بررسی: کیا سراتو کوپ 2016

 

بررسی: کیا سراتو کوپ 2016

 
اوایل دهه 70 بود که خودروهای اروپایی و ژاپنی با قیمت های به نسبت بالایی در بازار خرید و فروش می شدند و مصرف کننده چاره ای جز خرید یک خودروی وارداتی گران قیمت نداشت، اما کره ای ها با قیمت مناسبت سبد محصولاتی کامل با سه برند دوو، هیوندای و کیا، پا به بازار ایران گذاشتند و توانستند در سخت ترین شرایط تحریم های بین المللی بخش اعظمی از فروش خودروهای وارداتی را نصیب خود کنند و دیگر بازارهای بین المللی را پشت هم درنوردند.
 
بررسی: کیا سراتو کوپ 2016
 
امروزه کیا و هیوندای بزرگ ترین سهم از فروش خودروهای وارداتی را در کشور ما دارند. گرچه افزایش بهای ارز قیمت محصولات این دو شرکت را در طی زمان افزایش داد اما مانع پیشرفت آن ها نشد و توانستند با تحولات کیفی، طراحی و خدمات پس از فروش، خریدار را به گونه ای ترغیب کنند تا محصولات این دو برند را به نسبت دیگر رقبا ترجیح دهند.
 
بررسی: کیا سراتو کوپ 2016
 
در هر صورت با توجه به این که رفته رفته پس از برداشته شدن تحریم های بین المللی شاهد حضور خودروسازان دیگری در بازار خودرو خواهیم بود، شرایط را مناسب دیدیم تا به سراغ یکی از محصولات پرطرفدار این شرکت در ایران برویم که در عین محبوبیت تا حدی نیز ناشناخته است.
 
بررسی: کیا سراتو کوپ 2016
 
کیا سراتو از هواسئونگ کره جنوبی تا سایپا تهران
 
سابقه حضور کیا سراتو یا نام دیگر آن فورته در کشور ما به بیش از 6 سال پیش باز می گردد و نسل اول این خودروی کامپکت (خانوادگی کوچک) در هر دو مدل کوپه و سدان با موتورهای 1.6 و 2 لیتری در ایران عرضه شد.
 
بررسی: کیا سراتو کوپ 2016
 
گرچه نسل دیگری از این خودرو  با همین نام در سال های قبل از 2008 میلادی در تعداد به نسبت محدودی در ایران عرضه شده است، اما خود شرکت کیا هم این خودرو را به عنوان تولیدات قدیم خود بر شمرده و آن را با نام اسپکترا خوانده و آن را جزی از سراتو ها به حساب نیاورده است.
 
بررسی: کیا سراتو کوپ 2016
 
از سال گذشته نیز کیا سراتو نسل اول در شرکت سایپا مونتاژ می شود و هر دو نسخه 1.6 و 2 لیتری در نمونه سدان به بازار عرضه شده است.
 
این که چرا شرکت سایپا به سراغ تولید نسل قدیم این محصول رفته و هم زمان با دیگر تولیدکنندگان جهانی این خودرو به سراغ نسل جدید آن نرفته خود جای تامل دارد.
 
بررسی: کیا سراتو کوپ 2016
 
در هر صورت نسل جدید در سال 2012 معرفی شد و هر ساله این شرکت با تغییرات بر روی آن فیس لیفتی جدیدی از آن را در بازار عرضه می کند.
 
بررسی: کیا سراتو کوپ 2016
 
نمونه مورد بررسی قرار گرفته مدل سال 2016 در نسخه 2 لیتری کوپه است که هم توسط نمایندگی آن یعنی شرکت اطلس خودرو و هم به صورت خارج از نمایندگی پا به ایران گذاشته است.
 
