سوء‌استفاده هیوندای، کیا و تویوتا از بازار ایران

 

سوء‌استفاده هیوندای، کیا و تویوتا از بازار ایران

 
یک کارشناس صنعت خودرو معتقد است که شرکت‌هایی مانند هیوندای، کیا و تویوتا سال‌هاست که با صادرات خودروهای آماده خود به بازار ایران، از بی‌برنامگی و غفلت ما در این حوزه سوءاستفاده می‌کنند.
 
حسن کریمی سنجری در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: هیوندای، کیا و تویوتا نزدیک به صددرصد بازار خودروهای خارجی ایران را اشغال کرده‌اند. این شرکت‌ها با صادرات خودروهای آماده خود مفت و مجانی از بازار خودروی ایران استفاده می‌کنند بدون آن‌که ارزش افزوده و سودی برای اقتصاد ایران ایجاد کنند.
 
وی ادامه داد: واردات خودروهای آماده خارجی به ایران نه تنها هیچ ارزش افزوده و اشتغالی برای اقتصاد ایجاد نمی‌کند بلکه با توجه به عوارض و تعرفه‌هایی که از واردات خودرو اخذ می‌شود، این محصولات با قیمتی به مراتب بیشتر از نرخ‌های جهانی به دست مصرف‌کنندگان ایرانی می‌رسند.
 
این کارشناس صنعت خودرو افزود: با وجود مضرات واردات خودروهای آماده به ایران نمی‌توان واردات این محصولات را ممنوع کرد، زیرا این کار برخلاف قواعد اقتصاد رقابتی و همچنین نقض حقوق آن دسته از مصرف‌کنندگانی است که خواهان استفاده از این خودروها هستند.
 
وی خاطرنشان کرد: بنابراین راهکار حل این معضل آن است که خودروسازان خارجی همچون تویوتا، هیوندای و کیا را به انتقال خطوط تولید خود به ایران و تولید محصولاتشان در داخل تشویق کرد. در این زمینه دولت باید از یک سو شرایط واردات خودروهای آماده (سی‌بی‌یو) را سخت کرده و از سوی دیگر شرایط را برای احداث کارخانه و تولید این خودروها در ایران با مشوق‌هایی همچون معاف شدن از حقوق و عوارض گمرکی فراهم کند.
 
کریمی سنجری با بیان اینکه باید به خودروسازان خارجی پیشنهاد کنیم در صورت تولید در ایران از پرداخت حقوق و عوارض گمرکی واردات قطعات معاف شده و مشوق‌های مالیاتی دریافت خواهند کرد، تصریح کرد: در آن صورت این شرکت‌ها ترغیب به تولید در ایران شده و به این ترتیب از یک سو قیمت این محصولات در بازار داخل کاهش یافته و از سوی دیگر اشتغال و ارزش افزوده ناشی از تولید نصیب اقتصاد ایران خواهد شد.
 
وی ادامه داد: همچنین دولت باید با اتخاذ سیاست‌هایی بهره‌وری واحدهای تولیدی در ایران را افزایش دهد زیرا در حال حاضر بهره‌وری صنایع در ایران پایین بوده و این موضوع موجب افزایش هزینه‌ها و قیمت تمام شده کالاهای تولیدی می‌شود.
 
این کارشناس صنعت خودرو خاطرنشان کرد: اما ادامه روند فعلی که همان واردات خودروهای آماده به ایران و فروش آن به قیمتی بیش از دو برابر قیمت‌های جهانی این محصولات است تنها باعث نقض حقوق مصرف‌کنندگان و متضرر شدن اقتصاد ملی خواهد شد.
 
