلت
عمومی
رسمی
تیونینگ
اتومبیلرانی
مسابقه هفته
سایت
آگهی
مقالات خودرو
فنی
بررسی و مقایسه
پادکست
خودروی سنگین
موتورسیکلت
سوپر ماشین
کلاسیک
خودروهای سبز
خودروهای آینده
فنآوری
اپلیکیشن
اتومبیلرانی
عمومی
مصور
برترینها
مسیریابی
اخبار خودرو
:
عمومی
:
معیار خارجیها برای احداث کارخانه خودرو
1395/06/29
16:00
معیار خارجیها برای احداث کارخانه خودرو
پس از نهایی شدن حضور پژو و سیتروئن در ایران اکنون شرکت فولکسواگن درصدد نهایی کردن مذاکرات خود بر آمده و در این بین علاوه بر تمایل کرمانموتور و ماموت برای همکاری با این خودروساز آلمانی، برخی سرمایهداران کشور نیز برای جلب نظر مدیران فولکسواگن، پیشنهادهایی مطرح کردهاند.
برای نمونه بهتازگی خبری مبنی بر ارسال پیام از سوی جمعی از سرمایهداران استان قم به مسئولان فولکسواگن برای راهاندازی خط تولید خودرو در این استان منتشر شده است. براساس این خبر، سرمایهداران قم تاکید کردهاند در صورت اعلام آمادگی فولکس برای حضور در قم، حاضر به سرمایهگذاری مشترک نیز هستند. پیشنهاد سرمایهداران استان قم در حالی مطرح میشود که شرکت فولکسواگن از گذشته با کرمانموتور همکاری داشته و از سوی دیگر بسیاری از سایتهای خودروسازان کشور، با کمترین ظرفیت مشغول فعالیت هستند و از زیرساختهای مناسبی برای تولید خودرو با طرفهای خارجی برخوردارند. از سوی دیگر به نظر میرسد وضعیت آبوهوایی و کمبود آب در استان قم، از عوامل بازدارنده برای سرمایهگذاری خودروسازان خارجی در این استان باشد که بر همین اساس صمت در این گزارش تصمیم دارد به بررسی شاخصهایی که خودروسازان خارجی برای احداث سایت تولید خودرو در کشورهای موردنظرشان دارند، بپردازد.
آنطور که یک کارشناس صنعت خودرو میگوید خودروسازان خارجی برای انتخاب منطقهای برای سرمایهگذاری شاخصهای مختلفی را درنظر میگیرند که یکی از این موارد وجود سرمایهگذاران داخلی است اما مهمتر از آن به پیشینه و تجربه شریک داخلی در خودروسازی اهمیت میدهند. برای نمونه فولکسواگن شرکت ماموت را برای همکاری مشترک در ایران انتخاب کرده است؛ شرکتی که پیشینه فعالیت خودرویی در ایران دارد. حسن کریمیسنجری در گفتوگو با صمت اظهار میکند: اگر شرکتی تصمیم به ساخت کارخانه جدید داشته باشد، به ارزان بودن قیمت زمین نیز توجه دارد و برای نمونه امکان دارد قم از این جهت موقعیت مناسبی باشد. موضوع دیگر دسترسی به زنجیره تامین است. در ایران قطعهسازان به صورت پراکنده در مناطق مختلف مشغول فعالیت هستند و در شهرهای مختلفی ازجمله تبریز، مشهد، رشت و... پراکنده شدهاند این در حالی است که زنجیره تامین باید به صورت متمرکز در منطقهای مشخص گردهم آیند. برای نمونه تمام صنعت خودرو و قطعه کشور ترکیه در ۴ کشور نزدیک به هم متمرکز شدهاند یا خودروسازان امریکایی در دیترویت به فعالیت میپردازند. به گفته کریمیسنجری نزدیک بودن به زنجیرههای تامین و کاهش هزینههای لجستیک بهعنوان یک شاخص برای سرمایهگذاری در صنعت خودرو معرفی میشود زیرا هزینههای حملونقل تاثیر بسیاری روی قیمت تمامشده خودرو دارد. وی استفاده از سایتهای موجود در کشور را بهترین گزینه برای تولید مشترک با خودروسازان خارجی دانسته و توضیح میدهد: خودروسازان کشور سایتهای تولیدی بسیاری دارند و بهتر است خودروسازان خارجی به جای احداث کارخانهای جدید، این سایتها را خریداری کنند. از تمام شرایط که بگذریم، انتخاب نوع فعالیت و احداث کارخانه خودروسازی باید به طرف خارجی سپرده شود. این شرکتها از امکانات سختافزاری و زیرساختهای خوبی برخوردارند که خارجیها میتوانند با خرید سهام و تغییر در اتوماسیون این شرکتها، فعالیت خود را در کشور آغاز کنند. البته امکان دارد در بررسی شاخصهایی مانند لجستیک، نیروی انسانی و... ساخت یک سایت جدید توجه اقتصادی داشته باشد اما با توجه به سایتهای موجود در کشور به نظر میرسد این رویه برای خودروسازان خارجی به صرفه نخواهد بود.
