روش های شکایت از خودروسازان

 

روش های شکایت از خودروسازان

 
چندی پیش خبری در رابطه با تصویب قانون جدید سازمان حمایت از مصرف کنندگان در مورد اجباری بودن پرداخت خسارت به مشتریان در صورت معیوب بودن خودروهای تولیدی منتشر شد.
 
این خبر فاقد جزییات کافی و مسیرهای اعلام شکایت و دریافت خسارت بود. آنچنان که ظاهرا عیوب فنی و تایید پرداخت خسارت باید توسط نهاد سومی بررسی شود و احتمالا اجرایی کردن این روش با توجه به تعدد مشکلات و شکایات، تبدیل به یک مناقشه چند جانبه خواهد شد.
 
به هرحال نفس حرکت دفاع از حقوق مصرف کننده در این زمینه بسیار مثبت است و امیدواریم راهکاری برای این مهم اندیشیده شود، اما بهتر است به جای تصویب قوانین پیچیده و غیر قابل اجرا، روش های شناخته شده تری برای کیفی سازی خودروها در نظر گرفته شود.
 
مسلما خودروسازان نیز در شرایط عادی، ترجیح می دهند به جای درگیر شدن با مشتری و پرداخت هزینه گارانتی و خسارت احتمالی، خودروهای بی عیب و نقص را به مشتریان تحویل دهند و حداقل در زمان گارانتی، هزینه های سربار ناشی از تعویض مکرر قطعات و شلوغی نمایندگی ها (نیاز به فضا و نیروی انسانی بیشتر) را کاهش دهند.
 
اما باید دید آنچه به راستی مانع از کیفی سازی خودروها می شود چیست؟
 
برخی از مشکلات به روش های مونتاژ ضعیف، مستهلک شدن دستگاه های تولید قطعات و مسائلی از این دست باز می گردد که با نگاه مدیریتی هوشمندانه قابل رفع است اما مشکل اساسی تر از نبود نظارت بر قطعات تحویلی به خودروسازان نشات می گیرد.
 
آنچنان که رئیس صنف قطعه سازان چندی پیش در مصاحبه ای رسما اعلام کرد که خودروسازان هیچ قطعه معیوبی و رد شده ای را به قطعه سازان باز نمی گردانند و ظاهرا این قطعات را در جای دیگری مصرف می کنند.
 
مسلما مسئول چنین مشکلی کسی جز واحد های کنترل کیفیت و مدیران مربوطه نیست و بدون عوض شدن رویه جاری در این زمینه، افزایش قابل توجه کیفیت خودروها غیر ممکن به نظر می رسد.
 
جالب است بدانید که مدیرعامل ایران خودرو در سال گذشته، هدف بهبود کیفی محصولات این شرکت را پشت سر گذاشتن 10 هزار کیلومتر بدون نیاز به مراجعه به تعمیرگاه عنوان کرد.
 
این درحالیست که خودروهای بسیار معمولی و حتی ارزان قیمت در سطح جهان به راحتی تا 100 هزار کیلومتر بدون نقص فنی عمده کار می کنند و حتی در برخی موارد (نظیر بعضی مدل های تویوتا) رقم های پیمایش قبل از تعمیرات جدی به میلیون کیلومتر نیز می رسد.
 
در صورت مقایسه این ارقام می توان به شکل سطحی، کیفیت ایده آل صنعت خودرو ایران را یک دهم تا یک صدم کیفیت خودروهای روز جهان توصیف کرد. ارقامی که بسیار تاسف بار به نظر می رسند.
 
به هرحال در روزهای اخیر خبری مبنی بر روش های شکایت از خودروسازان نیز منتشر شده است که جنبه عملی تری نسبت به خبر مصوبه سازمان حمایت از مصرف کننده دارد و در راستای اجرایی شدن همین قانون کاربرد دارد.
 
بر این اساس مصرف‌کنندگان در صورت هرگونه شکایت از عملکرد خودروسازان و واردکنندگان خودرو می‌توانند به سازمان‌های صنعت، معدن و تجارت استان‌ها مراجعه کنند.
 
طبق این قانون،‌ شکایت مصرف‌کنندگان از خودروسازان و واردکنندگان خودرو از طریق سازمان‌های صنعت، معدن و تجارت استانها و با نظارت سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان بررسی و رسیدگی خواهد شد.
 
