شوخی بزرگی به نام «کویید»

 

شوخی بزرگی به نام «کویید»

در ماه های نخست پسابرجام که موضوع قرارداد رنو با دو خودروساز بزرگ ایران مطرح شد، به تفاهم نرسیدن بر تولید «کویید» به موضوع اختلاف تبدیل شد. ایران خودرو و سایپا هر دو متقاضی تولید این خودرو بودند و سرانجام رنو تصمیم گرفت به جای انتخاب میان این دو شرکت، به سمت امضای قرارداد با ایدرو کوچ کند. اما در زمان امضای این قرارداد هنوز تکلیف رنو کویید معلوم نبود و دلیل اصلی آن استاندارد پایین این محصول بود.
 
 
پیمان کارگر، مدیرعامل وقت رنو پارس در ایران، چند روز پس از امضای پیش نویس این قرارداد در نشستی خبری درباره سرنوشت تولید کویید در ایران گفت که شاید این محصول با تغییر در ایران به تولید برسد. پس از حدود دو سال بالاخره سرنوشت قرارداد رنو در ایران مشخص شد و این قرارداد با مشارکت سه جانبه رنو، ایدرو و هلدینگ ناصح در ایران به امضا رسید اما در حاشیه امضای این قرارداد، نماینده هلدینگ ناصح در گفت و گو با «خودروکار» عنوان کرد که هنوز مشخص نیست که کویید در قالب این قرارداد به تولید برسد.
 
اما تکلیف کویید سرانجام طی هفته جاری از سوی رییس هیأت عامل ایدرو روشن شد و او با قاطعیت از تولید این محصول در قالب قرارداد با رنو در ایران خبر داد.
 
 
 
پدیده‌ای به نام کویید
کویید یکی از مدل‌های ارزان قیمت خودروساز فرانسوی، رنو است است که در ابتدا منحصرا بازار هند را نشانه رفته بود اما رفته رفته خودش را در دل بازار کشورهای دیگر نیز جا کرد.
 
در حال حاضر این خودرو در دو کشور برزیل و هند تولید می‌شود که بر اساس آمار، کیفیت مدل‌های تولیدی در کشور برزیل بیشتر از مدل‌های هندی است. بازار هدف این خودرو مشتریانی هستند که با بودجه‌ای کم تمایل به خرید یک خودرو با ظاهری مدرن و تقریبا خوش چهره دارند که به نظر می‌رسد رنو توانسته به این هدف خود در بازار هند دست پیدا کند.
 
آمار فروش نشان می‌دهد که رنو کویید دومین خودرو پر فروش پس از "سوزوکی ماروتی آلتو 800" است و به دنبال آن "هیوندای Eon" در رده سوم قرار دارد.
 
این خودرو در پنج تیپ "STD"، "RXL"، "RXE"، "RXT" و "RXT(O)" با پیشرانه 0.8 لیتری و دو تیپ "RXT" و "RXT(O)" با پیشرانه 1 لیتری ارائه می‌شود.
 
اما این تمامی ماجرا نیست. با نگاهی عمیق‌تر به مشخصات این خودرو می‌توان دریافت که رنو تمامی تلاش خودش را برای کاهش هزینه‌های جانبی در این مدل انجام داده است.
 
نداشتن حتی یک عدد کیسه هوا در مدل پایه و داشتن تنها یک عدد کیسه هوا در مدل فول آپشن، پیشرانه ضعیف، ظرفیت باک 28 لیتری و طراحی ساده اتاق این خودرو از جمله نقاط ضعف بسیار بزرگ آن است. موسسه تست ایمنی "Global NCAP" نیز به مدل پایه این خودرو صفر ستاره کیفیت و به گران‌قیمت‌ترین مدل تنها یک ستاره ایمنی داده است.
 
کویید در بازار ایران جایی خواهد داشت؟
با تایید خبر تولید رنو کویید ، پیش بینی می‌شود این خودرو که زمانی قرار بود جانشینی برای پراید باشد، بیش از 35 میلیون تومان در بازار ایران قیمت گذاری شود. این در حالیست که این خودرو در بازار هند چیزی حدود 4 هزار و 700 دلار، که معادل 17 میلیون و 800 هزار تومان به واحد پول کشور ما قیمت دارد.
 
