قول هایی که خاکستر شدند

 

قول هایی که خاکستر شدند

 
سالی که در ابتدا با خبرهای خوش انعقادهای پی در پی آغاز و پیش بینی شد تا پایان سال موجی از قراردادهای خودرویی مشترک به امضا برسد. اما نه تنها برخی از قراردادها به امضا نرسید، بلکه حتی دولت نیز برخی وعده های خود به این صنعت پر سود را فراموش کرد. 
 
صنعتی که می تواند بخشی از رونق اقتصادی را بر گردن گیرد و نه تنها تولیدات داخلی، بلکه صادرات و واردات کشور را فعال کند. اما انگار توانی برای رقابت وجود ندارد و دولت نیز تنها به دنبال افزایش تعرفه ها و حمایت از تولید کنندگان داخلی است. 
 
اما وقتی صحبت از حمایت تولیدات داخلی به میان می آید، توقع تولید کنندگان و مصرف کنندگان نیز افزایش می یابد. تا جایی که تولید کنندگان می خواهند دولت در شرایط خاص و اضطراری همچون نوسانات نرخ ارز، افزایش تعرفه های واردات مواد اولیه و ایجاد رقابت برای تولید کنندگان آن ها را حمایت کند، اما امسال حمایت از تولیدات داخلی به نحوی غیر مستقیم بود که مشاغل مرتبط دیگری با صنعت خودرو ضرر کردند. 
 
به نحوی که، به منظور حمایت از تولیدات داخلی بهتر است بگوییم حمایت از دو تولید کننده نیمه دولتی خودرو، وارد کنندگان خودرو به کشور ضرر کردند. چرا که سایت ثبت سفارش خودروهای وارداتی حدود شش ماه بسته ماند و باعث شد تا انبار فروش خودروهای داخلی تا حد زیادی خالی شود اما وارد کنندگان متحمل ضررهای میلیاردی شوند. 
 
این در حالی است که نه تنها رییس جمهوری، بلکه سایر مقامات کشور نیز حمایت از صنعت خودرو را بر سر زبان داشتند، اما در عمل هیچ اقدامی صورت نگرفت. به گونه ای که در آذرماه امسال نه تنها حسن روحانی، بلکه علی لاریجانی- رییس مجلس شورای اسلامی، عزیزاکبریان-نایب رییس کمیسیون صنایع و معادن مجلس و همچنین محمد شریعتمداری- سکاندار وزارت صنعت معدن و تجارت نیز ماجرای حمایت از تولید کنندگان داخلی و قطعه سازان را مطرح کردند، اما از آن روز تاکنون حمایتی به جز چند سنگ اندازی پیش پای فعالان اقدام حمایتی صورت نگرفته است.
 
 استارت حمایت از قطعه سازان زده شد
 
در آخرین هفته آذرماه امسال ماجرای نیاز حمایت از قطعه سازان را هاشم یکه زارع استارت زد. یکه زارع به عنوان مدیر عامل گروه خودروسازی ایران خودرو، موضوع حمایت از قطعه سازان را بیان کرد و حتی از حضور قطعه سازان در یکی از سایت های تولید خودرو این شرکت در الجزایر خبر داد، اما هنوز از آن روز تاکنون خبری از این پروژه و طرح حمایتی به گوش نرسیده است. 
 
پس از آن نیز، علی لاریجانی- رییس مجلس شورای اسلامی، عزیز اکبریان-  رییس کمیسیون صنایع مجلس شورای اسلامی و در نهایت محمد شریعتمداری- وزیر صنعت معدن و تجارت به ترتیب بر حمایت از قطعه سازان به صحبت پرداختند که وجه اشتراک اظهارات این افراد حمایت ویژه از صنعت قطعه سازی بود که بازهم هنوز خبری از طرح ویژه حمایتی شنیده نشده است.
 
 این در حالی است که در حال حاضر، قطعه سازان بیشترین لطمه ها از نوسان نرخ ارز و انباشت مطالباتشان از خودروسازان را متحمل شده اند اما همچنان کج دار و مریز در حال فعالیت هستند. 
 
در همین زمینه نیز، رضا رضایی، عضو انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه سازان کشور به خودروکار می گوید: « در این مدت قوانین و مقررات بانکی این صنعت را تنها گذاشت. از همه مهمتر افزایش بی رویه  قیمت مواد اولیه که دست دولت است، بارها با نوسان قیمتی همراه شد».
 
سرمایه گذاری خارجی در بن بست
 
گرچه در آغازین روزهای سال 96 و امید به بهبود اوضاع اقتصادی و انتخابات ریاست جمهوری، سرمایه گذاری خارجی در صنعت خودرو از جمله امیدوارکننده ترین بخش هایی بود که همواره مورد توجه قرار می گرفت. اما این توجه آنگونه که انتظار می رفت به بار ننشست و سرمایه گذاری خارجی در قراردادهای خودرویی انتظارات را برآورده نکرد.  زیرا برخی صاحبنظران بر این باورند که نوسانات اقتصادی و نبود امنیت اقتصادی در کشور، دلیل ترس از ورود برخی سرمایه گذاران به کشور است و به همین دلیل ورود سرمایه گذاران با تعلل همراه شده است.  
 
