خانه
قیمت خودرو
لیزینگ خودرو
اجاره خودرو
اطلاعات خودرو
سواری
شرکت های داخلی :
آسان موتور
اطلس خودرو
ایران خودرو
ایرتویا
پارس خودرو
پرشیا خودرو
دیارخودرو
رامک خودرو
سایپا
ستاره ایران
کرمان خودرو
کرمان موتور
گروه بهمن
مدیران خودرو
شرکت های بیشتر
شرکت های خارجی :
ام جی
آئودی
بی ام و
پژو
تویوتا
دوج
رنو
شورولت
کیا
لکسوس
لیفان
مرسدس بنز
نیسان
هیوندای
شرکت های بیشتر
کامیون
آریا دیزل
آمیکو
ایران خودرو دیزل
بهمن دیزل
خودرو کویر (BMC)
خودروسازان دیزلی آذربایجان
رایان دیزل ایران
زامیاد
سایپا دیزل
سپهر دیزل کاوه (Hyundai)
کاریزان خودرو(KAVIAN)
ماموت دیزل
CAT
اسکانیا
ایویکو
بنز
داف
رنو
مان
ولوو
یو دی
وانت
ایران خودرو
ایرتویا
بهمن خودرو
دیار خودرو
زامیاد
سایپا
ایسوزو
تویوتا
جی ام سی
دوج
رام
سوزوکی
شورولت
فورد
فولکس
کادیلاک
نیسان
هوندا
موتور
ایران دوچرخ
تک تاز موتور
تلاش
آپریلیا
بی ام و
دوکاتی
سوزوکی
کاوازاکی
هارلی دیویدسون
هوندا
یاماها
اتوبوس
ایران خودرو دیزل
رانیران
زامیاد
سپهر دیزل کاوه (Hyundai)
عقاب افشان
اسکانیا
بنز
فورد
مان
میتسوبیشی
هایر
آگهی خودرو
سواری
کامیون
وانت
موتور
اتوبوس
خدمات خودرو
نمایندگی مجاز
آرتاتاک موتور
آریا دیزل
آرین موتور پویا
آسان موتور
اطلس خودرو
آمیکو
ایران خودرو
ایرتویا
پارس خودرو
پرستوی آبی
پرشیا خودرو
جیلران موتور
دیار خودرو
رامک خودرو
سایپا
سایپا دیزل
ستاره ایران
کرمان خودرو
گروه بهمن
گریت وال (ولیکس)
مدیا موتور
مدیران خودرو
معین موتور
جایگاه سوخت
CNG
اخبار خودرو
لیزینگ
قیمت و لیزینگ
داخلی
مسابقات داخلی
فنآوری
سوپر ماشین
کانسپت
کلاسیک
کلیپ تبلیغاتی
موتورسیکلت
عمومی
رسمی
تیونینگ
اتومبیلرانی
مسابقه هفته
سایت
آگهی
مقالات خودرو
فنی
بررسی و مقایسه
پادکست
خودروی سنگین
موتورسیکلت
سوپر ماشین
کلاسیک
خودروهای سبز
خودروهای آینده
فنآوری
اپلیکیشن
اتومبیلرانی
عمومی
مصور
برترینها
مسیریابی
اخبار خودرو
:
داخلی
:
حضور دولت در خودروسازی تعیین تکلیف میشود
1395/09/24
14:00
حضور دولت در خودروسازی تعیین تکلیف میشود
بهرغم سهم اندک دولت در شرکتهای خودروساز اما مسوولان صنعتی کشور همچنان سیاستگذار اصلی صنعت خودرو شناخته میشوند این موضوع در شرایطی است که هماکنون شورای رقابت اعلام کرده که با ابزارهای قانونی درصدد تعیین تکلیف حضور دولت در دو شرکت خودروساز است. بررسی روند خصوصیسازی در صنعت خودرو کشور نشان میدهد که سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو) که بخشی از سهام خودروسازی کشور را در دست دارد، از سال 1379 اقدام به واگذاری سهام خود به بخش خصوصی کرد؛ این سازمان تا قبل از سال 1384 که اصل 44 قانون اساسی و بحث خصوصیسازی در صنایع کشور مطرح شود، سهم خود در شرکتهای خودروساز را به زیر 50 درصد کاهش داده بود. با ابلاغ سیاستهای اصل 44 قانون اساسی، ایدرو بهتدریج میزان سهام خود در شرکتهای خودروساز را کاهش داد؛ بهطوریکه در سال 1390 سهم ایدرو در ایران خودرو به 2/ 18 درصد ودر سایپا 8/ 36 درصد رسید. با وجود این کاهش اما بسیاری از نهادهای بالادستی تاکید داشتند که دولت باید سهام خود در شرکتهای خودروساز را بهصورت کامل به بخش خصوصی واگذار کند. در این بین اما سیاستگذاران صنعتی کشور نیز با تاکید بر اینکه بنابر قانون دولت اجازه دارد تا ۲۰ درصد از سهام شرکتهای خودروساز را در اختیار داشته باشد، همچنان به حفظ سهام خود در این شرکتها تاکید داشتند.
