خودروهای محبوب اما رفتنی بازار ایران را بهتر بشناسیم

 

خودروهای محبوب اما رفتنی بازار ایران را بهتر بشناسیم

 
دو خودرو دوست داشتنی بازار قرار است از سال 98 تولید نشوند. حال در این مطلب می‌خواهیم به سابقه حضور آنها در ایران اشاره کنیم. خودروهایی که در کشورهای مختلف قدیمی شدند اما در ایران هنوز جایگاه ویژه‌ای دارند و کسی دوست ندارد با این خودروها خداحافظی کند.
 
 
ال90 یا همان داچیا لوگان در واقع محصول مشترک رنوی فرانسه و شرکت داچیای رومانی است که نسل اول آن از سال 2004 آغاز شد و تا ۲۰۱۲ ادامه داشت و نسل دوم آن نیز از سال ۲۰۱۳ تولید شد. این خودرو در ایران به دلیل سهولت در نامگذاری به ال 90 معروف شد و خیلی سریعتر از آنچه پیش بینی می‌شد در کشورمان جاافتاد و مشتریان خود را جذب کرد. در واقع ال 90 یا همان داچیا لوگان توسط شرکت‌های ایران خودرو، سایپا و پارس خودرو در قالب کنسرسیومی در ایران تولید و عرضه شد. مهمترین ویژگی ال 90 که در نهایت توانست جایگاه خوبی در بازار اروپا به ویژه اروپای شرقی باز کند، 
 
قیمت پایین آن نسبت به دیگر خودروهای مشابه بود. بطوریکه قیمت این خودرو از 6 هزار یورو آغاز و با توجه به آپشن‌های مورد نظر مشتری تا 10 هزار یورو افزایش می‌یافت. یکی دیگر از نکات مهم در موفقیت این خودرو، هزینه‌های پایین تعمیر و نگهداری آن در اروپای شرقی بود که همین ویژگی مهم اقتصادی توانست تا حد زیادی به عمر تولید آن کمک کند. علاوه بر موفقیت این خودرو در اروپای شرقی باید به این واقعیت نیز اشاره کرد که کشورهای خاورمیانه و بخشی از آسیا نیز به خوبی پذیرای آن بودند. هر چند برخی به طراحی ضعیف و ظاهر ساده این خودرو ایراد گرفته و آنرا فاقد هرگونه جذابیتی می‌دانند، اما اتاق جادار و بزرگ آن و همچنین عدم هرگونه پیچیدگی در سیستم فنی و در نهایت سهولت تعمیر و خدمات پس از فروش، توانست به نقطه اتکای ال 90 تبدیل شود. ال 90 در مقایسه با خودروهای هم قیمت خود دارای چندین مزیت است. 
 
مثلا دارای شاسی و ساختار بدنه بسیارمحکمتر نسبت به خودروهای هم قیمت خود است و سطح ایمنی آن در برابر ضربات وارده و تصادفات به مراتب بسیار بیشتر است. از نظر جادار بودن هم در مقایسه با خودرویی نظیر پژو 206 بسیار بهتر و راحت بوده، چراکه سه نفر با قد 180 سانتی متر می توانند به راحتی در صندلی عقب ال 90 بنشینند. یا مثلا صندوق عقب این خودرو با ظرفیت 510 لیتر بسیار جادار و بزرگ است و خانواده‌های ایرانی با توجه به عادات به همراه داشتن وسایل زیاد در سفرهای طولانی به این نوع امکانات اهمیت فراوانی می‌دهند. 
 
ساندرو برای نخستین بار در سال 2008 به عنوان محصولی از کارخانه پتستی رومانی، رونمایی شد. خودرویی هاچ‌بک و نسبتا زیبا که در واقع در ادامه همکاری‌های مشترک شرکت رنو و داچیا متولد شد. این دو شرکت پس از تجربیات موفق همکاری در تولید لوگان یا همان ال 90 خودمان، همچنان بدنبال طراحی و تولید خودرویی ارزان و کاربردی برای مشتریان خود بودند تا اینکه یک هاچ‌بک اقتصادی و عامه‌پسند با همین مشخصات به کمک پلت‌فرم ال 90 تولید و با نام ساندرو پای به بازار برخی کشورها گذاشت. 
 