بررسی: کیا سراتو کوپ 2016
 
زبان طراحی متفاوت نسبت به نسل اول
 
کیا سراتو به دلیل طراحی خوب و ظاهر جوان پسندش توانست در بازار به فروش خوبی دست پیدا کند و طراح مشهور خودروهای کیا، یعنی پیتر شرایر با تغییراتی که در طراحی بیرونی نسل های جدید محصولات کیا، از اسپورتیج گرفته تا همین سراتو، موافقان و مخالفان خود را پیدا کرده است.
 
بررسی: کیا سراتو کوپ 2016
 
المان های ظاهری مدل کوپه با مدل های سدان و هاچبک به غیر از داخل و بخشی از جلوی خودرو متفاوت است.
 
استفاده از چراغ های مه شکن گرد در دو طرف سپر جلو بیننده را به یاد محصولات کوپه و اسپرت ژاپنی می اندازد اما هرگز حس و حال و شور آن ژاپنی ها را القا نمی کند.
 
بررسی: کیا سراتو کوپ 2016
 
چراغ های جلویی چسبیده به جلو پنجره باریک و پوزه بزرگ خنک کننده رادیاتور از مهم ترین ویژگی های طراحی در جلوی خودرو هستند.
 
بررسی: کیا سراتو کوپ 2016
 
در عقب استفاده از یک دیفیوزر که بیشتر حالت نمایشی دارد و چراغ های کشیده شده که امتداد آن ها به دو طرف کنار خودرو هم می رسند جلوه بسیار متفاوتی به نسبت نسل قبلی آن داده است.
 
بررسی: کیا سراتو کوپ 2016
 
طراحی سقف و ستون ها زاویه دار شده است و امتداد آن ها به زاویه بیشتری به ستون های عقبی می سد و جلوه تخم مرغ شکلی به این خودرو داده است.
 
طول این خودرو در حدود 4350 mm است که به نسبت نسل قبل در حدود 130mm کوتاه تر شده است.
 
بررسی: کیا سراتو کوپ 2016
 
چرخ های 18 اینچی با سایز 215 هم سایز مناسبی دارند و جلوه این خودرو را از دید بقل خراب نکرده است.
 
مسئله ای که امروزه در بسیاری از خودروها به دلیل استفاده از چرخ های سایز کوچک قابل مشاهده است.
 
فضای داخلی و امکانات رفاهی کیا سراتو
 
در بخش طراحی داخل اتاق، سراتو به شدت نا امید کننده ظاهر شده است. هیچ تفاوتی بین طراحی کابین مدل کوپه با سدان وجود ندارد و استفاده از چرم و پلاستیک یک دست مشکی و فیبرکربن غیرواقعی در کنسول مرکزی، ظاهری به شدت نازیبا و همینطور تکراری به آن داده است.
 
بررسی: کیا سراتو کوپ 2016
 
در واقع می توان گفت که طراحی داخل اتاق به نسبت نسل قبل هیچ گونه پیشرفتی نداشته و کیا در این بخش کم کاری کرده است.
 
گرچه در دیگر محصولات جدید این خودروساز همچون اسپورتیج و اوپتیما با ظاهری مدرن و زیبا طرف هستیم اما سراتو جدید به کلی فاکتور گرفته شده است. فضای داخل اتاق با این که خودرو به نسبت نسل قبلی فضای بیشتری در اختیار سرنشینان قرار می دهد.
 
بررسی: کیا سراتو کوپ 2016
 
صندلی های جلو راحت هستند و به خوبی سرنشینان را در خود جای می دهند. فضای صندلی های عقب هم برای دو نفر کافی است، گرچه در زمینه فضای داخل کابین، مدل سدان به نسبت مدل کوپه ترجیح داده می شود.
 
بررسی: کیا سراتو کوپ 2016
 
در مرکز کنسول از صفحه نمایش لمسی سیستم صوتی قرار گرفته  و در زیر آن هم سیستم مربوط به تنظیم تهویه دو منطقه ای حضور دارد.
 
