چرخ تاشو؛ انقلابی در صنعت وسایل نقلیه

 

چرخ تاشو؛ انقلابی در صنعت وسایل نقلیه

 
یک طراح آلمانی چرخی ۲۶ اینچی طراحی کرده است که قابلیت تا شدن دارد و می‌تواند در دوچرخه‌ها، صندلی‌های چرخ‌دار، اسکوترها و ... مورد استفاده قرار گیرد. قطر این چرخ در هنگام تا شدن به یک سوم کاهش می‌یابد و ۶۰ درصد فضای کم‌تری اشغال می‌کند.
 
هر ساله نوآوری‌های مختلفی در زمینه‌های گوناگون معرفی می‌شود که بعضی از آن‌ها پتانسیل ایجاد تغییرات اساسی در صنایع مختلف را دارند. هفته‌ی گذشته یکی از نوآوری‌های بسیار جذاب و جالب توجه با نام ریوالو (Revolve) رونمایی شد که بالقوه توان ایجاد تغییراتی عمده در صنعت وسایل نقلیه‌ی تاشو را داراست. ریوالو یک چرخ ۲۶ اینچی پره‌دار است که قابلیت تا شدن و کاهش قطر تا یک سوم اندازه‌ی اولیه و کاهش ۶۰ درصدی در فضای اشغال شده را دارد. این چرخ نوآورانه به سادگی باز و بسته می‌شود و نسخه‌ی تجاری آن می‌تواند امکان خلق طراحی‌های جدید برای دوچرخه‌های تاشو، صندلی‌های چرخ‌دار تاشو و بسیاری دیگر از وسایل حمل‌ونقل جمع‌وجور را فراهم نماید.
 
چرخ تاشو؛ انقلابی در صنعت وسایل نقلیه
 
چرخ ۲۶ اینچی ماژولار ریوالو، هفته‌ی گذشته توسط یک طراح آلمانی به نام آندریا مسلین (Andrea Mocellin) معرفی شد و از همان‌روز مشخص بود که این نوآوری می‌تواند به‌عنوان یک تهدید برای صنعت وسایل نقلیه‌ی تاشو محسوب شود. طرح مسلین همان چیزی است که از آغاز پیدایش دوچرخه‌های تاشو، ذهن طراحان را مشغول کرده بود و نهایتا به‌عنوان یکی از اجزای مهم در این دوچرخه‌ها، به‌طور کلی مغفول مانده بود.
 
چرخ تاشو؛ انقلابی در صنعت وسایل نقلیه
 
تا امروز در دوچرخه‌های تاشو برای دست‌یابی به حجم کم در هنگام تا شدن، از چرخ‌های کوچک‌تر استفاده شده است که اغلب این چرخ‌ها ۱۶ یا ۲۰ اینچی هستند. چرخ ریوالو مسلین بر این مشکل فائق آمده و به سازندگان این اجازه را می‌دهد تا از این پس بتوانند بدون افزایش حجم از چرخ‌های ۲۶ اینچی، با قابلیت کاهش ارتفاع تا یک سوم حالت اولیه در هنگام تا شدن، در محصولات خود استفاده کنند.
 
مسلین درباره‌ی نوآوری خود گفته است:
 
به نتیجه رساندن این پروژه سه سال تمام زمان برد. پس از طراحی صدها مدل سه‌بعدی کامپیوتری و ساخت ده‌ها نمونه‌ی اولیه‌ی، در نهایت دقیق‌ترین و کارآمدترین طرح از لحاظ مکانیزم تاشو به‌دست آمد. من ریوالو را تنها برای استفاده در دوچرخه‌ها طراحی نکردم بلکه سعی کردم چرخی بسازم که در سایر وسایل نیز کاربرد و به شکل‌های متفاوتی قابلیت تا شدن داشته باشد.
 
این نوآوری به عنوان یک تکنولوژی توانمندساز معرفی شده است. در هنگام تا شدن، می‌توان چرخ‌های جانبی معمولی یا چندجهته را به ریوالو اضافه کرد تا طراحان را قادر سازد که از ریوالو در وسایل نقلیه‌ی تاشو متفاوت استفاده کنند. این طراحی قادر به تغییر مرزهای صنعت وسایل نقلیه تاشو است.
 
 
آندریا در شهرهای مختلفی همچون شانگهای، نیویورک و تعدادی از بزرگ‌ترین شهرهای اروپا زندگی کرده است و به‌طور معمول یک دوچرخه‌ی تاشو در سفرهای خود به همراه دارد. او در همه‌ی سفرهایش دوچرخه به همراه دارد و آن‌ها را در هواپیما، قطار و اتومبیل حمل می‌کند تا بتواند در مسیرهای مختلف دوچرخه‌سواری کند و ایده‌ی این طرح تا حدودی از تجاربش در طی سفرها به‌دست آمده است.
 
