مقایسه : GT86،سراتو کوپ،ولستر

 

مقایسه کوپه‌های بازار : GT86،سراتو کوپ،ولستر

 
ارزان‌ترین کوپه‌های بازار این روزها رقابت داغ‌تری باهم دارند. تویوتا GT86 به عنوان نماینده ژاپنی‌ها این‌بار رودر روی هیوندای ولستر و کیا سراتو کوپه ایستاده است.
در چند سال گذشته که بازار ایران از کوپه‌های میلیاردی و چند صدمیلیونی پر شده است واقعاً جای خالی خودرو‌های اسپرتی که بتوان با بودجه‌ای محدود و بدون نیاز به فروش داروندار زندگی‌تان آن‌ها را بخرید و لذت سواری‌شان را بچشید احساس می‌شد. خوشبختانه به لطف ابتکار خودروسازهای کره‌ای و ژاپنی این حسرت چندان به دل ما نمانده است!
 
1. حریف اول: تویوتا GT86
 
GT86 خورویی در کلاس اسپرت است که با همکاری مشترک تویوتا و سوبارو وارد بازار شد. بگونه‌ای که تویوتا طراحی استایل خارجی و فرآیند تولید را بر عهده داشته و سوبارو عهده‌دار بخش‌های موتور، گیربکس، ترمز و سیستم‌تعلیق بوده است. این کوپه محبوب تویوتا، خودرویی دیفرانسیل عقب است که همه کم‌وکاستی‌هایش را به‌عنوان یک رقیب قابل‌احترام در بازار کوپه‌های ارزان‌قیمت با برتری خود از حیث کیفیت رانندگی و لذت سواری جبران کرده است. چراکه اساسا مبنای طراحی تویوتا GT86 تمرکز بر روی راننده و ارائه کیفیت‌های یک خودروی اسپرت کلاسیک است.
 
مقایسه کوپه‌های بازار : GT86،سراتو کوپ،ولستر
 
وقتی‌که پس از سال‌ها انتظار، تویوتا GT86 با مدل 2013 جایزه زیباترین خودرو اسپرتی سال را به نام خود تمام کرد، آنجا بود که پای تقابل زیبایی و سبک طراحی هیجان‌انگیز کوپه‌های میلیون دلاری به رده اتومبیل‌های اسپرت با قیمت اقتصادی باز شد. چهره تهاجمی خودرو در نمای روبرو با کاپوت کشیده و چراغ جلوهایی که تا پیشانی خودرو تیز شده‌اند اوج زیبایی را به نمایش گذاشته است. همچنین، جلوپنجره تحتانی با اندازه‌ای بزرگ‌تر از حد متعارف و هم‌نشینی با مه‌شکن‌ها و چراغ‌های اصلی به نماد عقرب در مدل‌های تویوتا معروف شده است.
 
مقایسه کوپه‌های بازار : GT86،سراتو کوپ،ولستر
 
طراحی داخل کابین تویوتا GT86 به همان اندازه جذابیت نمای خارجی‌اش هوش از سر عشق ماشین‌ها می‌برد. در نگاه اول رول فرمان با حالت تخت قسمت پایین و قطر 365 میلی‌متر هیجان سرعت را در وجود بیننده زنده می‌کند. همچنین پدال‌های آلمنیومی، صفحه نمایشگر سیستم ناوبری خودرو، نشانگرهای روی داشبورد با رگه‌های نور نئون چشم‌نواز بر محیط دایره‌ای شکل آن‌ها به همراه نمایشگرهای دیجیتالی و دورشمارهایی که نمونه طراحی جمع‌وجور و کاربردی آن را تنها در اتومبیل‌های ژاپنی سراغ داریم از جمله ویژگی‌های منحصربه‌فرد کابین GT86 به‌حساب می‌آیند.
 
مقایسه کوپه‌های بازار : GT86،سراتو کوپ،ولستر
 
کیلومترشمار درست مقابل چشم راننده و با اندازه درشت طراحی‌شده است تا موقع رانندگی و هیجان شتاب‌گیری و لایی‌کشیدن از میان خودروها تنها به یک اشاره چشم قابل‌خواندن باشد. طراحی صندلی جلو باهدف خلق راحت‌ترین حالت لمیدن و تسلط بر جاده طراحی‌شده است و راننده را در وضعیت ارگونومی ایده‌آل نسبت به اهرم دنده و شستی‌های کنترلی روی داشبورد قرار می‌دهد.
 
