انتظارات برآورده نشد/ قصه قراردادهای خودرویی به آخر نرسید

 

انتظارات برآورده نشد/ قصه قراردادهای خودرویی به آخر نرسید

 
آغاز اجرایی شدن توافق هسته ای ایران و گروه ۱+۵  یا همان «برجام» (برنامه جامع اقدام مشترک) در حالی وارد سومین سالش می شود که سهم صنعت خودرو از دوران پسابرجام امضای چند قرارداد خودرویی و قطعه سازی است که بخشی از آنها اجرایی شده و بخش دیگر همچنان در انتظار اجرا به سر می برد.
 
حال دومین سال اجرای برجام و امید به بهبود شرایط صنایع و تولید کنندگان در حالی به پایان می رسد که برخی صاحبنظران و کارشناسان صنعت خودرو، آینده  روشن متصور شده برای این صنعت را آنگونه که باید نمی دانند. به گونه ای که برخی از تصورات آن ها درست از آب درآمد و برخی دیگر به بن بست خورد. برخی نیز بر این باور بودند، کلید در دست دولت یازدهم، قفل های بسته شده در دولت دوازدهم را هم باز می کند و می تواند سوئیچ ورود پلتفرم ها،‌قرارداد ها و تکنولوژی های جدید صنعت خودرو به کشور باشد. 
 
حسن کریمی سنجری- کارشناس صنعت خودرو در این زمینه می گوید: « همه آنچه از برجام انتظار می رفت، محقق نشد. همه آن انتظاری که در اوایل اجرای برجام تصور می شد به ثمر ننشست. گرچه بر این باورم که اگر برجام با همین شکل فعلی اش نیز اجرایی نمی شد، اوضاع و احوال این صنعت بدتر از اکنون بود.» 
 
کریمی سنجری می افزاید: «پس از برجام، همین که اجازه پیشروی بیشتر و تداوم تحریم ها داده نشد و توانستیم از روند قبلی تحریم ها جلوگیری کنیم، بسیار عملکرد مثبتی بوده است. دراین زمان، فرصتی فراهم شد تا شرایط و جو روانی نسبت به مسایل اقتصادی و صنعتی ایران شکسته شود.» 
 
به گفته سنجری، از طرفی با سنگ اندازی و کارشکنی های پیش روی اقتصاد کشور و از طرفی دیگر اهمال کاری های داخلی باعث ایجاد ضعف هایی شد. 
 
او اظهار می کند: از طرفی دیگر، وجود ناپایداری شاخص های اقتصادی همانند کمبود امنیت در سرمایه گذاری و کاهش امتیاز کسب و کار ایران که نمونه آن در قرارداد رنو نمود یافته است، باعث شد تا صنعت خودرو به آنچه مد نظرش بود نرسد. یکی دیگر از موانع پیش روی این صنعت، موانع داخلی کشور است. به گونه ای که برخی کارشکنی های داخلی مانع فعالیت خودروسازان می شود.»
 
این کارشناس صنعت خودرو با بیان اینکه یکی دیگر از موانعی که طی یکسال اخیر پیش پای صنایع و اقتصاد ایران قرار گرفت، حضور ترامپ در منطقه و برنامه ریزی های این دولت برای به نتیجه نرسیدن ایران و اهداف اقتصادی اش بود، تصریح می کند: «در روزهای ابتدایی اجرای برجام، مذاکرات به خوبی پیش گرفته  و دنبال شد، اما هنوز با گذشت دوسال، فقط سه خودرو حاصل از این قرارداد به بازار وارد شد. از این رو اینجاست که باید خودروسازان وارد عمل شوند و مشکلات را برطرف کنند چرا که دیگر آن ها هستند که پاسخگوی نیاز بازار هستند.»
 
او می افزاید: البته، باید توجه شود که پیش از تحریم ها حتی فرصت مذاکره هم برای ایران فراهم نبود، اما اکنون این فرصت فراهم شده است و باید به بهترین نحو از آن بهره گرفت اما در برخی موارد به دلیل مداخلات سیاسی و اقتصادی، این امکان فراهم نمی شود.»
 
به گفته او، واقعیت این است که در حال حاضر دست کم مشکلی بابت ایجاد همکاری از سوی شرکای اروپایی وجود ندارد، اما از سوی اعتبارات و بانک های خارجی و ارتباط ایران در این زمینه مشکلات متعددی وجود دارد. 
 
