شما بگویید؛ خودرو دنده اتوماتیک یا دستی؟

 

شما بگویید؛ خودرو دنده اتوماتیک یا دستی؟

 
در بازار آمریکا و بیشتر کشورهای اروپایی، میزان فروش خودروهای اتوماتیک بسیار بیشتر از دنده‌ دستی است. این در حالی است که در کشور ما بیشتر خودروهای ساخت داخل در مدل دنده دستی عرضه می‌شوند و خریدار به‌جز انتخاب‌هایی مثل تندر ۹۰ و ساندرو، برای تهیه‌ی خودروی دنده اتوماتیک باید به سمت خودروهای خارجی با قیمت‌های بالاتر برود. چند سالی می‌شود که با واردات گسترده‌ی خودروهای چینی و کره‌ای، خودروهای اتوماتیک بیشتری را می‌توانیم در کوچه و خیابان‌های شهر ببینیم. امروز قصد داریم که نگاهی گذرا به مقایسه‌ی سه ویژگی مهم درمورد خودروهای دنده اتوماتیک و دستی داشته باشیم. در انتها هم دوست داریم که نظر شما را در این باره بدانیم.
 
۱-هزینه
 
به‌طور کلی، خودروهای دنده اتوماتیک قیمت بالاتری نسبت به مدل‌های مشابه دنده دستی دارند. علت قیمت بالای این خودروها به فناوری پیچیده‌تر آن‌ها مربوط می‌شود. گذشته از قیمت بالای خودروهای اتوماتیک، در صورت خرابی اتومبیل، صاحب اتومبیل باید هزینه نسبتا زیادی صرف کند. اگر صاحب خودرو قدیمی باشید، پیدا کردن لوازم و مکانیک حرفه‌ای که به فناوری جعبه‌دنده‌ی خودکار اتومبیل آشنا باشد، کمی سخت و پرهزینه است. این مورد حتی برای بعضی از خودروهای جدید و مدرن هم صادق است. بسیاری از خودروهای اتوماتیک به خصوص مدل‌های ارزان قیمت‌تر، مصرف سوخت بیشتری نسبت به مدل دنده دستی خود دارند و بدین ترتیب هزینه‌ی رانندگی با آن‌ها بیشتر است.
 
۲-راحتی
 
از آن‌جایی که تعویض دنده‌ در اتومبیل‌های اتوماتیک، به‌صورت خودکار انجام می‌شود، بخشی از فعالیت‌های یک راننده کم می‌شود. این موضوع سبب می‌شود تا راننده راحت‌تر خودرو را هدایت کند و کمتر خسته شود. خستگی رانندگی با خودروهای دنده دستی را می‌توانیم در شلوغی و ترافیک‌ به‌طور واضح ببینیم. زمانی‌که راننده باید هرچند ثانیه با نیم‌کلاچ، گاز، ترمز و تعویض دنده، رانندگی کند. اگر ترافیک در سربالایی باشد، کار راننده دشوارتر هم می‌شود. در صورتی که در خودروهای اتوماتیک، این مشکلات را احساس نمی‌کنید. راحتی رانندگی با خودرو دنده اتومات باعث شده تا افراد زیادی برای خرید این خودروها ترغیب شوند.
 
۳-هیجان
 
هنوز افرادی پیدا می‌شوند که خودروهای دنده‌ دستی را به خودروهای اتوماتیک ترجیح می‌دهند. حتی افرادی هم هستند که باور دارند راننده‌ی واقعی کسی است که با خودروهای دنده دستی رانندگی کند و کنترل تعویض دنده را در اختیار خودش داشته باشد. ناگفته نماند که بسیاری از خودروسازها برای حفظ هیجان رانندگی، قابلیت تعویض دنده دستی را هم برای خودروهای اتوماتیک ترتیب داده‌اند. با این حال، عاشقان خودرو باور دارند که هیچ چیزی نمی‌تواند لذت رانندگی با خودروهای دنده دستی را برایشان پر کند!
 