بررسی: کیا سراتو کوپ 2016
 
این خودرو به سیستم رهیاب ماهواره ای مجهز نیست و به همین دلیل هم صفحه نمایشی برای آن در کنسول در نظر گرفته نشده است.
 
بررسی: کیا سراتو کوپ 2016
 
سراتو در بخش ایمنی به 6 ایربگ مجهز شده و دوربین دید عقب و سنسور پارک در عقب و جلو آن قرار داده شده است.
 
بررسی: کیا سراتو کوپ 2016
 
از امکانات رفاهی آن هم می توان به سیستم ورود بدون کلید، کروز کنترل، گرمکن صندلی های جلو و گرمکن فرمان، سان روف، کنترل پایداری دینامیکی، صفحه نمایش TFT، پدال تعویض دنده پشت فرمان و صندلی برقی اشاره کرد.
 
بررسی: کیا سراتو کوپ 2016
 
در واقع سطح تجهیزات این خودرو با یک مدل چینی 80 میلیون تومانی برابری می کند و آپشن خاصی به همراه این خودرو عرضه نشده است.
 
بررسی: کیا سراتو کوپ 2016
 
قوای محرکه معمولی اما بی رقیب در بازار ایران
 
همانند نسل قبلی موتور 2 لیتری با کد Nu که به صورت گسترده در محصولات هیوندای و کیا استفاده می شود، قدرت دهنده مدل وارد شده به کشور ما است و وارد کننده قید موتور قوی تر و جذاب تر 1.6 لیتری توربو را به کلی زده است.
 
بررسی: کیا سراتو کوپ 2016
 
این موتور در حدود 158 اسب بخار قدرت را در دور 6500 rpm تولید می کند و حداکثر گشتاور تولیدی آن هم 194 نیوتن متر در دور 4800 rpm است.
 
بررسی: کیا سراتو کوپ 2016
 
این موتور 4 سیلندر خطی شکل به یک جعبه دنده 6 سرعته تیپ ترونیک با قابلیت تعویض دنده توسط پدال پشت فرمان مجهز شده و نیرو را به چرخ های جلو انتقال می دهد.
 
بررسی: کیا سراتو کوپ 2016
 
ظرفیت باک هم معادل 50 لیتر است و کیا مدعی شده است که با بنزین یورو5 این خودرو مصرف سوخت ترکیبی برابر با 7.4 لیتر در هر 100 کیلومتر دارد.
 
بررسی: کیا سراتو کوپ 2016
 
تعلیق جلو مک فرسون مجهز به آنتی رول بار است و تعلیق عقب هم میل پیچشی به همراه آنتی رول بار که دلیل اصلی هندلینگ نه چندان خوب این خودرو است.
 
در هر صورت در بخش قوای محرکه و انتقال نیرو شاهد تفاوت عظیمی با نسل قبلی نیستیم و وارد کننده موتور اسپرتی تر توربو با جعبه دنده دستی را در ایران عرضه نکرده است و از نظر ما نمونه توربو به همراه جعبه دنده دستی جلوه اسپرت تری دارد و با طراحی کوپه مانند این خودرو هماهنگ تر است.
 
بررسی: کیا سراتو کوپ 2016
 
تجربه رانندگی با سراتو کوپ
 
نسل قبلی سراتو کوپ به سواری خشک و خشن و لذت رانندگی نه چندان قابل توجه شهرت یافته بود، بنابراین در مواجه با مدل جدید مهمترین پرسش این است که این دو نقطه ضعف تا چه حد برطرف شده اند.
 
اما پیش از وارد شدن به مباحث فنی باید گفت که کابین سراتو کوپ فضای قابل قبولی را برای 4 نفر ارائه می دهد و از این جهت کاربردی تر از برخی خودروهای کوپه دیگر مانند جنسیس کوپه یا تویوتا جی تی 86 ظاهر می شود اما فضای سر ردیف عقب برای افراد بلند قد چندان تعریفی ندارد.
 