جالب اینکه ساندرو علاوه بر اقبال عمومی در ایران در کشورهای دیگری همچون برزیل، آرژانتین، رومانی، کلمبیا، آفریقای جنوبی، روسیه و مراکش هم با فروش خوبی روبرو شد. یکی از مهمترین شاخصه‌های ساندرو نسبت به ال 90، فرم و شکل طراحی خودروهای مشابه هاچ‌بک آلمانی است و در حقیقت می‌توان ساندرو را ال 90 هاچ‌بک نامید. ساندرو علاوه بر ایران در اروپا نیز مشتریان پر و پاقرصی دارد، چراکه به عنوان یکی از ارزان‌ترین خودروهای قاره سبز توانسته جای خود را به خوبی در این بازار باز کند. مشتریان اروپایی با پرداخت چیزی حدود 29 میلیون تومان می‌توانند این خودروی هاچ‌بک را خریداری و با توجه به بودجه‌ای که در نظر گرفته اند، آپشن‌های مختلفی را به این مبلغ اضافه کنند. 
 
همانطور که گفتیم رنو ساندرو توسط داچیا در دو نسل تولید شد که در ایران فعلا شاهد تولید نسل اول این خودرو هستیم. نسلی که از بهمن سال ۱۳۹۴ در شرکت پارس خودرو تولید و در دو تیپ متفاوت عرضه شد. یکی از دلایلی که ساندرو توانست با استقبال مشتریان رنو و به ویژه ال 90 مواجه شود، طراحی خارجی آن و تفاوت‎های محسوس نسبت به طراحی نه چندان همه پسند ال 90 بود. طراحی خارجی ساندرو به عنوان یک هاچ‌بک 5 درب شهری بصورت خطوط منحنی دار و قوسی شکل طراحی شده تا کمی جوان پسند و دلنشین‌تر از ال 90 شود.
 

منبع

کار

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

 

برچسب : خودرو , ال90 , ساندرو , داچیا






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

2 نظر

علی
0

هر وقت وانت پیکان و نیسان گاوی توقف تولید بشن میتونیم امیدوار باشیم به این فرض محال!!!!!!!
22:48  1396/11/14
پاسخ دادن
اسقف
0

تا جایی که من میدونم محاله این دو خودرو تولیدش متوقف شه!!

تا ۲۰ سال دیگه تولیدشون راحت ادامه داره😂😂
19:04  1396/11/14
پاسخ دادن
صفحه 1 از 0

