ترفند چینی برای تصاحب سهم فرانسوی‌ها

 

ترفند چینی برای تصاحب سهم فرانسوی‌ها

 
بازار خودروهای بالای ۵۰میلیون تومان داغ است و در چند ماه گذشته خودروسازان کشور در همکاری با خودروسازان خارجی به‌ویژه چینی‌ها چندین مدل خودرو در این رده قیمتی رونمایی و به بازار عرضه کرده‌اند که سی‌اس۳۵ جدیدترین این خودروهاست.
 
خودروسازان چینی سلیقه و بازار خودرو ایران را به خوبی شناخته‌اند و با عرضه خودروهایی با قیمت مناسب که اگر کیفیت آنها را نادیده بگیریم، همسو با سلیقه مشتریان گام برداشته‌اند؛ خودروسازانی که با اضافه کردن آپشن‌های متنوع و طراحی بدنه با الگوبرداری از نشان‌های مطرح جهانی، در نگاه نخست از پشت ویترین نمایشگاه یا ویراژ در خیابان‌ها، خودنمایی می‌کنند. 
در همین‌حال اگرچه چینی‌ها نبض بازار را در رده‌های قیمتی مختلف از جمله بالای ۵۰میلیون تومان در دست گرفته‌اند اما اظهارات مدیران عامل ایران‌خودرو و سایپا نشان می‌دهد در همکاری با پژو و سیتروئن نیز حداقل قیمت خودروهای تولید مشترک، ۵۰میلیون تومان در نظر گرفته شده است. در این شرایط با عرضه محصولات جدید، رقابت فرانسوی‌ها و چینی‌ها به بازار گرما می‌بخشد. 
در نگاهی کلی خودروهای اروپایی در بازار جهانی محبوب هستند و اگر بی‌تعهدی برخی از آنها در همکاری‌های گذشته با خودروسازان کشور را کنار بگذاریم، امتحان خود را در کشور پس داده‌اند اما از آنجایی که قیمت این محصولات نسبت به درآمد قشرهای مختلف جامعه ایرانی بالاست، این خودروسازان برای فروش محصولات خود باید به فکر چاره باشند تا بازار را به چینی‌ها واگذار نکنند.
 
 
 
 
تصاحب بازار با هوشمندی
بیشتر کارشناسان در رقابت بین فرانسوی‌ها و چینی‌ها در بازار خودرو ایران، خودروسازان فرانسوی را پیروز میدان می‌دانند. برای نمونه استاد مدیریت صنعتی دانشگاه آزاد اسلامی معتقد است اگر کلاس خودروهای فرانسوی که قرار است در تولید مشترک با خودروسازان داخلی به تولید برسد، هم‌کلاس خودروهای چینی باشد، به‌طور قطع رقابت برای چینی‌ها دشوار بوده و نمی‌توانند رقیب قابل‌توجهی برای فرانسوی‌ها باشند اما اگر کلاس‌ها متفاوت باشد، سلیقه خریدار در رقابت اثرگذار خواهد بود. 
فضل‌الله جمالو در گفت‌وگو با صمت اظهار کرد: از سویی اگرچه تمایل عمومی به خودروهای اروپایی بیشتر است اما هرکدام از این خودروسازان مشتریان خاص خود را دارند. شاید مصرف‌کننده خودرو چینی به‌دلیل عرضه نشدن دیگر خودروها ناچار به خرید باشد این درحالی است که با ورود خودروهای جدید پژو و سیتروئن، بازار خودروهای هم‌قیمت با این محصولات بی‌رونق می‌شود. 
مدیرعامل محورسازان ایران‌خودرو، هوشمندی چینی‌ها را عاملی برای بقای آنها در بازار ایران دانست و گفت: نبض بازار دنیا در دست چینی‌هاست و به اندازه کافی از هوشمندی و دقت برای ورود به یک بازار و بقا در آن برخوردار هستند. به‌طور حتم با عرضه محصولات جدید خودروسازان خارجی، تمهیدی می‌اندیشند. در حال‌حاضر محصولات باکیفیت چینی در امریکا، اروپا و حتی خاوردور مشتری دارد. به باور جمالو، رقابت چینی‌ها با فرانسوی‌ها در بازار ایران دشوار خواهد بود اما چینی‌ها براساس تجربه، فکری برای رقابت از طریق قیمت یا کیفیت خواهند داشت. چینی‌ها در زمان کوتاهی به ارتقای محصولات خود پرداخته‌اند که این رویه نشان می‌دهد خودروسازان این کشور نسبت به شرایط آگاه هستند.
 
