چرخ تاشو؛ انقلابی در صنعت وسایل نقلیه

 

چرخ تاشو؛ انقلابی در صنعت وسایل نقلیه

 
یک طراح آلمانی چرخی ۲۶ اینچی طراحی کرده است که قابلیت تا شدن دارد و می‌تواند در دوچرخه‌ها، صندلی‌های چرخ‌دار، اسکوترها و ... مورد استفاده قرار گیرد. قطر این چرخ در هنگام تا شدن به یک سوم کاهش می‌یابد و ۶۰ درصد فضای کم‌تری اشغال می‌کند.
 
هر ساله نوآوری‌های مختلفی در زمینه‌های گوناگون معرفی می‌شود که بعضی از آن‌ها پتانسیل ایجاد تغییرات اساسی در صنایع مختلف را دارند. هفته‌ی گذشته یکی از نوآوری‌های بسیار جذاب و جالب توجه با نام ریوالو (Revolve) رونمایی شد که بالقوه توان ایجاد تغییراتی عمده در صنعت وسایل نقلیه‌ی تاشو را داراست. ریوالو یک چرخ ۲۶ اینچی پره‌دار است که قابلیت تا شدن و کاهش قطر تا یک سوم اندازه‌ی اولیه و کاهش ۶۰ درصدی در فضای اشغال شده را دارد. این چرخ نوآورانه به سادگی باز و بسته می‌شود و نسخه‌ی تجاری آن می‌تواند امکان خلق طراحی‌های جدید برای دوچرخه‌های تاشو، صندلی‌های چرخ‌دار تاشو و بسیاری دیگر از وسایل حمل‌ونقل جمع‌وجور را فراهم نماید.
 
چرخ تاشو؛ انقلابی در صنعت وسایل نقلیه
 
چرخ ۲۶ اینچی ماژولار ریوالو، هفته‌ی گذشته توسط یک طراح آلمانی به نام آندریا مسلین (Andrea Mocellin) معرفی شد و از همان‌روز مشخص بود که این نوآوری می‌تواند به‌عنوان یک تهدید برای صنعت وسایل نقلیه‌ی تاشو محسوب شود. طرح مسلین همان چیزی است که از آغاز پیدایش دوچرخه‌های تاشو، ذهن طراحان را مشغول کرده بود و نهایتا به‌عنوان یکی از اجزای مهم در این دوچرخه‌ها، به‌طور کلی مغفول مانده بود.
 
چرخ تاشو؛ انقلابی در صنعت وسایل نقلیه
 
تا امروز در دوچرخه‌های تاشو برای دست‌یابی به حجم کم در هنگام تا شدن، از چرخ‌های کوچک‌تر استفاده شده است که اغلب این چرخ‌ها ۱۶ یا ۲۰ اینچی هستند. چرخ ریوالو مسلین بر این مشکل فائق آمده و به سازندگان این اجازه را می‌دهد تا از این پس بتوانند بدون افزایش حجم از چرخ‌های ۲۶ اینچی، با قابلیت کاهش ارتفاع تا یک سوم حالت اولیه در هنگام تا شدن، در محصولات خود استفاده کنند.
 
مسلین درباره‌ی نوآوری خود گفته است:
 
به نتیجه رساندن این پروژه سه سال تمام زمان برد. پس از طراحی صدها مدل سه‌بعدی کامپیوتری و ساخت ده‌ها نمونه‌ی اولیه‌ی، در نهایت دقیق‌ترین و کارآمدترین طرح از لحاظ مکانیزم تاشو به‌دست آمد. من ریوالو را تنها برای استفاده در دوچرخه‌ها طراحی نکردم بلکه سعی کردم چرخی بسازم که در سایر وسایل نیز کاربرد و به شکل‌های متفاوتی قابلیت تا شدن داشته باشد.
 
این نوآوری به عنوان یک تکنولوژی توانمندساز معرفی شده است. در هنگام تا شدن، می‌توان چرخ‌های جانبی معمولی یا چندجهته را به ریوالو اضافه کرد تا طراحان را قادر سازد که از ریوالو در وسایل نقلیه‌ی تاشو متفاوت استفاده کنند. این طراحی قادر به تغییر مرزهای صنعت وسایل نقلیه تاشو است.
 
