سريال تكراری توقف شماره گذاری خودروهای ساخت داخل

 

سريال تكراری توقف شماره گذاری خودروهای ساخت داخل

 
اصولا سازمان ملی استاندارد که وظیفه تنظیم مقررات کیفی برای تولیدات و واردات را بر عهده دارد بر اساس آنچه در رشد استانداردهای کیفی دنیا بویژه اروپا رخ می‌دهد نسبت به تدوین مقررات داخلی اقدام می‌کند. اگر چه مقررات مطروحه به جهت سالم سازی محصولات و ایمنی مصرف کنندگان داخلی و نیز با در نظر گرفتن شرایط زیست محیطی تدوین می‌گردد اما اصولا از آنجاییکه شرایط صنعت و اقتصاد صنعتی جمهوری اسلامی ایران چندان با سطح کیفی استانداردهای دنیا تطابق ندارد لذا همواره بین این دو نهاد یعنی سازمان ملی استاندارد و شرکت‌های خودروسازی چالش‌های مداومی بوجود می‌‌اید. 

بازار و صنعت خودروهای داخلی را مانند استخری تصور کنید که هیچگونه آب رونده‌ای نه به آن وارد می‌شود و نه از آن خارج می‌شود که اگر هم ورود و خروجی دارد آنقدر اندک است که می‌توان از آن چشم پوشی کرد. اگر این استخر از شرایط ایده آلی برخوردار باشد طبیعی است که اِلمانهایی نظیر دانش فنی طراحی خودرو، نوسازی تجهیزات وماشین آلات، بهینه سازی نیروی انسانی، تامین قطعات با کیفیت وبسیاری دیگر از الزامات مورد نیاز این صنعت بایستی به این استخر فرضی وارد و محصولات با کیفیت و قیمت رقابتی بایستی از خروجی این استخر به خارج از آن (منظور خارج از کشور است) صادر گردند. در حالیکه مجموع شرایط سیاسی و اقتصادی جمهوری اسلامی ایران به صنعت خودروسازی اجازه چنین تعاملی نمی‌دهد. نتیجه چنین وضعی عدم امکان برخورداری خودروسازی ایران از پلت فرم‌های بروز جهت جایگزینی با پلت فرم‌های قدیمی نظیر پراید و ۴۰۵ می‌باشد. نه دانش فنی تولید پلت فرم‌های بروز را داریم و نه اصولا از بازارهای صادراتی برخورداریم که هزینه‌های طراحی و تولید پلت فرم را توجیه نماید. از طرفی نقدینگی این صنعت آنچنان بالا نیست که توانائی نوسازی تجهیزات و ماشین آلات چه در خودروسازی‌ها و چه در قطعه سازی‌ها وجود داشته باشد. 

دولتی بودن بیش از ۹۰ درصد این صنعت نیز مزید بر آن علت است که اصولا بتوان بر روی بهره وری نیروی انسانی و سایر منابع هرگونه فعالیتی را به ثمر نشاند. با این وجود تضمین رعایت استاندارد‌ها یا عملا امکانپذیر نیست و یا باید به زمانی دیگر وعده داد. اتفاقی که معمولا در پس هر تدوین و رسیدن زمان رعایت هر الزام رخ می‌دهد. 

چه باید کرد؟ 

اگر قرار است توسعه‌ای در خودروسازی ایران رخ ندهد و اگر سیاست دست بردار این صنعت نیست پس دو راه بیشتر نداریم یا واردات را محدود نکنیم و یا به سطح پایینی از استاندارد‌ها که توانائی تامینش را داریم اکتفا کنیم. بیش از این اما، نیاز به تحولاتی است که کوچکترینش کوتاه شدن دست مدیران دولتی از سر این صنعت است. بماند که برای بهبود فضای کسب و کار چه باید کرد، برای بهره‌مندی از بازارهای صادراتی به چه ابزاری نیاز داریم و برای جذب دانش فنی و سرمایه خارجی باید به کدام شرایط رقابتی نزدیک شد. رعایت الزامات استاندارد نیاز به سرمایه گذاری دارد و سرمایه گذاری از جایی که شاخص‌های اقتصادیش ناپایدار است و قوانین حوزه کسب و کارش هم همینطور، گریزان است. قطعا فشار بر خودروسازان بیش از آنچه در توانایی‌های فعلیشان نهفته باعث می‌شود خلاقیت‌های ایرانیشان بیش از این گُل کند بطوریکه برای رسیدن به هدف شاخص‌های استاندارد از روش‌های غیر معقول بهره برند. آنوقت نه تنها استاندارد نداریم که فکر می‌کنیم داریم، مانند آن خدا بیامرزی که سیم ترمزماشینش را بریده بودند در حالیکه فکر می‌کرد ماشینش ترمز دارد و در پس پیچی سقوط کرد و به رحمت خدا رفت. 

پس مراقب باشیم با آدرس دهی غلط، صنعت خودرویمان را به رحمت خدا نفرستیم. 
 

