قول هایی که خاکستر شدند

 

قول هایی که خاکستر شدند

 
سالی که در ابتدا با خبرهای خوش انعقادهای پی در پی آغاز و پیش بینی شد تا پایان سال موجی از قراردادهای خودرویی مشترک به امضا برسد. اما نه تنها برخی از قراردادها به امضا نرسید، بلکه حتی دولت نیز برخی وعده های خود به این صنعت پر سود را فراموش کرد. 
 
صنعتی که می تواند بخشی از رونق اقتصادی را بر گردن گیرد و نه تنها تولیدات داخلی، بلکه صادرات و واردات کشور را فعال کند. اما انگار توانی برای رقابت وجود ندارد و دولت نیز تنها به دنبال افزایش تعرفه ها و حمایت از تولید کنندگان داخلی است. 
 
اما وقتی صحبت از حمایت تولیدات داخلی به میان می آید، توقع تولید کنندگان و مصرف کنندگان نیز افزایش می یابد. تا جایی که تولید کنندگان می خواهند دولت در شرایط خاص و اضطراری همچون نوسانات نرخ ارز، افزایش تعرفه های واردات مواد اولیه و ایجاد رقابت برای تولید کنندگان آن ها را حمایت کند، اما امسال حمایت از تولیدات داخلی به نحوی غیر مستقیم بود که مشاغل مرتبط دیگری با صنعت خودرو ضرر کردند. 
 
به نحوی که، به منظور حمایت از تولیدات داخلی بهتر است بگوییم حمایت از دو تولید کننده نیمه دولتی خودرو، وارد کنندگان خودرو به کشور ضرر کردند. چرا که سایت ثبت سفارش خودروهای وارداتی حدود شش ماه بسته ماند و باعث شد تا انبار فروش خودروهای داخلی تا حد زیادی خالی شود اما وارد کنندگان متحمل ضررهای میلیاردی شوند. 
 
این در حالی است که نه تنها رییس جمهوری، بلکه سایر مقامات کشور نیز حمایت از صنعت خودرو را بر سر زبان داشتند، اما در عمل هیچ اقدامی صورت نگرفت. به گونه ای که در آذرماه امسال نه تنها حسن روحانی، بلکه علی لاریجانی- رییس مجلس شورای اسلامی، عزیزاکبریان-نایب رییس کمیسیون صنایع و معادن مجلس و همچنین محمد شریعتمداری- سکاندار وزارت صنعت معدن و تجارت نیز ماجرای حمایت از تولید کنندگان داخلی و قطعه سازان را مطرح کردند، اما از آن روز تاکنون حمایتی به جز چند سنگ اندازی پیش پای فعالان اقدام حمایتی صورت نگرفته است.
 
 استارت حمایت از قطعه سازان زده شد
 
در آخرین هفته آذرماه امسال ماجرای نیاز حمایت از قطعه سازان را هاشم یکه زارع استارت زد. یکه زارع به عنوان مدیر عامل گروه خودروسازی ایران خودرو، موضوع حمایت از قطعه سازان را بیان کرد و حتی از حضور قطعه سازان در یکی از سایت های تولید خودرو این شرکت در الجزایر خبر داد، اما هنوز از آن روز تاکنون خبری از این پروژه و طرح حمایتی به گوش نرسیده است. 
 
پس از آن نیز، علی لاریجانی- رییس مجلس شورای اسلامی، عزیز اکبریان-  رییس کمیسیون صنایع مجلس شورای اسلامی و در نهایت محمد شریعتمداری- وزیر صنعت معدن و تجارت به ترتیب بر حمایت از قطعه سازان به صحبت پرداختند که وجه اشتراک اظهارات این افراد حمایت ویژه از صنعت قطعه سازی بود که بازهم هنوز خبری از طرح ویژه حمایتی شنیده نشده است.
 
 این در حالی است که در حال حاضر، قطعه سازان بیشترین لطمه ها از نوسان نرخ ارز و انباشت مطالباتشان از خودروسازان را متحمل شده اند اما همچنان کج دار و مریز در حال فعالیت هستند. 
 