نظر شما چیست؟ شما طرفدار کدام مدل هستید؛ خودرو دنده اتوماتیک یا دستی؟
 
 
 
 

منبع

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

 

برچسب : خودرو , دنده اتوماتیک , دنده دستی , کدام بهتر است






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

18 نظر

سپهر خوشتیپ
0

دستی
14:45  1399/12/18
پاسخ دادن
میلاد
0

منکه حسابی گیج شدم یکی میگه اتومات عالیه یکی میگه دستی.من اتومات دلم میخواد پارس بخرم ولی میترسم زود خراب بشه چون خودرو ایرانیه
05:20  1399/08/04
پاسخ دادن
علیرضا
0

ماشینای اتومات اونجور که من دیدم مثل کرایسلر یا موستانگ یا کامارو از یک شیفتر که بصورت ولوم کم و زیاد کردن صدای ضبط صوت هست بهره میبرند که با چرخاندن این شیفتر ماشین به حرکت در میاید وفاقد دنده تیپ ترونیک هست در اصل خودرو اتو ماتیک این خودرو ها حساب میشن و خودرو هایی که به اسم اتوماتیک تیپ ترونیک دار هستن مثل ال نود یا خودرو های چینی در اصل باز هم دنده دستی به حساب میان کلا خودرو اتومات خودرویی هست که هیچگونه فعالیت دستی در حین رانندگی مانند تعویض دنده تیپ ترونیک با دست نداسته باشن.
18:32  1396/06/16
پاسخ دادن
لل
2

فقط دندهای یا اتومات با حجم موتور2000 به بالا
18:39  1396/01/21
پاسخ دادن
کاربر: رضا از مشهد
4

در خودروهاي اتوماتيك ارزان قيمت نكته مهم هماهنگ بودن موتور و گيربكس هستش وگرنه واقعاً آزار دهنده خواهد بود
18:09  1396/01/21
پاسخ دادن
رضا
1

دوستانی که خودروی اتومات از نوع چینی دارند مثل محصولات ام وی ام از مزایای
ان بگویند و اینکه استهلاک انها مناسب است؟
14:11  1396/01/21
پاسخ دادن
کاظم
1

من ام وی ام ۵۵۰ اتوماتیک دارم قبلا ۲۰۶ اتوماتیک وی۹ وام جی ۵۵۰ داشتم در مقایسه با اونا میتونم بگم متوسطه ومن در مسافرتها از تیپ ترونیک این ماشین استفاده میکنم در کل داخل شهر بهتر از خارج شهره
14:32  1396/01/21

کاربر: ...احسان...
6

اگه ماشینی که سوار میشید قوی و با تکنولوژی روز جهان باشه چه دستی باشه چه اتوماتیک از رانندگی لذت میبری و حس خوبی خواهی داشت. بسته به نیازت می تونی همون ماشین رو از شرکت اتوماتیک دریافت کنی یا دستی.

اگه کالسکه های ایرانی و چینی قدیمی و کند سوار میشی باید با این سوال خودت رو سرگرم کنی که دستی بهتره یا اتوماتیک؟
09:17  1396/01/21
پاسخ دادن
سعید بوشهری
3

من کلا راحتی در رانندگی توی جاده و تمرکز توی ترافیک برام اهمیت زیادی داره اولویتم توی گیربکس با گیربکس دوکلاچه هس چون هم اتوماته هم هیجان دستیو داره بعد اتومات معمولی چون راحتی تو رانندگی داره و تعویض دنده نرم انجام میشه ،
20:57  1396/01/20
پاسخ دادن
کاربر: نوید جهرمی
4

اتوماتیک با پدل شیفت
اگ نشد اتوماتیک دابل کلاچ
اگ ن ک دستی.
17:38  1396/01/20
پاسخ دادن
محمد رضا
1

من هم خمودرو اتومات دارم و هم دستی
اگه ترافیک سنگین نباشه و مجبور نباشه هر چند ثانیه کلاج بگیری دنده دستی لذت بخش تره و تیپ ترونیک هم جای اونو نمیگیره چون هنر استفاده از کلاج و نیم کلاج در حالت تیپ ترونیک وجود نداره.ولی توی ترافیک شلوغ شهرهای بزرگ قطعا کلاج گرفتن و دنده عوض کردن خیلی زود خسته کننده میشه
16:04  1396/01/20
پاسخ دادن
محسن
2

