سوء‌استفاده هیوندای، کیا و تویوتا از بازار ایران

 

سوء‌استفاده هیوندای، کیا و تویوتا از بازار ایران

 
یک کارشناس صنعت خودرو معتقد است که شرکت‌هایی مانند هیوندای، کیا و تویوتا سال‌هاست که با صادرات خودروهای آماده خود به بازار ایران، از بی‌برنامگی و غفلت ما در این حوزه سوءاستفاده می‌کنند.
 
حسن کریمی سنجری در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: هیوندای، کیا و تویوتا نزدیک به صددرصد بازار خودروهای خارجی ایران را اشغال کرده‌اند. این شرکت‌ها با صادرات خودروهای آماده خود مفت و مجانی از بازار خودروی ایران استفاده می‌کنند بدون آن‌که ارزش افزوده و سودی برای اقتصاد ایران ایجاد کنند.
 
وی ادامه داد: واردات خودروهای آماده خارجی به ایران نه تنها هیچ ارزش افزوده و اشتغالی برای اقتصاد ایجاد نمی‌کند بلکه با توجه به عوارض و تعرفه‌هایی که از واردات خودرو اخذ می‌شود، این محصولات با قیمتی به مراتب بیشتر از نرخ‌های جهانی به دست مصرف‌کنندگان ایرانی می‌رسند.
 
این کارشناس صنعت خودرو افزود: با وجود مضرات واردات خودروهای آماده به ایران نمی‌توان واردات این محصولات را ممنوع کرد، زیرا این کار برخلاف قواعد اقتصاد رقابتی و همچنین نقض حقوق آن دسته از مصرف‌کنندگانی است که خواهان استفاده از این خودروها هستند.
 
وی خاطرنشان کرد: بنابراین راهکار حل این معضل آن است که خودروسازان خارجی همچون تویوتا، هیوندای و کیا را به انتقال خطوط تولید خود به ایران و تولید محصولاتشان در داخل تشویق کرد. در این زمینه دولت باید از یک سو شرایط واردات خودروهای آماده (سی‌بی‌یو) را سخت کرده و از سوی دیگر شرایط را برای احداث کارخانه و تولید این خودروها در ایران با مشوق‌هایی همچون معاف شدن از حقوق و عوارض گمرکی فراهم کند.
 
کریمی سنجری با بیان اینکه باید به خودروسازان خارجی پیشنهاد کنیم در صورت تولید در ایران از پرداخت حقوق و عوارض گمرکی واردات قطعات معاف شده و مشوق‌های مالیاتی دریافت خواهند کرد، تصریح کرد: در آن صورت این شرکت‌ها ترغیب به تولید در ایران شده و به این ترتیب از یک سو قیمت این محصولات در بازار داخل کاهش یافته و از سوی دیگر اشتغال و ارزش افزوده ناشی از تولید نصیب اقتصاد ایران خواهد شد.
 
وی ادامه داد: همچنین دولت باید با اتخاذ سیاست‌هایی بهره‌وری واحدهای تولیدی در ایران را افزایش دهد زیرا در حال حاضر بهره‌وری صنایع در ایران پایین بوده و این موضوع موجب افزایش هزینه‌ها و قیمت تمام شده کالاهای تولیدی می‌شود.
 
این کارشناس صنعت خودرو خاطرنشان کرد: اما ادامه روند فعلی که همان واردات خودروهای آماده به ایران و فروش آن به قیمتی بیش از دو برابر قیمت‌های جهانی این محصولات است تنها باعث نقض حقوق مصرف‌کنندگان و متضرر شدن اقتصاد ملی خواهد شد.
 
 
 
 

منبع

ایسنا

 

برچسب : خودرو , تویوتا , ایر تویا , کیا , اطلس خودرو , هیوندای , اسان موتور , بازار خودرو , واردات خودرو






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

13 نظر

mahdi
1

دارم یه تونل میکنم سر از دبی در بیارم از شر این به اصطلاح مدیران!! راحت بشم...
من رفتم...
12:51  1395/07/01
پاسخ دادن
کاربر: m&z
5

امارات و آمریکا بهشت ماشین بازها هستند. خوش به حالت. برو لذت واقعی ماشین سواری رو ببر
15:44  1395/07/03

کارشناس
0

وقتی صنعت خودروی داخلی این قدر افتضاح و عقب مانده است؛ واقعا چه اصراری بر زنده نگاه داشتن این مرده متحرک است؟
اگر حق و حقوق مردم و محیط زیست برای مسئولان مهم بود در گاری سازی داخلی را تخته می کردند و مثل خیلی از کشورها، واردات با تعرف صفر یا خیلی پایین را اعمال می کردند. فرق نمی کند کره ای باشد یا ژاپنی یا حتی چینی.
وقتی یک صنعتی مثل خودروسازی می شود ضرر برای مردم و کشور و سود فراوان برای یک عده اقلیت مافیا، چرا مطالبه برای تعطیلی آن نمی شود؟ وقتی نمی توانیم خوب کار کنیم و همه اش شده انحصار و رقابت واقعی مفهوم ندارد، بهتر است تعطیل کنیم و برویم سراغ صنایع دیگر. هر چند در بخش های دیگر هم متاسفانه اوضاع ناامید کننده است!
12:08  1395/07/01
پاسخ دادن
hossein
2

