سرنوشت خودروهای آلمانی در ایران چه می‌شود؟

 

سرنوشت خودروهای آلمانی در ایران چه می‌شود؟

 
برند مرسدس بنز تقریبا برای همه نامی آشنا است و نماد یک خودرو لوکس آلمانی مطمئن است. این خودروساز پیشینه زیادی در ایران دارد و از سالیان دور خودروهای این شرکت وارد کشور و حتی مونتاژ می‌شده است.
 
"ستاره ایران" به عنوان نمایندگی رسمی این شرکت آلمانی در ایران فعالیت می‌کند.
 
محبوبیت این خودرو زمانی مشخص شد که در سال 1381، مدل‌های C240 و E240 این شرکت به نواگان موتوری نیروی انتظامی اضافه شدند و در سال 1386، شرکت ایران خودرو با همکاری دایملر آلمان شروع به مونتاژ سواری کلاس E مرسدس بنز با اتاق W211 کرد.
 
در تمام این سال‌ها مرسدس بنز مدل‌های به روز و جدید خودش را برای دوست داران و مشتریان ایرانی خود وارد ایران می‌کرد که شامل کلاس C، E و S و به تعداد محدود مدل‌های CLA و غیره می‌شد.
 
اما هفته پیش لیست جدید تعرفه خودروهای وارداتی ابلاغ شد و در آن علاوه بر ممنوعیت واردات خودروهایی با حجم موتور بالای 2500 سی سی، یک سقف قیمتی جدید هم گذاشته شده است که واردات خودروهای بالای 40 هزار دلار را به کشور ممنوع می‌کند.
 
همانطور که می‌دانیم، مرسدس بنز یک برند لوکس محسوب می‌شود و عمده محصولاتش قیمتی بالای 40 هزار دلار دارند. حال، با توجه به تعیین سقف 40 هزار دلاری، عمده واردات محصولات این شرکت از جمله کلاس C، E و S نیز متوقف خواهد شد و به صورت کلی کاهشی بسیار چشم گیر خواهد داشت. از این رو دوست داران ایرانی بنز که حتی از دیدن خودروهای این شرکت در خیابان‌ها لذت می‌برند، در سال‌های آینده شاید دیگر شانس دیدن مدل‌های به روز این آلمانی‌های با ابهت را در خیابان‌ها تهران و ایران نداشته باشند.
 
در حال حاضر پیش بینی می‌شود که تنها مدل‌های زیر 40 هزار دلاری که شانس وارد شدن به ایران داشته باشند مدل‌های CLA، GLA، برخی از مدل‌های پایه کلاس E و همچنین خودرو "اسمارت" باشد.
 
از طرفی دیگر چندی پیش ایران خودرو و مرسدس بنز پیش نویس قرار دادی را امضا کرده بودند که در صورت نهایی شدن، تولید سواری‌های بنز در ایران آغاز خواهد شد.
 
اما سوال اصلی اینجا است که آیا این محدودیت‌های جدید بر روی این قرارداد تاثیر خواهد داشت؟
حسن کریمی سنجری، کارشناس صنعت خودرو در گفت و گو با خبرنگار خودروکار در این رابطه بیان می‌کند: "موضوع محدودیت واردات خودرو برای شرکت ستاره ایران و هم برای تجارت صنعت خودروسازی هم می‌تواند یک تهدید باشد و هم یک فرصت."
 
او ادامه داد: "تهدید از این جهت که با تعیین محدودیت قیمتی برای منع واردات، برخی از سگمت‌های مرسدس بنز دیگر اجازه واردات به ایران را نخواهند داشت که تعداد آن‌ها کم هم نیست. اما از طرفی به دلیل قیمت زیاد محصولات این شرکت، بازار ایران تعداد محدودی مشتری برای خودروهای بنز دارد و منع واردات از نظر مالی برای این شرکت اهمیتی نخواهد داشت."
 
سنجری در رابطه با مزیت‌ها و فرصت‌هایی که این سقف 40 هزار دلاری می‌تواند به وجود بیاورد می‌گوید: "یکی از فرصت‌های ایجاد شده این است که شرکت ستاره ایران و صنعت خودروسازی ایران می‌توانند شروع به تولید سواری‌های مرسدس بنز در ایران کنند."
 
او می‌افزاید: " این شرکت آلمانی در نقاط مختلف دنیا مانند ترکیه، برخی از سگمت‌های خودش را تولید می‌کند و ایران در صورت هوشمندی در مذاکره می‌تواند به یکی از همین مراکز تبدیل شود."
 
این کارشناس صنعت خودرو تاکید می‌کند: "اصولا سیاست ورازت خانه برای محدود کردن واردات، تشویق شرکت‌های خارجی برای سرمایه گذاری و انجام تولیدات در کشور ایران است. در صورت تمایل مرسدس بنز و تولیدکنندگان داخلی، این امر می‌تواند یک فرصت مناسب برای هر دو شرکت باشد."
 
با این اوصاف می‌توان نتیجه گرفت که شاید افزایش این محدودیت‌ها موجب کمک به صنعت خودروسازی کشور شود و محصولات تولید داخل مرسدس بنز را در آینده‌ای نه چندان دور در جاده‌های کشور ببینیم.
 