بررسی: کیا سراتو کوپ 2016
 
جنس و متریال کابین مانند تمامی خودروهای ارزان قیمت (در بازار جهانی) کره ای دیگر با هوشمندی انتخاب شده و ساده و در عین حال با کیفیت به نظر می رسد، اما در فضای داخل کابین هم مانند طراحی خارجی از حس و حال اسپرت خبری نیست و شباهت بسیار زیاد به مدل سدان قطعا نمی تواند نقطه قوتی در این زمینه باشد.
 
با این وجود موتور 2.0 لیتری سراتو کوپ مشخصات قابل قبولی را در این سگمنت قیمتی از خود نشان می دهد و حتی می توان گفت که سراتو با این پیشرانه نه چندان مدرن، در مقایسه با رقبایی نظیر مزدا 3، هیوندای النترا، میتسوبیشی لنسر و رنو فلوئنس،یکی از سریعترین هاست.
 
بررسی: کیا سراتو کوپ 2016
 
براساس شتاب گیری های میدانی در وضعیت نه چندان استاندارد تهران (از نظر ارتفاع از سطح دریا و کیفیت سوخت) صفر تا صد سراتو کوپ حدود 9.0 الی 9.5 ثانیه به طول می انجامد و این خودرو اندکی از مزدا 3 (به عنوان نزدیک ترین رقیب با موتور غیر توربو) سریعتر است.
 
هماهنگی بین موتور و گیربکس و واکنش های گیربکس در سبک و سنگین کردن به موقع دنده ها نسبت به نسل قبل به کلی متحول شده و بسیار بهتر به نظر می رسد.
 
بنابراین باید مشخصات فنی سراتو کوپ را از نظر پیشرانه و گیربکس مناسب دانست اما آنچه در زمان رانندگی جلب توجه می کند، بی حسی فرمان است که البته به لطف تنظیمات سه گانه (نرم- معمولی و اسپرت) تا حدی تغییر می کند، اما در وضعیت اسپرت جز سفتی و سنگینی بیش از حد فرمان، چیز دیگری عاید راننده نخواهد شد.
 
بررسی: کیا سراتو کوپ 2016
 
به عبارت دیگر سراتو کوپ به عنوان یک خودرو نسبتا اسپرت برای قشر جوان، اطلاعات چندان دقیقی را از وضعیت مسیر به راننده منتقل نمی کند و لذت رانندگی بالایی ندارد.
 
سیستم تعلیق این مدل قطعا نسبت به نسل قبلی بهبود یافته و ضربات را به شکل بهتری دفع و جذب می کند، بنابراین می توان گفت که کیفیت سواری در مجموع بهتر شده است اما مشکلی که اکثر مالکین با آن مواجه اند، ناپایداری محور عقب در سرعت های بالاست.
 
بررسی: کیا سراتو کوپ 2016
 
ظاهرا سادگی سیستم تعلیق در کنار تنظیم اسپرت آن مانع از جذب دقیق موج های جاده در سرعت های بالا می شود و احساسی از عدم تعادل و ناپایداری به راننده منتقل می شود. این مشکل فراگیر بین مدل های سدان و کوپه مشترک است و البته با تغییر سایز رینگ و تایر و استفاده از رینگ های کوچکتر تا حدی کمرنگ می شود.
 
به هرحال در یک جمله می توان گفت که سراتو علیرغم شتاب و کشش خوب و پیشرفت قابل توجه در زمینه سواری و هماهنگی موتور و گیربکس نسبت به نسل قبل، بیشتر از آنکه واقعا یک خودرو اسپرت و جوان پسند باشد، یک سدان اقتصادی دو درب است که می تواند نیازهای حداقلی مشتریان خود را برآورده سازد.
 
