آشنایی با طراح ایرانی مرسدس بنز

 

محمد حسین امینی یکتا طراح مرسدس بنز

 
تازه‌ترین نام ایرانی، در میان بزرگان صنعت خودروی دنیا، محمد حسین امینی یکتا است که با وجود سن کم، به استخدام تیم طراحی گروه دایملر درآمده است.
 
یکی از جوانان خلاق کشورمان محمد حسین امینی یکتا است که با طرح‌های فوق‌العاده زیبای خود برای شرکت مرسدس بنز، توانست نام خود را در زمره بهترین طراحان خودرو جهان ماندگار کند. او ۳۲ ساله، متولد تهران و دانش‌آموخته‌ی طراحی صنعتی خودرو از دانشگاه میلان ایتالیا است. تز پایان‌نامه‌ی او، طرحی با مشخصات لامبورگینی به نام گانادور بود که علاوه بر کسب جوایز مختلف، شهرت زیادی به دست آورد و پای امینی یکتا را به تیم طراحی دایملر باز کرد. از نمونه کارهای اخیر او برای مرسدس بنز، می‌توان به کامیون مفهومی اوربان ای‌تراک (Urban etruck) و مدل مفهومی ویژن ون اشاره کرد که اعتبار خاصی برای او فراهم کرد. محمد حسین امینی یکتا، روز گذشته در کنار آخرین دستاورد طراحی خود، اسمارت ویژن EQ ایستاد و مورد تحسین کارشناسان قرار گرفت.
 
محمد حسین امینی یکتا طراح مرسدس بنز
 
بعد از کوروش منصوری، آرش فربد، هرمیداس اتابکی، فریس رضوانی، نادر فقیه‌زاده و سید جواد غفاریان، حالا نام امینی یکتا در خودروسازی جهان مطرح شده است. علاوه بر این چهره‌های مشهور، مهندسان و طراحان بسیاری با ملیت ایرانی در برندهای مطرح دنیا، از جمله رنو، بی‌ام‌و، جنرال موتورز، هیوندای و کیا، مشغول به کار هستند. آنچه امینی یکتا را، بر سر زبان‌ها انداخته است، حضور پررنگ او در طراحی سه محصول کاملا متفاوت مرسدس بنز است که در کلاس بدنه‌ی کامیون تجاری، ون و مینی شهری قرار دارند. با توجه به حضور این جوان ایرانی در کنفرانس‌های خبری رونمائی از خودروهای مذکور، می‌توان اطمینان داشت که امینی یکتا، طراح ارشد این محصولات بوده است.
 
 
دو روز پیش، مدل مفهومی و جدید اسمارت با نام ویژه EQ رونمائی شد و بار دیگر، امینی یکتا در جمع خبرنگاران حاضر شد تا دگرگونی در طراحی نسل آینده‌ی خودروهای کوچک شهری دایلمر را تأیید کند. با این حساب، طراح ایرانی دایملر را می‌توان عضو ثابت و سطح بالای تیم طراحی دایلمر دانست که زیر نظر گوردون واگنر (مدیر ارشد طراحی مرسدس بنز و گروه دایملر AG) فعالیت می‌کند.
 
محمد حسین امینی یکتا طراح مرسدس بنز
 
با جستجوی نام محمد حسین امینی یکتا، به شرکت طراحی خودروی سیوان می‌رسیم که توسط سایت‌های غیر تخصصی خودروی ایران، ساوین گفته شده است. این شرکت، حدود ۱۰ سال پیش با همکاری امینی یکتا و علیرضا محمدزاده شکل گرفت و نمونه‌هایی از سمند آمبولانس و سمند سواری ارائه داد که هیچ‌کدام به خط تولید نرسیدند. یکی از مشهورترین طرح‌های این گروه، تغییر چهره‌ی مینی‌بوس بنز 0309 بود که مورد توجه رسانه‌های خودرویی خارج از ایران قرار گرفت. در نهایت، همکاری گروه طراحی خودروی سیوان با مراکز علمی معتبر ایران، مثل دانشگاه صنعتی شریف و دانشگاه تهران هم به نتیجه‌ی خاصی نرسید تا محمد حسین امینی یکتا، سر از میلان و دانشگاه طراحی خودروی این شهر، درآورد.
 
 
 
امینی یکتا، با طرح پایان‌نامه‌ی کارشناسی ارشد خود به شهرت رسید. لامبورگینی گانادور، تلفیقی از طرح مفهومی لانچیا استراتوس HF ZERO با نمونه‌های مدرن لامبورگینی بود که زیر نظر این برند انجام شد. تحصیل امینی یکتا در دانشگاه مشهور Scuola Politecnica di Design که به مدرسه طراحی SPD مشهور است، تأثیر زیادی بر ذهن خلاق او داشت و منجر به شکوفایی ایده‌های او شد.
 