خنده داره حرفاش
23:35  1395/06/31
پاسخ دادن
بهلول
9

خدایا به ملت ایران یه نظری کن هم مسئولین کلاه سر ملت ایران میذارن هم خارجکیا!!!
23:00  1395/06/31
پاسخ دادن
عزرائیل
9

متن خبر رو عوض کنید و بگید سوء استفاده دولت و گمرک ایران از شرکت های خارجی تویوتا و هیوندا و کیا --- من موندم اگه این شرکت ها نبودن دولت ایران الان داشت هنوز پیکان تولید میکرد سانروف میزاشت روش بجا اپشن میداد دست مردم
22:33  1395/06/31
پاسخ دادن
عباس
8

یک سوال دارم . شرکت های خارجی کلی هزینه طراحی می دهند و دستگاه می سارند و سود کمی می گیرند ولی دولت ایران ماشین را فقط نگاه می کند و تعرفه 100 درصدی می گیرد تازه می گوید کمتر از این اصلا سود نداره. این چطور می شه؟؟؟
20:15  1395/06/31
پاسخ دادن
kh
5

با تعرفه 100% روی این ماشین ها سود اصلی به جیب دولت ایران رفته واز این فرصت دولت ایران بیشترین استفاده را کرده است تا این خودرو ساز ها ، به نظرم اصلا مقاله مفید وجالبی نبود است
18:06  1395/06/31
پاسخ دادن
کاربر: m&z
19

خیلی نظر بچه گانه ای بود! اولا شرکت های داخلی و نماینده های خونخوار این شرکت ها مردم را از خدمات بین المللی این شرکت های بزرگ که اتفاقا یکی از دلایل فروش بالای آنها در دیگر کشورهاست محروم ساخته اند. ثانیا خود دولت با اشتیاق تمام مشغول سودجویی از چنین وضعیتی همراه با اخذ تعرفه های سنگین هست. ثالثا مگر آنهایی که داخل مونتاژ می شدند (مثل مگان، تیانا، مزدا 3 و ...) ارزانتر به دست مردم میرسیدند؟؟؟ مونتاژ فقط کیفیت پایینتر را برای مصرف کننده به ارمغان می آورد.
16:09  1395/06/31
پاسخ دادن
محمد
5

احسن بر تفسیر زیبای شما ...
17:01  1395/06/31

کاربر: تیباران
8

الگوی ایشان بازار چین است که شرکت های خارجی در آنجا مونتاژ می کنند و نه اینکه آماده وارد کشور شود.دوستمان درست گفت که اول یه نگاهی به عملکرد خودتان بندازید.وقتی ماشین از رده خارج به دست مردم می دهید و بعدش هم می گویید تحریم ها کاغذ پاره اند ،ما روی پای خودمان هستیم و نیازی به تجارت آزاد جهانی نداریم.نتیجه اش همین است که آنها هم سرمایه گذاری نمی کنند.
16:03  1395/06/31
پاسخ دادن
سامان
9

واقعا از خوندن تیتر خبر شوکه شدم گفتم نکنه این برندهایی که نام برده شده واقعا دارند ازمون سواستفاده میکنند .
سوال اینجاست که این برندها دارند سواستفاده می کنند یا دوستان وارد کننده و ... که خودرویی که همه جای دنیا 24 هزار دلار فروش میره ( داره کلاه میره سرشون ) ما اینجا میخریم 140- 150 میلیون .
به هر حال معنای نظر کارشناسی و سوء استفاده هم برامون روشنتر شد که در اینجا جا داره از این کارشناس محترم تشکر ویژه ای به عمل بیاد .
15:59  1395/06/31
پاسخ دادن
امیر(سابق)
19

