سرنوشت خودروهای آلمانی در ایران چه می‌شود؟

 

سرنوشت خودروهای آلمانی در ایران چه می‌شود؟

 
برند مرسدس بنز تقریبا برای همه نامی آشنا است و نماد یک خودرو لوکس آلمانی مطمئن است. این خودروساز پیشینه زیادی در ایران دارد و از سالیان دور خودروهای این شرکت وارد کشور و حتی مونتاژ می‌شده است.
 
"ستاره ایران" به عنوان نمایندگی رسمی این شرکت آلمانی در ایران فعالیت می‌کند.
 
محبوبیت این خودرو زمانی مشخص شد که در سال 1381، مدل‌های C240 و E240 این شرکت به نواگان موتوری نیروی انتظامی اضافه شدند و در سال 1386، شرکت ایران خودرو با همکاری دایملر آلمان شروع به مونتاژ سواری کلاس E مرسدس بنز با اتاق W211 کرد.
 
در تمام این سال‌ها مرسدس بنز مدل‌های به روز و جدید خودش را برای دوست داران و مشتریان ایرانی خود وارد ایران می‌کرد که شامل کلاس C، E و S و به تعداد محدود مدل‌های CLA و غیره می‌شد.
 
اما هفته پیش لیست جدید تعرفه خودروهای وارداتی ابلاغ شد و در آن علاوه بر ممنوعیت واردات خودروهایی با حجم موتور بالای 2500 سی سی، یک سقف قیمتی جدید هم گذاشته شده است که واردات خودروهای بالای 40 هزار دلار را به کشور ممنوع می‌کند.
 
همانطور که می‌دانیم، مرسدس بنز یک برند لوکس محسوب می‌شود و عمده محصولاتش قیمتی بالای 40 هزار دلار دارند. حال، با توجه به تعیین سقف 40 هزار دلاری، عمده واردات محصولات این شرکت از جمله کلاس C، E و S نیز متوقف خواهد شد و به صورت کلی کاهشی بسیار چشم گیر خواهد داشت. از این رو دوست داران ایرانی بنز که حتی از دیدن خودروهای این شرکت در خیابان‌ها لذت می‌برند، در سال‌های آینده شاید دیگر شانس دیدن مدل‌های به روز این آلمانی‌های با ابهت را در خیابان‌ها تهران و ایران نداشته باشند.
 
در حال حاضر پیش بینی می‌شود که تنها مدل‌های زیر 40 هزار دلاری که شانس وارد شدن به ایران داشته باشند مدل‌های CLA، GLA، برخی از مدل‌های پایه کلاس E و همچنین خودرو "اسمارت" باشد.
 
از طرفی دیگر چندی پیش ایران خودرو و مرسدس بنز پیش نویس قرار دادی را امضا کرده بودند که در صورت نهایی شدن، تولید سواری‌های بنز در ایران آغاز خواهد شد.
 
اما سوال اصلی اینجا است که آیا این محدودیت‌های جدید بر روی این قرارداد تاثیر خواهد داشت؟
حسن کریمی سنجری، کارشناس صنعت خودرو در گفت و گو با خبرنگار خودروکار در این رابطه بیان می‌کند: "موضوع محدودیت واردات خودرو برای شرکت ستاره ایران و هم برای تجارت صنعت خودروسازی هم می‌تواند یک تهدید باشد و هم یک فرصت."
 
او ادامه داد: "تهدید از این جهت که با تعیین محدودیت قیمتی برای منع واردات، برخی از سگمت‌های مرسدس بنز دیگر اجازه واردات به ایران را نخواهند داشت که تعداد آن‌ها کم هم نیست. اما از طرفی به دلیل قیمت زیاد محصولات این شرکت، بازار ایران تعداد محدودی مشتری برای خودروهای بنز دارد و منع واردات از نظر مالی برای این شرکت اهمیتی نخواهد داشت."
 
سنجری در رابطه با مزیت‌ها و فرصت‌هایی که این سقف 40 هزار دلاری می‌تواند به وجود بیاورد می‌گوید: "یکی از فرصت‌های ایجاد شده این است که شرکت ستاره ایران و صنعت خودروسازی ایران می‌توانند شروع به تولید سواری‌های مرسدس بنز در ایران کنند."
 
او می‌افزاید: " این شرکت آلمانی در نقاط مختلف دنیا مانند ترکیه، برخی از سگمت‌های خودش را تولید می‌کند و ایران در صورت هوشمندی در مذاکره می‌تواند به یکی از همین مراکز تبدیل شود."
 
این کارشناس صنعت خودرو تاکید می‌کند: "اصولا سیاست ورازت خانه برای محدود کردن واردات، تشویق شرکت‌های خارجی برای سرمایه گذاری و انجام تولیدات در کشور ایران است. در صورت تمایل مرسدس بنز و تولیدکنندگان داخلی، این امر می‌تواند یک فرصت مناسب برای هر دو شرکت باشد."
 