مقایسه کوپه‌های بازار : GT86،سراتو کوپ،ولستر
 
برای نزدیک کردن هر چه بیشتر مرکز ثقل به زمین، نیروی پیشرانه تویوتا GT86 توسط یک موتور چهار سیلندر با آرایش تخت (بوکسری) تأمین می‌شود. تویوتا GT86 قابلیت‌های سیستم تعلیق خود را به‌عنوان یک سیستم کاملاً پایدار و منسجم، با جذب بخش قابل‌توجهی از ارتعاشات منتقل‌شده به چرخ‌ها به اثبات رسانده است. عکس‌العمل فرمان به‌طور کامل در کف دستان راننده احساس می‌شود و ترمزهای قدرتمند آن بدون کمترین لغزش لاستیک، بر سطح آسفالت پشت راننده را در رانندگی با سرعت زیاد قرص می‌کنند.
 
مقایسه کوپه‌های بازار : GT86،سراتو کوپ،ولستر
 
2. حریف دوم: کیا سراتو کوپه
 
مقایسه کوپه‌های بازار : GT86،سراتو کوپ،ولستر
 
کیا مدل کوپه خود را که در برخی بازارها با Forte عرضه می‌شود، برای اولین بار در نمایشگاه نیویورک در سال 2008 به عنوان یک نسخه مفهومی رونمایی کرد. تولید این نسل تا سال 2013 ادامه داشت تا اینکه همزمان با تولید نسل سوم نسخه سدان سراتو در سال 2014 ، نسل جدید کوپه سراتو، یعنی همین نسلی که قصد داریم به بررسی آن بپردازیم، به بازار آمد.
 
مقایسه کوپه‌های بازار : GT86،سراتو کوپ،ولستر
 
همچون کوپه Forte، کوپه سراتو نیز بر پلت‌فرم سدان‌های سگمنت C کیا طراحی‌شده است و با پلت‌فرم هیوندای الانترا مشترک است. با وجود اینکه نسخه کوپه سراتو از لحاظ عرض بدنه و حتی فاصله محوری با مدل سدان مطابقت میلی‌متری دارد، با این ‌حال ارتفاع کوپه سراتو 25 سانتیمتر نسبت به مدل سدان کمتر است و خط سقف آن برای نمایش هیبت اسپرت خودرو کوتاه‌تر شده است.
 
مقایسه کوپه‌های بازار : GT86،سراتو کوپ،ولستر
 
کیا با تعبیه پنجره‌های بدون فریم برای هر چه شبیه‌تر نشان دادن این سراتو به یک کوپه تمام‌عیار تلاش کرده است. همچنین، کشیدگی چراغ‌های جلو به‌اضافه چینش زیبای LED های درخشان برای خودنمایی در روشنایی روز و مهم‌تر از آن برق خیره‌کننده مه‌شکن‌ها، جذابیت نمای روبرو را دوچندان می‌کنند.
 
مقایسه کوپه‌های بازار : GT86،سراتو کوپ،ولستر
 
ممکن است شیب کم خط سقف در قسمت عقب خودرو ازیک‌طرف و چشم‌انداز مربعی شکل ستون انتهای بدنه در قیاس با ولستر، چندان چنگی به دل نزند، اما همین جسارت در طراحی سراتو کوپه در داخل کابین فضای بیشتری را برای نشستن بی‌دردسر سرنشین‌های عقب فراهم کرده است، هر چند که دید عقب آن چندان مطلوب نیست و نباید انتظار یک سدان را از آن داشت.
 
مقایسه کوپه‌های بازار : GT86،سراتو کوپ،ولستر
 
سراتو کوپه علی‌رغم نام و نشان اسپرتی‌اش خودروی مناسبی برای نشستن چهار سرنشین به‌حساب می‌آید. با وجود اینکه اغلب، مدل‌های کوپه را به‌عنوان خودروهایی برای آدم‌های خودپسند می‌شناسند اما در این کوپه خاص نه‌تنها توجه ویژه‌ای به طراحی نور قسمت عقب شده است بلکه در کمال تعجب دو دریچه تهویه هوا هم در ردیف پشتی به چشم می‌خورد که حاکی از توجه کیا به بنیان خانواده (!) و به ‌بیان ‌دیگر مجاب کردن همسر و فرزندان به خرید یک کوپه اسپرتی است. داشبورد و طراحی داخل کابین سراتو کوپه آن‌طور که از یک اتومبیل اسپرتی انتظار می‌رود نیست و سادگی و خطوط ملایم و یکنواخت آن بیشتر به یک هاچ‌بک معمولی می‌ماند تا یک کوپه جوان‌پسند.
 