در این میان اگر مصرف‌کننده از نتیجه رسیدگی در سازمان‌های صنعت، معدن و تجارت ناراضی باشد، می‌تواند به هیات حل اختلاف خودرویی که دبیرخانه آن در سازمان صنعت، معدن و تجارت استانی قرار دارد، مراجعه و مجددا شکایت کند.
 
هیات حل اختلاف خودرویی موظف است ظرف ۲۰ روز از تاریخ ثبت شکایت به موضوع رسیدگی و رای خود را صادر کند.
 
گفتنی است طبق تجربه برخی مالکین، شکایت به شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران (ISQI) نیز در بسیاری موارد منجر به نتیجه می شود.
 
 
 
 

منبع

دیجیاتو

برچسب : خودرو , بازار خودرو , ایران خودرو , سایپا , پارس خودرو , کرمان موتور , شکاینت از خودرو ساز






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

11 نظر

کیوان داریوشی
0

سلام شکایت از ایران خودرو دیزل بابت گرونی کامیون ۴۳۰ فوتون
21:32  1402/02/24
پاسخ دادن
کیوان داریوشی
0

باسلام و تشکر موضوع شکایت گرانی کامیون کشنده ایران خودرو دیزل فوتون ۴۳۰ من پارسال ثبت نام کردم امسال حدود یک میلیارد گرونش کردن خواهشا موضوح را برسی کنید متشکرم
21:30  1402/02/24
پاسخ دادن
مهدی
0

سلام واقعا مردم رو اذیت نکنم بقیه مادرانی که دومین فرزند یا فرزندان بعدشان قبل از تاریخ ۱۹ آبان است در سال ۱۴۰۰ هست چه گناهی کردن باید نتونن ثبت نام کنند مسـٔلوین محترم اگه یکم عادلانه و علی وار بیندیشید این ظلم به افراد جامعه بعدش اگه قراره بدید دیگه چرا قرعه کشی ؟
و خودرو ساز ها ماشین های رو تولید میکنند که ۲۰ درصد اطمینان جانی در بهترین هاش که بگیم دنا و محصولات پژو باشه وجود ندارد
14:12  1401/02/08
پاسخ دادن
ﻧﻆﺮﻱ
0

ﺩﺭ ﺗﺎﺭﻳﺦ 13 ﺷﻬﺮﻳﻮﺭ ﺧﻮﺩ ﺭﻭﻱ ﺧﻮ ﺭا ﺑﻪ ﺗﻌﻤﻴﺮ ﮔﺎﻩ ﻣﺠﺎﺯ ﺷﻤﺎﺭﻩ ﻳﻚ ﺳﺎﻳﭙﺎ ﻛﻴﻠﻮﻣﺘﺮ ﺩﻭ ﺟﺎﺩﻩ ﺩﻣﺎﻭﻧﺪ ﺑﺮاﻱ ﺗﻌﻮﻳﺾ ﻳﺎ ﺗﻌﻤﻴﺮ ﭼﻨﺪ ﻗﻂﻌﻪ ﺑﺮﺩﻡ ﻭﻟﻲ ﺗﺎﻛﻨﻮﻥ 27 ﻣﻬﺮ 97 ﻫﻴﭻ ﺧﺒﺮﻱ ﻧﺸﺪﻩ ﺟﺎﻱ ﺑﺴﻲ ﺗﺎﺳﻒ اﺳﺖ ﻛﻪ ﺩﺭ اﻥ ﺗﺎﺭﻳﺦ ﻣﺜﻼ ﻛﻨﺴﺘﺮ ﺻﺪﻭ ﭼﻬﻞ ﻫﺰاﺭﺗﻮﻣﺎﻥ ﺑﻮﺩ ﻭاﻻﻥ ﺑﻴﺶ اﺯ ﺩﻩ ﺑﺮاﺑﺮ ﺷﺪﻩ و ﺳﺎﻳﺮ ﻗﻂﻌﺎﺕ ﻧﻴﺰ ﺑﻬﻤﻴﻦ ﺷﻜﻞ اﻳﻦ ﻫﻴﭻ ﺗﻮﺟﻴﻬﻲ ﻧﺪاﺭﺩ اﻻ اﻳﻨﻜﻪ ﺑﺨﺎﻃﺮ اﺷﻔﺘﮕﻲ ﺑﺎﺯاﺭ ﻗﻂﻌﺎﺕ ﺭا ﭼﻨﺪ ﺑﺮاﺑﺮ ﻣﺤﺎﺳﺒﻪ و ﻣﺸﺘﺮﻱ ﺭا ﻛﻪ ﻣﺴﺘﺎﺻﻞ ﺷﺪﻫﻼﻱ ﻣﻨﮕﻨﻪ ﭘﺮﺩاﺧﺖ ﻗﺮاﺭ ﺩﻫﻨﺪاﻳﺎ ﻛﺴﻲ ﻗﺒﻮﻝ ﻣﻴﻜﻨﺪ ﻛﻪ ﺧﺪﻣﺎﺕ و ﭘﺸﺘﻴﺒﺎﻧﻲ اﻳﻦ ﭼﻨﻴﻦ ﺑﺎﺷﺪ ﺧﻮاﻫﺸﻤﻨﺪاﺳﺖ ﻣﻂﻠﺐ اﻳﻨﺠﺎﻧﺐ ﺑﻪ ﺷﻤﺎﺭﻩ ﭘﺬﻳﺮﺵ 97035738 ﻭﺩﺭ ﺧﻮاﺳﺖ ﺷﻤﺎﺭﻩ و ﺷﻤﺎﺭﻩ 6261214 ﻭﺷﻤﺎﺭﻩ ﺷﺎﺳﻲ napbsrbynh1073054 ﺑﺎ ﺗﺸﻜﺮ اﺯ ﻟﻂﻒ ﺷﻤﺎ ﻧﻆﺮﻱ
23:10  1397/07/27
پاسخ دادن
ام
3