 
 
 
توانمندی اروپایی‌ها 
عرضه محصولات جدید در یک رده قیمتی، در بخش‌های دیگر بازار خلأ ایجاد می‌کند و در این شرایط این مصرف‌کنندگان ایرانی هستند که با ارائه محصولات روزآمد هراندازه هم که جدید باشد، نفعی نمی‌برند زیرا تنوع محصول در رده قیمتی پایین که با سطح درآمد ۸۰درصد از ایرانی‌ها همخوانی دارد، همچنان مورد غفلت است. 
این مسئله موضوعی است که استادیار دانشکده مهندسی خودرو دانشگاه علم و صنعت نیز در گفت‌وگو با صمت به آن اشاره کرد و ضمن بیان رقابت بین چینی‌ها و فرانسوی‌ها در بازار خودروهایی که قیمتی به نسبت بالا دارند، توضیح داد: به‌طور قطع با ورود خودروهای جدید به بازار، رقابت بین خودروسازان فرانسوی و چینی برای سهم‌گیری از بازار آغاز می‌شود و این رقابت در رده قیمتی خودروهای ۵۰ تا ۱۰۰میلیون تومان خواهد بود اما در این بین بخشی از بازار که شامل خودروهای بین ۳۰ تا ۵۰میلیون تومان می‌شود با خلأ خودروهای جدید روبه‌رو است. 
به گفته سلمان ابراهیمی‌نژاد، با توجه به قیمت بالای محصولات اروپایی به نظر می‌رسد این رده قیمتی دست چینی‌ها باقی بماند؛ خودروسازانی که مدل‌های مختلفی ارائه داده‌اند و ممکن است با کاهش قیمت یا عرضه محصولات جدید، این خلأ قیمتی را پر کنند. 
وی با بیان اینکه به احتمال زیاد چینی‌ها در بخش آپشن‌های روزآمدتر و طراحی‌های جدید تمرکز خواهند کرد و اروپایی‌ها روی کیفیت متمرکز می‌شوند، درباره سهم‌گیری اروپایی‌ها از بازار خودروهای ارزان گفت: خودروهای اروپایی برای حفظ جایگاه خود در بازار رقابت رده‌های قیمتی پایین، برخی آپشن‌های جذاب که روی قیمت اثرگذار است را حذف و ساده‌ترین مدل خودرو را عرضه می‌کنند اما چینی‌ها با اضافه کردن این آپشن‌های حذف شده از خودروهای اروپایی، به سهم‌گیری در بازار می‌پردازند. 
آنطور که این استاد دانشگاه اظهار کرد، در رده قیمتی ۳۰ تا ۵۰میلیون تومان مذاکراتی با خودروسازان آلمانی، فرانسوی و ایتالیایی برای تولید خودروهای کوچک که در کلاس «آ» و «بی» قرار دارند، شده اما از آنجایی که بازار ایران به صورت سنتی بیشترین تولید را در کلاس ابعادی «سی» دارد، این قراردادها به سرانجام مشخصی نرسیده است. براساس سخنان ابراهیمی‌نژاد در حال‌حاضر و با شرایط به وجود آمده به نظر می‌رسد موقعیت خوبی برای اروپایی‌های فراهم شده تا به تولید خودروهای کوچک وارد شود. بیشتر خانواده‌های ایرانی به ویژه در کلانشهرها، به‌طور معمول چند خودرو دارند که یک خودرو به کلاس «سی» و «دی» اختصاص می‌یابد و برای خودروهای درون‌شهری می‌توانند از خودروهای کلاس «آ» و «بی» استفاده کنند. 
وی در این‌باره تصریح کرد: برای نمونه پژو ۲۰۶ و خانواده آن در کلاس «بی» قرار دارند. اینکه پژو برای تولید این خودروها پیشنهادی داده باشد مشخص نیست اما خودروسازانی مانند فولکس‌واگن و فیات خودروهای مناسب در این کلاس ابعادی دارند و در این زمینه مذاکراتی با خودروسازانی ازجمله کرمان‌موتور انجام داده‌اند. این خودروسازان برای عرضه محصول به بازارهای خودرو اروپا، خودروهای کوچک متنوعی طراحی و تولید کرده‌اند و در این زمینه تجربه‌های موفقی دارند. 
برپایه این گزارش، خودروسازان چینی و فرانسوی پای خود را برای ورود به بازار ایران محکم کرده‌اند و به زودی رقابت این خودروسازان در بازار خودروهای بالای ۵۰میلیون تومان داغ خواهد شد. در این شرایط هرکدام از این شرکت‌ها راهکارهایی برای فروش بهتر محصولات خود در نظر می‌گیرند که میزان استقبال مشتریان ایرانی، موفقیت این خودروسازان را می‌سنجد.
 