با این حال، پرونده سرمایه گذاری خارجی ها در صنعت خودروسازی کشور نیز به جرگه سایر وعده های دولتی پیوست. به گونه ای که در ابتدای امسال، سرمایه گذاری خارجی در صنعت خودرو در قالب واگذاری سهام صنعت خودروسازی از جمله مهمترین برنامه های این صنعت معرفی شد، اما به دلیل نوسانات ارزی و تصمیم گیری های عجولانه پیگیری نشدند.
 
 
 
 

منبع

خودروکار

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

برچسب : خودرو , ماشین , داشبورد , موتور






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

1 نظر

کاربر: جاویدیان
0

مقاله بیشتر سفارشی هست تا دلسوزانه!!
چون الان تا مردم دنیا دارن به سمت تولید با کیفیت داخلی میرن و ما متاسفانه در حال تبلیغ واردات هستیم.
به جای واگذاری سهام دولت و دل کشیدن از پست ها و ریاست ها در صنعت خودرو و دل خوش کردن بیهوده به افزایش تعرفه
دست از سر صنعتِ خودروسازی برداریم و بگذریم با همت خودشون، خودشون رو در دنیا مطرح کنن نه با ۳۰ سال تعرفه ظالمانه بر گُرده مردم مظلوم کشور
از اون طرف دیگه
وقتی بخش خصوصی بدون پارتی و زد و بند و حمایت مجلسی و بدون پشتیبانی تعرفه ای دولت سر کار بیاد
با استفاده از نخبگان این صنعت رو متحول میکنه
نه اینکه مثل کنه بچسبه ب بیت المال و جیب مردم
10:05  1396/11/23
پاسخ دادن
صفحه 1 از 0

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
امید : شما ماشین خریدی سوار شی یا دلالی کنی ؟! ملت ما خودشون پالونشون کجه بعد تعجب می کنن چرا مقام مسئول درست کار نمی کنه .
امید : نه همپن نارنجی باشه تحویل میدن
حسین j7 : خدا لعنت کنه به این کرمان خودرو اخرشم ماشینو تحویل نمیده
عجب : ولی حقمون همینه به خدا پولمون خوردن از اون ور میرن قرارداد تاکسی برقی میبندن تهران ولی نه ماشین های نقد و قسطی خودش شاسی نمیکنه با هم متحد نیستیم فقط میایم اینجا نگاه میکنیم و دروغ های نمایندگان کرمان موتور میخونیم اینجا که الکی میگن امروز تحویل گرفتیم فلان تا متحد نشیم کاری نمیکنن واسه ما
تارا v1 پلاس : در پاسخ به عادل خان دوست عزیز آیا این پروسه هر روز هر روز انجام میشه آخه یک دفعه . دو دفعه نه هر روز احتمالا مورد دیگه ای هست این اتفاق واسه منم زیاد می افته
مهدی : ثبت نامی های ۲۱ اسفند هنوز فاکتور نشده چی برسه به فروردین
سارا : سلام دوستان تارا دستی سفید بخشنامه ۴۶۱۵تحویل ۴بهمن امروز بلاخره فاکتور شد ب نظرتون چند روز زمان میبره تحویل بدهند
تارا : واسه من که فروش فوری هست و هنوز موعد تحویل نشده. ولی هر روز بروز میشه...
T8 : مرحله ارسال پلاک و مدارک باید سبز بشه تا تحویل بدن ؟
خداپرست : سلام ودرود برشما بنده خودروی چیرمن دارم که کروز کنترلش خراب شده خواستم بدونم آیا دیگرسیستم های کروز کنترل به هرماشینی میخوره وقابل نصب هست خودروی چیرمن سیتم کروزش روی دستک برف پاکن هست حال چه کروزی نصب میشود یا فقط باید کروز خود چیرمن نصب شود ممنون از شما
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
تکمیل 11 دی سورن جدید : دقیق 30 روز
کوئیک اتومات : کوئیک اتومات بودی یا دنده؟
ساینا اسفند : کسی میدونه دعوتنامه دوگانه اسفند کی میاد ؟
بقال سر کوچه : داداش من نفروش الان زمان فروش نیست زمان خرید است
اقتصاد دان : چیزی که عیان است چه حاجت به بیان است افزایش قیمت خودروها قطعی و صدرصد است فروش خودرو = ضرر و زیان و باخت شدید و از دست دادن سرمایه
ناهید : من امروز تکمیل وجه کردم دوگانه بهمن بنظرتون کی فاکتور میشم
توصیه کارشناسی : افزایش شدید قیمتها در پیش است
207 : والا مام 16 هستیم هنوز فاکتور نشدیم
علی : دورغ صد درصد