هزینههای بالا در مناطق بد آبوهوا
برای تولید یک خودرو به هزاران قطعه کوچک و بزرگ نیاز است بنابراین خودروسازان و قطعهسازان به طور پیوسته با یکدیگر در تعامل هستند. در این شرایط هر اندازه شرکتهای خودروسازی به شبکههای تامین قطعه نزدیک باشند، علاوه بر کاهش هزینههای حملونقل، دسترسیشان به قطعات آسانتر میشود. بهطور کلی در کشورهایی که صنعت خودرو وجود دارد، قطعهسازان و خودروسازان در فضایی نزدیک به هم متمرکز میشوند اما همانطور که کریمی سنجری اشاره کرده، قطعهسازان ایرانی فعالیتی پراکنده در ایران دارند و این پراکندگی، انتخاب را برای خودروسازان خارجی که تمایل به سرمایهگذاری در کشور دارند، دشوار میکند. در همینحال عضو هیاتمدیره انجمن تخصصی مراکز تحقیق و توسعه صنایع و معادن نیز معتقد است خودروسازان برای انتخاب سایت مونتاژ سعی بر آن دارند به واحدهای صنعتی و قطعهسازان نزدیک باشند تا برای تامین قطعات با مشکل کمتری مواجه شوند. امیر سیمدار در همین رابطه به صمت میگوید: اگر خودروسازی خارجی تصمیم به مونتاژ خودروهای خود به صورت کامل (سیکیدی) داشته باشد، در این شرایط الزامی برای نزدیک بودن کارخانه مونتاژ به شرکتهای قطعهسازی داخل وجود ندارد بهگونهای که در برخی از مناطق صنعتی تسهیلاتی برای آنها درنظر گرفته میشود. وی میافزاید: این شرکتها ترجیح میدهند کارخانههایشان به گمرکهای کشور نزدیک باشد و در این بین مناطق ویژه اقتصادی بهترین گزینه خواهد بود. بنابراین برای انتخاب یک منطقه برای احداث کارخانهها ملاک مختلفی موردبررسی قرار میگیرد. اگر خودروساز داخلی تصمیم به راهاندازی کارخانه خودروسازی داشته باشد باید به برخی شرایط منطقهای و سیاسی نیز توجه داشته باشد اما این ملاحظات برای خودروسازان خارجی نباید درنظر گرفته شود. سیمدار با بیان اینکه برای خودروسازان خارجی موقعیت جغرافیایی و وضعیت آبوهوایی منطقه نیز اهمیت دارد به نمونههایی از تاثیر موقعیت نامناسب آبوهوایی بر تولید خودرو پرداخته و توضیح میدهد: در گذشته برخی سایتهای خودروسازی در مناطقی با آبوهوای نامطلوب احداث شد و مشکلات بسیاری برای تولید خودرو ایجاد کرد. هنگامیکه در منطقهای میزان گرد و خاک زیاد باشد، به طور طبیعی هزینههای سالن رنگ افزایش پیدا میکند زیرا به روشهای خاصی نیاز دارد تا این آلودگی وارد سالن رنگ نشود. علاوه بر آن در فضاهای آهکی یا جاهایی که ذرات ریز وجود دارد، برای فیلتر به فناوری بالاتری نیاز است که این موارد هزینهها را بسیار افزایش میدهد. براساس این گزارش برای احداث یک کارخانه خودروسازی از سوی سرمایهگذاران داخلی و خارجی شاخصهای مختلفی از جمله نزدیک بودن به