حضور دولت در خودروسازی تعیین تکلیف می‌شود

 

حضور دولت در خودروسازی تعیین تکلیف می‌شود

 
به‌رغم سهم اندک دولت در شرکت‌های خودروساز اما مسوولان صنعتی کشور همچنان سیاست‌گذار اصلی صنعت خودرو شناخته می‌شوند این موضوع در شرایطی است که هم‌اکنون شورای رقابت اعلام کرده که با ابزارهای قانونی درصدد تعیین تکلیف حضور دولت در دو شرکت خودروساز است. بررسی روند خصوصی‌سازی در صنعت خودرو کشور نشان می‌دهد که سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو) که بخشی از سهام خودروسازی کشور را در دست دارد، از سال 1379 اقدام به واگذاری سهام خود به بخش خصوصی کرد؛ این سازمان تا قبل از سال 1384 که اصل 44 قانون اساسی و بحث خصوصی‌سازی در صنایع کشور مطرح شود، سهم خود در شرکت‌های خودروساز را به زیر 50 درصد کاهش داده بود. با ابلاغ سیاست‌های اصل 44 قانون اساسی، ایدرو به‌تدریج میزان سهام خود در شرکت‌های خودروساز را کاهش داد؛ به‌طوری‌که در سال 1390 سهم ایدرو در ایران خودرو به 2/ 18 درصد ودر سایپا 8/ 36 درصد رسید. با وجود این کاهش اما بسیاری از نهادهای بالادستی تاکید داشتند که دولت باید سهام خود در شرکت‌های خودروساز را به‌صورت کامل به بخش خصوصی واگذار کند. در این بین اما سیاست‌گذاران صنعتی کشور نیز با تاکید بر اینکه بنابر قانون دولت اجازه دارد تا ۲۰ درصد از سهام شرکت‌های خودروساز را در اختیار داشته باشد، همچنان به حفظ سهام خود در این شرکت‌ها تاکید داشتند.
 
به این ترتیب در شرایطی انتقادات جدی نسبت دولتی بودن شرکت‌های خودرو ساز وارد بود که شورای رقابت در سال 1390 و طی صورت جلسه شصت و سوم خود با بررسی وضعیت سهام و ترکیب هیات‌مدیره شرکت‌های ایران خودرو، سایپا و رنا اعلام کرد، خودروسازان باید به‌صورت کامل به واگذاری سهام خود به شرکت‌های بخش خصوصی اقدام کنند و دولت نباید هیچ‌گونه سهمی در شرکت‌های خودروساز داشته باشد. بنابر این مصوبه، ایدرو باید از رای شورای رقابت تمکین و سهام خود را به بخش خصوصی واگذار می‌کرد، هر چند طی این سال‌ها ایدرو درصدی از سهام خود در دو شرکت بزرگ خودروساز را کاهش داد ولی سهام خود را به‌صورت کامل واگذار نکرد؛ برهمین اساس هم‌اکنون سازمان گسترش 04/ 14 درصد در ایران خودرو و 31/ 17 درصد نیز در سایپا سهام دارد. حال در شرایطی دولت تاکید دارد، سهم اندکی در شرکت‌های خودروساز دارد که بخش اعظم سهام دو شرکت بزرگ خودروساز کشور متعلق به بخش خصوصی است، اما این سهام در مقابل سهام مدیریتی دولت توانایی تصمیم‌گیری و سیاستگذاری ندارد، موضوعی که منجر به افزایش دخالت‌های دولتی‌ها در این صنعت شده است. با این شرایط رئیس شورای رقابت بار دیگر به مصوبه سال 1390 شورای رقابت مبنی‌بر اینکه خودروسازان باید سهام خود را به‌صورت کامل واگذار کنند، تاکید کرده و از تعیین تکلیف حضور دولت در دو شرکت بزرگ خودروساز خبر داده است. برهمین اساس، رضا شیوا در گفت‌وگو با خبرگزاری«تسنیم» عنوان کرد: براساس مصوبه خردادماه 1390 شورای رقابت، شرکت‌های خودروسازی جزو گروه یک شرکت‌های اصل 44 بوده که سهام آنها باید به‌صورت صددرصد واگذار شود. شیوا با اشاره به اینکه در آذرماه سال 1390 وزیر وقت صنعت طرحی را به هیات دولت برد که براساس آن شرکت‌های خودروساز در گروه 2 قرار گرفتند تا دولت بتواند تا 20 درصد در آنها سهم داشته باشد، گفت: برای بررسی این موضوع اخیرا جلسه‌ای با حضور وزیر اقتصاد برگزار و در نهایت قرار شد برای تعیین تکلیف سهم دولت در شرکت‌های خودروساز کارگروهی تشکیل و طرح خصوصی‌سازی صددرصدی این شرکت‌ها برای تصویب به هیات وزیران ارائه شود.
 
