دوج چارجر دیتونا ملقب به عضله بالدار

 

دوج چارجر دیتونا ملقب به عضله بالدار

 
به اواخر دهه 60 میلادی باز می گردیم، زمانی که تمامی خیابان‌های آمریکا مملو از خودروهای عضلانی پرقدرت شده است. خودروهایی که همگی زیر دماغه‌ کشیده خود پیشرانه‌های حجیم 8 سیلندر دارند. پیشرانه هایی که حداقل 200 اسب بخار قدرت تولید می‌کنند.
 
در این دوران دیگر تماشای مسابقات نسکار شاید برای بسیاری تفاوت چندانی با مسابقات خیابانی نداشته باشد. با این حال در پایان دهه شصت میلادی خودروهایی در پیست بیضی شکل نسکار ظهور کردند که یک سر و گردن از هر ماسل کاری قلدرتر بودند.
 
دوج چارجر دیتونا ملقب به عضله بالدار
 
در این شرایط برای تمام خودروسازان آمریکایی روشن شد که دیگر افزایش حجم و بالا بردن اعداد گشتاور و اسب بخار با هدف پیروزی در نسکار کافی نیست و برای رسیدن به موفقیت چیزی بیش از زور بازو لازم است و اندکی چاشنی علم و تکنولوژی می‌تواند عرصه را بر رقبا تنگ کند.
 
بنابراین فورد با الهام از موفقیت‌های نمونه کشیده فورد GT40 به سراغ تورینو رفت و با افزودن دماغه‌ای آیرودینامیک به آن و ایجاد تغییراتی در فرم سقف، سعی کرد تا فرم جعبه‌ای این خودرو را بهینه کند.
 
با این حال کرایسلر برای برتری بر فورد یک قدم جلوتر نهاد و با افزودن یک دماغه انقلابی، تغییر فرم شیشه عقب و افزودن باله‌ها دو نماینده اصلی خود در نسکار یعنی داج چارجر و پلیموث رودرانر را به دو اسلحه مخوف بدل کرد.
 
دوج چارجر دیتونا ملقب به عضله بالدار
 
این دو که به سربازان بالدار معروف شدند توانستند در دو فصل 1969 و 1970 به راحتی پیروز میدان شوند و رانندگانی همچون ریچارد پتی را به شهرتی اسطوره‌ای برسانند.
 
چارجر دیتونا اما به دلایلی از برادر خود مشهورتر شد. اول از همه این که این خودرو اولین موجودی بود که در مسابقات نسکار توانست به سرعتی بیش از 200 مایل در ساعت برسد.
 
دوم این که تنها 503 دستگاه از آن برای عرضه به خیابان تولید شد، این در حالیست که در حدود 4 برابر این تعداد از پلیموث سوپربرد تا سال 1970 وارد خیابان شد. در نمونه‌های خیابانی اما دو پیشرانه 440 اینچ مکعبی مگنوم و 426 اینچ مکعبی HEMI قابل سفارش بودند که دومی با توجه به عرضه محدود بسیار خاص و ارزشمند است.
 
دوج چارجر دیتونا ملقب به عضله بالدار
 
در پایان فصل 1970، پس از کش و قوس‌های فراوان، از حضور دیتونا و سوپربرد در مسابقات جلوگیری شد تا عرصه رقابت برای مبارزه سایرین باز سود.
 
بنابراین جذابیت در مسابقات نسکار نیز همانند سایر رشته ‌ها قربانی درخشش اسطوره‌ها شد، خودروهایی که توانستند سکوها را یکی پس از دیگری از آن خود کنند.
 
با این وجود دیتونا در سال 2013 میلادی در قسمت ششم مجموعه فیلم های سریع و آتشین حضور یافت و دوباره خاطرات را زنده کرد.
 
در این فیلم یک داج چارجر با تغییراتی شبیه به یک دیتونای اصطلاحاً Restomod شده نقشی اساسی ایفا می کرد.
 
دوج چارجر دیتونا ملقب به عضله بالدار
 
هرچند برای طرفدارات دو آتشه دیتونا، این خودرو شبیه سازی شده با ابعادی غیر دقیق، جذابیتی نداشت، اما مطرح شدن مجدد نام دیتونا باعث افزایش محبوبیت این خودرو نزد کلکسیونر ها شد.
 
