سوء‌استفاده هیوندای، کیا و تویوتا از بازار ایران

 

سوء‌استفاده هیوندای، کیا و تویوتا از بازار ایران

 
یک کارشناس صنعت خودرو معتقد است که شرکت‌هایی مانند هیوندای، کیا و تویوتا سال‌هاست که با صادرات خودروهای آماده خود به بازار ایران، از بی‌برنامگی و غفلت ما در این حوزه سوءاستفاده می‌کنند.
 
حسن کریمی سنجری در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: هیوندای، کیا و تویوتا نزدیک به صددرصد بازار خودروهای خارجی ایران را اشغال کرده‌اند. این شرکت‌ها با صادرات خودروهای آماده خود مفت و مجانی از بازار خودروی ایران استفاده می‌کنند بدون آن‌که ارزش افزوده و سودی برای اقتصاد ایران ایجاد کنند.
 
وی ادامه داد: واردات خودروهای آماده خارجی به ایران نه تنها هیچ ارزش افزوده و اشتغالی برای اقتصاد ایجاد نمی‌کند بلکه با توجه به عوارض و تعرفه‌هایی که از واردات خودرو اخذ می‌شود، این محصولات با قیمتی به مراتب بیشتر از نرخ‌های جهانی به دست مصرف‌کنندگان ایرانی می‌رسند.
 
این کارشناس صنعت خودرو افزود: با وجود مضرات واردات خودروهای آماده به ایران نمی‌توان واردات این محصولات را ممنوع کرد، زیرا این کار برخلاف قواعد اقتصاد رقابتی و همچنین نقض حقوق آن دسته از مصرف‌کنندگانی است که خواهان استفاده از این خودروها هستند.
 
وی خاطرنشان کرد: بنابراین راهکار حل این معضل آن است که خودروسازان خارجی همچون تویوتا، هیوندای و کیا را به انتقال خطوط تولید خود به ایران و تولید محصولاتشان در داخل تشویق کرد. در این زمینه دولت باید از یک سو شرایط واردات خودروهای آماده (سی‌بی‌یو) را سخت کرده و از سوی دیگر شرایط را برای احداث کارخانه و تولید این خودروها در ایران با مشوق‌هایی همچون معاف شدن از حقوق و عوارض گمرکی فراهم کند.
 
کریمی سنجری با بیان اینکه باید به خودروسازان خارجی پیشنهاد کنیم در صورت تولید در ایران از پرداخت حقوق و عوارض گمرکی واردات قطعات معاف شده و مشوق‌های مالیاتی دریافت خواهند کرد، تصریح کرد: در آن صورت این شرکت‌ها ترغیب به تولید در ایران شده و به این ترتیب از یک سو قیمت این محصولات در بازار داخل کاهش یافته و از سوی دیگر اشتغال و ارزش افزوده ناشی از تولید نصیب اقتصاد ایران خواهد شد.
 
وی ادامه داد: همچنین دولت باید با اتخاذ سیاست‌هایی بهره‌وری واحدهای تولیدی در ایران را افزایش دهد زیرا در حال حاضر بهره‌وری صنایع در ایران پایین بوده و این موضوع موجب افزایش هزینه‌ها و قیمت تمام شده کالاهای تولیدی می‌شود.
 
این کارشناس صنعت خودرو خاطرنشان کرد: اما ادامه روند فعلی که همان واردات خودروهای آماده به ایران و فروش آن به قیمتی بیش از دو برابر قیمت‌های جهانی این محصولات است تنها باعث نقض حقوق مصرف‌کنندگان و متضرر شدن اقتصاد ملی خواهد شد.
 