 
امینی درباره‌ی طراحی گانادور می‌گوید:
 
ایده‌ی ساده‌ای داشتیم. طرح یک سوپراسپرت که ویژگی‌های خاص لامبورگینی را حفظ کند و در عین حال، به دور از پیچیدگی‌های خودروهای مدرن امروزی، با سادگی همراه باشد. با این هدف، از یک خط بدنه‌ی قدرتمند در پیرامون خودرو استفاده کردیم که حالتی تهاجمی تداعی می‌کند و نوعی تقارن، بین بخش بالایی و پایینی، پدید می‌آورد. گویی که یک مرد عضلانی، کت و شلوار رسمی تاکسیدو به تن کرده باشد.
 
 
امینی یکتا، پس از طراحی گانادور، مورد توجه مرسدس بنز قرار گرفت و از سوی این برند، دعوت به کار شد. اولین خودروی مفهومی مرسدس بنز که نام امینی یکتا در میان طراحان اصلی آن دیده شد، ون ویژن بود که سال ۲۰۱۶ به نمایش عمومی درآمد. این مدل، باتری‌های ۷۵ کیلووات ساعت داشت و می‌توانست با هر شارژ کامل، حدود ۲۷۰ کیلومتر بپیماید. در این پروژه، شرکت پهپادسازی ماترنت (Matternet) نیز حضور داشت و با ارائه‌ی دو دستگاه کوادکوپتر (پهپادی با ۴ ملخ) که روی سقف ون ویژن قرار می‌گرفت، آینده‌ی مراسلات پستی را در کنار مرسدس بنز، شبیه‌سازی کرد. از دیگر نکات جالب در ون ویژن، استفاده از جوی‌استیک به‌جای فرمان برای هدایت خودرو بود.
 
 
دومین طرح امینی که در گروه دایملر به بار نشست، منجر به تولید تک‌نمونه‌ی مفهومی Urban eTruck به معنی کامیون شهری الکتریکی شد. این محصول، علاوه بر سادگی در طراحی که به ادعای مرسدس بنز، کاربردی و جذاب است؛ آیرودینامیک بالایی دارد و می‌تواند به لطف جلوپنجره‌ی مدرن، هوای مورد نیاز برای خنک کردن پیشرانه‌ی برقی را تأمین کند. کامیون مفهومی مرسدس، برای طی مسافت تا ۲۰۰ کیلومتر با هر بار شارژ باتری‌های ۲۱۲ کیلووات ساعت، به همراه قدرتی در حدود ۳۰۰ اسب بخار، طراحی شده بود تا نمونه‌ای از محصولات تجاری مرسدس بنز برای سال ۲۰۲۵ باشد.
 
 
آخرین شاهکار امینی یکتا، خودرویی کوچک در کلاس شهری (City Car) است که دو روز پیش، معرفی شد. این مدل مفهومی، آینده‌ی محصولات در برند اسمارت را نشان می‌دهد. هرچند که فناوری‌های استفاده‌شده در اسمارت ویژن EQ تا سال‌های آینده‌ی دست‌یافتنی نخواهند بود، ظاهر آن مورد قبول کارشناسان قرار گرفته است و احتمالا در مدل‌های جدید اسمارت، تأثیر زیادی می‌گذارد. خلاقیت امینی یکتا، در فرم طراحی اسمارت، به دلیل درهایی که رو به بالا و از روی چرخ، باز می‌شوند مورد تحسین قرار گرفته است.
 
 
 
 

منبع

زومیت


 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

برچسب : خودرو , طراح ایرانی , مسدس بنز , امینی یکتا , کوروش منصوری , آرش فربد , هرمیداس اتابکی , فریس رضوانی , نادر فقیه زاده , جواد غفاریان






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

3 نظر

Abdal nader Yanoi learn more
0

با سلام وارزو بهترینها ممنونم موفق باشید
19:06  1400/01/18
پاسخ دادن
بابک
5

امیر حسین جانه عزیز دوسته خوبم در مورد کره ایها کاملا با شما موافقم. کره ایها ماشیناشون سوسوله . اما در مورد شاسی بلند x6 با 600 و 650 نیوتن گشتاور و 400 اسب قدرت و قابلیت تنظیم ارتفاع همه چی کاملا فرق میکنه و امثالهم مثه شاسی بلند کادیلاک و جگوار و اینفینیتی و رنجروور و ایووک و شاسی بلندهایه افسانه ای امریکا مثه فورد اج و شورلت و GMC که همشون تقریبا بدون اغراق راه x6 رو میرن یعنی بروز کردن قیافه ی ظاهریه ماشین. قیا فه ی ظاهری ماشین فقط بخاطر زیباتر شدن ماشین نیس. ماشینهایه افرود حتما لزوما باید ارتفاع سقفشون پائینتر باشه که در افرود و جاده هایه سنگلاخی و ناهموار تعادلشونو از دست ندن و چپ نشن. و این به افزایش ضریب ایرو دینامیکیه خودرو هم بسیار کمک میکنه.
13:25  1394/05/30