مقایسه کوپه‌های بازار : GT86،سراتو کوپ،ولستر
 
نیروی پیشرانه از طریق یک گیربکس اتوماتیک شش‌دنده تیپ‌ترونیک به چرخ‌های جلو منتقل شده و به استناد آمار و ارقام منتشرشده، باوجود حجم بیشتر نسبت به دیگر خودرو هم‌وطنش، مصرف سوخت کمتری دارد. برای آن‌هایی که به امید یک رانندگی هیجان‌انگیز به سبک "سریع و خشن" به سراغ کوپه سراتو می‌روند، اولین چیزی که باعث دلسردی‌شان خواهد شد فرمان‌پذیری آن است که علی‌رغم وجود سیستم فلکس‌استر کیا برای تنظیم حالت فرمان در سه وضعیت آرام، معمولی و اسپرت بازهم واکنش‌پذیری مناسبی به فرمان‌دهی راننده از خود نشان نمی‌دهد. با این ‌حال سیستم تعلیق سراتو در حد قابل قبولی ارتعاشات سطح جاده را جذب کرده و از این نظر کیفیت سواری این کوپه کره‌ای را به یکی از مزیت‌های آن تبدیل نموده است.
 
مقایسه کوپه‌های بازار : GT86،سراتو کوپ،ولستر
 
همچون سایر خودروهای کره‌ای، کوپه سراتو نیز به لیست بلندبالایی از امکانات رفاهی از جمله گرم‌کن صندلی جلو و پشت‌سری‌های فعال در هنگام وقوع تصادف، سیستم تهویه اتوماتیک دوگانه با دریچه‌هایی در قسمت عقب و استارت اتوماتیک مجهز است.
 
مقایسه کوپه‌های بازار : GT86،سراتو کوپ،ولستر
 
3. حریف سوم: هیوندای ولوستر
 
مقایسه کوپه‌های بازار : GT86،سراتو کوپ،ولستر
 
در بازار هزار رنگ خودرو، از وارداتی‌های خوش‌رنگ و لعاب و باکیفیت گرفته تا وطنی‌های سوگلی و نازپرورده و البته مدل‌های ظاهرفریب چینی باز هم قیافه خودروهای منحصربه‌فردی همچون هیوندای ولستر خودنمایی می‌کند. ولستر به لطف طراحی نوآورانه خود در همه جهات بدنه حرف‌هایی برای گفتن دارد.
 
مقایسه کوپه‌های بازار : GT86،سراتو کوپ،ولستر
مقایسه کوپه‌های بازار : GT86،سراتو کوپ،ولستر
 
در سال 2011 هیوندای به دنبال خلأ ناشی از خروج مدل کوپه، ولستر را معرفی کرد که مستقیماً قشر جوان و از طرفی کوپه‌های اسپرت میان‌قیمت را نشانه رفته بود. چشمگیرترین ویژگی ولوستر، وجود دو درب در سمت راست و یک درب بزرگتر برای راننده در سمت چپ خودرو است حال آن‌که دستگیره درب عقب سمت راست با زیرکی در منتهی علیه بالا جاسازی شده است تا دورنمایی از کوپه‌های دو در به ولستر ببخشد. از منظر دیگر باوجود یک درب کوچک در قسمت عقب بدنه قابلیت‌های کاربردی یک هاچ‌بک را با این کوپه خوش‌نقش همراه کرده است.
 
مقایسه کوپه‌های بازار : GT86،سراتو کوپ،ولستر
مقایسه کوپه‌های بازار : GT86،سراتو کوپ،ولستر
 
درب کوچک سمت مخالف راننده با تمام مزیت‌هایی که دارد خواه‌ناخواه برای سوار و پیاده شدن سرنشین‌های قدبلند مشکل‌ساز خواهد شد. فضای نشستن در صندلی‌های عقب و نیز جای پا برای سرنشین‌ها تقریبا مناسب است اما به‌واسطه شیب انتهای سان‌روف بازهم قدبلندها از برخورد مدام سرخود به سقف شکایت خواهند کرد. صندوق‌عقب کابین با عمق کافی نزدیک به نیم مترمکعب حجم دارد و با خواباندن صندلی‌ها به یک مترمکعب خواهد رسید که اگر اهل انصاف باشید اذعان می‌کنید که چنین حجمی را از یک کوپه انتظار نداشته‌اید.
 