رئیس شورای رقابت موضوع مهم دیگر را خرید سهام شرکت‌های خودروساز ازسوی شرکت‌های فرعی زیرمجموعه خود دانست و تاکید کرد، شرکت‌های خودروساز با ایجاد شرکت‌های فرعی، فروش سهام خود را به نام خصوصی‌سازی انجام می‌دهند، اما عملا شرکت اصلی با یک یا چند واسطه سهام خود را خریداری کرده است که این موضوع هم در دستور کار شورای رقابت بوده و در این رابطه هم تصمیمات لازم اعلام خواهد شد. به این ترتیب شورای رقابت در شرایطی تصمیم دارد مصوبه سال 1390 خود را این بار از طریق وزارت اقتصاد و طی مصوبه‌ای به هیات وزیران برای سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران اجرایی کند که بسیاری از کارشناسان عدم ارتقای کیفی و کمی در صنعت خودرو را دخالت‌های مستقیم دولت در مدیریت این شرکت‌ها دانسته‌اند. موضوعی که گفته می‌شود، موجب انحصار در بازار خودرو کشور شده و رقابتی شدن که یکی از اصول اساسی توسعه صنعت خودرو به حساب می‌آید را از بین برده است. در این زمینه یکی از مدیران شرکت‌های خودروساز در گفت‌وگو با «دنیای اقتصاد» با اشاره به اینکه رای شورای رقابت در سال 1390 الزام آور بوده و ایدرو باید سهام خود را واگذار می‌کرد، می‌گوید: در هر صورت دولت به‌دلیل منافعی که در صنعت خودرو دارد، چنین مصوبه‌ای را اجرا نکرد؛ به همین دلیل نیز در شرایط کنونی شورای رقابت با طرح ورود شرکت‌های خودروساز به «گروه یک» قصد دارد که زمینه خروج دولت از صنعت خودرو را فراهم کند.
 
در این بین کارشناسان صنعت خودرو نیز اقدام شورای رقابت را مثبت ارزیابی می‌کنند و معتقدند که صنعت خودروی ایران طي سال‌های مختلف دارای افت‌وخيزهای زیادی بوده و همواره مشكلات زیادی در این صنعت وجود داشته که مهم‌ترین عامل آن ریشه در مشكلات مدیریتي و دولتي بودن این صنعت دارد؛ به‌طوری‌که صنعت خودرو به‌دلیل حمایت‌های بسیاری که از سوی دولت صورت گرفته است نتوانسته ورود جدی به فضای رقابتی داشته باشد و محصولات کیفی و با قیمت مناسب ارائه دهد. در این زمینه، حسن کریمی سنجری، کارشناس خودرو در گفت‌وگو با «دنیای اقتصاد» با اشاره به اینکه شورای رقابت در جریان پروژه انحصارزدایی و ایجاد رقابت می‌تواند، خصوصی‌سازی کامل در این صنعت را ایجاد کند، می‌گوید: واگذاری سهام ایدرو به بخش خصوصی مثبت است، اما این اقدام باید به‌صورت پلکانی صورت بگیرد تا بدون برخورد با موانع بتواند، عملیاتی شود. کریمی سنجری از جمله موانع پیش‌روی خصوصی‌سازی در صنعت خودرو را منافع دولت و تاثیر قوانین کسب‌وکار عنوان می‌کند و می‌گوید: در هر صورت دولت از تصدی‌گری در این صنعت نفع می‌برد و به آسانی سهام خود را واگذار نمی‌کند. در این بین موضوعاتی چون اشتغال و... نیز محدودیت‌هایی را برای تصمیم‌گیری نهایی در این خصوص ایجاد می‌کند؛ به‌خصوص آنکه بخش خصوصی واقعی و متخصص تمایل به کاهش نیرو و افزایش بهره‌وری دارد.
 
 
 
 

منبع

دنیایاقتصاد

 

برچسب : خودرو , بازار خودرو , تولید خودرو , قیمت خودرو , ایران خودرو , سایپا , پارس خودرو