بررسی: کیا سراتو کوپ 2016
 
قیمت و شرایط بازار
 
سراتو کوپ مدل 2016 توسط نمایندگی با قیمت 147 میلیون تومان به فروش می رسد و این در حالی است که نمونه سدان قیمتی برابر با 135 میلیون تومان دارد، اما بهای بالاتر به نسبت مدل سدان و نبود رقیب مستقیم کار را برای تصمیم گیری در مورد این خودرو دشوار کرده است.
 
بررسی: کیا سراتو کوپ 2016
 
گرچه در بازار می توان نمونه های صفر کیلومتر بر حسب آپشن را با قیمت کمتری هم خریداری کرد.
 
به دلیل نبود رقیب مستقیم در بازار و محبوبیت خوب این خودرو می توان پیش بینی کرد که در صورت عرضه گسترده فروش این نسل همانند نسل قبلی اش خوب باشد.
 
بررسی: کیا سراتو کوپ 2016
 
البته نباید رقبای کارکرده نظیر نسل های قبلی ب ام و سری سه یا جنسیس کوپه و تویوتا GT86 که در این بازه قیمتی حاضر هستندرا از قلم انداخت، اما بازار خودروهای صفر کیلومتر با فقر انتخاب در مدل های کوپه روبروست و در چنین شرایطی سراتو کوپ یکه تازی می کند.
 
بررسی: کیا سراتو کوپ 2016
 
در هر صورت عرضه مدل توربو با جعبه دنده دستی می توانست انتخاب بهتری باشد اما شرکت وارد کنند حاضر به ریسک عرضه این نمونه نشده است. البته این مشکل تنها منحصر به سراتو نمی شود مشابه این مسئله را در مورد دیگر مدل های کیا و هیوندای نیز مشاهده می کنیم.
 
 
 
 

منبع

دیجیاتو

برچسب : خودرو , کیا سراتو کوپ , اطلس خودرو , خودرو کوپه , واردات خودرو , بازار خودرو






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

4 نظر

سعید
0

در این رنج قیمت فقط تویوتا کرولا
12:30  1395/07/26
پاسخ دادن
شهاب
0

از بین مزدا 3 نیو صفر کیلومتر و سراتو و النترا کدوم بهتره ؟؟؟؟؟؟
در ضمن اینی که میگن ارتفاع مزدا کمه و زیرش میگیره چیجوریاست ؟؟
لطفا پاسخ بدید
11:33  1395/07/25
پاسخ دادن
رامتین
0

دوستان بین سراتو و النترا کدوم ارجح هست؟ قصد انتخاب بین این دو را داشتم که نتونستم به نتیجه برسم. البته مزدا3 اگه مدل 2016 اش را مونتاژ کنند که گزینه بهتریه اما فکر نمیکنم مونتاژ کنن و مدل فعلی مزدا3 هم دیگه قدیمی شده و ارزش نداره. لطفا بین این دو کدومو پیشنهاد میکنید؟؟ ممنون
23:53  1395/07/24
پاسخ دادن
سعید
1

سراتو صد در صد بهتره ولی النترا خوشگلتره مخصوصا از لحاظ داشبورد
شما میتونی روی میتسوبیشی لنسر و ASX یا تویوتا کرولا هم فکر کنی ،اینام انتخابای خوبین
11:25  1395/07/25