سلام من هم اس 5 اتومات تحویل مرداد95 ثبت نام کردم تا حالا حتی ÷یام تخصیص خودرو هم برام نیامده شما بگین چکارکنم.؟؟؟؟
16:50  1395/07/26
پاسخ دادن
کریمی
3

ماشین صفر نمی خریم یادت نره.
12:55  1395/07/23
پاسخ دادن
rezpoo@gmail.com
0

شکایت از خودروسازان در ایران بی معنا است... پارسال ما یه ماشین از ایرانخودرو تحویل گرفتیم دقیقا در 23 مهر ماه بعد از پلیس راه کاشان شاهین شهر به سمت اصفهان(2 کلیلومتر بعد از پلیس راه) به علت نقص فنی ترمز تصادف بدی کردیم که نزدیک بود جان خود را از دست بدیم که خدارو شکر سالم موندیم ولی قشنگ نزدیک 40 درصد خودرو از بین رفت جلوی ماشین کاملا رفت... به هرکسی هم که بگید شکایت کردیم و درخواست تعویض خودرو را دادیم ولی قبول نکردند... از دفتر ریاست جمهوری وزارت صنعت معدن ایرانخودرو سازمان حمایت از مصرف کننده ها شورای رقابت و.... از مسئولین اگر کسی پیام مرا می بینه درخواست ما را عملی کنه وگرنه ما راضی نیستیم و روز قیامت جلوی شما را میگیریم... 37 میلیون پول تو حلقوم ایرانخودرو ریختیم که حرامشان باشه... شکایت از خودروسازان همش الکیه مردم نخرید که پشیمان میشید.... یک کار تایید کن به کسی توهین نکردم
10:04  1395/07/23
پاسخ دادن
محمد
13

شکایت !!!
مگه شکایت کردن تو ایران فایده ای هم داره ؟
این همه گله و شکایت که از بی کیفیتی گرانی و غیر استاندارد بودن خودرو ها شده مگه تا الان نتیجه ای داشته ؟؟؟؟؟!!!!!!
08:36  1395/07/19
پاسخ دادن
باغيرت
21

روش های شکایت از خودروسازان ! خريد خودرو صفر رو تحريم كنيد نتيجشو ببينيد.

آيندمون آينده اي روشن *** حرف اتحاد بزن لطفا
فرداي خوبي پيش رومون***ايران به رفتار تو مديونه
20:34  1395/07/18
پاسخ دادن
قاسم
8

همین الان خدمات پس از فروش ساینا را درشهرستانهای استان خوزستان قطع کرده اند وسرویسهای اولیه وتعمیرات گارانتی را به اهواز ارجاع میدهند وککشان هم نمیگزد.چهکسی پاسخ گگوست.اگر برای هرخدماتی به مرکز استان بریم وتو راه تصادف کنیم،چه کسی جوآبگوی زن وبچه مون است؟ حالا از تمرکز خودروها وسرگردانی دراهواز بگذریم که خودش مصیبت دیگریست.
20:17  1395/07/18
پاسخ دادن
کاربر: نوید جهرمی
15