 
 
 

منبع

ایسنا

 

برچسب : خودرو , تویوتا , ایر تویا , کیا , اطلس خودرو , هیوندای , اسان موتور , بازار خودرو , واردات خودرو






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

12 نظر

mahdi
1

دارم یه تونل میکنم سر از دبی در بیارم از شر این به اصطلاح مدیران!! راحت بشم...
من رفتم...
12:51  1395/07/01
پاسخ دادن
کاربر: m&z
5

امارات و آمریکا بهشت ماشین بازها هستند. خوش به حالت. برو لذت واقعی ماشین سواری رو ببر
15:44  1395/07/03

hossein
2

خنده داره حرفاش
23:35  1395/06/31
پاسخ دادن
بهلول
9

خدایا به ملت ایران یه نظری کن هم مسئولین کلاه سر ملت ایران میذارن هم خارجکیا!!!
23:00  1395/06/31
پاسخ دادن
عزرائیل
9

متن خبر رو عوض کنید و بگید سوء استفاده دولت و گمرک ایران از شرکت های خارجی تویوتا و هیوندا و کیا --- من موندم اگه این شرکت ها نبودن دولت ایران الان داشت هنوز پیکان تولید میکرد سانروف میزاشت روش بجا اپشن میداد دست مردم
22:33  1395/06/31
پاسخ دادن
عباس
8

یک سوال دارم . شرکت های خارجی کلی هزینه طراحی می دهند و دستگاه می سارند و سود کمی می گیرند ولی دولت ایران ماشین را فقط نگاه می کند و تعرفه 100 درصدی می گیرد تازه می گوید کمتر از این اصلا سود نداره. این چطور می شه؟؟؟
20:15  1395/06/31
پاسخ دادن
kh
5

با تعرفه 100% روی این ماشین ها سود اصلی به جیب دولت ایران رفته واز این فرصت دولت ایران بیشترین استفاده را کرده است تا این خودرو ساز ها ، به نظرم اصلا مقاله مفید وجالبی نبود است
18:06  1395/06/31
پاسخ دادن
کاربر: m&z
19

خیلی نظر بچه گانه ای بود! اولا شرکت های داخلی و نماینده های خونخوار این شرکت ها مردم را از خدمات بین المللی این شرکت های بزرگ که اتفاقا یکی از دلایل فروش بالای آنها در دیگر کشورهاست محروم ساخته اند. ثانیا خود دولت با اشتیاق تمام مشغول سودجویی از چنین وضعیتی همراه با اخذ تعرفه های سنگین هست. ثالثا مگر آنهایی که داخل مونتاژ می شدند (مثل مگان، تیانا، مزدا 3 و ...) ارزانتر به دست مردم میرسیدند؟؟؟ مونتاژ فقط کیفیت پایینتر را برای مصرف کننده به ارمغان می آورد.
16:09  1395/06/31
پاسخ دادن
محمد
5

احسن بر تفسیر زیبای شما ...
17:01  1395/06/31

کاربر: تیباران
8

الگوی ایشان بازار چین است که شرکت های خارجی در آنجا مونتاژ می کنند و نه اینکه آماده وارد کشور شود.دوستمان درست گفت که اول یه نگاهی به عملکرد خودتان بندازید.وقتی ماشین از رده خارج به دست مردم می دهید و بعدش هم می گویید تحریم ها کاغذ پاره اند ،ما روی پای خودمان هستیم و نیازی به تجارت آزاد جهانی نداریم.نتیجه اش همین است که آنها هم سرمایه گذاری نمی کنند.
16:03  1395/06/31
پاسخ دادن
سامان
9

واقعا از خوندن تیتر خبر شوکه شدم گفتم نکنه این برندهایی که نام برده شده واقعا دارند ازمون سواستفاده میکنند .
سوال اینجاست که این برندها دارند سواستفاده می کنند یا دوستان وارد کننده و ... که خودرویی که همه جای دنیا 24 هزار دلار فروش میره ( داره کلاه میره سرشون ) ما اینجا میخریم 140- 150 میلیون .
به هر حال معنای نظر کارشناسی و سوء استفاده هم برامون روشنتر شد که در اینجا جا داره از این کارشناس محترم تشکر ویژه ای به عمل بیاد .
15:59  1395/06/31
پاسخ دادن
امیر(سابق)
19