زنجیره تامین، ارزان بودن زمین و منابع انسانی، استفاده از زیرساختهای سایتهای قدیمی و... موردتوجه قرار میگیرد اما در این بین نوع آبوهوای یک منطقه نیز در این سرمایهگذاریها اهمیت دارد. در ارتباط با پیشنهاد سرمایهداران استان قم به مسئولان شرکت فولکسواگن برای احداث کارخانه خودروسازی، اگرچه این شرکت آلمانی شرکت ماموت را بهعنوان شریک اصلی خود انتخاب کرده است اما از آنجایی که سرمایهدار داخلی برای سرمایهگذاری مشترک با طرف خارجی اظهار آمادگی کرده، با توجه به شرایط آبوهوایی استان قم، در آینده مشخص میشود که این خودروساز آلمانی حاضر به سرمایهگذاری در قم میشود یا فعالیت خود را در خودروسازی داخلی ادامه خواهد داد.
منبع
صمت
برچسب :
خودرو
,
تولید خودرو
,
رنو
,
فولکس واگون
,
بازار خودرو
,
واردات خودرو
مرتب سازی :
محبوبترین
تاریخ صعودی
تاریخ نزولی
نظرات کاربردی
همه نظرات
>
0 نظر
صفحه 1 از 0
ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام
پاسخ به :
نظر شما
نظر شما با موفقیت ارسال شد.
مقالات برتر
هفته
|
ماه
|
سال
پربحث ترین خودروی
هفته
|
ماه
|
سال
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
مقالات
Masoudd2
3 نظر
اطلاعات خودرو
دوگانه آبی کبود طرح دوم یکپارچه تحویل 30 دی بخشنامه 4614
107 نظر
شایان بهاری
46 نظر
***207***
24 نظر
آخرین نظرات اخبار و مقالات
ثبت نام شاهین اتوماتیک و ساینا S (دی 1402)
باران
: سلام برای من پیامک سهند اومده الان من اینا نمیخام یعنی دیگه نمیتونم دوباره یه ماشین دیگه ثبت نام کنم
فروش خودروهای وارداتی با تحویل 3 ماهه (بهمن 1402)
میثم
: سلام دوستان من دیروز رفتم خبری نبود نه کسی رو دیدم به عنوان معترض نه مسئولی رو
وضعیت خودروی مشتریان کرمان خودرو
S3
: ماشینتون چیه؟ کدوم شهر موعد تحویل کی بوده؟
بدعهدی بزرگ سایپا در تحویل خودرو ساینا دوگانه سوز
ساناز
: مرسی از شما آقا رضا
وضعیت خودروی مشتریان کرمان خودرو
S3 سفید
: لطفاً هر وقت خواستی سخنی بگی و مثالی بزنی ، قبلش یه کم فکر کن ببین گفتنش درسته یا نه، توهین به مخاطب هست یا نه
شرایط تبدیل تعهد سورن پلاس دوگانه سوز به سورن پلاس XU7P اعلام شد
معصومه ابراهیمی
: دوستان لطفا جواب سوالمو بدید. سورن پلاس بنزینی ای اف سون تحویل ۳۰ بهمن ۱۴۰۲ بودم.۱۴۰۲/۱۰/۲۰ تکمیل وجه مرحله دوم رو انجام دادم.گفتن ۹۰ روز دیگه میاد تا الان نیامده کی بهم سورن ای اف سون رو تحویل میدن؟ لطفا همه سوالهامو دقیق و واضح جواب بدید. ۰۹۰۳۳۵۶۸۱۹۶ جریمه تاخیری از چه زمانی محاسبه میشه؟ چقدر محاسبه میشه؟
فروش خودروهای وارداتی با تحویل 3 ماهه (بهمن 1402)
چانگان cs55