سعید
2

دوست عزیز این آقایونی مثل بابک فکر می کنند که ماشین های اروپایی
چون پشرفته و لوکس هستند ، پس همه فن حریفن.
در صورتیکه ماشین های اوپایی همون ماشینهای ضعیف کره ای هستند
که کیفیت بالاتر و آپشن های عالی تر و کمی هم دوام بهتر دارند.
اما درک نمی کنند که ماشین های ژاپنی و آمریکایی هم خیلی پرآپشن و
لوکس هستند و هم بسیار قدرتمند در آفرود
خوب کسی که اطلاعات پایین داشته باشه همینطوریه دیگه ......
چیکارش میشه کرد .
13:28  1394/05/30

شوماخر
14

اگر ایران مانده بود شاید الان کنار خیابون دست فروشی میکرد. هرچی بخواهی دوهزار تومن بدو که تموم شد.خخخ
21:59  1396/08/26
پاسخ دادن
s.a
0

بله متاسفانه حقیقت داره
12:27  1397/03/22

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
j7 تبریز ۴ بهمن : مهر ماه هنوز خودرو تحویل نگرفته 😑😐😑😐 وای به حال ما باید شما گمرک پیدا کنیم
شاهین اتومات : دوستای که میگن شاهین اتو بالای یه میلیارد من امروز تحویل گرفتم 830میدم اگه نخری کیرمو میکنم تو کوس اونی که دوسش داری
..... : هموطن محبوبم لطططططفا به هوش باش پشت همین نخر ها هم مافیا هست،
مهندس تعایق : سلام دوست عزیز معمولا خودرو های سواری (سدان) همون ۵ یا ۴ انگشت هستش، ولی اگه میخوای پایین تر بیاری تا نهایت ۲ انگشت یا ۳ انگشت بالا لاستیک میتونی کمک فابریک رو با کمی تغییرات جزعی استفاده کنی، اما حتما از فنر کوتاه استفاده کن و فنر های خودت رو برش نده چون تجربه ثابت کرده به بنده که فنر برش خورده بعده ها میشکنه
مهدی : این ماشین که گفتم از سر شب ویز ویز میکرد سمند x7هستش لطفاً مشکلش بهم بگین تو دنده یک ماشین کلن کند زیاد میزنه کلن موتورش اکنون زیاد میخوره
مهدی : امشب از سر شب ماشین وقتی کالج می‌گرفتم یک صدا ویز ویز میکرد آلن وقتی دنده یک میزنم ماشین کند کند میزنه تو دنده یک تا چهار اونم زیاد میزنه ولی دنده عقب وقتی میزنم ماشین دنده عقب می‌ره ولی به جلو کند میزنم مشکلش چی هست
فرهاد : شما نگران نباش این بحث در مورد خودروهای داخلی ممکنه صادق باشه که دلیل اونم دلال بازی بیشتر در مورد این خودروهاست ولی برای خودروهای وارداتی و حتی مونتاژی به دلیل کاهش قیمت دلار در حال خاضر بی معنی است پس لطفا به این بنده خداها استرس الکی وارد نکنید
یا مأوي القلوب : من شکایت کردم سامانه smt.ir رد شد
جواد بهرامی خیرابادی : سلام...قربان شما اطلاعی از ارسال دعوتنامه برای اوندسته که تو بهار امسال بودن رو دارید؟
جواد بهرامی خیرابادی : قربان شما اطلاعی دارین که کسانی که برای بهار 403اعلام گردیده کی دعوتنامش قراره بیاد؟
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
محمد موعد تحویل 30بهمن تکمیل وجه 21دی : 21دی تکمیل وجه بودم 30بهمن رانا تبدیل به 207 فاکتور شدی خبر بده
ایکس55 : منم😅
اس 7 تحویلی 30 خرداد : دوستان یه روز مشخص کنین جمع شیم جلو وزارت صمت
.... : بخاطر شما نفوذی ها ما به نتیجه نرسیده ایم
.... : بخاطر شما نفوذی ها ما به نتیجه نرسیده ایم هی گفتید تجمع فایده ندارد
محمد از مشهد پارس بهار 1403 : باسلام وعرض ادب باتوجه به اینکه امروز آخرین مهلت تکمیل وجه برای پژو پارس هستش من الان توی سایت ایرانخودرو خواندم سه روز دیگه هم برای تکمیل وجه تمدید شده قابل توجه دوستانی که هنوز تکمیل وجه نکردن یاحق....
207 پانو : اونایی که 16 هم و 17 هم هستن امروز فاکتور شدن بگن لطفا
وحید : سلام.از کجا و چطور می‌بینید فاکتور شدید؟
دوگانه دی تبریز : سلام پس چرا من که 21 فروردین واریز کردم و سخامم همون روز دادم ثبت کردن فاکتور نشدم؟بنظرتون کِی فاکتور میشم
سلام : دوستان من خبر دارم دوستانی که تجمع قبل عید رفته بودند واونهایی که بعد عید نوروز شورای رقابت رفته بودند به قیمت قبل داده اند