انتظارات برآورده نشد/ قصه قراردادهای خودرویی به آخر نرسید

 

انتظارات برآورده نشد/ قصه قراردادهای خودرویی به آخر نرسید

 
آغاز اجرایی شدن توافق هسته ای ایران و گروه ۱+۵  یا همان «برجام» (برنامه جامع اقدام مشترک) در حالی وارد سومین سالش می شود که سهم صنعت خودرو از دوران پسابرجام امضای چند قرارداد خودرویی و قطعه سازی است که بخشی از آنها اجرایی شده و بخش دیگر همچنان در انتظار اجرا به سر می برد.
 
حال دومین سال اجرای برجام و امید به بهبود شرایط صنایع و تولید کنندگان در حالی به پایان می رسد که برخی صاحبنظران و کارشناسان صنعت خودرو، آینده  روشن متصور شده برای این صنعت را آنگونه که باید نمی دانند. به گونه ای که برخی از تصورات آن ها درست از آب درآمد و برخی دیگر به بن بست خورد. برخی نیز بر این باور بودند، کلید در دست دولت یازدهم، قفل های بسته شده در دولت دوازدهم را هم باز می کند و می تواند سوئیچ ورود پلتفرم ها،‌قرارداد ها و تکنولوژی های جدید صنعت خودرو به کشور باشد. 
 
حسن کریمی سنجری- کارشناس صنعت خودرو در این زمینه می گوید: « همه آنچه از برجام انتظار می رفت، محقق نشد. همه آن انتظاری که در اوایل اجرای برجام تصور می شد به ثمر ننشست. گرچه بر این باورم که اگر برجام با همین شکل فعلی اش نیز اجرایی نمی شد، اوضاع و احوال این صنعت بدتر از اکنون بود.» 
 
کریمی سنجری می افزاید: «پس از برجام، همین که اجازه پیشروی بیشتر و تداوم تحریم ها داده نشد و توانستیم از روند قبلی تحریم ها جلوگیری کنیم، بسیار عملکرد مثبتی بوده است. دراین زمان، فرصتی فراهم شد تا شرایط و جو روانی نسبت به مسایل اقتصادی و صنعتی ایران شکسته شود.» 
 
به گفته سنجری، از طرفی با سنگ اندازی و کارشکنی های پیش روی اقتصاد کشور و از طرفی دیگر اهمال کاری های داخلی باعث ایجاد ضعف هایی شد. 
 
او اظهار می کند: از طرفی دیگر، وجود ناپایداری شاخص های اقتصادی همانند کمبود امنیت در سرمایه گذاری و کاهش امتیاز کسب و کار ایران که نمونه آن در قرارداد رنو نمود یافته است، باعث شد تا صنعت خودرو به آنچه مد نظرش بود نرسد. یکی دیگر از موانع پیش روی این صنعت، موانع داخلی کشور است. به گونه ای که برخی کارشکنی های داخلی مانع فعالیت خودروسازان می شود.»
 
این کارشناس صنعت خودرو با بیان اینکه یکی دیگر از موانعی که طی یکسال اخیر پیش پای صنایع و اقتصاد ایران قرار گرفت، حضور ترامپ در منطقه و برنامه ریزی های این دولت برای به نتیجه نرسیدن ایران و اهداف اقتصادی اش بود، تصریح می کند: «در روزهای ابتدایی اجرای برجام، مذاکرات به خوبی پیش گرفته  و دنبال شد، اما هنوز با گذشت دوسال، فقط سه خودرو حاصل از این قرارداد به بازار وارد شد. از این رو اینجاست که باید خودروسازان وارد عمل شوند و مشکلات را برطرف کنند چرا که دیگر آن ها هستند که پاسخگوی نیاز بازار هستند.»
 
او می افزاید: البته، باید توجه شود که پیش از تحریم ها حتی فرصت مذاکره هم برای ایران فراهم نبود، اما اکنون این فرصت فراهم شده است و باید به بهترین نحو از آن بهره گرفت اما در برخی موارد به دلیل مداخلات سیاسی و اقتصادی، این امکان فراهم نمی شود.»
 
به گفته او، واقعیت این است که در حال حاضر دست کم مشکلی بابت ایجاد همکاری از سوی شرکای اروپایی وجود ندارد، اما از سوی اعتبارات و بانک های خارجی و ارتباط ایران در این زمینه مشکلات متعددی وجود دارد. 
 
سنجری اظهار می کند: «اگرچه هنوز به دوران پیش از تحریم ها نرسیده ایم، اما اکنون شرایط اقتصادی و ارتباطی ایران با سایر کشورها بهتر ازدوران تحریم است. از این رو باید تلاش داخلی در کشور را افزایش دهیم نه فقط از شرکای تجاری و خارجی توقع داشته باشیم تا ایران را برای انعقاد قرارداد انتخاب کنند.»
 