رانندگی با دنده اتومات یک چیز دیگس
15:38  1396/01/20
پاسخ دادن
محمد
15

سلام
ما طرفدار خودروی اتوماتیک با تیپ ترونیک البته با تکنولوژی بالا هستیم . نه این خودروهای ایرانی و چینی که بعد از 3 ماه تمام گیربکسشون به صدا می افته . هر چند که ملت بدبخت ایران از تکنولوژی خوب دنیا محروم هستن و یا باید برای داشتن یک ماشین خوب چند برابر قیمت واقعیش هزینه کنن تا مافیای خودروی داخلی زندگی مرفه و خوبی داشته باشن .
15:08  1396/01/20
پاسخ دادن
اسقف
18

من چون پول ندارم اتومات بخرم پس نتیجه میگیریم دستی بهتره!
14:59  1396/01/20
پاسخ دادن
مهدی
5

حرفت منطقی ترین حرف دنیا اومده
18:12  1396/01/20

*
5

قطعا اتومات که دارای تیپ ترونیک باشه که اگه هیجان خواستی دستی دنده بدی.
14:53  1396/01/20
پاسخ دادن
ali
6

رانندگی بادنده یک چیز دیگس
14:34  1396/01/20
پاسخ دادن
حميد
7

علي جان ممنون از اين نظر جامع و كامل شما
واقعا" استفاده كرديم عزيزم
16:58  1396/01/20

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
سهند : اینی ک میگن مالیات داره داره ماشین واسه فروش حواله مالیاتش چقده جریانش چیه اگه کسی میدونه بگه لطفا
ساینا اس شده سهند اس : امروز برای منم پیامک واریزی سهند اس اومده انشااله که برای همه بیاد بعد چند ماه
dubi : الاغ این واسه کسیه که تمام پولو داده باشه و ثبت نامش قطعی باشه نه تو که یه ریالم پول ندادی ثبت نام قطعی نکردی. اینی که الان پیامک فرستاده هم از تعهدش به اون پیش ثبت نام نیست. میخاد ماشینی که هیچکی نمیخره رو قالب کنه به یه عده از همه جا مونده
تارا : دوستان ما همه یه درد مشترک داریم پس همه بهتره به هم کمک کنیم و اطلاعات دقیق بدیم و دروغ هم نگیم. خواهشا هرکی فاکتور شد دقیقا توضیح بدید. تشکر.
حسین : چرا اینقدر جلوش زشته، مثل پیکان همه چیزش رو مربعی در آوردن، آخه یه بازی با خطوطی یا یه زاویه ای
تارا v1 پلاس : توضیحات این ساناز خانم سرکاری بود چون فاقد هرگونه اطلاعات بود قطعا اگر سری جدید فاکتور شده باشند دوستان دیگری فاکتور شدن و اطلاعات درستی در گروه قرار میدن
وحید : اومدی پز فاکتور شدنت رو بدی!؟ اگه قصدتون کمک کردن به دیگرانه، بفرمایید فروش فوری بودید یا پبش فروش، تحویل چه تاریخی بوده، کی واریز وجه یا تکمیل وجه کردید؟
Ramin : با سلام اگر قرارداد رو خوب مطالعه کنید 90 روز عادی هست نه کاری. لطفا نگید کاری تا بعدا همه بگن 90 روز کاری و دیگاه سایپا هم سو استفاده کنه از این مطلب.
رضا : آقا یه رانتی داره توزیع میشه و ملتی دارن استفاده میکند ، خریتش کجاشه؟
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
آراد : منم همه چیم مثل شماس گفتن تیر میدیم هنوز دی ماه رو هم ندادن ما که آخر اسفندیم احتمالا بره تو مهر ماه
سقف فلز اسفند : من واریز اولیه ام شهریور بوده ولی تاریخ تکمیل وجه 20 دی ماه
تحویل 29 اسفند : کدخدابهروزتحویلت کی بود تکمیل وجه کی بودماشینت چی بود
سورن جدید. دی : معلوم نیس باماشینای مردم چکارمیکنن که برایکی خلافی میادبرایکی عوارض ازادراهی
سورن جدید. دی : معلوم نیس چ غلطی میکنن که 3روزه توراهه
حسن : قسطی چیه برادر مبلغ باید کم بشه
بوشهری : ایا قبل از 18 آذر کسی مانده که فاکتور نشده باشه
پارس 4705 : سلام دوستان ازکجا میشه فهمید ماشین ساخت کدوم کارخانه یا کدوم شهره
رسول : تبریک فاکتور شدی به همین خاطر
آریزو5 مجید : منم 23 دی ماه تکمیل وجه کردم 25قراردادشدولی هنوزخبری نیست شماتهران بودید؟