نکته دیگر این‌است که آیا این خودرو با داشتن امکانات بسیار کم قادر به پاس کردن استاندارد‌های سخت‌گیرانه ایران خواهد بود؟ 
 
بسیار خوشبینانه است اگر تصور کنیم که این خودرو با مشخصات فنی ضعیف، امنیت کم، قیمت بسیار زیاد و وجود رقبای کُره‌ای در بازار ایران، بتواند جایگاه مناسبی برای خود در بازار ایران پیدا کند و درحالیکه وزارت صنعت، معدن و تجارت افزایش تعداد استانداردهای خودرو را به تصویب رسانده، تولید کویید با این استانداردها یک شوخی به نظر می رسد.
 

منبع

خوودروکار


 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

 

برچسب : خودرو , کوئید , kwid






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

6 نظر

کیومرث
9

استاندارد‌های سخت‌گیرانه ایران ؟؟؟؟!!!!!
کدام استاندارد!؟
کدام سختگیری؟!
اگر استاندارد سختگیرانه داشتیم که پراید و وانت آبی تولید نمیکردیم و خیابان ها جولانگاه واپس خورده های چینی نبود
23:13  1396/06/18
پاسخ دادن
کاربر: Elantra
14

این خودرو کمترین وزن در بین خودروهای سه لیتری داره یعنی 660 کیلو گرم. در تست سرعت 64 کیلومتر در ساعت فیلمش من دیدم کل موتور و کاپوت جلو و شیشه به فنا رفت و با وجود کیسه هوا و این سرعت نه چندان زیاد کارشناسان هیچ ستاره ایمنی به این خودرو نداده اند و فقط میشه گفت سواریش از پراید و تیبا و ساینا بهتره. در چهار تیپ ساخته شده و در بهترین و پیشرفته ترین آپشن ها یعنی گرونترین نوع این خودرو به پول ما 27 م تومن در میاد یعنی مدل 1.0L RXT AMT ولی احتمالا همون مدل پایین و ارزون تر رو بچپونن به خلق الله با قیمت فول آپشن یعنی چیزی که 17 م در میاد رو بفروشند حدود 32 م تومن. این رو هم بگم که این خودرو فقط و فقط برای کشور هند ساخته شده. هیچ کشور دیگه ای جز ایران و برزیل ازش استقبال نکرده.
14:10  1396/06/16
پاسخ دادن
علی
7

وجدانن مردم ما انقدر احساسی و بی فکرن که اگه این ماشین رو 35 میلیون هم بفروشن، هستن کسایی که زودتر از زمان اعلام فروش برا خرید صف بکشن.
در کل هر بلایی که سر مردم ایران بیاد حقشونه و مقصر اصلی خودشونن.
23:10  1396/06/18

کاربر: Elantra
7

تجارت همینه جنس ارزان خارجی وارد کنی و به اسم مارکش دو سه برابر بفروشی. همه میگن رنو فرانسه است درحالیکه هست ولی اینقدر از سرو تهش زدن تا ارزان بشه و بدبخت بیچاره های ماشین ندیده هند هم سوار بشوند. ولی ایران که بیاد ندید بدید ها میان سه برابر هم پول بالاش میدن. همین جوگیر ها بازار خودروی ایران خراب کرده اند.
13:49  1396/06/16
پاسخ دادن
سپهر
17

اقا اینا تولید میکنن.مردمم مثل خر و گاو میرن میخرن.شما غصه شو نخور.البته اینو بگم که خودمم مشمول این مردم میشم و باید همه نخریم
13:04  1396/06/16
پاسخ دادن
عباس
5