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
T8 : مرحله ارسال پلاک و مدارک باید سبز بشه تا تحویل بدن ؟
خداپرست : سلام ودرود برشما بنده خودروی چیرمن دارم که کروز کنترلش خراب شده خواستم بدونم آیا دیگرسیستم های کروز کنترل به هرماشینی میخوره وقابل نصب هست خودروی چیرمن سیتم کروزش روی دستک برف پاکن هست حال چه کروزی نصب میشود یا فقط باید کروز خود چیرمن نصب شود ممنون از شما
خداپرست : سلام ودرود برشما بنده خودروی چیرمن دارم که کروز کنترلش خراب شده خواستم بدونم آیا دیگرسیستم های کروز کنترل به هرماشینی میخوره وقابل نصب هست خودروی چیرمن سیتم کروزش روی دستک برف پاکن هست حال چه کروزی نصب میشود یا فقط باید کروز خود چیرمن نصب شود ممنون از شما
چانگان 55 : الان موفق شدم با کارشناس 458 سایپا که خانم محترمی بود تماس برقرار کنم کدملی پرسید اسممو گفت گفت بزودی پیامک براتون ارسال خواهد شد ثبت نام مازادی ها بودم ارسال به خودرو ساز خورده بود
چانگان : سلام مال من ارسال به خودروساز خورده حالا سایپا میگه حذف عمر پلاکم بالای۵سال بود اویل که زنگ میزدم میگفتن برنده شدی هست نیستم فروختم حالا موندم که چکار کنم واقعا اینا دزد سرگردنه هستن خواهشان راهنمایم کنید
کریمی : مال منم همین طور ولی تاریخ تحویل منم ۳۱ فروردینه هنوز توی این مرحله ام همون درحال صدور فاکتور و نمیددنم کی فاکتور میشه v1pتکمیل وجه کردم...
چانگان : سلام ارسال به خودروساز زد بود توپروفیالم حالا سایپا میگه حذف شدی بخاطر پلاک فعال عمر پلاک ماشینم موق ثبت نامی بالای ۵سال بود بخدا قسم شرکت سایپا کلاه بردار نابودمون کردن خواهشآ راهنمایم کنید که چکارکنم
T8 : مرحله ارسال پلاک و مدارک باید سبز بشه تا تحویل بدن ؟
شهرام : شما به جای خریدن این با پولهات امروز ررو سکه بخر. ۶ ماه دیگه به جای این شاهین رو از بازار نقد میتونی بخری. این ماشین ارزش خرید. تو این قیمت نداره. پر پرش ۴۰۰ باید میشد
شهرام : آقا خیالتون رو راحت کنم سهند s,قیمت پر پرش همینه. این بلا یه بار سر من اومد. کوییک رو کردن کوییک جی ایکس ال صد تومن هم گرونتر. روزی که من تحویل گرفتم ۳۵۰. تو بازار ۳۳۰ نقد میفروختن. واسه من ۲۰ تومن هم گرونتر افتاد. اینم همونه قیمتش رو اونقدر بالا گرفتن که یه سال هم بمونه قیمتش همونه
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
🌹چکاد🌹 : سپاسگزارم محسن عزیز 🌹🌹🙏
30 بهمن : من تکمیل وجه 15 دی ام هنوز خبری نیس
نمایندگی : تاشنبه یک شنبه میرسه دستت
1 : آره بعضی وقتا تمام مدارک ماشین اول میاد بعدش ماشین میاد
🌹چکاد🌹 : سلام مسعود جان، مثل یک براد دوستدار شما هستم و ممنون که اظهار لطف دارید. از بزرگواری شماست. امیدورام خدای متعال در همه زمینه ها همراه و نگهدار شما باشه که قطعاً هم همینطوره.
علی : سلام داداش. پرداختی چه تاریخی بودی؟
سارا آذر : سلام خواهش میکنم راهنمائیم کنین من امروز پیام کارت خودرو صادر شده اومده ولی هنوز ماشین خبری نیست چجوریه اول کارت میفرستن بعد ماشینو خواهش میکنم هرکسی میدونه واقعا راهنمائیم کنه
ایکس 33 اتومات اسماعیل : ته دل مردم خالی نکن مرد مومن
1 : کسی رانا رو تبدیل به 207 tu3 کرده که فاکتور شده باشه؟
پیش فروش ابان : 5 اردیبهشت فاکتور شدم فعلا خبری از پلاک نیست زنگ زدم میگن معلوم نیست کی پلاک شی این شرکت ها هیچ کارشون درست نیست