شوخی بزرگی به نام «کویید»

 

شوخی بزرگی به نام «کویید»

در ماه های نخست پسابرجام که موضوع قرارداد رنو با دو خودروساز بزرگ ایران مطرح شد، به تفاهم نرسیدن بر تولید «کویید» به موضوع اختلاف تبدیل شد. ایران خودرو و سایپا هر دو متقاضی تولید این خودرو بودند و سرانجام رنو تصمیم گرفت به جای انتخاب میان این دو شرکت، به سمت امضای قرارداد با ایدرو کوچ کند. اما در زمان امضای این قرارداد هنوز تکلیف رنو کویید معلوم نبود و دلیل اصلی آن استاندارد پایین این محصول بود.
 
 
پیمان کارگر، مدیرعامل وقت رنو پارس در ایران، چند روز پس از امضای پیش نویس این قرارداد در نشستی خبری درباره سرنوشت تولید کویید در ایران گفت که شاید این محصول با تغییر در ایران به تولید برسد. پس از حدود دو سال بالاخره سرنوشت قرارداد رنو در ایران مشخص شد و این قرارداد با مشارکت سه جانبه رنو، ایدرو و هلدینگ ناصح در ایران به امضا رسید اما در حاشیه امضای این قرارداد، نماینده هلدینگ ناصح در گفت و گو با «خودروکار» عنوان کرد که هنوز مشخص نیست که کویید در قالب این قرارداد به تولید برسد.
 
اما تکلیف کویید سرانجام طی هفته جاری از سوی رییس هیأت عامل ایدرو روشن شد و او با قاطعیت از تولید این محصول در قالب قرارداد با رنو در ایران خبر داد.
 
 
 
پدیده‌ای به نام کویید
کویید یکی از مدل‌های ارزان قیمت خودروساز فرانسوی، رنو است است که در ابتدا منحصرا بازار هند را نشانه رفته بود اما رفته رفته خودش را در دل بازار کشورهای دیگر نیز جا کرد.
 
در حال حاضر این خودرو در دو کشور برزیل و هند تولید می‌شود که بر اساس آمار، کیفیت مدل‌های تولیدی در کشور برزیل بیشتر از مدل‌های هندی است. بازار هدف این خودرو مشتریانی هستند که با بودجه‌ای کم تمایل به خرید یک خودرو با ظاهری مدرن و تقریبا خوش چهره دارند که به نظر می‌رسد رنو توانسته به این هدف خود در بازار هند دست پیدا کند.
 
آمار فروش نشان می‌دهد که رنو کویید دومین خودرو پر فروش پس از "سوزوکی ماروتی آلتو 800" است و به دنبال آن "هیوندای Eon" در رده سوم قرار دارد.
 
این خودرو در پنج تیپ "STD"، "RXL"، "RXE"، "RXT" و "RXT(O)" با پیشرانه 0.8 لیتری و دو تیپ "RXT" و "RXT(O)" با پیشرانه 1 لیتری ارائه می‌شود.
 
اما این تمامی ماجرا نیست. با نگاهی عمیق‌تر به مشخصات این خودرو می‌توان دریافت که رنو تمامی تلاش خودش را برای کاهش هزینه‌های جانبی در این مدل انجام داده است.
 
نداشتن حتی یک عدد کیسه هوا در مدل پایه و داشتن تنها یک عدد کیسه هوا در مدل فول آپشن، پیشرانه ضعیف، ظرفیت باک 28 لیتری و طراحی ساده اتاق این خودرو از جمله نقاط ضعف بسیار بزرگ آن است. موسسه تست ایمنی "Global NCAP" نیز به مدل پایه این خودرو صفر ستاره کیفیت و به گران‌قیمت‌ترین مدل تنها یک ستاره ایمنی داده است.
 
کویید در بازار ایران جایی خواهد داشت؟
با تایید خبر تولید رنو کویید ، پیش بینی می‌شود این خودرو که زمانی قرار بود جانشینی برای پراید باشد، بیش از 35 میلیون تومان در بازار ایران قیمت گذاری شود. این در حالیست که این خودرو در بازار هند چیزی حدود 4 هزار و 700 دلار، که معادل 17 میلیون و 800 هزار تومان به واحد پول کشور ما قیمت دارد.
 
نکته دیگر این‌است که آیا این خودرو با داشتن امکانات بسیار کم قادر به پاس کردن استاندارد‌های سخت‌گیرانه ایران خواهد بود؟ 
 
بسیار خوشبینانه است اگر تصور کنیم که این خودرو با مشخصات فنی ضعیف، امنیت کم، قیمت بسیار زیاد و وجود رقبای کُره‌ای در بازار ایران، بتواند جایگاه مناسبی برای خود در بازار ایران پیدا کند و درحالیکه وزارت صنعت، معدن و تجارت افزایش تعداد استانداردهای خودرو را به تصویب رسانده، تولید کویید با این استانداردها یک شوخی به نظر می رسد.
 