مقایسه کوپه‌های بازار : GT86،سراتو کوپ،ولستر
مقایسه کوپه‌های بازار : GT86،سراتو کوپ،ولستر
 
قسمت جلو کابین از طراحی سرزنده و مدرنی بهره‌مند است که کمی پرزرق‌وبرق‌تر از آنچه هست به نظر می‌رسد. به دلیل کاهش هزینه‌های تولید هیوندای در استفاده از پلاستیک سخت کم نگذاشته اما لااقل با طراحی الگوهای چشم‌نواز ظاهر آن را حفظ کرده است. انواع تجهیزات ازجمله صفحه‌نمایش 7 اینچی به‌خوبی بر روی داشبورد تعبیه‌شده و وضعیت ارگونومی مناسبی دارند. همچنین تجهیز ولستر به سیستم صوتی 196 وات به همراه شش بلندگوی باکیفیت سیستم رهیابی هیوندا موسوم به Blue Link از دیگر مزیت‌های این خودرو به شمار می‌آید.
 
مقایسه کوپه‌های بازار : GT86،سراتو کوپ،ولستر
مقایسه کوپه‌های بازار : GT86،سراتو کوپ،ولستر
مقایسه کوپه‌های بازار : GT86،سراتو کوپ،ولستر
مقایسه کوپه‌های بازار : GT86،سراتو کوپ،ولستر
ولستر مجهز به موتور چهار سیلندر با آرایش خطی است که نیروی پیشرانه‌ای نه در حد انتظار از این هیبت پرطمطراق خود تولید می‌کند، مخصوصا که بدانید به اندازه یک پیشرانه دو لیتری اشتها دارد. سیستم تعلیق ولستر به نسبت برخی خودروهای هم‌ترازش اندکی خشک است ولی همین سفتی و انعطاف کم، اطمینان شما را از رانندگی در سرعت بالا و حفظ ثبات خودرو در سر پیچ‌ها بالا می‌برد. وقتی عنوان «کوپه» به زبان می‌آید، یک خودروی کم ارتفاع، چابک و سریع با انتظار خریدار همراه می‌شود، درحالی‌که سقف سرعت ولستر در حد یک هاچ بک خانوادگی نزول پیدا کرده و حتی شتاب آن به‌قدری ناامیدکننده است که گاهی اوقات برای حفظ آهنگ حرکت خودرو باید دو دنده کم کنید.
 
مقایسه کوپه‌های بازار : GT86،سراتو کوپ،ولستر
مقایسه کوپه‌های بازار : GT86،سراتو کوپ،ولستر
 
 
 

منبع

جی اس ام

برچسب : خودرو , خودرو کوپه , ایر تویا , اطلس خودرو , آسان موتور , وولستر , تویوتا GT86 , کیا سراتو






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

2 نظر

کاربر: omid pito
0

1 کار هم شده فقط کپی و پیست
12:51  1395/08/05
پاسخ دادن
کاربر: تیباران
0

تو برنامه تخت گاز که جرمی عاشق تویوتا 86 شده بود.می گفت با قیمت خیلی کمتر از ماشین های اسپرت گرانقیمت،می شود همان لذت و دیوانه بازی را تجربه کرد.
07:42  1395/08/05
پاسخ دادن
صفحه 1 از 0