 
 
 

منبع

میزان

 

برچسب : خودرو , خودرو چینی , خودرو فرانسوی , بازار خودرو , واردات خودرو , تولید خودرو






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

12 نظر

امیر رضا
4

ارزون ترین ماشین برندی که قراره بیاد پژو 301 هست من بار اول که از نزدیک دیدمش گفتم حاجی این 50 تومان پولشه ؟؟؟؟

یه ماشین با سایز و اندازه تیبا ! که در حد همون بد فرمه و ارتفاع شتری داره و جالبه بدونید از 0 تا 100 تو چین ساخته میشه ! اجازه فروش تو اروپا رو به خاطر ایمنی پایین و الایندی زیادش نداره و فقط بازار فروشش تو چین هست و توسط دفتر طراحی آسیای پژو برای بازر چین ساخته شده و هیچ آپشنی هم نداره !

حالا خیلیا هنوز ندیدن فکر میکنن یه ماشین خیلی توپی هست در صورتی که ماشین خیلی کوچیک و ساده و بی کیفیتی هست !

پژو 308 هم اتوماتیکش حدود 75 درمیاد که همین الان بذاریش کنار یه چانگان CS35 با قیمت 65 میلیون و به مردم بگید هر کودمو خواستی بردار بعید میدونم یکی 75 تومان پول جا یه هاچ بک اندازه 206 بده فقط به خاطر آرمش بده .

جدی یه سری خیلی خوش خیالن.
03:18  1395/07/15
پاسخ دادن
محمد
1

من که باشم باز چینی رو ترجیح میدم سوار بشم حداقل نگران قطعه و خدماتش مثل پژو نیستم
نگاه کنید از لوازم خانگی بگیر تا خودرو 90 درصد محصولات کشور ما رو چین داره تولید میکنه ناچاریم حالا حالاها با چین زندگی کنیم
12:22  1395/07/15

کاربر: نوید جهرمی
0

کلن ملت خجسته ای هستیم. خلایق هرچه لایق.
ما هم باید چشممون رو ببندیم و بیخیال شیم
01:26  1395/07/16

رضا از مشهد
5

مطمئن باشيد كه خودروهاي اروپايي بالاي 70 ميليون قيمت گذاري مي شن اونم در مدل هاي پايه و دنده دستي ! از قديم گفتن چاقو هيچوقت دسته خودشو نمي بره ! مثلا سايپا اين همه هزينه كرده براي خط توليد برليانس و چانگان و امثالهم به يك باره نمياد يك محصول اروپايي رو در اين رنج قيمت توليد كنه كه بازار خودروهاي خودش خراب بشه! در ضمن به اين صورت رنج قيمت خودرو تا 100 ميليون به طور كامل در دست خودروساز هاي وطني خواهد بود
18:41  1395/07/14
پاسخ دادن
کاربر: تیباران
5