 
آندریا در شهرهای مختلفی همچون شانگهای، نیویورک و تعدادی از بزرگ‌ترین شهرهای اروپا زندگی کرده است و به‌طور معمول یک دوچرخه‌ی تاشو در سفرهای خود به همراه دارد. او در همه‌ی سفرهایش دوچرخه به همراه دارد و آن‌ها را در هواپیما، قطار و اتومبیل حمل می‌کند تا بتواند در مسیرهای مختلف دوچرخه‌سواری کند و ایده‌ی این طرح تا حدودی از تجاربش در طی سفرها به‌دست آمده است.
 
ظاهر اهمیت دارد
 
چرخ تاشو؛ انقلابی در صنعت وسایل نقلیه
 
مسلین در مورد ظاهر طراحی‌اش می‌گوید:
 
من بسیاری از دوچرخه‌های تاشو با چرخ‌های کوچک را امتحان کرده‌ام. هنگامی‌که آن‌ها را تا می‌کنید زشت و پیچیده می‌شوند و من سعی کردم کاری کنم تا چرخ من حتی وقتی که تا شده است زیبا به‌نظر برسد.
 
کسانی‌که از ریوالو استفاده می‌کنند دوچرخه‌شان را در فضای داخلی آپارتمانشان نگهداری می‌کنند و مطمئنا هیچ‌کس دوست ندارد یک دوچرخه‌ی تاشو زشت گوشه‌ای از محل زندگی‌اش قرار بگیرد. من سخت تلاش کردم تا ریوالو ظاهر زیابیی پیدا کند و شبیه یک اسپیکر قابل حمل یا یک مجسمه به‌نظر برسد.
 
پایداری چرخ ۲۶ اینچی
 
مسلین در این‌باره می‌گوید:
 
خیلی مواقع استفاده از دوچرخه‌های تاشو واقعا برایم آزاردهنده بود. این دوچرخه‌ها سبک و کوچک هستند و بدون استثنا چرخ‌های کوچکی دارند. استفاده از چرخ‌های کوچک سبب می‌شود که قابلیت‌های دوچرخه به شدت کاهش یابد. در یک محیط شهری، جوی‌ها، پله‌ها، چاله‌ها و حتی موانع مختلف در مسیرهای گوناگون وجود دارد و همه‌ی این عوامل سبب ایجاد مشکل برای حرکت با چرخ‌های کوچک می‌شود.  همچنین، من به‌دنبال سرعت و کاربردی بودن چرخ‌های بزرگ بودم.
 
شاید هنوز هم استفاده از چرخ‌های کوچک در دوچرخه‌های تاشو توجیه‌پذیر باشد، اما حسی که کاربر هنگام دوچرخه‌سواری کسب می‌کند کلید رضایت اوست و این از همه‌چیز مهم‌تر است.
 
اگر شما به دوچرخه‌سواری به‌چشم یک ورزش نه یک تفریح نگاه می‌کنید و دوست دارید با دوچرخه‌تان به دل کوه و جنگل بزنید، حتما به چرخ‌های بزرگ نیاز دارید و با وجود ریوالو می‌توانید از این به بعد دوچرخه‌ی مسابقه‌ی خود را درون کیف دستی جا داده و با خود به مسافرت ببرید.
 
تایرهای ریوالو بادی نیستند و طوری طراحی شده‌اند که بسیار کاربردی و راحت باشند. این تایرها به هیچ عنوان شما را محدود نمی‌کنند و برای تمامی شرایط مناسب هستند. به راحتی می‌توانید عاج‌های مناسب هر شرایط را روی ریوالو نصب کنید تا این چرخ در همه‌ی شرایط پاسخ‌گوی نیازهای شما باشد.
 
مسیر تجاری‌سازی
  
موسلین درباره‌ی هدف و برنامه‌اش جهت تجاری‌سازی طرح خود گفته است:
 
در حال حاضر ریوالو به‌عنوان یک نوآوری ثبت شده و آماده‌ی تولید است، در نتیجه هدف اصلی من یافتن سرمایه‌گذار برای تولید انبوه این چرخ است. انتظار دارم که فعلا ریوالو را به شرکت‌های دیگر بفروشم و آن‌ها از این چرخ در محصولات خود استفاده کنند. تاکنون به‌عنوان یک طراح کاملا مستقل عمل کرده‌ام و سه سال از عمرم را صرف توسعه‌ی مخفیانه‌ی این پروژه کرده‌ام. بنابراین، ماه‌های آینده را صرف معرفی این نوآوری به دنیا خواهم کرد و از این پس باید منتظر تکامل این صنعت باشیم.
 