: سلام دوستان یه سوال اونایی ک تحویل گرفتن آیا ماشینو تو شهر خودتون تحویل میدن یا باید بریم تهران تحویل بگیریم؟
وضعیت خودروی مشتریان کرمان خودرو
حسن
: یکی بیاد بگه چ غلطی بکنیم 7ماه گذشته بی وجدان فقط ب من یک ماه ضرر تعلق میگیره هنوز هم ماشین تحویل ندادن بی شرفا تو قراداد نوشتن تا تاریخ فاکتور ما گوسفند هم میریم میخریم اسفند فاکتور کردند الان 2 ماه میگذره تازه میگن شاید خرداد بیاد ماشینتون تا خودمون آتیش نزنیم هیچ اتفاقی نمیفته
مشخصات و قیمت ایران خودرو تارا پروژه K132
مشکی تارا
: سلام دوستان تارا دستی پنج دنده تحویل بهمن 1402 کسی هست فاکتور شده باشه لطفا راهنمایی بفرمایید
فروش خودروهای وارداتی با تحویل 3 ماهه (بهمن 1402)
فريبا
: خداروشكر ك تو رفتي و حقتو گرفتي دنبال جواب سوال بقيه هم نگرد بله اگر فراخوان بود مجبور بوديم بيايم ب ادماي فرصت طلب خودخواهي مث شماهم مربوط نيست ولي جهت اطلاع بگم ك اين تجمع اگر فايده اي داشته باشه براي همه داره نداشته باشه هم براي تو هم نداره زيادي حرص نخوريد مضره
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
پژو پارس TU5
.
: عجیبه از صبح چند بار پیام دادم هیچ یک از پیام هام نمیاد
پژو پارس TU5
اینم از پارس سفارشی
: دوستان پارس سفارشی بصورت اقساطی گذاشتن 700 و خورده ی در میاد نقد نداره نقد باشه بهتره تا 700 بدیم
رانا LX
رانا تحویل 30 بهمن تکمیل 10 دی
: منم 10 دی تکمیل وجه کردم ولی 11 دی رو سیستم تکمیل وجه رو زدن هنوز خبری نشده
پژو پارس TU5
پارس
: خدا ازشون نگذره . مردم را به خاک سیاه نشوندن
پژو 207i دستی
207 دستی
: بله سقف فلز
پژو پارس TU5
پارس سفارشی $
: اساس طرح فروش اقساطی پژوپارس، در شرایط اقساطی 12 ماهه متقاضی باید 267 میلیون و 416 هزار تومان پیش پرداخت کند و ماهانه 31 میلیون و 891 هزار تومان واریز کند. در 24 ماهه میزان پیش پرداخت به 289 میلیون و 192 هزار تومان می رسد و پرداخت ماهانه نیز 17 میلیون و 754 هزار تومان است. در 36 ماهه متقاضی باید 307 میلیون تومان پیش پرداخت بدهد. همچنین ماهانه 13 میلیون و 122 هزار تومان واریز کند. طبق اعلام شرکت، تحویل خودرو به صورت فوری و بدون نیاز به ضامن انجام میشود.
سايپا کارا 151 TL
دمپایی 151
: بریم انصراف از خرید بزنیم همگی😁
پژو پارس TU5
مریم
: بله برامنم یومده
سايپا کارا 151 TL
فروش فوری 1 اسفند محلا
: چه داستانی داریم ما هر روز صبح چشارو باز میکنیم میایم ببینیم ماشینمون فاکتور شده یا نه بعد میایم اینجا نظرات میخونیم این همه پول گرفتن هنوز خبری از فاکتور نیست
رانا LX
رانا 30بهمن
: تکمیل وجه 10 دی امروز فاکتور شدم