آیا گمرک در واردات خودرو سلیقه ای عمل می کند؟

 

آیا گمرک در واردات خودرو سلیقه ای عمل می کند؟

 
پس از بازگشایی سایت ثبتارش و از سر گرفته شدن واردات خودرو، موضوع ارزش گذاری خودروهای وارداتی این روزها به چالش جدید حوزه واردات خودرو تبدیل شده است و برخی از واردکنندگان از رفتار سلیقه ای گمرک در نحوه ارزش گذاری خودروهای وارداتی سخن می گویند.
 
اظهار ارزش گمرکی خودروهای وارداتی برای مشخص شدن میزان پرداختی عوارض و مالیات، داستان تازه ای نیست اما این ماجرا از آنجایی این روزها رنگی جدی تر و پر اهمیت تر به خود گرفته که در دستورالعمل جدید واردات خودرو، محدودیت دلاری 40 هزار دلار برای قیمت خودروها در نظر گرفته شده و همین تاکید، این پرسش را مطرح می کند که ساز و کار تعیین ارزش گمرکی خودرو چیست و چه کسی یا چه قانونی این ارزش را مشخص می کند؟
 
فرهاد احتشام زاد، رییس انجمن واردکنندگان خودرو ایران، در پاسخ به این پرسش می گوید: «دستورالعملی با نام نحوه ارزش گذاری کالای وارداتی و صادراتی در گمرک وجود دارد که براساس آن ملاک ارزش گذاری مستندات رسمی است؛ این مستندات رسمی بدین معناست که شرکت مادر باید در سربرگ خودش، قیمت خودروهایی که به نمایندگی ایران می فروشد را اعلام کرده و این نامه در کنسولگری ایران در کشور مبدا تایید کند. بنابراین براساس قانون ارزش گذاری باید طبق اعلام رسمی شرکت مادر صورت بگیرد.»
 
او در پاسخ به این پرسش که گفته می شود بعضا مبلغ اظهار گمرکی پایین تر از قیمت اصلی خودرو است، چگونه این فرآیند رخ می دهد، بیان کرد: «نمایندگی رسمی طبیعتا محصول را با قیمت پایین تر از شرکت مادر دریافت می کند و شرکت برای نمایندگی های رسمی قیمت خاص در نظر می گیرد و این قیمت براساس بازارسنجی انجام شده توسط شرکت مادر و براساس مزیت های بازار متفاوت است اما این تفاوت قیمت در حد 3 تا 5 درصد کمتر از قیمت بازار است.»
 
احتشام زاد ادامه داد: «اما بعضا با رفتارهای سلیقه ای مواجه بوده ایم که نامه یک نمایندگی مورد قبول قرار گرفته و نامه شرکت دیگر تایید نشده و قیمت گذاری محصول براساس قیمت بازار منطقه صورت گرفته است. هر چقدر مبلغ اظهار گمرکی بالاتر باشد، هزینه تمام شده شرکت ها بالاتر می رود و شرکت ها در رقابت بازار داخلی با مشکل مواجه می شوند.»
 
به گفته او، مبنای قیمتی محصولاتی که توسط گری مارکت هم وارد ایران می شود نیز، از آنجاییکه گری مارکت براساس دستورالعمل سازمان حمایت ملزم به واردات خودروهایی ست که نمایندگی رسمی در داخل ایران دارند، همان ارزشی است که نمایندگی رسمی اظهار می کند.
 
در حالیکه براساس این قانون باید ارزش گذاری خارج از اعمال سلیقه افراد صورت بگیرد اما برخی واردکنندگان در تماس با خودروکار از اعمال سلیقه گمرک بر ارزش گذاری خودروهای وارداتی خبر دادند. بدین معنا که ارزش گذاری بعضا براساس نامه رسمی شرکت مادر صورت نمی گیرد بلکه به قدرت چانه زنی افراد بستگی دارد. به عنوان مثال قیمت یک خودرو  که به تازگی قرار است وارد ایران شود، در بازار اروپا 35 هزار دلار بوده اما مبلغ اظهار شده در گمرک 26 هزار دلار است، یعنی یا شرکت مادر تخفیفی 9 هزار دلاری برای فروش این خودرو به نمایندگی ایرانش قائل شده یا تشخیص کارشناسان گمرک بر این بوده که این خودروی محبوب 9 هزار دلار کمتر می ارزد. 
 