منبع

خوودروکار


 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

 

برچسب : خودرو , کوئید , kwid






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

6 نظر

کیومرث
9

استاندارد‌های سخت‌گیرانه ایران ؟؟؟؟!!!!!
کدام استاندارد!؟
کدام سختگیری؟!
اگر استاندارد سختگیرانه داشتیم که پراید و وانت آبی تولید نمیکردیم و خیابان ها جولانگاه واپس خورده های چینی نبود
23:13  1396/06/18
پاسخ دادن
کاربر: Elantra
14

این خودرو کمترین وزن در بین خودروهای سه لیتری داره یعنی 660 کیلو گرم. در تست سرعت 64 کیلومتر در ساعت فیلمش من دیدم کل موتور و کاپوت جلو و شیشه به فنا رفت و با وجود کیسه هوا و این سرعت نه چندان زیاد کارشناسان هیچ ستاره ایمنی به این خودرو نداده اند و فقط میشه گفت سواریش از پراید و تیبا و ساینا بهتره. در چهار تیپ ساخته شده و در بهترین و پیشرفته ترین آپشن ها یعنی گرونترین نوع این خودرو به پول ما 27 م تومن در میاد یعنی مدل 1.0L RXT AMT ولی احتمالا همون مدل پایین و ارزون تر رو بچپونن به خلق الله با قیمت فول آپشن یعنی چیزی که 17 م در میاد رو بفروشند حدود 32 م تومن. این رو هم بگم که این خودرو فقط و فقط برای کشور هند ساخته شده. هیچ کشور دیگه ای جز ایران و برزیل ازش استقبال نکرده.
14:10  1396/06/16
پاسخ دادن
علی
7

وجدانن مردم ما انقدر احساسی و بی فکرن که اگه این ماشین رو 35 میلیون هم بفروشن، هستن کسایی که زودتر از زمان اعلام فروش برا خرید صف بکشن.
در کل هر بلایی که سر مردم ایران بیاد حقشونه و مقصر اصلی خودشونن.
23:10  1396/06/18

کاربر: Elantra
7

تجارت همینه جنس ارزان خارجی وارد کنی و به اسم مارکش دو سه برابر بفروشی. همه میگن رنو فرانسه است درحالیکه هست ولی اینقدر از سرو تهش زدن تا ارزان بشه و بدبخت بیچاره های ماشین ندیده هند هم سوار بشوند. ولی ایران که بیاد ندید بدید ها میان سه برابر هم پول بالاش میدن. همین جوگیر ها بازار خودروی ایران خراب کرده اند.
13:49  1396/06/16
پاسخ دادن
سپهر
17

اقا اینا تولید میکنن.مردمم مثل خر و گاو میرن میخرن.شما غصه شو نخور.البته اینو بگم که خودمم مشمول این مردم میشم و باید همه نخریم
13:04  1396/06/16
پاسخ دادن
عباس
5

مهم این است که به کی وصل یاشه اگر شخص مملکتی و آقازاده باشه بقیه اش مهم نیست و تولید می شه
12:58  1396/06/16
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
مشکی J7 : الحمد لله عصر تحویل گرفتم برگ کمپانی رو همراه بیمه نامه باتحویل خودرو بهم دادند
Tara v1p : مبارک باشه ۷تا ۱۰روز نهایتش...
زینب : ارسال میکنن نگران نباش توکل به خدا
بنیامین : سلام درصد دیرکرد چقدر می‌باشد اگر اطلاع دارید بگید
زینب : برای طرح عادی هم نوشته بود
علی : چی شد دوستان تا کجا فاکتور کردن کسی اطلاع داره
یه دوست : سلام وخواهشن اون مسعولین سایپا و اون بالاییها به فکر این طبقه های پایین باشید اون بالا یه خدایی هم هست
هیراد : این ماشین ها واسه اونایی که اسفند ماه ۴۰۱ پول بلوکه کرده بودن و اولویت بندی شون رو بهشون اعلام کردن
سعید : وضعیت باید از کجا برسی کرد
s3 کرمان : درود دوستان ۲۱ اسفند شاسی شدم ولی هیچ خبری از تحویل نیست از بم تا کرمان الان هنوز بعد ۳ ماه ماشین نرسیده خدامیدونه تا شهرهای دیگه کی برسه
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
207 ارتقا : آخه ماهایی که ارتقا یافته ثبت نام کردیم برا این بود که اجبار کردن سقف فلزی رو تبدیل بزنیم به ارتقا یافته
مهرانs5 : سلام.از نمایندگی که موقع ثبت نام انتخاب کردی میتونی بپرسی . فقط اون نمایندگی خاص امکان مشاهده میزان اعداد و ارقام داره.
نازلی فونیکس fx : ممنون هم چنین شما عزیزان ی کم صبوری کنید حل میشه همه چیز
حسین آقا : نه. اشتباه کردیم ارتقا ثبت نام کردیم. الان اینایی که تبدیل زدن هم ارتقا بهشون رسید. 200 میلیون پول بیشتر فقط برای روکش چرم و آینه فوتوکرومیک دادیم. اشتباه کردیم. ارزششو نداشت. همین پول توی طلا سود خوبی میداد بدون این مسخره بازی های فاکتور و پلاک. من که دیگه هیچ وقت پیش خرید نمیکنم. پول آدم قفل میشه.
سورن تبدیلی : سلام تو پیامکی که برام آمده بود تبدیلی بزنید زدن یود 90 روزه
صادق : بهاریهاهمچنان سردرگم خدالعنت بکنع ویران خودرو
سورن تبدیلی : سلام ببخشید ولی خیلی ها تو این گروه هستند که برای اون ها تعطیلات عید حساب نشده
محمد30بهمن : سلام دوستان کسی واریزی 18 دی مونده که فاکتور نشده باشه کسی مونده+بزنه
علی : دوستان تنها نهادی که الان به فریاد ما میرسه تعزیراته پس از حقتان کوتاه نیایید و گول این افرادی که میگن قیمت تغییر پیدا نمیکنه نخورید از خود ایرانخودرو هستند
رانا 29 اسفند : تبدیل نزدین