به دلیل اینکه دو خودروسازمان هم مونتاژکار چینی ها شده اند،حتمن جوری قیمت گذاری می کنند که تفاوت قیمت چینی و اروپایی را بالا نگه دارند.
18:38  1395/07/14
پاسخ دادن
مجید
7

اومونوقع یعنی حدود سالهای دهه هفتاد که قرارداد با پژو ودهه هشتاد که با رنو بسته شد خودروسازی چین درابتدای کاربود وخبری ازخودروی چینی نبود بازار در قرق خودروهای فرانسوی بود.ولی الان که نبض بازار خودرو وقطعا آن دست چینی هاست آیا فکرمیکنید که خودروهای چندسال پیش این فرانسوی های نامرد وفرصت طلب و عقب افتاده ازتکنولوژی روز اروپا قادر خواهندبود بااین حجم تولید ومونتاژ خودروهای چینی که حتی توسط سایپا وایران خودرو وبهمن و...انجام میشه قادرخواهندبود باانهاوباسایرخودروهای وارداتی کشورهای دیگر رقابت داشته باشند؟خود شرکت پژو درحال حاضر دراروپا دررده های چندم قراردارد واین درحالیست که خودروهای چینی دراروپا امریکا خاورمیانه جولان میدهند
17:49  1395/07/14
پاسخ دادن
AMIR
7

به نظر من خودروهای چینی همچنان بازار رو توی دستاشون نگه میدارن بخصوص اینکه قراره یه شهرک در ایران جهت احداث کارخانه چینی برای پشتیبانی از قطعات یدکی خودروهای چینی در ایران براشون درنظر گرفته شده حالا حالاها رکورد دار بازار ایران و حتی کشورهای روسیه و همسایه هستن از یک طرف در نظر بگیرید و از طرف دیگه با توجه به حذف اپشنهای رنو در ایران و قیمت بالای اون و همچنین مشکل واردات قطعات از فرانسه که یکروز میگن ازاد شد یک روز میگن قطع شد بنظر من خرید خودرو چینی از فرانسه وی خیلی بهتره
16:17  1395/07/14
پاسخ دادن
*
7

دیگه بازاره خودروهای چینی خیلی خیلی خراب شده.

هر کی 50 - 60 تومن بخواد به برلیانس و جک بده بدون شک پول به محصولات پژو (301/208)میده

در محدوده 80 میلیون بجای چینی های خیلی زیاد پول به پژو2008 و سیتروئن c4 شاسی بلند اروپایی میدن

وهر کسی هم بخواد حدود 40 تومن ماشین بخره باز هم سراغ رنو میره که کیفیتش عالیه

دیگه محصولات چینی بحرانشون شروع میشه وباید خریداراشون که بخاطر 2تا اپشن خریدنشون با کلی ضرر بفروشن.
مثلا 530 (24میلیون)
x33 (میلیون35)....
14:54  1395/07/14
پاسخ دادن
بهنام طیبی
3

شما تعرفه گمرکی نادیده گرفتی
این محصولات فرانسوی که نام بردی بیشتر از چینی ها درمیاد
16:05  1395/07/14

مجید
2

مثل اینکه زیادی جو گیر شدی داداش‌‌‌این خبرا هم نیست که خودروی اروپایی رو هم سطح چینی بدن
21:50  1395/07/14

محمد
1

عزیزم بنظر من جابجا داری میگی
مگه میشه خودرو فرانسوی با قیمت چینی وارد بازار بشه

ضمنا همین پژو 301 رو هم فرانسه تولید نمیکنه قطعاتش چین میزنه فرانسه مونتاژ میکنه

فقط شما دلتون خوش کردید فرانسوی سوار میشید نه اپشن داره نه قیافه داره
12:25  1395/07/15