براساس اطلاعات موجود، مبنای ارزش گذاری در دایره تعیین ارزش گمرک، هنوز شفاف نیست و با توجه به دستورالعمل جدید واردات خودرو از آنجاییکه اظهار ارزش گمرکی مفهومی جدی تر به خود گرفته، باید فرآیند این ارزش گذاری شفاف شده و نظارتی جدی بر روی آن صورت گیرد تا دست کم واردکنندگان در فضایی کاملا رقابتی فعالیت کنند.
 
 

منبع

خودروکار

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

 

برچسب : خودرو , واردات , گمرک






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

1 نظر

کاربر: نوید جهرمی
0

فقط گمرک؟ کل کشور سلیقه ای و بر اساس باد مدیریت میشه.
19:46  1396/10/26
پاسخ دادن
صفحه 1 از 0

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
کسری اس۵ : ۲۶مهر ثبت نام کردم دیروز۲۳اردیبهشت شاسی شد
سینا اس۵ : من ۸ آبان ثبت نام کردم و اسفندماه شاسی شده،و ۲۵ام فروردین تحویل گرفتم
احمد : دوستان نگران نباشید این طرح چهارشنبه فقط برای خودرو فرسوده و طرح مادرانه
Agh اصفهان : من17مهر402ثبت نام s5اقساطی کردم 21اسفند شاسی شد 22اسفند بیمه 26فروردین پلاک و دهم اردیبهشت‌ماه تحویل گرفتم مدل 403میخای شماره بزار عکس برات بفرستم
s3 مهرماه : بنده 21 اسفند شاسی شدم دریغ از خودرو
امین : سلام دوستان کسی خبر جدید و قطعی درباره حواله های چانگان cs55 که ارسال به خودروساز خورده کی پیامک واریز وجه میاد بخدا مردیم هرروز منتظر پیامک هستیم
سعید8 : دوستان برید حمایت کنید. اینجا صفحه ی خودروهای وارداتی نوبت دومه
علی : هر دو دزدن یکی از یکی بدتر
پلنگ : خب دوست بزرگوار الآن تقصیر ماها چیه که قرار بود دی واریز کنیم فروردین تحویل بگیریم ولی بعد کلی دغدغه و استرس و انتظار تو اردیبهشت یه پیام پیش فروش فرستادن میخوایید ریسک کنیم اونم از دست بدیم بریم از بیرون ماشین بگیریم که همون ماشین رو با کلی اختلاف بگیریم؟من نمیدونم چرا به این همه مردم بی گناه و بی تقصیر که با هزار دردسر و انتظار بعد چند ماه دغدغه ذهنی به خاطر واریز وجه پیش فروش میگید طمعکار!!!؟
سیامک : احساس میکنم تا حالا انقدر به شعورم توهین نشده بود یکشاله منتظر بودم آخرشم دزد سر گردنه جیبمونو خالی کرد
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
سعید تیگو7 : خدارو شکر صدور فاکتور ها شروع شد
ایرانی تیگو 7 پرمیوم : مبارکه . خبر خوبی بود
رضا : من خوشبختانه یا بدبختانه واریز کردم قسطی
چنگیز : 176.950.000
حسین : کسی از دی مونده فاکتور نشده باشه
سقف فلز دستی اسفند : 17 ام تکمیل وجه کردم خبری نی ، سقف فلزیا تازه دارن تحویل دی ماهیا رو میدن
علی : تیگو 7 پرو مشکی تایید نهایی لیزینگ 21 فروردین امروز فاکتور شد
اس 7 : هزینه گواهی اسقاط رو هم پرداخت کردی وپلاک نشده؟
سورن موتور جدید تکمیل وجه 9 بهمن : فروردین مونده حالا گیر کردیما
احمدسورون دوگانه تحویل اسفند : دی ماهی هاتا کی فاکتورشدن