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
S5 : خدا نگذره از مديران شركت غلط كردم ثبت نام كردم مهر ماه ثبت نام كردم هنوز حتي خودرو شاسي هم نشده هر بار هم زنگ ميزنم جواب درست نميدن ١چك اول رو پاس كردن ١٢٠ روز ديگه موعد چك دومه هنوز هيچ خبري نيس هيچ كس هم نيست به داد ما برسه تو روخدا جديد ثبت نام نكنيد كه به روزگار ما گرفتار بشيد 😡😡😡😡😡😡😡
محمدرضا : سلام. اولویت که سرجاشه ولی به نظر من با موتور efp میدن یا همون موتور ef7 می‌زارن و اضافه کردن آپشن های ۸۵ گانه که با این تفاسیر قیمتش می‌ره بالا ۵۰۰ درکل بنظر من می‌خوان موتور efp را جایگزین ef7کنند و فقط رو دنا استفاده کنند
T8 و T9 : ما ثبت نام ۱۷ بهمن بودیم ، فعلا تو مرحله تکمیل وجه هستیم
محمدرضا : داداش شما مابه‌التفاوت را چه تاریخی تکمیل کردی؟ من تکمیل وجه ۱۴/۱۰ بودم و تحویل ۱۵ فروردین. هیچ خبری نیست فعلا
j4 : سلام. ثبت ناميهاي j4 آخر فروردين403 توي چه مرحله اي هستيد؟؟ واسه من شماره شاسي و بيمه شده قسمت پلاك زرد هست!
S5 : من امروز باتهران تماس گرفتم گفتم میگن قراره به جای s5 .x5 بدن گفتن به ما اطلاعی ندادن
اس5 مهر22 : دوستان کسی از اس5 خبر داره نمایندگی میگه نمیدونم زنگ میزنیم امور مشتریان میگن نمیدونیم هیچ چیز به ما نگفتن . کسی اطلاعی داره هیچکس تو اون خراب شده آشنا نداره؟
رضا T8 : سلام دوستان بالاخره زنگ زدن گفتن عصر بیا ماشینا تحویل بگیر ایشالله قسمت شما هم بشه ثبت نام 18 بهمن
امید : دوستان ایکس ۵ ها یه سریشون بارگیری شده ظرف چند روز آینده تحویل میشه
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
پیش فروش مهر تحویل فرودین : سلام دوستان از نمایندگی زنگ زدن گفتن ساعت 2 بیا ماشینت ببر انشالا ماشین شما هم زود تحویل بگیرید
حمید دوگانه دی : دوست عزیز منم 28تکمیل وجه کردم و 29در حال تخصیص تا همین امروز و همچنان فاکتور نشدم
آریزو 6 پرو طبس : سلام فرشیدجان من 28 دی ماه 1402 خرید نقدی اریزو 6 داشتم تمام مدارک هم رسیده دستم 2/12 هم ماشین بیمه شده و فقط قسمت تحویل سبز نشده به من گفتن سیستمی 16خرداد 1403زمان تحویل شماست منتظرم ببینم چی میشه
18 : دوستان برای بار دوم ثبت شکایت کردم این مراحل را طی کردم درخواست شما با کد رهگیری .......‌ در بازرسی کل کشور ثبت شد شکایت شما به شماره ......... به دستگاه مربوطه ارسال شد بازرسی کل کشور دستگاه مربوطه به درخواست 846136 شما پاسخ داد. طی 10روز از تاریخ 1403/2/22 فرصت بررسی دارید. 136.ir
حمید55 : من قراردادم16 دی ماه هست ایکس 55 .باور کنید از اینکه ماشین ندادن خیلی ناراحت نیستم .از اینکه قرارهست بعد از این همه روز مدل 402 بگیرم زورم داره.خدا بزرگه
جمشید : نه بابا من از برج 10 منتظر وام گردشگری ام
شرلوک هلمز : داستان چیه؟ اونی که 25 تکمیل وجه کرده ماشین تحویل گرفته ولی اونی که 27 تکمیل وجه کرده فاکتور هم نشده؟ یعنی سیستم JIT رو پیاده کردن مثل تویوتا ؟؟؟؟؟؟
رضا fx : سلام دوستان من تاریخ تایید لیزینگ 7 بهمن بودم امروز از نمایندگی زدن که برم تحویل بگیرم انشاالله همه به زودی زود تحویل بگیرید
GXRL : سلام دوستان کوییک GXRL فوق العاده 90 روز در تاریک9.اسفندپذیرش شده ولی فاکتور نمیشه . دوستان کسی شرایطش مثل من هست
Farshid fx : پاسخ به آریزو 6: تو این مورد احتمالا الوندجان بتونه خبر موثقی بده ولی یه مونتاژ کار که حدود 10 مدل خودرو ثبت نام میکنه و یه کارخونه تولید داره بعیده که 10 تا خط مونتاژ داره و به خودروهای پرتقاضا خط مستقل میده ولی واسه چندتا خودروی کم تقاضا خط مشترک میده و هردفعه میره روی تولید یک خودرو مثلا واسه آریرو 6 و تیگو 8 یه خط مونتاژ مشترک داره حالا یه مشتری آریزو 6 ثبت نام میکنه و همون موقع این خودرو روی خط تولیده که اتفاقا زود تخصیص میخوره ولی مشتری بعدی باید صبر کنه تا خط مونتاژ که به تیگو 8 اختصاص یافته خالی بشه. این که گفتم و البته حدس من هست در شرایط عادی هست که اینطوری که اینجا دیدم این دوتا خودرو یا خیلی زود تخصیص خوردن یا خیلی دیر. ولی الان میبینیم که روند تخصیص و فاکتور واسه همه متوقفه اگه از فردا و پس فردا دوستان صدور فاکتور و تخصیص دادن ولی ما شما انجام نشد باید بگیم که آریزو 6 ها منتظر خالی شدن خط مونتاژ هستن