دوج چارجر دیتونا ملقب به عضله بالدار
 
حالا داج چارجر 1969، در کنار مدل های مسابقه ای دیتونا و سوپر برد، در زمره با ارزش ترین خودروهای کلاسیک و عضلانی آمریکا طبقه بندی می شود و با قیمت های میلیون دلاری دل عشاق دوآتشه دوران طلایی صنعت خودرو آمریکا را می رباید.
 
 
 
 

منبع

دیجیاتو

برچسب : خودرو , ماسل کار , دوج چلنجر , خودرو کلاسیک , دوج چارجر , خودرو امریکایی






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

1 نظر

فرزاد
1

تشکر از بابت مقاله, الهی ده در دنیا و صد در آخرت جیذ بشید، چونکه از خودروی اون کشور قشنگه و باحاله و با کلاسه که واسه مردمش رفاه داره مطلب نوشتید.
آدم تا میتونه به مردم کشور عزیز خودش خیانت بکنه ولی از اجنبی حتی صحبت نکنه، واقعا براتون متاسفم!
یک درصد هم به شوخی بودن یا نبودن! این متن فکر هم نکنید!
23:38  1395/08/07
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
مشکی J7 : الحمد لله عصر تحویل گرفتم برگ کمپانی رو همراه بیمه نامه باتحویل خودرو بهم دادند
Tara v1p : مبارک باشه ۷تا ۱۰روز نهایتش...
زینب : ارسال میکنن نگران نباش توکل به خدا
بنیامین : سلام درصد دیرکرد چقدر می‌باشد اگر اطلاع دارید بگید
زینب : برای طرح عادی هم نوشته بود
علی : چی شد دوستان تا کجا فاکتور کردن کسی اطلاع داره
یه دوست : سلام وخواهشن اون مسعولین سایپا و اون بالاییها به فکر این طبقه های پایین باشید اون بالا یه خدایی هم هست
هیراد : این ماشین ها واسه اونایی که اسفند ماه ۴۰۱ پول بلوکه کرده بودن و اولویت بندی شون رو بهشون اعلام کردن
سعید : وضعیت باید از کجا برسی کرد
s3 کرمان : درود دوستان ۲۱ اسفند شاسی شدم ولی هیچ خبری از تحویل نیست از بم تا کرمان الان هنوز بعد ۳ ماه ماشین نرسیده خدامیدونه تا شهرهای دیگه کی برسه
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
مغان : 141 میلیون
محسن ارمانی : از استکانی یا یکی از سوپاپ خراب شده
تحویل خرداد : سلام دوستان که دعوتنامه و تمکیل وجه کردن تحویل خردادماه کسی هست فاکتور شده لطف اعلام کنید ممنونم
امیر : من اولویت بهار هستم.هیچ خبری نیست.با شرکت تماس هم گرفتم گفتن ما هم نمیدونیم.و منتظر پیام باشین.یا طرح تبدیل اجباری براتون میاد یا واریز.فعلا که ول معطلیم
خداهست : بخدا من از خوزستان دارم میام تهران اما فک نکنم سرساعت برسم ولی حداقل وجدانم راحت میشه ک از حق خودم وبچه هام گذشت نکردم
عبدلی : زمستون 5 ماه تاخیر داشت بهار برج 4 یا 5 فراخوان میاد با 20 درصد افزایش قیمت نزدیک به 600 میلیون آماده کنید اگه فراخوان بیاد
رضا : مثلا خیلی تابلو گفتی فقط تا 30 خرداد مجوذ دارند با این ویس عظیمی که پخش شده محال استاندارد اجازه تولید بده مگه آبرو خودشو ببره اجازه تولید بده با پارس دیگه خدا حافظی باید بکنید فقط تا آخر الویت زمستان پارس تولید میشه تا 20 روز دیگه متوجه خواهید شد درست میگم یا نه
پارس سفارشی زمستان : چرا تکلیف زمستان روشن نمیشه من پارس زمستان بخشنامه 4714هستم پیامک نیومده
مهدی : نه دنده واریزهای اسفند 1401.
کوییک : بابت چی میدن پولو اتومات یا دنده