منبع

خودروکار

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

 

برچسب : خودرو , شماره گذاری






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

0 نظر

صفحه 1 از 0

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
علی : دوستان عزیز ،مثل اینکه واسه افرادی که تکمیل وجه انجام دادن امروز پیامکی مبنی بر واریز مبلغ چهارده میلیون و هشتصد هزار تومن بابت هزینه های سال جاری مانند ارزش افزوده و ..... ارسال شده،این خبر بسیار خوبی می‌تونه باشه از جهت اینکه دیگه محاسبه قیمت ماشین واسع سال جدید انجام گرفته ورقمش مشخص شده و دیگه انشالله موردی واسه تاخیر پیامک تکمیل وجه نخواهد بود،امیدوارم از همین هفته تا پایان اردیبهشت انشالله پیامک تکمیل وجه برای ارسال به خودرساز ها بیاد که دیگه در اون قیمت قطعی امسال لحاظ شده ،پس اون شایعه هایی که دم از افزایش فلان میلیون تومن قیمت ماشین بود خداروشکر صحت نداره تقریبا قیمت ۱۴۲۵ می‌تونه قیمت نهایی باشه،امیدوارم پیام بعدی من و شما تو این تاپیک این باشه که خداروشکر واسم پیامک تکمیل وجه اومد ،الهی آمین
آریا مهر : سلام تا آخر اردیبهشت پیامک اومد خب اگه نیومد بریم به زندگی خودمون برسیم و حواله رو‌ بزاریم برا فروش و همون خودروی داخلی بخریم کم استرس بگیریم الان قیمت خوبه آخر اردیبهشت قیمت طلاو خودرو بالا میره یا اگه با نظر من موافق نیستین بریم مدیریت سایپا اعتراض کنیم و رسانه ای بشه که تکلیفمونو روشن کنن معلومه پشت این داستان رانت و فساد هست دولت خوشش میاد همینحوری پولا رو حسابها باشه و مردم بیچاره بلاتکلیف
رضا T8 : سلام خرید از این شرکت مثه خرید لپ لپ میمونه ، کاملا شانسیه من 18 بهمن ثبت نام کردم تا الان خبری از تحویل نشده ... به موقع که اصلا تحویل ندادن ولی اینکه چقد دیر بشه اول خدا بعدش عوامل خوش قول کرمان موتور داند و بس ...
حمید : سلام من تارا اتوماتیک تیر 1401 ثبت نام کردم تحویل 29اسفند1402 هستم اما هنوزفاکتور نشدم کسی می داند کی فاکتور می شویم
ساعی : پسرجان مسعود همچی ازپلتفرم میگی انگارنمیدونی کجازندگی میکنی الان میشه بگی پلتفرم محصولات ایرانخودروچه تفاوتی باهم دارند وچرا قیمتهاشون باهم 200 فرق دارند 206 با 207 سمند بادنا 405باپارس اینجاهمه چی باهم یکیه وهمش کپی ازهمه خواهشا دکمه خروج روبزن تا اطلس نتونستی بگیری نیا
علی محجوب : به خدا دارم دیوانه میشم ماشین خریدم دوتا بچه دارم قول دادم ببرم مسافرت هر روز شرمندشون میشم از بس که بعد قول سایپا
جواب مسعود : داداش ما اطلس معمولی وضعیفتراز کوییک 600 میلیونی سوارمیشیم شماهم برو سوارپلتفرم جدید شو من نمیدونم وقتی اطلس بده اینجاچیکارمیکنی اصلا کی ازبچه ای عین تونظر خواست من قول میدم تودستت به اطلس نرسیده الانم زورت میاد اطلس رو200 گرونتربخری ماکه سود200 میلیونی میکنیم حالشومیبریم اگر بچه خوبی باشی ده تومن بهت تخفیف میدم که اینقدر غرنزنی
saeed parandeh : سلام من ۲۰۷ تکمیل وجه برج ۱۰ تحویل برج ۱۲ پارسال هنوز ندادن اگه کسی گرفته منشن کنه ببینیم چی ب چیه هنوز فاکتورم نکردن
t8 : سلام وقت همگی بخیر دوستانی که t8 ثبت نام و یا تحویل گرفتین اطلاع دارن که چقدر تاخیر داره تحویل ماشین یا اینکه به موقع تحویل میشه
Infinity : اون‌هایی که نیمه دوم بهمن x5 تکمیل وجه کردن نمیدونین کی تحویل میدن؟!
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
الناز دی ماه : سلام ببخشید کسی میدونه بعد از فاکتور چند روز طول میکشه تا خودرو رو تحویل بگیریم
تحویل فروردین : من 25 فروردین تکمیل وجه شدم هنوز فاکتور نشدم پیش فروش بودم تحویل فروردین رو چه حسابی میگین تموم شد پیش فروشا
گالاپلاس👍 : هی
سلام : واسه یه تعداد اومده تا سیزدهم وقت داشتن واریز کنن. یه تعداد مثل خودم منتظریم کماکان
آریزو 6 پرو : خبری از آریزو 6 ها نیست انگار
رضا 207 تبدیلی : دوستان من کاستومر چک کردم یدونه تیک سبز رفته عقب از رو فاکتور شده رفته عقب روی اماده صدور فاکتور میچرخه جریان چیعه ؟
بهرام : برا منم اومد
وحید : با سلام و وقت بخیر بنده پیش فروش هفته 4 دی بودم.26 فروردین تکمیل وجه و الان فاکتور شدم
وحید : سلام و وقت بخیر بنده هفته 4 دی بودم.26 فروردین تکمیل وجه و الان فاکتور شدم
پارس سفارشی : شما پارس سفارشی ثبت نام کرده بودین یا ای ال ایکس چون من بخشنامه 4714 هستم من پارس سفارشی ثبت نام کردم