 
 
 

منبع

ایسنا

 

برچسب : خودرو , تویوتا , ایر تویا , کیا , اطلس خودرو , هیوندای , اسان موتور , بازار خودرو , واردات خودرو






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

12 نظر

mahdi
1

دارم یه تونل میکنم سر از دبی در بیارم از شر این به اصطلاح مدیران!! راحت بشم...
من رفتم...
12:51  1395/07/01
پاسخ دادن
کاربر: m&z
5

امارات و آمریکا بهشت ماشین بازها هستند. خوش به حالت. برو لذت واقعی ماشین سواری رو ببر
15:44  1395/07/03

hossein
2

خنده داره حرفاش
23:35  1395/06/31
پاسخ دادن
بهلول
9

خدایا به ملت ایران یه نظری کن هم مسئولین کلاه سر ملت ایران میذارن هم خارجکیا!!!
23:00  1395/06/31
پاسخ دادن
عزرائیل
9

متن خبر رو عوض کنید و بگید سوء استفاده دولت و گمرک ایران از شرکت های خارجی تویوتا و هیوندا و کیا --- من موندم اگه این شرکت ها نبودن دولت ایران الان داشت هنوز پیکان تولید میکرد سانروف میزاشت روش بجا اپشن میداد دست مردم
22:33  1395/06/31
پاسخ دادن
عباس
8

یک سوال دارم . شرکت های خارجی کلی هزینه طراحی می دهند و دستگاه می سارند و سود کمی می گیرند ولی دولت ایران ماشین را فقط نگاه می کند و تعرفه 100 درصدی می گیرد تازه می گوید کمتر از این اصلا سود نداره. این چطور می شه؟؟؟
20:15  1395/06/31
پاسخ دادن
kh
5

با تعرفه 100% روی این ماشین ها سود اصلی به جیب دولت ایران رفته واز این فرصت دولت ایران بیشترین استفاده را کرده است تا این خودرو ساز ها ، به نظرم اصلا مقاله مفید وجالبی نبود است
18:06  1395/06/31
پاسخ دادن
کاربر: m&z
19

خیلی نظر بچه گانه ای بود! اولا شرکت های داخلی و نماینده های خونخوار این شرکت ها مردم را از خدمات بین المللی این شرکت های بزرگ که اتفاقا یکی از دلایل فروش بالای آنها در دیگر کشورهاست محروم ساخته اند. ثانیا خود دولت با اشتیاق تمام مشغول سودجویی از چنین وضعیتی همراه با اخذ تعرفه های سنگین هست. ثالثا مگر آنهایی که داخل مونتاژ می شدند (مثل مگان، تیانا، مزدا 3 و ...) ارزانتر به دست مردم میرسیدند؟؟؟ مونتاژ فقط کیفیت پایینتر را برای مصرف کننده به ارمغان می آورد.
16:09  1395/06/31
پاسخ دادن
محمد
5

احسن بر تفسیر زیبای شما ...
17:01  1395/06/31

کاربر: تیباران
8

الگوی ایشان بازار چین است که شرکت های خارجی در آنجا مونتاژ می کنند و نه اینکه آماده وارد کشور شود.دوستمان درست گفت که اول یه نگاهی به عملکرد خودتان بندازید.وقتی ماشین از رده خارج به دست مردم می دهید و بعدش هم می گویید تحریم ها کاغذ پاره اند ،ما روی پای خودمان هستیم و نیازی به تجارت آزاد جهانی نداریم.نتیجه اش همین است که آنها هم سرمایه گذاری نمی کنند.
16:03  1395/06/31
پاسخ دادن
سامان
9

واقعا از خوندن تیتر خبر شوکه شدم گفتم نکنه این برندهایی که نام برده شده واقعا دارند ازمون سواستفاده میکنند .
سوال اینجاست که این برندها دارند سواستفاده می کنند یا دوستان وارد کننده و ... که خودرویی که همه جای دنیا 24 هزار دلار فروش میره ( داره کلاه میره سرشون ) ما اینجا میخریم 140- 150 میلیون .
به هر حال معنای نظر کارشناسی و سوء استفاده هم برامون روشنتر شد که در اینجا جا داره از این کارشناس محترم تشکر ویژه ای به عمل بیاد .
15:59  1395/06/31
پاسخ دادن
امیر(سابق)
19