مهم این است که به کی وصل یاشه اگر شخص مملکتی و آقازاده باشه بقیه اش مهم نیست و تولید می شه
12:58  1396/06/16
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
هیراد : آقا یوسف نه دیگه، همه که منتظر پیامک نبودن، یه عده عدم تخصیص خوردن ،احتمال زیاد این عده میتونن ماشین جدید انتخاب کنن
شاهین : ایا کسی میدونه یکشنبه واسه بهمن ماه ۴۰۲ یا نه یعنی احتمال داره بگن بجای چانگان ۵۵ خودروی دیگه ای انتخاب کنید
S5ccc : این همه لایک؟؟؟؟؟؟؟؟؟ من فقط دارم می گم بعد از اینکه به امید خدا ماشین گرفتید چکار کنید. چون خودم شش ماه تو این گروه بودم. واقعاااا. تقصیر ندارن . از ماست که بر ماست. خدانگهدار یاد اون حرف بنده خدا افتادم که می گفت تاخر هست خروارها هست
بهرام : چرا سهند از اطلس گرون‌تره؟ تو بازار هم همینطوری خواهد بود؛ آخه زه اطلس بیشتره و کراسه اطلس خیلی بهتره، دورش محافظ‌های سیاه هم داره
نعمت : سلام لطفا یه راهنمایی کنید من پیامک پیش فروش سهند s دریافت کردم و واریز کردم، ولی من چشمم اطلس رو گرفته، دوستان چطوری اطلس ریختن من فقط سهند رو برای انتخاب داشتم؟ بعضی ها ساینا هم برای انتخاب داشتن اونم فروش فوری؛ قیمت اون چند بود؟ از راهنماییتون متشکرم 🙏
سعید8 : خب دوستان، یکشنبه قراره سامانه فقط برای ثبت نام کنندگان دوره های قبلی باز بشه. دوره های قبلی هم که فقط 2 دوره بوده. انشاالله افرادی که دور دوم عدم تخصیص خوردن هم ممکنه شانس مجدد داشته باشن
عادل : دوست عزیز (تارا تیتانیوم) ماشینم تارا اتومات v2 رنگ سفید فروش فوری تحویل دی ماه
بی همتا : سایپا مگه اونایی که براشون شاهین درآمد و نوبت بهار خوردن دارین ماشینو تحویل میدین مگر ماهم همون موقع ثبت نام نکردیم برای ماهم پیامکتکمیل وجه دنده ای می‌فرستادند اگر تکمیل وجه نمیشد حق با سایپابود ولی اتومات فرستادن قیمت زیاد چرا اینقد بی اعدالتی اونا شامل هیچ افزایش قیمتی نشن ماها که زمستان ۴۰۳ خورده هم میخوای ماشین جایگزین پیشنهاد میدی هم میخوای شامل افزایش قیمت هم بشه این نهایت بی اعدالتیه
بی همتا : سایپا مگه اونایی که براشون شاهین درآمد و نوبت بهار خوردن مگر ماهم همون موقع ثبت نام نکردیم چرا اینقد بی اعدالتی اونا شامل هیچ افزایش قیمتی نشن ماها که زمستان ۴۰۳ خورده هم میخوای ماشین جایگزین پیشنهاد میدی هم میخوای شامل افزایش قیمت هم بشه این نهایت بی اعدالتیه
یوسف : بنظر میاد برای ثبت نامی های ۴۰۱ باشه. بهمن ۴۰۲ که خودرو رو انتخاب کردیم و منتظر پیامک هستیم، انشالله این هفته تکلیفمون روشن بشه
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
ساینا پرداخت کامل 24 دی،شمال : سلام به همگی فروش 90 روزه کسی فاکتور نشده
سعید تیگو7 : سلام بعد از تخصیص و فاکتور وام واریز میشه
دوگانه بهمن : بله 51 تومن پایین آمد
امید : یعنی الان شما منبع موثق هستید؟شما از کجا اطلاع دارید که میگید تا 10روز دیگه همه اش اوکی میشه مجوز خروج میدن؟
علی‌ازایلام : درجواب‌ولا‌دند‌ه‌ای‌خوبه
دی : به ما چه برایت پیام نیامده
. : دوستان قیمت تمام شده سورن چنده ؟؟؟
دوگانه مشکی : خیلی ممنون از توضیحاتتون
علی دوگانه : شما کدوم شهر بودید که از زمان تحویل حضوری تا تحویل در نمایندگی 12روز طول کشید میشه خواهشا جواب ردید
محسن : سلام دوستان وقت بخیر . وام بانک گردشگری چند روز بعد از تایید پرونده لیزینگ واریز میشه ؟