ظاهر اهمیت دارد
 
چرخ تاشو؛ انقلابی در صنعت وسایل نقلیه
 
مسلین در مورد ظاهر طراحی‌اش می‌گوید:
 
من بسیاری از دوچرخه‌های تاشو با چرخ‌های کوچک را امتحان کرده‌ام. هنگامی‌که آن‌ها را تا می‌کنید زشت و پیچیده می‌شوند و من سعی کردم کاری کنم تا چرخ من حتی وقتی که تا شده است زیبا به‌نظر برسد.
 
کسانی‌که از ریوالو استفاده می‌کنند دوچرخه‌شان را در فضای داخلی آپارتمانشان نگهداری می‌کنند و مطمئنا هیچ‌کس دوست ندارد یک دوچرخه‌ی تاشو زشت گوشه‌ای از محل زندگی‌اش قرار بگیرد. من سخت تلاش کردم تا ریوالو ظاهر زیابیی پیدا کند و شبیه یک اسپیکر قابل حمل یا یک مجسمه به‌نظر برسد.
 
پایداری چرخ ۲۶ اینچی
 
مسلین در این‌باره می‌گوید:
 
خیلی مواقع استفاده از دوچرخه‌های تاشو واقعا برایم آزاردهنده بود. این دوچرخه‌ها سبک و کوچک هستند و بدون استثنا چرخ‌های کوچکی دارند. استفاده از چرخ‌های کوچک سبب می‌شود که قابلیت‌های دوچرخه به شدت کاهش یابد. در یک محیط شهری، جوی‌ها، پله‌ها، چاله‌ها و حتی موانع مختلف در مسیرهای گوناگون وجود دارد و همه‌ی این عوامل سبب ایجاد مشکل برای حرکت با چرخ‌های کوچک می‌شود.  همچنین، من به‌دنبال سرعت و کاربردی بودن چرخ‌های بزرگ بودم.
 
شاید هنوز هم استفاده از چرخ‌های کوچک در دوچرخه‌های تاشو توجیه‌پذیر باشد، اما حسی که کاربر هنگام دوچرخه‌سواری کسب می‌کند کلید رضایت اوست و این از همه‌چیز مهم‌تر است.
 
اگر شما به دوچرخه‌سواری به‌چشم یک ورزش نه یک تفریح نگاه می‌کنید و دوست دارید با دوچرخه‌تان به دل کوه و جنگل بزنید، حتما به چرخ‌های بزرگ نیاز دارید و با وجود ریوالو می‌توانید از این به بعد دوچرخه‌ی مسابقه‌ی خود را درون کیف دستی جا داده و با خود به مسافرت ببرید.
 
تایرهای ریوالو بادی نیستند و طوری طراحی شده‌اند که بسیار کاربردی و راحت باشند. این تایرها به هیچ عنوان شما را محدود نمی‌کنند و برای تمامی شرایط مناسب هستند. به راحتی می‌توانید عاج‌های مناسب هر شرایط را روی ریوالو نصب کنید تا این چرخ در همه‌ی شرایط پاسخ‌گوی نیازهای شما باشد.
 
مسیر تجاری‌سازی
  
موسلین درباره‌ی هدف و برنامه‌اش جهت تجاری‌سازی طرح خود گفته است:
 
در حال حاضر ریوالو به‌عنوان یک نوآوری ثبت شده و آماده‌ی تولید است، در نتیجه هدف اصلی من یافتن سرمایه‌گذار برای تولید انبوه این چرخ است. انتظار دارم که فعلا ریوالو را به شرکت‌های دیگر بفروشم و آن‌ها از این چرخ در محصولات خود استفاده کنند. تاکنون به‌عنوان یک طراح کاملا مستقل عمل کرده‌ام و سه سال از عمرم را صرف توسعه‌ی مخفیانه‌ی این پروژه کرده‌ام. بنابراین، ماه‌های آینده را صرف معرفی این نوآوری به دنیا خواهم کرد و از این پس باید منتظر تکامل این صنعت باشیم.
 
به نظر من بزرگ‌ترینبخش از بازار هدف ما مربوط به صندلی‌های چرخ‌دار است. افرادی با معلولیت‌های گوناگون که به سفر علاقه دارند به ناچار باید صندلی چرخ‌دار خود را همراه خود حمل کنند. تفاوتی ندارد که با هواپیما سفر می‌کنید، یا با خودرو و یا حتی مترو، در هر حالتی سفر با این صندلی‌ها بسیار مشکل است.
 
یکی از اصلی‌ترین اهداف این پروژه کمک به افراد معلول برای داشتن زندگی ساده‌تر بود و من انتظار دارم حالا که ریوالو به عنوان یک طرح با پتانسیل بالا معرفی شده است، دیگر افراد خلاق نیز به‌زودی راه حل‌هایی خلاقانه در این زمینه ارائه دهند.
 