این مثلا کارشناس محترم که معلوم نیست از کجا عصبانی هست و یا از کجا میخواهد دفاع کند که اینقدر عصبانی و بدون فکر نظرات خودشو رسانه ای کرده. آخه برادر من مسئولین صنعتی ما کم کاری کرده اند که بازار و نیاز مردم به این نوع محصولات مرغوب کشیده شده و در ضمن شما ماشین وارداتی را 3برابر قیمت جهانی داری به مردم میفروشی یعنی بدون هیچ زحمتی 4برابر کارخانه سود خالص از مردم میگیری. شما کارشناسان که رسانه در اختیار دارید باید با همین شدت و قدرت از مسئولین صنعتی گلایه و مطالبه داشته باشی که با تولید محصول 40سال پیش و بی کیفیت و بسیار گران، هم بشدت هوای کشور را آلوده و هم ظلم به مردم میکنند. لطفا قبل از هر نظری درست فکر کنید که مورد تمسخر مردم و یا حمایت کورکورانه قرار نگیرید
13:39  1395/06/31
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
مشکی J7 : الحمد لله عصر تحویل گرفتم برگ کمپانی رو همراه بیمه نامه باتحویل خودرو بهم دادند
Tara v1p : مبارک باشه ۷تا ۱۰روز نهایتش...
زینب : ارسال میکنن نگران نباش توکل به خدا
بنیامین : سلام درصد دیرکرد چقدر می‌باشد اگر اطلاع دارید بگید
زینب : برای طرح عادی هم نوشته بود
علی : چی شد دوستان تا کجا فاکتور کردن کسی اطلاع داره
یه دوست : سلام وخواهشن اون مسعولین سایپا و اون بالاییها به فکر این طبقه های پایین باشید اون بالا یه خدایی هم هست
هیراد : این ماشین ها واسه اونایی که اسفند ماه ۴۰۱ پول بلوکه کرده بودن و اولویت بندی شون رو بهشون اعلام کردن
سعید : وضعیت باید از کجا برسی کرد
s3 کرمان : درود دوستان ۲۱ اسفند شاسی شدم ولی هیچ خبری از تحویل نیست از بم تا کرمان الان هنوز بعد ۳ ماه ماشین نرسیده خدامیدونه تا شهرهای دیگه کی برسه
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
مغان : 141 میلیون
محسن ارمانی : از استکانی یا یکی از سوپاپ خراب شده
تحویل خرداد : سلام دوستان که دعوتنامه و تمکیل وجه کردن تحویل خردادماه کسی هست فاکتور شده لطف اعلام کنید ممنونم
امیر : من اولویت بهار هستم.هیچ خبری نیست.با شرکت تماس هم گرفتم گفتن ما هم نمیدونیم.و منتظر پیام باشین.یا طرح تبدیل اجباری براتون میاد یا واریز.فعلا که ول معطلیم
خداهست : بخدا من از خوزستان دارم میام تهران اما فک نکنم سرساعت برسم ولی حداقل وجدانم راحت میشه ک از حق خودم وبچه هام گذشت نکردم
عبدلی : زمستون 5 ماه تاخیر داشت بهار برج 4 یا 5 فراخوان میاد با 20 درصد افزایش قیمت نزدیک به 600 میلیون آماده کنید اگه فراخوان بیاد
رضا : مثلا خیلی تابلو گفتی فقط تا 30 خرداد مجوذ دارند با این ویس عظیمی که پخش شده محال استاندارد اجازه تولید بده مگه آبرو خودشو ببره اجازه تولید بده با پارس دیگه خدا حافظی باید بکنید فقط تا آخر الویت زمستان پارس تولید میشه تا 20 روز دیگه متوجه خواهید شد درست میگم یا نه
پارس سفارشی زمستان : چرا تکلیف زمستان روشن نمیشه من پارس زمستان بخشنامه 4714هستم پیامک نیومده
مهدی : نه دنده واریزهای اسفند 1401.
کوییک : بابت چی میدن پولو اتومات یا دنده