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

1 نظر

کاربر: نوید جهرمی
1

خصوصی سازی ب جز شعار چیزی نبوده. مگه دولت میتونه از اینهمه منافع دل بکنه و برا خودش یه گوشه بشینه مالیاتشو بگیره و حکومتشو بکنه!
02:14  1395/09/25
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
ممم : اگر کل پول را واریز کرده اید دیگه دعوتنامه نمیاد میرود برای پذیرش . من الان تماس گرفتم کارشناس گفت برای من زده پذیرش . سوال ازکارشناسش پرسیدم که چرا دعوتنامه نمیاد برای کسی، گفتند در ثبت نامی های مازاد که کل پول را واریز کرده اند دعوتنامه نماید.
لیلا : سلام برامن پیامک ساینا اومد ولی اطلس نوشتم چون درگاه باز بود رفتم نماینگی قرارداد رو هم گرفتم مشکلی نبود.
مسعود : اطلس رو بگیرید امروز آخرین فرصته
S5 : كسي ميدونه به ما ثبت نامهيهاي s5ميخوان ماشين بدن يا x5 بدن جاش؟؟ اصلا اينا به ما ماشين ميدن بعد از هشت ماه؟؟؟؟؟ خسته شديم به خدا 😡😡😡😡😡
اس۵ : بیشرفا جوابم نمیدن هر کی اینارو ببینه بازم خرید کنه . . ‌.
محمد : آیا برای ثبت نامی های مازاد بهمن ماه خودروی چانگان سی اس 55که در اسفند مبلغ یک میلیارد و چهارمیلیون تومن پول واریز کردنده تا اکنون دعوتنامه صادر شده است. با تشکر از شما
مهران : اگه شاهین دنده ای بودین و پیامک واریز اتومات اومده بود براتون، بله مجدد براتون پیام میاد اما اگه شاهین دنده ای بوده و پبامک هم برای شاهین دنده ای اومده، خیر دیگه شانستون سوخته
J7 : ما هم تو این تاریخ گیر کردیم هرروز زنگ میزنم الکی میگن پیگیر میشیم امروزم به دروغ میگن بیمه صادرشده میرم تو سایت شرکت و دولت من بیمه ای صادر نشده میگم چرا دروغ میگین میگه آره ما دروغ میگیم شما راست میگین فقط شاسی کردن که جریمه ندن وگرنه هیچ ماشینی وجود نداره
امین s5 : منم دقیقا شرایط شما را دارم . امروز در سایت وزارت صمت شکایت ثبت کردم
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
207 : وعجیب اینکه الان نمایندگی زنگ زد گفت بیا ماشین رو ببر یعنی از فاکتور تا تحویل 3 روز،نمایندگی منابی اهواز
دی‌ماه‌پیش‌فروش : 27‌تکمیل‌وجه‌هنوزفاکتور‌نشده
رانا 30 اسفند تکمیلی 13 دی : سلام دوستان 17 فاکتور شدیم 20 پلاک امروز هم حمل به نمایندگی . جهت اطلاع
امید : سلام زنگ بزنید مرکز مشریان با لحن تند حرف بزنید بگید میخوایم باریس مرکز صحبت کنیم ،بگین شکایت داریم ثبت کنه ،من صبح زنگ زدم خیلی بد بیراه گفتم گفت ارجاع میدم واسه پیگیری ،اسفندیا اگه باهم بهشون هجوم نبریم میندازن پشت گوش مطالبه گر باشیم
اتومات : یک ماه بیشتر ،من روی صدور اسناد 15 روز داره می‌چرخه
مرشد : سلام در جواب آقا محسن اولویت بهار پارس ساده محله کنار خور سید مظفر اینجا هم فقط آقا رضا کارگر شیراز واقعی هست
4723 : هنوز خبری نشده منم منتظرم
ساینا دوگانه اسفند : خدایش اسفندیا خیلی بیخیالن اینجور باشیم اصلا ماشین بهمون نمیدن چرا جمع نمیشین یه کاری بکنیم بخدا هیچ دعوت نامه ای نمیفرستن شکایتی تجمعی خودمون باید کاری کنیم بعضیا اینا خیلی ساده هستن البته بی احترامی نباشه پرهام کیه به حرفاش گوش میدین یارو امده بخاطر پرهام الکی داره فوش میده بخدا این عقل تو کلش نیست من حرفمو گفتم منم یکی مثل شماها هستم حالا خود دانی
فریده 29 اسفند : نادان ترین کارمندان کره ی زمین را داره ایرانخودرو. میتونه از این بابت مدال شرمساری دریافت کنه. زنگ زدم جواب شکایتمو بگیرم میگه شما (تکمیل وجه 21 دی، تبدیل 20 فروردین، تغییر رنگ 20 اردیبهشت) تیر ماه فاکتور میشین! الان دارن نیمه ی سوم آذر رو فاکتور می کنن!!!!! میگم بابا 17م و 18م دی فاکتور شدن چند روز پیش. میگه خیر طبق لیستی که به ما دادن اینجوریه!!! انگار اصلا هیچی راجع به هیچی نمی دونن، چه برسه به تحویل ماشین و شغلشون! همه چیمون به همه چیمون میاد واقعا. جای تاسف داره.
علی : ببخشید آیا فن آریو وقتی آمپر میرسه به وسط نباید خاموش بشه چون از من اصلا خاموش نمیشه