به این ترتیب در شرایطی انتقادات جدی نسبت دولتی بودن شرکتهای خودرو ساز وارد بود که شورای رقابت در سال 1390 و طی صورت جلسه شصت و سوم خود با بررسی وضعیت سهام و ترکیب هیاتمدیره شرکتهای ایران خودرو، سایپا و رنا اعلام کرد، خودروسازان باید بهصورت کامل به واگذاری سهام خود به شرکتهای بخش خصوصی اقدام کنند و دولت نباید هیچگونه سهمی در شرکتهای خودروساز داشته باشد. بنابر این مصوبه، ایدرو باید از رای شورای رقابت تمکین و سهام خود را به بخش خصوصی واگذار میکرد، هر چند طی این سالها ایدرو درصدی از سهام خود در دو شرکت بزرگ خودروساز را کاهش داد ولی سهام خود را بهصورت کامل واگذار نکرد؛ برهمین اساس هماکنون سازمان گسترش 04/ 14 درصد در ایران خودرو و 31/ 17 درصد نیز در سایپا سهام دارد. حال در شرایطی دولت تاکید دارد، سهم اندکی در شرکتهای خودروساز دارد که بخش اعظم سهام دو شرکت بزرگ خودروساز کشور متعلق به بخش خصوصی است، اما این سهام در مقابل سهام مدیریتی دولت توانایی تصمیمگیری و سیاستگذاری ندارد، موضوعی که منجر به افزایش دخالتهای دولتیها در این صنعت شده است. با این شرایط رئیس شورای رقابت بار دیگر به مصوبه سال 1390 شورای رقابت مبنیبر اینکه خودروسازان باید سهام خود را بهصورت کامل واگذار کنند، تاکید کرده و از تعیین تکلیف حضور دولت در دو شرکت بزرگ خودروساز خبر داده است. برهمین اساس، رضا شیوا در گفتوگو با خبرگزاری«تسنیم» عنوان کرد: براساس مصوبه خردادماه 1390 شورای رقابت، شرکتهای خودروسازی جزو گروه یک شرکتهای اصل 44 بوده که سهام آنها باید بهصورت صددرصد واگذار شود. شیوا با اشاره به اینکه در آذرماه سال 1390 وزیر وقت صنعت طرحی را به هیات دولت برد که براساس آن شرکتهای خودروساز در گروه 2 قرار گرفتند تا دولت بتواند تا 20 درصد در آنها سهم داشته باشد، گفت: برای بررسی این موضوع اخیرا جلسهای با حضور وزیر اقتصاد برگزار و در نهایت قرار شد برای تعیین تکلیف سهم دولت در شرکتهای خودروساز کارگروهی تشکیل و طرح خصوصیسازی صددرصدی این شرکتها برای تصویب به هیات وزیران ارائه شود.
رئیس شورای رقابت موضوع مهم دیگر را خرید سهام شرکتهای خودروساز ازسوی شرکتهای فرعی زیرمجموعه خود دانست و تاکید کرد، شرکتهای خودروساز با ایجاد شرکتهای فرعی، فروش سهام خود را به نام خصوصیسازی انجام میدهند، اما عملا شرکت اصلی با یک یا چند واسطه سهام خود را خریداری کرده است که این موضوع هم در دستور کار شورای رقابت بوده و در این رابطه هم تصمیمات لازم اعلام خواهد شد. به این ترتیب شورای رقابت در شرایطی تصمیم دارد مصوبه سال 1390 خود را این بار از طریق وزارت اقتصاد و طی مصوبهای به هیات وزیران برای سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران اجرایی کند که بسیاری از کارشناسان عدم ارتقای کیفی و کمی در صنعت خودرو را دخالتهای مستقیم دولت در مدیریت این شرکتها دانستهاند. موضوعی که گفته میشود، موجب انحصار در بازار خودرو کشور شده و رقابتی شدن که یکی از اصول اساسی توسعه صنعت خودرو به حساب میآید را از بین برده است. در این زمینه یکی از مدیران شرکتهای خودروساز در گفتوگو با «دنیای اقتصاد» با اشاره به اینکه رای شورای رقابت در سال 1390 الزام آور بوده و ایدرو باید سهام خود را واگذار میکرد، میگوید: در هر صورت دولت بهدلیل منافعی که در صنعت خودرو دارد، چنین مصوبهای را اجرا نکرد؛ به همین دلیل نیز در شرایط کنونی شورای رقابت با طرح ورود شرکتهای خودروساز به «گروه یک» قصد دارد که زمینه خروج دولت از صنعت خودرو را فراهم کند.