این مثلا کارشناس محترم که معلوم نیست از کجا عصبانی هست و یا از کجا میخواهد دفاع کند که اینقدر عصبانی و بدون فکر نظرات خودشو رسانه ای کرده. آخه برادر من مسئولین صنعتی ما کم کاری کرده اند که بازار و نیاز مردم به این نوع محصولات مرغوب کشیده شده و در ضمن شما ماشین وارداتی را 3برابر قیمت جهانی داری به مردم میفروشی یعنی بدون هیچ زحمتی 4برابر کارخانه سود خالص از مردم میگیری. شما کارشناسان که رسانه در اختیار دارید باید با همین شدت و قدرت از مسئولین صنعتی گلایه و مطالبه داشته باشی که با تولید محصول 40سال پیش و بی کیفیت و بسیار گران، هم بشدت هوای کشور را آلوده و هم ظلم به مردم میکنند. لطفا قبل از هر نظری درست فکر کنید که مورد تمسخر مردم و یا حمایت کورکورانه قرار نگیرید
13:39  1395/06/31
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
هیراد : آقا یوسف نه دیگه، همه که منتظر پیامک نبودن، یه عده عدم تخصیص خوردن ،احتمال زیاد این عده میتونن ماشین جدید انتخاب کنن
شاهین : ایا کسی میدونه یکشنبه واسه بهمن ماه ۴۰۲ یا نه یعنی احتمال داره بگن بجای چانگان ۵۵ خودروی دیگه ای انتخاب کنید
S5ccc : این همه لایک؟؟؟؟؟؟؟؟؟ من فقط دارم می گم بعد از اینکه به امید خدا ماشین گرفتید چکار کنید. چون خودم شش ماه تو این گروه بودم. واقعاااا. تقصیر ندارن . از ماست که بر ماست. خدانگهدار یاد اون حرف بنده خدا افتادم که می گفت تاخر هست خروارها هست
بهرام : چرا سهند از اطلس گرون‌تره؟ تو بازار هم همینطوری خواهد بود؛ آخه زه اطلس بیشتره و کراسه اطلس خیلی بهتره، دورش محافظ‌های سیاه هم داره
نعمت : سلام لطفا یه راهنمایی کنید من پیامک پیش فروش سهند s دریافت کردم و واریز کردم، ولی من چشمم اطلس رو گرفته، دوستان چطوری اطلس ریختن من فقط سهند رو برای انتخاب داشتم؟ بعضی ها ساینا هم برای انتخاب داشتن اونم فروش فوری؛ قیمت اون چند بود؟ از راهنماییتون متشکرم 🙏
سعید8 : خب دوستان، یکشنبه قراره سامانه فقط برای ثبت نام کنندگان دوره های قبلی باز بشه. دوره های قبلی هم که فقط 2 دوره بوده. انشاالله افرادی که دور دوم عدم تخصیص خوردن هم ممکنه شانس مجدد داشته باشن
عادل : دوست عزیز (تارا تیتانیوم) ماشینم تارا اتومات v2 رنگ سفید فروش فوری تحویل دی ماه
بی همتا : سایپا مگه اونایی که براشون شاهین درآمد و نوبت بهار خوردن دارین ماشینو تحویل میدین مگر ماهم همون موقع ثبت نام نکردیم برای ماهم پیامکتکمیل وجه دنده ای می‌فرستادند اگر تکمیل وجه نمیشد حق با سایپابود ولی اتومات فرستادن قیمت زیاد چرا اینقد بی اعدالتی اونا شامل هیچ افزایش قیمتی نشن ماها که زمستان ۴۰۳ خورده هم میخوای ماشین جایگزین پیشنهاد میدی هم میخوای شامل افزایش قیمت هم بشه این نهایت بی اعدالتیه
بی همتا : سایپا مگه اونایی که براشون شاهین درآمد و نوبت بهار خوردن مگر ماهم همون موقع ثبت نام نکردیم چرا اینقد بی اعدالتی اونا شامل هیچ افزایش قیمتی نشن ماها که زمستان ۴۰۳ خورده هم میخوای ماشین جایگزین پیشنهاد میدی هم میخوای شامل افزایش قیمت هم بشه این نهایت بی اعدالتیه
یوسف : بنظر میاد برای ثبت نامی های ۴۰۱ باشه. بهمن ۴۰۲ که خودرو رو انتخاب کردیم و منتظر پیامک هستیم، انشالله این هفته تکلیفمون روشن بشه
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
میترا پوربابا : سلام منم ثبت نامم قبل عید بود مثل شرایط بقیه ولی پرسیدیم میگن به خاطر سیل بم تحویلی ها موندن گوگل سرچ کنین کلیه محصولات مدیران خودرو زیر سیل موندن کارخانه مونتاژ زیر اب رفته ماشین ها همشون زیر اب موندن گوگل سرچ کنین فیلم گذاشتن چاره ای نداریم جز اینکه منتظر بمونیم تازه اونم ماشین سالم دستمون برسه یا نه
علی اتوماتیک اسفند 402 : به‌جای کوییک اتوماتیک یه ماشین جای گزین بدن مثلا سهند بدن که توی پارس خوردو تولید میشه
پلاک : سلام‌دوستام چند روز پلاک‌شدن طول میکشه؟
محمد : من 23اسفند خرید نقدی تا الان تخصیص نشده
رانا 29 اسفند : سلام ، هنوز فاکتور نشدی؟
سینا : منم 19 هم تکمیل وجه کردم خبری نیست
پرو مکس : سلام از دوستان کسی هست که نود روز کاری از تایید لیزینگ یا نود روز کاری از تکمیل وجه نقدی گذشته باشه و خودرو تحویل نگرفته باشه ؟؟تو سال جدید منظورم هست
207دستی ارتقا یافته ت 31 فروردین : بله متاسفانه منم‌ دقیقا مثل شما الان چند بار موعد تحویلش تغییر کرده.
محمدرضا : من هم اسفند تکمیل وجه کردم هنوز رو فاکتور شدن میچرخه
تیگو 7 پرو پرومیوم : آیا بعد از فاکتور شدن اس ام اس میاد؟