با این اوصاف می‌توان نتیجه گرفت که شاید افزایش این محدودیت‌ها موجب کمک به صنعت خودروسازی کشور شود و محصولات تولید داخل مرسدس بنز را در آینده‌ای نه چندان دور در جاده‌های کشور ببینیم.
 
 
 
 

منبع

خودروکار

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

برچسب : خودرو , بنز , مرسدس , آیودی






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

4 نظر

کاربر: نوید جهرمی
7

اگر کسی موردی سراغ داره ک از این فرصت ها استفاده بهینه(نه رانتی) شده باشه بگه مام بدونیم.
17:40  1396/10/16
پاسخ دادن
کاربر: امیر(سابق)
2

نوید جان داداش فکر کنم انشاالله خدمت تموم شده
14:36  1396/10/17

کاربر: نوید جهرمی
2

هنو یک سال نشده کاکو.

هستیم در خدمت اسلام و مسلمین :))
17:29  1396/10/17

کاربر: امیر(سابق)
2

انشاالله که بسلامتی طی بشه و همیشه موفق و سربلند باشی در کنار هموطنان
15:54  1396/10/18

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
رضا T8 : دوستان مد نظرتون باشه ( شماره درخواست خرید و شماره ثبت نام ) هر دو برای چک کردن وضعیت خودرو تو سایت میشه استفاده کرد که هر کدوم وضعیت متفاوتی رو نشون میده . حداقل واسه من که خرید اینترنتی داشتم اینطوری بود
T8 : سلام منم ثبت نامی 18 بهمن هستم الان تو مرحله ارسال پلاک و مدارکه 5 روز پیش این مرحله زرد شد
مسلم عوفی : بنده خودرو ایکس 55 ثبت نام کردم قرار سه ماه تحویل بدن .مردادماه یه مبلغی واریز کردم . دردیماه تکمیل موجودی کردم قرار بود تحویل خودرو دراسفند 1402باشد .الان دواه ازسال گذشته هنوز خودرو را تحویل ندادند ومعلوم نیست کی تحویل بدهند تازه جالبتر از همه کارت ماشین امده مدل زده 1402. ازمسئولین دروغگو مدیران لطفا پول مار بدهید ماشین نخواستیم از طریق دادگستری شکایت کردم
پیمان امیرپور : قدم سهند اس مبارک ارزش داره این صبر کیفیت عالی الحمدالله شانس مون زده
ساناز : سلام به همه دوستان شب بخیر خبری از تا v1pنیست؟ به دلم افتاده تا آخر هفته فاکتور میشیم
درحال نوشتن : اول ن اینکه اومده خیلی وقت هم هست دومن نمیدونی حرف نزن
s3 آذرماه : پس دروغ میگن مشکل گمرکی دارن اگر بود چرا J4 تحویل دارن ولی بقیه ماشینا رو نمیفرستند؟
T8 : سلام من 5روز پیش اضافه بیمه واریز کردم هنوز تکمیل وجه زده ثبت نامی 18بهمن شما چه تاریخی هستید؟
شاهین : عرض سلام واقعا در شرکت سایپا رو باید گل گرفت اخه یکی نیس بگه بی ................. شما که ماشین نداری مگه مرض داری مردمو سرکار میزاری اخه فروش فوق العاده بهار اینه بخوره توسرتون با اون برنامه ریزی کردنتون این پیامک کوفتی کی میخاد بیاد خیال ما راحت لعنتیا
امید : پدرسوخته ها راستشم نمیگن که چرا ماشینای پلاک شده رو نمیفرستن! فقط میگن مشکلی نیست و در حال ارسالیم در حالی که نمیفرستن الکی میگن
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
محسن : سلام آقارضا واقعی ازمشهد خوبی داداش خسته نباشی میگم من که اولویت تابستان ایلکس سفارشی هستم دقیقا توچه ماهی پیام میاد منتظر خبرت هستم داداش
سعید تیگو7 : سلام ممنون از توضیحات کامل
رضا دوگانه بهمن : 5 روز بعد دعوتنامه اسفند میاد
رضا دوگانه بهمن : 141500 واریز کردیم
بهزاد : منظورم کامل دادید مبلغ رو یا نصف مبلغ رو زدید
ل : این همه پول میدیم چرا ایرانخودرو نمیزاره خودمون رنگ انتخاب کنیم چرا همه پارس سفید تحویل میده
رضا : به نظرم ایکس 22 وایکس33 فقط اتومات دورنگ هست ودنده دستیش تک رنگ ربطی به اسپرت بودن ونبودن نداره یعنی کلا تیپ دیگه ای نداره
الیا : اقای رضایی جواب بدید
اسفند : دوستان عزیزی که ماشینتون تحویل گرفتید مثلا کد 21 چقدر دیر کرد بهتون تعلق گرفت آخه تو قرارداد 12 درصد می خواستم ببینم چطور محاسبه می کنند
الیا : سلام‌ خوبین خبر از دعوتنامه اسفند ندارید