ledan
4

cs35 از اين لگناي تكراري فرانسوي خيلي بهتر و مدرن تره. فقط چون فرانسه توي اروپاست ميگن ماشين اروپايي. اگه يه سفر برين شانگهاي و پكن اونوقت به فرانسه ميگين داهات
14:43  1395/07/14
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
باران : سلام برای من پیامک سهند اومده الان من اینا نمیخام یعنی دیگه نمیتونم دوباره یه ماشین دیگه ثبت نام کنم
میثم : سلام دوستان من دیروز رفتم خبری نبود نه کسی رو دیدم به عنوان معترض نه مسئولی رو
S3 : ماشینتون چیه؟ کدوم شهر موعد تحویل کی بوده؟
S3 سفید : لطفاً هر وقت خواستی سخنی بگی و مثالی بزنی ، قبلش یه کم فکر کن ببین گفتنش درسته یا نه، توهین به مخاطب هست یا نه
معصومه ابراهیمی : دوستان لطفا جواب سوالمو بدید. سورن پلاس بنزینی ای اف سون تحویل ۳۰ بهمن ۱۴۰۲ بودم.۱۴۰۲/۱۰/۲۰ تکمیل وجه مرحله دوم رو انجام دادم.گفتن ۹۰ روز دیگه میاد تا الان نیامده کی بهم سورن ای اف سون رو تحویل میدن؟ لطفا همه سوالهامو دقیق و واضح جواب بدید. ۰۹۰۳۳۵۶۸۱۹۶ جریمه تاخیری از چه زمانی محاسبه میشه؟ چقدر محاسبه میشه؟
چانگان cs55 : سلام دوستان یه سوال اونایی ک تحویل گرفتن آیا ماشینو تو شهر خودتون تحویل میدن یا باید بریم تهران تحویل بگیریم؟
حسن : یکی بیاد بگه چ غلطی بکنیم 7ماه گذشته بی وجدان فقط ب من یک ماه ضرر تعلق میگیره هنوز هم ماشین تحویل ندادن بی شرفا تو قراداد نوشتن تا تاریخ فاکتور ما گوسفند هم میریم می‌خریم اسفند فاکتور کردند الان 2 ماه میگذره تازه میگن شاید خرداد بیاد ماشینتون تا خودمون آتیش نزنیم هیچ اتفاقی نمیفته
مشکی تارا : سلام دوستان تارا دستی پنج دنده تحویل بهمن 1402 کسی هست فاکتور شده باشه لطفا راهنمایی بفرمایید
فريبا : خداروشكر ك تو رفتي و حقتو گرفتي دنبال جواب سوال بقيه هم نگرد بله اگر فراخوان بود مجبور بوديم بيايم ب ادماي فرصت طلب خودخواهي مث شماهم مربوط نيست ولي جهت اطلاع بگم ك اين تجمع اگر فايده اي داشته باشه براي همه داره نداشته باشه هم براي تو هم نداره زيادي حرص نخوريد مضره
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
تبدیلی : حتی یک نفر هم نشده
حسین : بدا به حال کسی ک با گرون شدن ماشین بدقولی یه عده ایمان و اعتقادش سست بشه
حسین : بدا
21 اسفندی : سلام تکمیل 16 دی تبدیل 19 فروردین الان فاکتور شدم
پژو 207 دستی : سلام من تکمیل وجه 22 اذر تحویل 30 دی بودم امروز فاکتور شدم امیدوارم به زودی همه فاکتور بشن🌸
رانا : سلام دوستان روزی چند بار تماس بگیرید با شرکت هی زنگ بزنید تا شاید به مطالبات رسیدگی کنند
207 : کجا شکایت کردین؟
آراد : چرا باید کارخانه را به بازار آزاد نزدیک کنن چرا بازار آزاد را که اونم دست خودشونه را به کارخانه نزدیک نمیکنن
تیگو8 : سللم 5 شنبه 2/6 واریز شد تخصیص 12/28 خورده بود دیروز بیمه صادر شد و‌امروز هم نوشته منتظر صدور پلاک
اسفند : دوست عزیز همین که انرژی مثبت میده آیه یاس نمی‌خونه خودش خیلی ارزش داره شما چی خودتو یه بار جای حسام سابق جا میزنی یه بار جا یکی دیگه