این مثلا کارشناس محترم که معلوم نیست از کجا عصبانی هست و یا از کجا میخواهد دفاع کند که اینقدر عصبانی و بدون فکر نظرات خودشو رسانه ای کرده. آخه برادر من مسئولین صنعتی ما کم کاری کرده اند که بازار و نیاز مردم به این نوع محصولات مرغوب کشیده شده و در ضمن شما ماشین وارداتی را 3برابر قیمت جهانی داری به مردم میفروشی یعنی بدون هیچ زحمتی 4برابر کارخانه سود خالص از مردم میگیری. شما کارشناسان که رسانه در اختیار دارید باید با همین شدت و قدرت از مسئولین صنعتی گلایه و مطالبه داشته باشی که با تولید محصول 40سال پیش و بی کیفیت و بسیار گران، هم بشدت هوای کشور را آلوده و هم ظلم به مردم میکنند. لطفا قبل از هر نظری درست فکر کنید که مورد تمسخر مردم و یا حمایت کورکورانه قرار نگیرید
13:39  1395/06/31
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
اطلاعات خودرو
پارسا. 57 نظر
X33 Cross cvt 25 نظر
آخرین نظرات اخبار و مقالات
ا : بندر که نهایت ۳ هفته پیش ولی ثبت نام شاهین نزدیک ۶ ماه داره میشه و ۲ ماه و نیم تاخیر در تحویل . پس با یک حساب ساده متوجه میشیم که ربطی به انفجار نداره .
دلتنگ ناصر : ناصر بنگاه دار کجا بودی خیلی وقت بود خبری ازت نبود
رسول : خب درسته دیگه . امروز میشه ۷۰ روز . من ۱۹ اسفند تکمیل وجه کردم که تا امروز میشه ۶۶ روز . همچنان در انتظار فاکتور شدن .
مسعود پزشکیان : سلام منم ۱۱ بهمن ثبت نام کردم و همینطوره تا شاسی بشه . احتمالا یکی دو هفته دیگه تغییر کنه
سبحان : تو ک گفتی ۱۵ اسفند تکمیل کردی چطوری حساب‌میکنی ۷۰‌روز؟؟؟
Fatmeh : سلام دوستان کسی هست فروش فوق العاده ۹۰ روزه باشه تبدیل به gl زده باشه؟ اگه زدین درجا فاکتور شده یا نه؟
Fatmeh : سلام دوستان کسی هست فروش فوق العاده ۹۰ روزه باشه تبدیل به gl زده باشه؟ اگه زدین درجا فاکتور شده یا نه؟
اکبر رینگ : ۷۰ روز از تکمیل وجهم گذشته و خبری از فاکتور شدن نیست. بی ماشین قدم زنان در کوچه خیابون های شهر
رز زرد : ممنون برادر ... ببخشید🌷
علی : سلام دوستان صبح از پست برگه سبز ماشین یا همون سندشو آوردن در خونه ولی ماشینو هنوز تحویلم ندادن سندش زودتر بدستم رسید تا خودش
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
حمید : قطعا رانا تولید میشه ولی با موتور 1800
یوسف : تو ایران 5 ملیون حمید داریم
حمیدرضا : تو ایران فقط شما حمید هستید ؟
حمید : بله ولی با موتور 1800
فاکتور نشونده : الهی جز جگر بزنه شرکت وزین سایپا بزن لایکو
توحید ارومیه : دیدی نگار براش گزارش نوشتم پاک کردن پیامش رو
توحید ارومیه : حصین احتمالا 5.6روز طول بکشه فاکتور اینا.مثلا 28یا 29رو فاکتور کردنی چند روز برگردن به تکمیل وجه و بعد اماده تخصیص بشن
توحید ارومیه : میدونم.نوع نوشتن و متنش مشخصه.شما متشخص هستی
هادی اریزو : به یک ورش
حصین : آقا توحید از پیش فروش اسفند که 4 روزش (27،28،29،30) چند روز پیش برگشت به حالت تکمیل وجه و دوباره آماده تخصیص ایا امکان داره تو یه روز فاکتور بشن یا بینشون فاصله میفته؟