به نظر من بزرگ‌ترینبخش از بازار هدف ما مربوط به صندلی‌های چرخ‌دار است. افرادی با معلولیت‌های گوناگون که به سفر علاقه دارند به ناچار باید صندلی چرخ‌دار خود را همراه خود حمل کنند. تفاوتی ندارد که با هواپیما سفر می‌کنید، یا با خودرو و یا حتی مترو، در هر حالتی سفر با این صندلی‌ها بسیار مشکل است.
 
یکی از اصلی‌ترین اهداف این پروژه کمک به افراد معلول برای داشتن زندگی ساده‌تر بود و من انتظار دارم حالا که ریوالو به عنوان یک طرح با پتانسیل بالا معرفی شده است، دیگر افراد خلاق نیز به‌زودی راه حل‌هایی خلاقانه در این زمینه ارائه دهند.
 
هم‌زمان در نظر دارم کار توسعه‌ی یک دوچرخه‌ی تاشو را آغاز کنم. ابتدا هدفم توسعه‌ی چرخ تاشو تا مرحله‌ای بود که بتواند بدون نقص کار کند و حالا که به این هدف دست یافته‌ام، کار روی دوچرخه‌ی تاشو را آغاز خواهم کرد و مطمئنا این دوچرخه نیز درست همانند چرخ ریوالو بدون نقص خواهد بود.
 
هدف نهایی
 
چرخ تاشو؛ انقلابی در صنعت وسایل نقلیه
 
آندریاس در مورد تصورش از هدف نهایی این پروژه می‌گوید:
 
واضح است که چرخ تاشو در زمینه‌های متفاوتی قابلیت استفاده دارد و دوچرخه‌های تاشو و صندلی‌های چرخ‌دار تنها بخش کوچکی از زمینه‌های موجود برای ورود ریوالو است. برای نمونه، درون‌های چرخ‌دار (wheeled drones) از دیگر بازارهای داغ موجود هستند که پتانسل بالایی دارند. به‌طور کلی حالا که ایده‌ی چرخ‌های تاشو محقق شده است، افراد مختلف کاربردهای گوناگونی برای آن پیدا می‌کنند.
 
من فکر می‌کنم بزرگ‌ترین هدف در مقیاس گسترده این است که چرخ‌های ریوالو به یک نماد برای جهانگردان بدل شود و بتوانیم ردپای ریوالو را در با کیفیت‌ترین محصولات مخصوص سفر مشاهده کنیم.
 
 
 
 