در این بین کارشناسان صنعت خودرو نیز اقدام شورای رقابت را مثبت ارزیابی میکنند و معتقدند که صنعت خودروی ایران طي سالهای مختلف دارای افتوخيزهای زیادی بوده و همواره مشكلات زیادی در این صنعت وجود داشته که مهمترین عامل آن ریشه در مشكلات مدیریتي و دولتي بودن این صنعت دارد؛ بهطوریکه صنعت خودرو بهدلیل حمایتهای بسیاری که از سوی دولت صورت گرفته است نتوانسته ورود جدی به فضای رقابتی داشته باشد و محصولات کیفی و با قیمت مناسب ارائه دهد. در این زمینه، حسن کریمی سنجری، کارشناس خودرو در گفتوگو با «دنیای اقتصاد» با اشاره به اینکه شورای رقابت در جریان پروژه انحصارزدایی و ایجاد رقابت میتواند، خصوصیسازی کامل در این صنعت را ایجاد کند، میگوید: واگذاری سهام ایدرو به بخش خصوصی مثبت است، اما این اقدام باید بهصورت پلکانی صورت بگیرد تا بدون برخورد با موانع بتواند، عملیاتی شود. کریمی سنجری از جمله موانع پیشروی خصوصیسازی در صنعت خودرو را منافع دولت و تاثیر قوانین کسبوکار عنوان میکند و میگوید: در هر صورت دولت از تصدیگری در این صنعت نفع میبرد و به آسانی سهام خود را واگذار نمیکند. در این بین موضوعاتی چون اشتغال و... نیز محدودیتهایی را برای تصمیمگیری نهایی در این خصوص ایجاد میکند؛ بهخصوص آنکه بخش خصوصی واقعی و متخصص تمایل به کاهش نیرو و افزایش بهرهوری دارد.
منبع
دنیایاقتصاد
برچسب :
خودرو
,
بازار خودرو
,
تولید خودرو
,
قیمت خودرو
,
ایران خودرو
,
سایپا
,
پارس خودرو
مرتب سازی :
محبوبترین
تاریخ صعودی
تاریخ نزولی
نظرات کاربردی
همه نظرات
>
1 نظر
کاربر: نوید جهرمی
1
خصوصی سازی ب جز شعار چیزی نبوده. مگه دولت میتونه از اینهمه منافع دل بکنه و برا خودش یه گوشه بشینه مالیاتشو بگیره و حکومتشو بکنه!
02:14 1395/09/25
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1
ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام
پاسخ به :
نظر شما
نظر شما با موفقیت ارسال شد.
مقالات برتر
هفته
|
ماه
|
سال
پربحث ترین خودروی
هفته
|
ماه
|
سال
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
مقالات
Masoudd2
2 نظر
اطلاعات خودرو
دوگانه آبی کبود طرح دوم یکپارچه تحویل 30 دی بخشنامه 4614
109 نظر
مریم کوییک پلاس اتومات
30 نظر
***207***
24 نظر
آخرین نظرات اخبار و مقالات
آب پاکی روی دست متقاضیان شاهین دنده ای
ناشناس
: شاهین دستی یا اطلس یا سهند گرفتی یا خودروی دیگه تحویل گرفتی
فروش خودروهای وارداتی با تحویل 3 ماهه (بهمن 1402)
Ali
: سایپا بیچاره کرد مارو با اون واردات خودروش چانگان cs 55 plus ثبت نام کردیم بهمن ۴۰۲ ، از ۲۲ اسفند هم ارسال به خودرو ساز خوردیم هنوز که هنوزه هیچ خبری ندادن ، نه معلوم کی میخوان دعوتنامه بفرستن نه معلوم افزایش قیمتی داره یا نه که البته غلط میکنن توی اون جدولی که موقع ثبت نام بیرون دادن نوشته بود به قیمت قطعی ۱۴۰۰ باید به تعهداتش عمل کنه مگه مملکت قانون نداره چرا انقد راحت داره تخلف میکنه و هیچکس هم نیس رسیدگی کنه
علت تاخیر در تحویل خودرو اعلام شد
تارا V4 LX
: سلام دوستان تارا اتومات وی فور تکمیل وجه 19 آذر. فروش فوری.تحویل 19 اسفند. بعد از این همه تاخیر 21ام فاکتور شده. انشالله زود تر ماشین همه رو تحویل بدن.