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
محمد : سلام بله بنده شدم
گلچین : سلام.برای هزارمین بار مال ما هم تاریخ اماده به فاکتور بروز شد.خب که چی .کسی میدونه چرا اینکار رو میکنن؟؟دلیلشون چیه از قبل عید این حداقل دهمین باره این اتفاق میوفته
M : 3سال ماشین ثبت نام کردم قرعه کشی بود رانا ، 207،پرشیاو.. به اسمم درنیامده ،100 میلیون پول واریز کردم برا سری اول ثبت نام وزارت صمت رفتم بانک رفاه گفتم حساب وکالتی کنند گفتن اوکیه روز باز شدن سایت دیدیم حساب وکالتی نیست نشد وارد بشم ،این سری دوم باز 100تومن ریختم زمستان 403 شاهین به اسمم درآمد اینم که این جوریه آقا برامن پیام اومده با اتومات معاوضه کن در صورت تمایل نه از ماشین اتومات خوشم میاد نه اصلا نداشتم 200میلیون بیشتر بدم مگه کم پولیه، بعدم پیام اومده با کوییک gx اونم در صورت تمایل ننوشته عدم تعویض میشه انصراف که به استناد همین پیامک شما جای ما بودی عوض میکردی یا صبر ؟ 5سال از عمرمون رفته هنوز ماشین صفر سوار نشدیم نه این فقط بقیه آشغالای داخلی طمع کجا بود مرد حسابی ما مصرف کننده ایم همه دلال نیستن که
s3 سفید-- تهران : سلام دوستان من تماس گرفتم با تعزیرات به شماره 135 گفت برای خودروسازها اگر حداقل 50 مورد شکایت در مورد مدلهای مختلف تولیدی دریافت کنیم بلافاصله ورود میکنیم روالش رو توضیح داد ترجیح میدم برم شکایت ثبت کنم از کرمان موتور چون قبل از عید پلاک شدم ولی ماشینو تحویل ندادن
j7 : من که شهریورم تحویل نگرفتم
بی بی : مسئولان سایپا و ایرانخودرو یک مشت دزد سرگردنه .
مهرداد شیراز s3 : درود من هم رفتم توی سایت تعزیرات شکایت کردم tazirat135.ir از کارت و بیمه ماشین و برگ اول قرارداد هم اسکن گرفتم گذاشتم ضمیمه شکایت بنظرم اگر همه کسانی که پلاک شدن ولی خودرو نگرفتن از کرمان موتور همت کنند و شکایت کنند شرکت مجبور به ارسال خودرو میشه . حتی شده تشریف ببرید کافی نت قرارداد و کارت و بیمه ماشینو ببرید باعث میشه تحویل ماشین زودتر بشه تا بعد بریم دادگاه بابت دیرکردش شکایت ثبت کنیم
امیدواری و صبر : اکثر ما ها که پول سهند نداریم برای تکمیل وجه و ثبت نام و اینکه حتی توی برنامه دیوار کسی حاضر نیست حواله سهند را به قیمت ۲۰ میلیون تومن بخره. اگه سایپا واقعا راست میگه قیمت سهند را به قیمت ساینا کارخانه ای و قیمت نهایی برای آبان ماه به بعد به ملت واگذار کنه همه ما استقبال میکنیم وگرنه ما غیر ساینا اس چیز دیگه ای نمیخواهیم .وسلام
پذیرش۱۹اسفند : اینجور معلومه فعلا فاکتور نمیکنه ای شرکت بی صاحب
Reza : دوستان عزیز من همین الان زنگ زدم سایپا شماره ملی رو گفتم برگشت گفت که شما اسمتون تو لیست هست و منتظر پیامک واریز باشید ..گفتم احتمالش هست که کلا کنسل بشه گفت همچین چیزی امکان نداره وقتی سایت یکپارچه ارجاع به خودرو ساز زده یعنی اسمتون دراومده و فقط،باید منتطر پیامک واریز باشید. گفت توی سال جدید واسه هیشکه پیامک نرفته ولی قطعا میاد
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
بخش نامه 4714 : دوستان فراخوان بعدی پارس سفارشی کی میاد اولویت بهار و تابستان باید اگر تولید بشه زمستان ماشین تحویل میدن الویت زمستان تا حالا تحویل نداده تا تابستان اگر تحویل بدن
شیرزاد : سلام دوستان .مندیروز تبدل به21زدم امروزفاکتورشد.سقف فلزبودم تکمیل وجه 11دی تحویل 29 اسفند
حمید شیرازی : سلام چقدر دیر کردداشتی
اشنا : سلام اعترا وشکایت فقط دیوان عدالت هرکی ازشهرستان خود ازطریق شکایت بنویسه وبه دیوان عدالت بفرسته به خدا نتیجه میگیریم فقط بانوشتن یک شکایت وارسال به دیوان عدالت
الیسا : سلام برگه سخا رو ببر بده نمایندگی تا ثبتش کنه
151 سایپا : سلام دوستان کسی فاکتور شده اعلام کنه با تشکر
سورن تک : من تکمیل ده دی و تحویل یازده فروردین ولی هنوز فاکتور نشدم
قلی : ازعقب
دوگانه بهمن : قیمتش چنده؟
دنا اتوماتیک بخشنامه 4593 : پلاک نشده است.