هم‌زمان در نظر دارم کار توسعه‌ی یک دوچرخه‌ی تاشو را آغاز کنم. ابتدا هدفم توسعه‌ی چرخ تاشو تا مرحله‌ای بود که بتواند بدون نقص کار کند و حالا که به این هدف دست یافته‌ام، کار روی دوچرخه‌ی تاشو را آغاز خواهم کرد و مطمئنا این دوچرخه نیز درست همانند چرخ ریوالو بدون نقص خواهد بود.
 
هدف نهایی
 
چرخ تاشو؛ انقلابی در صنعت وسایل نقلیه
 
آندریاس در مورد تصورش از هدف نهایی این پروژه می‌گوید:
 
واضح است که چرخ تاشو در زمینه‌های متفاوتی قابلیت استفاده دارد و دوچرخه‌های تاشو و صندلی‌های چرخ‌دار تنها بخش کوچکی از زمینه‌های موجود برای ورود ریوالو است. برای نمونه، درون‌های چرخ‌دار (wheeled drones) از دیگر بازارهای داغ موجود هستند که پتانسل بالایی دارند. به‌طور کلی حالا که ایده‌ی چرخ‌های تاشو محقق شده است، افراد مختلف کاربردهای گوناگونی برای آن پیدا می‌کنند.
 
من فکر می‌کنم بزرگ‌ترین هدف در مقیاس گسترده این است که چرخ‌های ریوالو به یک نماد برای جهانگردان بدل شود و بتوانیم ردپای ریوالو را در با کیفیت‌ترین محصولات مخصوص سفر مشاهده کنیم.
 
 
 
 

منبع

زومیت

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

برچسب : خودرو , چرخ تاشو , تایر






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

0 نظر

صفحه 1 از 0

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
علی : در جواب داریوش منهم ۱۶ مهر همه چیه امده نمایندگی پرسیدم گفت مشکل گمرک است ولی مرکزی زنگ مزنم مگه همچین چیزی وجود ندارد
دوگانه بهمن : سلام طاهره خانم چرا زودتر واریز نکردی دی ماهی ماشینو تحویل گرفتن شما هنوز فاکتور نشدی فردا فاکتور میشی
سلام دوگانه بهمن : سانازجان سلام شما را فراموش نکردن کارها داشت خیلی خوب پیش میرفت باز یه کمی شل شد الان باز دوباره خوب شد دی ماهی سر یکماه ماشینو گرفتن ما الان ۲۲ روزه پول دادیم هنوز فاکتور نشدیم ایشاالله برای اسفندی همین روزها میاد اصلا نگران نباش عزیزم این هم تمام میشه خدا نگهدار
کیان : قابل توجه ما... کجای سهند اس یه سر و گردن از اطلس بالاس میشه بگی ماهم بدونیم سانروف که نداره دوربین دنده عقب نداره مانیتور نداره دکمه رو فرمان نداره اچ اس آ نداره تریم دو رنگ داشبورد جدید نداره فقط ساینا اس با چراغ ها و سپر جدید وسلام
هلیا : دیروز یعنی ۲۹ اردیبهشت کلی ایکس ۵ بار زدن به سمت مقاصدشون.مشاهدات میدانی من بمی.نگران نباشید دارن میفرستنشون.
حسین تارا : واریزی ۹:۲۱هستم سفید هنوز خبری نیس
احمد : تو بیشتر از هرکسی به این نیاز داری که باد به کلت بخوره
اطلس مادران : من زنگ زدم گفتن ۹۰ روز کاری .قبلا هم تیبا گرفته بودم اونم ۹۰ روز کاری بود ۹۷ روزه دادن
ایمان (شاهین اتومات) : سلام دوستانی که فاکتور شدند براشون جریمه تاخیر هم لحاظ شده یاخیر یااینکه کجا مشخص میشه مبلغ جریمه
Bahar : منم پذیرش ۱۹ اسفندم ۹۰ روزه، و خیر، همچنان خبری نیست
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
د وگانه : سلام قیمت بنزینی 433 تومن دوگانه 440 تومن شانس ما یکمی ارزون شد بعد 15 خرداد باز یمقدار بالا میره
محمدی : سلام جناب تاج لطفا بفرمایید تاریخ تحویلتون کی بوده؟؟
18 اسفند : شما تغییر رنگ دادید؟
خوزستان شوش : دوستان اسفندماهی ، لطفا کسانی که تحویل خودرو از خوزستان هستند دایره سبز رو بزنن بینم چند نفریم ؟
تاج : مبلغ پرداختی و کسورات ک زده چجوری حساب میشا. از کجا بهمیم چقد سود میدن سقف فلز سفید
دنا تحویل خرداد : سلام من تحویل 4 خرداد هستم و هنوز فاکتور نشدم
مصطفی : وقیمتش تو بازار امروز چنده خواهشا جواب بدید
هادی زارعان : دوستان وقتی چراغ تحویل خودرو روشن بشه ماشین کی میاد
هادی زارع : سلام دوستان وقتی چراغ تحویل خودرو روشن بشه کی میاد ماشین ینی چه
علی : سلام یک سال و 5ماه از اولین واریزی دیگه خسته شدیم