منبع

زومیت

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

برچسب : خودرو , چرخ تاشو , تایر






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

0 نظر

صفحه 1 از 0

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
پاسخ به یاشار قسمت اول : سلام قیمت بازار آزاد اطلس 575 میلیون تومان و قیمت رانا پلاس ارتقا یافته 630 میلیون تومان میباشد ((یعنی اختلاف قیمت حدود 55 میلیون تومان)) . خب حالا معایب و مزایا هر دو خودرو را برسی میکنیم .1- اطلس مزایا : دارای استاندارد های 85 گانه (که شامل دیلایت و اتولایت-کنترل ایستایی در سربالایی-کنترل کشش-کنترل پایداری-سنسور عقب-سنسور باران.) موتور اصلاح شده کم استهلاک M15 تیبا و کوییک که باعث شده سه اسب بخار بیشتر داشته باشه و حدود ده درصد هم کاهش مصرف سوخت داشته باشه (91 اسب‌بخار-گشتاور137 نیوتن‌متر-مصرف ترکیبی6.8 لیتر در صد کیلومتر) دارای مانیتور و دوربین دنده عقب و سانروف (البته سفارشی). معایب :پلتفرم تکراری تیبا که شاسی ضعیفی داره (با نشستن دو نفر بزرگسال در عقب کف خودرو خیلی میاد پایین) طراحی ناهماهنگ در نمای بغل-ترمزهای ضعیف-پیشرانه کم بازده و پرصدا نسبت به حجم آن 1500سی سی و قرارگیری دستگیر در(از داخل) در جای غیر استاندارد که باعث شده در با زور زیاد بسته شود و قیمت بسیار بالا و غیر منطقی اون نسبت به کلاس خودرو . متن طولانی هست ادامه دارد ...
شاهین اتومات : حق بامشتری هست که پیگیر خودروی ثبت نامی خودش باشه
شاهین اتومات : سامانه یکپارچه 6خرداد 402 ثبت نام برای شاهین 20 مهر 402 پیامک اومد برای شاهین اتوماتیک 290میلیون تکمیل وجه کنین دیگه نزدیک یکسال بشه خرداد 403 هنوز از دعوتنامه خبری نیست ارسال نشده ک چقدر دیگه باید واریز وجه کنم واسه شاهین اتومات پذیرش 24 مهر 402
شاهین اتومات : اینکه خودمون میدونیم شاهین پلاس صادر میکنن به روسیه
j7 : سلام ثبت نامتون از کدوم شهر بوده ؟
ستایش : آخه خاک تو سرت اونایی که تو این سایت‌ هستند ماشین نگرفتند و اگر شاهین پلاس بده به همه اونایی که هنوز نگرفتند میده. خدا شفا بده
ستایش : نازیلا ۴ ساله از تهران 😂😂😂😂
حسین : یه مطلبی هم یادم رفت بگم قیمت نیسان سانی در مبادی ورودی با سی اس 55 برابره تقریبا با این اطلاعیه که برای قیمت نیسان سانی مدل 2023 و 2024 دادن اگه سایپا بخواد زور بگه و قیمت رو برای 2024 ها گرونتر و مشابه شرکت جهان نوین قیمت گذاری کنه سی اس 55 مدل 2023 حدود 1500 و مدل 2024 حدود 1565 قیمت گذاری میشه ولی بازم میگم همه باید باهم باشیم و 1565 به نظر غیر قانونی باشه شما نگاه کنید توی بخشنامه نوشته قیمت قطعی در مبادی ورودی، پس نهایت 1500 میتونن بفروشن، و اینکه یه دوستی گفته بود میتونن ندن، اینطور نیست چون نوشته بلوکه کردن پول الزام آور نیست، ما اسممون در اومده و الان براشون الزام آوره دوستانی هم که دنبال سود هستن نگران نباشن، چون الان قیمت بازار برای 2023 هست، اگه 2024 رو گرونتر کنن قطعا روی قیمت بازار 2024 هم تاثیر میذاره من که از خدامه همون 1401 بدن ولی چشمم آب نمیخوره چون کارمند سایپا میگفت شرکت دنبال قیمت جدیده و بعدش پیامک میاد دلایل تاخیر در پیامک: 1. چونه میزنه تا گرونتر تصویب کنه 2. منتظر ماشینها برسن به گمرک تا برای تحویل مجبور نشه جریمه بده
تارا : دوستان از زمان فاکتور شدن تا تحویل ماشین چند روز طول میکشه در بدبینانه ترین حالت؟
نگار : قیمت ها برای افردی که تکمیل وجه کرده اند ثابت می باشد و افزایش قیمت نخواهند داشت
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
سورن موتور جدید تکمیل وجه 9 بهمن : مبارک باشه.چقدر سود تاخیر تعلق گرفته؟
ابراهیم : سلام این 30 بهمن مگه چقدر ثبت نام داشته که تموم نمیشه ؟!
ساینا تک : باز تولد بازی شد
4552 تحویل 30 بهمن : تکمل وجه 12 دی تحویل سی بهمن تبدیل 5 اردیبشت به 207 امروز فاکتور شد
اسفند : واقعی من شک دارم
مهدی : اگه نری سر کار چی میشه ؟؟خلبان شرکت هما هستی یا ناخدای کشتی جمع کن خخخخخ انگار رئیس بانک هستی
مهدی : زنگ بزن شرکت دوستان همه مثل خودت هستن علم غیب نداریم
شهرام : دوستان اخرین زمان واریز وجه برای بخشنامه اخری چه تاریخی است؟؟؟ فردا روز اخر واریز یا امروز روز اخره
رانا تبدیل به تی یو 3 : داداش تو هنوز خودتو اذیت نکن برو شهریور ماه بیا اینا هنوز بهمنی هارو ندادن
امیر : سلام ریحانه جان همه الکی میگن هفته اول خرداد میاد