 

منبع

خودروکار

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

 

برچسب : خودرو , قرارداد , واردات






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

1 نظر

کاربر: امیر(سابق)
0

با اندکی فکر براحتی میشود راهکارهای بسیار مناسبی برای این صنعت متصور شد. اما وقتی مدیران ارشد صنعت ما ، بجای ایجاد بهبود در کار بفکر رانت ، پورسانت از قرارداد، ارزان سازی تولید با فدا کردن کیفیت و جان مردم، افزایش هر په بیشتر قیمت ماشین با اجازه دولت ، مجلس و تمام ارگانهای ذینفع . سرکوب منتقدین ،مخترعین و مدیران توانمند . وارد کردن جنس از چین بنام شرکت اصلی و خیلی چیزای دیگه که دوستان بهتر میدانند . این صنعت درست شدنی نیست مگر اینکه ما مردم چند ماه از خرید دست بکشیم تا همه چیز درست بشه
14:08  1396/10/12
پاسخ دادن
صفحه 1 از 0

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
Hsi : منم مثل شما. شرایطم همینجوره
Hsi : من شهریور ۴۰۲ ثبت نام اس ۵ انجام دادم. هنوز شاسی به نامم نخورده. هفته پیش رفتم جلوی دفترشون گفتن امکان تبدیل ندارن و همون اس ۵ و میدن.
ساینا را بلاخره میگیرم : برای من پیامک سهند اومد واریز نکردم الان هم پیامک هم ساینا و هم اطلس g اومده ولی متاسفانه همشون پیش فروش هستن فامیل ما باید بهمن(طرح پیش فروش) گذشته باید سایپا ماشین ساینا را تحویل میداد که الان میگن آخر خرداد ۱۴۰۳ تحویل میدن به هر حال من شکایت کردم که طرح سه ماهه برنده شدم و باید طرح سه ماهه باید بدن ولی حواستان باشه که سایپا تو طرح پیش فروش در تحویل خودرو خیلی بد عهد هستن مبارک کسایی که واریز کردن
آریسان2 : دوستان بنده ثبتنام فروردین هستم رنک خاکستری میتونم رنگ به نقره ی تغییر بدم؟
امیر j7 تهران : حرف مفته. تا اونجایی که یادمه اینا همیشه مشکل گمرک داشتن. بهونه س قضیه چیز دیگه ایه
تارا v2 : سلام آقا سعید منم ۲۶ دی ماه تاریخ تحویلم بود فاکتور شده و تخصیص پلاک هم صورت گرفته ماشینتون فروش فوری بود یا فوق العاده؟؟
Kmc j7 : زنگ زدم میگم چرا ماشین من ۴۰ روزه که توی مرحله صدور بیمه نامه گیر کرده،طرف میگه گزارش زدیم حالا اگه جواب بدن بهتون اطلاع میدیم:// نمیفهمم یه بار میگن گمرک یه بار میگن مشکل از بیمه است انقدر گردن گیرتون خرابه بیاین بگین تقصیر منه!اره دیگه تقصیر منه که از اون خراب شده ماشین خریدم لعنت بهشون که من الان ۶ ماهه منتظر ماشینمم
وحید : سلام دوستان تماس گرفتم باشماره ۰۹۶۵۵۰ کارشناسشون با اعتماد بنفس کامل پاسخ دادن که بما مربوط نمیشه ما خودرو ساز هستیم و باید با ۱۲۴ تماس بگیرید.(@سامانه یکپارچه) که تماس گرفتم ایشون هم گفتن مربوط به شرکت سایپا هست هردو دارن سرباز میزنن از تعهدشون. راهکاری هم که ارائه دادند اگر تحویل نگیرید شکایت شرکت سایپا کنید.
ایمان (شاهین اتومات) : با سلام و احترام به استحضار مي رساند درخواست شما در اين شركت ثبت شده و پس از بررسي، مطابق ضوابط اقدام و نتيجه اطلاع رساني خواهد شد سلام دوستان من از سایپا شکایت کردم از طرق سامانه 136.irسازمان بازرسی کل کشور واین پیامک هم از طرف سایپا اومد حتما شکایت کنید ازعدم تحویل به موقع خودرو
سعید : سلام. میشه لطفا شماره ردیف قراردادتون رو اعلام کنید؟ من تحویل 24 دی بودم هنوز فاکتور نشده
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
امید : داداش تکمیل وجه 13 دی بودی که تحویل دادت
علی : انبار ضایعات خودرو آتش گرفته
کارن : انبار ضایعات بوده
ایکس 33 اتومات اسماعیل : انبار ضایعات مدیران خودرو در آتش سوخت
آریزو 6 پرو : قراداد 16 دی قبل عید بیمه شده و کارت ماشین هم اومده ولی خبری از ماشین نیست
مهدی : چکش برق داخل دلگو عوض کن یا تمیزش کن
نمایندگی : میری نمایندگی واریزوجه میکنی بعد میری کافی نت احرازسکونت میکنی بعدازتاییده اداره پست میری دوباره کافی نت برگه احرازرومیگیری میری نمایندگی قراردادت رومیبندی
سورن موتور جدید تکمیل وجه 9 بهمن : 12 فروردین فاکتور شده سورن تک
دمپایی 151 : اره بخدا
ایکس 33 اتومات : اره من فیلم دیدم