 
 
 

منبع

خودروکار

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

برچسب : خودرو , بنز , مرسدس , آیودی






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

4 نظر

کاربر: نوید جهرمی
7

اگر کسی موردی سراغ داره ک از این فرصت ها استفاده بهینه(نه رانتی) شده باشه بگه مام بدونیم.
17:40  1396/10/16
پاسخ دادن
کاربر: امیر(سابق)
2

نوید جان داداش فکر کنم انشاالله خدمت تموم شده
14:36  1396/10/17

کاربر: نوید جهرمی
2

هنو یک سال نشده کاکو.

هستیم در خدمت اسلام و مسلمین :))
17:29  1396/10/17

کاربر: امیر(سابق)
2

انشاالله که بسلامتی طی بشه و همیشه موفق و سربلند باشی در کنار هموطنان
15:54  1396/10/18

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
اکبری : سلام دوست عزیز درسته همه ما منتظر شاهینیم ولی آلان از بهار دیگه پیامک برای واریز شاهین نیومده چطور شما ماشین زیر پاتو و طلاهای خانومت رو فروختی. اینا صد درصد بازم اتومات یا جایگزین میفرستن
جواد : خضریان افزود: برخی مردم از صبح امروز با ارسال مدارکی اثباتی عنوان کرده‌اند که اولویت دریافت خودرو در بهار و تابستان ١۴٠٣ بوده‌اند، اما هنوز پیامک واریز وجه برای آنها ارسال نشده است، گویا با این وضعیت غش در معامله صورت گرفته است و خودروسازان برای اینکه قیمت خودروها را در پاییز افزایش دهند، از ارسال پیامک واریز وجه و تحویل خودرو خودداری می‌کردند. عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی، با تأکید بر اینکه باید ابلاغیه افزایش قیمت خودرو ابطال شود، گفت: باید دولت و وزارت صمت پیگیری کند تا تمام افرادی که اولویت دریافت خودرو تا پاییز ١۴٠٣ بوده‌اند، با همان قیمت قبلی کارخانه خودروی خود را دریافت کنند.
محمد : پس چرا ما فاکتور نشدیم ماهم ۳۰ مردادیم. کدوم شهری شما پرداخت اولیت برج چند بوده
۱۷ اردیبهشت j4 : دوستان من ۲ آبان پلاک شدم ، هنوز تحویل ندادن ، بقیه هم مثل من هستند یا زیادی طول کشیده؟؟؟
علی : اینا فقط فکر منفعت خودشونن از مردم نبودن و نیستند براشون هم مهم نیست و نبوده ک ۲سال مردم منتظر گذاشتند من اشتباه کردی ۲سال منتظر حلبییییییییی موندم.
J4سفید : سلام 17برج دو ثبت نام کردیم 60روز کاری تحویل هنوز که خبری نیست
T8 شلال : ۲ابان شاسی خورد یکماه بعد تحویل
چانگان cs55 : سلام سارا خانم من زنگ نمایندگی ک انتخاب کرده بودم زدم بهم اینو گفت
عابدی : سایپای عزیز من همه زندگی‌م رو فروختم فرش زیر پامو مبل و آینه کنار تختم رو و هالوژن های اتاق خوابمو و لباس‌های رو و زیرم رو فروختم تا بتونم شاهین ثبت نام کنم. چه بلایی بود سر زندگی ما آوردی آخه؟ انصاف نیست. به شدت من به ۳۳۰ میلیون تومن سود نیاز داشتم ۲۵۰ سود به درد من نمی خوره
اطلسg : آقا من واقعا فاز بعضیاتون نمیدونم داخل پیج خود سایپا زده نصفش حساب میشه باز میای میپرسی کلش یا ن خوشت میاد بیشتر بره تو..مون
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
کامیار : تقریبا 10روز فرصت دارید واسه تکمیل وجه .30روز بعد از تکمیل وجه موعد تحویله ماشینه
ساینا شهریور : سلام 30روز
الهام : منم کوییک اتومات سامانه یکپارچه تحویل پاییز 403 هستم اصلا خبری نیست و ماشینای جایگزین پیشنهاد میشه هر بار. تماس گرفتم با سایپا گفتن دیگه تولید نداریم باید ماشین دیگه بردارید ولی من فعلا منتظر هستم
محمد رحیمی : سلام پذیرش 24شهریور فاکتور شد برام
پراید : سلام نه تا پیام نیاد بهت تحویل نمی دن
رسول : سلام 24شهریورهادارن فاکتورمیشن 90روزها
جعفر : منم مثل شمام خبری شد به من هم خبر بده ممنونم.دناشش دنده پیش فروش سفیدم
جعفر : سلام شرمنده برادر پیش فروش دنا شش دنده .تحویل دی ماه که تکمیل وجه اواخر آبان کردم.تکمیل پرونده و آماده برای فاکتور تیک سبز رنگ خورده و فقط آماده برای فاکتور میچرخه . به نظر شما خیلی طول میکشه فاکتور شم؟متشکرم
بهزاد : فکر کنم کم کم شروع شد 90روزها دارن فاکتور میشن
هادی (دنا شش دنده دستی تحویل 8 آبان) : شما از کجا این اطلاعات رو داری که مشکل تامین قطعه دارن ؟