سنجری اظهار می کند: «اگرچه هنوز به دوران پیش از تحریم ها نرسیده ایم، اما اکنون شرایط اقتصادی و ارتباطی ایران با سایر کشورها بهتر ازدوران تحریم است. از این رو باید تلاش داخلی در کشور را افزایش دهیم نه فقط از شرکای تجاری و خارجی توقع داشته باشیم تا ایران را برای انعقاد قرارداد انتخاب کنند.»
 
 

منبع

خودروکار

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

 

برچسب : خودرو , قرارداد , واردات






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

1 نظر

کاربر: امیر(سابق)
0

با اندکی فکر براحتی میشود راهکارهای بسیار مناسبی برای این صنعت متصور شد. اما وقتی مدیران ارشد صنعت ما ، بجای ایجاد بهبود در کار بفکر رانت ، پورسانت از قرارداد، ارزان سازی تولید با فدا کردن کیفیت و جان مردم، افزایش هر په بیشتر قیمت ماشین با اجازه دولت ، مجلس و تمام ارگانهای ذینفع . سرکوب منتقدین ،مخترعین و مدیران توانمند . وارد کردن جنس از چین بنام شرکت اصلی و خیلی چیزای دیگه که دوستان بهتر میدانند . این صنعت درست شدنی نیست مگر اینکه ما مردم چند ماه از خرید دست بکشیم تا همه چیز درست بشه
14:08  1396/10/12
پاسخ دادن
صفحه 1 از 0

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
اطلاعات خودرو
آخرین نظرات اخبار و مقالات
افشین : تارا دستی موعد تحویل ۱۳ مهر،فاکتور ۱۲ آذر،پلاک ۲۱ آذر بعدازظهر
سهیلا : سلام کسی می تونه سوال منو جواب بده؟ من شاهین اتومات ۱۴ مهر ماه تکمیل وجه کردم هنوز تحویل ندادند. پول لازمم می‌تونم الان همین طوری بفروشم با همین شرایط حواله ش رو؟ به نظرتون چقدر ازم می خرن؟ ۸۷۰ میلیون می خرن؟
سفید مشکی : تکمیل وجه ۱۳ شهریور منتظر فاکتور
سفید مشکی : سلام تکمیل وجه ۱۳ شهریور منتظر فاکتور
کیوان : سلام j4 رنگ طوسی ۱۸ اردیبهشت تماس گرفتن برا تحویل فردا برم جالبه دو روز پیشکه تماس گرفتم از وضعیت خودرو پرسیدم گفتن هنوز حمل نشده
حمیدx5 قزوین : برای من هم همین پیام ارسال شده فقط میترسم با یه مقدار پول می‌خوان زمان بخرن برای تاخیر بیشتر
میرزایی s3 : کرمان خودرو با کمال پررویی این رو برام امروز فرستاده واقعا کسی نیست یقه این شرکت رو بگیره؟؟
میرزایی s3 : مشتری گرامی شرکت کرمان موتور احتراماً ضمن پوزش از تأخیر پیش آمده در تحویل خودروی اس 3 شما به دلیل پاره ای موارد پیش بینی نشده، به استحضار می رساند امکان تبدیل خودرو اس 3 به سایر محصولات با شرایط ویژه و در نظر گرفتن خسارت تأخیر، میسر شده است. خواهشمند است طی هفته آینده به نمایندگی محل ثبت نام مراجعه فرمایید. امیدواریم عذرخواهی ما را بپذیرید و در آینده فرصت دلجویی و خدمت گزاری بیشتر به شما را داشته باشیم.
عرفان : کسانی که پیامک پیش فروش براشون امده اولویت چندمشون بوده شاهین
M : خدا لعنت کنه انشالا این پولایی که از مردم میگیرن خون جیگرشون کردین از گلوی زن و بچهاتون پایین نره
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
مصطفی : اره داداش برا منم مثل شما پلاک نشده17مهرم منم
محمد صادق : تحویل 17 مهر هستم ولی پلاک نشدم، کسی هست پلاک نشده باشه؟
پاپی : 02148212681
سیمین : رضا اپشنال ماشینت چ رنگه؟
احمدرضا : 5 رقم اخر قراردادت چنده
حسین : رنگ سفید از رشت
تیگو : انگار تحویل تیگو8پرومکس خوابید! یک ماهه لیزینگ تایید شده هنوز بانک صادرات وام نریختن زنگ زدم گفتن مجوز پرداخت از مدیران خودرو ارسال نشده به نظرتون کی فاکتور میشه و وام واریز؟
اریزو5 : سلام.از طریق پلیس من
محمد : اینجوری شما خیلی متضرر میشی بازرگان!!!
207 اتومات تحویل 31 تیر : خردادی کسی هست که هنوز فاکتور نشده؟