آب پاکی روی دست متقاضیان شاهین دنده ای
رهام
: زنگ بزنیدوبگیدبه این طرح اعتراض دارید چون گفت فعلادرحال نامه نگاری هستن که تمیدمهلت کنن برای وجه یاامتیازسوخت بشه
مشخصات کامل فنی و رفاهی خودرو شاهین سایپا
محمد علی
: سلام خبر خوش برای شاهین اتوماتیک امروز من فاکتور شدم خدا راشکر انشاالله برای شما هم زود تر انجام شود پذیرش 18دی بودم
آب پاکی روی دست متقاضیان شاهین دنده ای
رهام
: من تماس گرفتم گفت اجبارنگیری سوخت میشه
آب پاکی روی دست متقاضیان شاهین دنده ای
مهدی رضایی
: سلام - بیخیال شاهین شدم و اطلس رو نوشتم - دیگه خیلی منتظر شاهین موندن کلافه مون میکنه فقط دوستان دعوتنامه تکمیل وجه به نظرتون کی میاد؟ هفته چهارم دی 1403 رو انتخاب کردم البته چاره ای نداشتم چون آذر ماه ظرفیتش تکمیل شده بود این اواخر دی تاریخ دعوتنامه تکمیل وجه هست یا تحویل ماشین ؟ وضعیت اطلس اینه وای به حال شاهین اینا واسه اطلس فعلا میخوان 405 تومن بگیرن شاهین دنده ای رو به هیچ عنوان 435 نمیدن از خود سایپا امار گرفتم میگن 560 میشه قیمتش تو کارخونه واز تیر یا مرداد پیامک میدن
آب پاکی روی دست متقاضیان شاهین دنده ای
رهام
: سلام من زنگ زدم گفت اجبار،اگه نخرید امتیازسوخت میشه
آب پاکی روی دست متقاضیان شاهین دنده ای
مهدی رضایی
: سلام - منم اطلس رو نوشتم - دیگه خیلی منتظر شاهین موندن عاقلانه نیست- فقط دعوتنامه تکمیل وجه به نظرتون کی میاد - هفته چهارم دی 1403 رو انتخاب کردم البته چاره ای نداشتم چون آذر ماه ظرفیتش تکمیل شده بود این اواخر دی تاریخ دعوتنامه تکمیل وجه هست یا تحویل ماشین
مشخصات کامل فنی و رفاهی خودرو شاهین سایپا
یحیی
: پذیرش ۱۸ دی الان فاکتور شدن
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
پژو 207i دستی
29 اسفند
: ای داد بیداد تکمیل وجه کردی چه مکافاتی پیش روی شماست ما را غصه کشت
پژو 207i دستی
تحویل 29 اسفند
: اره خیلی خوبه
پژو 207i اتومات
حبیبی
: بله، ارتقا یافته هست.
دنا 1.7
راضیه
: شما چه طور . واسه شما هم 6دنده هست
سايپا کارا 151 TL
151
: باز یک روز فاکتور کردن خوابشون گرفت
پژو 207i اتومات
تحویل 30 دی تکمیل وجه 25 اذر
: سلام منم کد 60607 رنگ مشکی هستم فاکتور نشدم
سایپا کوییک
وحید
: پس چرا من 11704296هستم هنوز فاکتور نشده
پژو 207i دستی
داریان
: سلام میشه بگین از زمان صدور اسناد تا تحویل به مشتری چقدر زمان میبره
MVM 550 اتومات
خسته
: دیگه واقعا خسته شدم از انتظار. کی تحویل میدن پس
پژو پارس TU5
یزدان
: دوستان اگه سورن هم از موعد تحویل دیر بدن پول سودش 30 درصد. میدن نگران نباشین تبدیلی ها برد کردن