هر وقت کار ب شکایت برسه اینقدر سر میدووننت که خودت پشیمون میشی میگی عجب غلطی کردیم شکایت کردیم.
18:35  1395/07/18
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
s3 سفید-- تهران : سلام دوستان من تماس گرفتم با تعزیرات به شماره 135 گفت برای خودروسازها اگر حداقل 50 مورد شکایت در مورد مدلهای مختلف تولیدی دریافت کنیم بلافاصله ورود میکنیم روالش رو توضیح داد ترجیح میدم برم شکایت ثبت کنم از کرمان موتور چون قبل از عید پلاک شدم ولی ماشینو تحویل ندادن
j7 : من که شهریورم تحویل نگرفتم
بی بی : مسئولان سایپا و ایرانخودرو یک مشت دزد سرگردنه .
مهرداد شیراز s3 : درود من هم رفتم توی سایت تعزیرات شکایت کردم tazirat135.ir از کارت و بیمه ماشین و برگ اول قرارداد هم اسکن گرفتم گذاشتم ضمیمه شکایت بنظرم اگر همه کسانی که پلاک شدن ولی خودرو نگرفتن از کرمان موتور همت کنند و شکایت کنند شرکت مجبور به ارسال خودرو میشه . حتی شده تشریف ببرید کافی نت قرارداد و کارت و بیمه ماشینو ببرید باعث میشه تحویل ماشین زودتر بشه تا بعد بریم دادگاه بابت دیرکردش شکایت ثبت کنیم
امیدواری و صبر : اکثر ما ها که پول سهند نداریم برای تکمیل وجه و ثبت نام و اینکه حتی توی برنامه دیوار کسی حاضر نیست حواله سهند را به قیمت ۲۰ میلیون تومن بخره. اگه سایپا واقعا راست میگه قیمت سهند را به قیمت ساینا کارخانه ای و قیمت نهایی برای آبان ماه به بعد به ملت واگذار کنه همه ما استقبال میکنیم وگرنه ما غیر ساینا اس چیز دیگه ای نمیخواهیم .وسلام
پذیرش۱۹اسفند : اینجور معلومه فعلا فاکتور نمیکنه ای شرکت بی صاحب
Reza : دوستان عزیز من همین الان زنگ زدم سایپا شماره ملی رو گفتم برگشت گفت که شما اسمتون تو لیست هست و منتظر پیامک واریز باشید ..گفتم احتمالش هست که کلا کنسل بشه گفت همچین چیزی امکان نداره وقتی سایت یکپارچه ارجاع به خودرو ساز زده یعنی اسمتون دراومده و فقط،باید منتطر پیامک واریز باشید. گفت توی سال جدید واسه هیشکه پیامک نرفته ولی قطعا میاد
مسعود زمستان 403 : درود برشرفت .کسی که میخواد سوداگری کنه باید این چنین بخشی بشنوه .
آرمان : سلام بستگی به شهر داره من یزد هستم ۲۱ فروردین پلاک شده دیروز بارگیری شده بعضی از دوستان هستند دو روز بعد تحویل گرفتن
joni جون : عزیزان شماراشفارش می کنم به تقوی صبر
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
کوییک : سلام‌‌ اینایی که فاکتور میشن چند روز بعد پلاک میشن ؟؟
عزت اله : پیامک فاکتور شدن هم برامون میاد؟
207 : منم تحویل فروردینم و هیچ
دیشب : ریس جمهوری نتواند در مقابل شورای رقابت مقابله کند نفس من پارس بیارد پایین .برای حرف ریس جمهور ارزش قائل نیست. فیلم بازی می کنند. خدا برای عظیمی ایران خود رو نسازد. داغ بچه اش ببیند
امیر سورن دوگانه تبدیل به جدید : سلام دوستان سورن موتور جدید تا چه تاریخی فاکتور شده ممنون میشم جواب بدید🌹
دی ماهی : سلام من 25 تکمیل وجه کردم اما هنوز فاکتور نشدم
هفته4دی طرح مبعث : منم شرایط شما رو دارم ولی هنوز فاکتور نشدم
پذیرش 11 بهمن فوری : فروش فوری پس چی تکلیفش مشخص نیست کسی از بهمن فاکتور شده ؟ لایک نکنه پیام بده
آمنه : سلام ببخشید ی سوال داشتم خدمتتون، پیش فروش طرح مادران تکمیل وجه 17 اسفند،کی فاکتور میشه؟؟
مهدی دی : هر کس زودتر واریز کنه زودتر از بقیه فاکتور میشه چه اینترنتی چه داخل نمایندگی غروب 21 تکمیل وجه کردم ولی فاکتور نشدم