در همین زمینه نیز، رضا رضایی، عضو انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه سازان کشور به خودروکار می گوید: « در این مدت قوانین و مقررات بانکی این صنعت را تنها گذاشت. از همه مهمتر افزایش بی رویه  قیمت مواد اولیه که دست دولت است، بارها با نوسان قیمتی همراه شد».
 
سرمایه گذاری خارجی در بن بست
 
گرچه در آغازین روزهای سال 96 و امید به بهبود اوضاع اقتصادی و انتخابات ریاست جمهوری، سرمایه گذاری خارجی در صنعت خودرو از جمله امیدوارکننده ترین بخش هایی بود که همواره مورد توجه قرار می گرفت. اما این توجه آنگونه که انتظار می رفت به بار ننشست و سرمایه گذاری خارجی در قراردادهای خودرویی انتظارات را برآورده نکرد.  زیرا برخی صاحبنظران بر این باورند که نوسانات اقتصادی و نبود امنیت اقتصادی در کشور، دلیل ترس از ورود برخی سرمایه گذاران به کشور است و به همین دلیل ورود سرمایه گذاران با تعلل همراه شده است.  
 
با این حال، پرونده سرمایه گذاری خارجی ها در صنعت خودروسازی کشور نیز به جرگه سایر وعده های دولتی پیوست. به گونه ای که در ابتدای امسال، سرمایه گذاری خارجی در صنعت خودرو در قالب واگذاری سهام صنعت خودروسازی از جمله مهمترین برنامه های این صنعت معرفی شد، اما به دلیل نوسانات ارزی و تصمیم گیری های عجولانه پیگیری نشدند.
 
 
 
 

منبع

خودروکار

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

برچسب : خودرو , ماشین , داشبورد , موتور






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

1 نظر

کاربر: جاویدیان
0

مقاله بیشتر سفارشی هست تا دلسوزانه!!
چون الان تا مردم دنیا دارن به سمت تولید با کیفیت داخلی میرن و ما متاسفانه در حال تبلیغ واردات هستیم.
به جای واگذاری سهام دولت و دل کشیدن از پست ها و ریاست ها در صنعت خودرو و دل خوش کردن بیهوده به افزایش تعرفه
دست از سر صنعتِ خودروسازی برداریم و بگذریم با همت خودشون، خودشون رو در دنیا مطرح کنن نه با ۳۰ سال تعرفه ظالمانه بر گُرده مردم مظلوم کشور
از اون طرف دیگه
وقتی بخش خصوصی بدون پارتی و زد و بند و حمایت مجلسی و بدون پشتیبانی تعرفه ای دولت سر کار بیاد
با استفاده از نخبگان این صنعت رو متحول میکنه
نه اینکه مثل کنه بچسبه ب بیت المال و جیب مردم
10:05  1396/11/23
پاسخ دادن
صفحه 1 از 0

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
فاطمه : شما چه دینی قبول دارید چرا واسه اسفند هیچ خبری نیس کی دیگه آهای ملت اگه من خودکشی کردم همش تقصیر اینا هس چون زندگیم خراب شد سر این ماشین لعنتی ۲ سال پیش من قرض کردم ثبت نام کردم بفهم آ
شاهین اتوماتیک 90 روزه دی 402 : بله، دوستانی بودن که قبلا گرفتن. مثل اینکه حدود یکی دوماه طول می کشه
شاهین اتوماتیک 90 روزه دی 402 : سلام، اینجوری که من از طریق یه ویس توی یکی از گروه ها شنیدم، تولید شاهین اتوماتیک به خاطر ایراد نرم افزاری گیربکس قطره چکانی شده ولی تولید شاهین G و GL مثل قبل ادامه داره. و سایپا داره روی ایراد نرم افزاری کار می کنه.
هفته چهارم اسفند : دوستان باز دعوتنامه پیشنهادی تمدید کردن اما تا آخرین لحظه ما جز ماشین خودمون چیزی نخواهیم گرفت و کوتاه نیاین فقط پیگیر باشین به هر جا که تونستین زنگ بزنین تا این بی شرف ها ماشین بدن
سانیا : بنظرتون اطلس تولید انبوه بشه قیمتش میرسه به ۵۲۰ ۵۳۰ ؟
J4 : چ ماشینی؟ احتمالا همین روزاس ک تحویلت بدن
امیررضا : شما از سامانه یکپارچه ثبتنام کردید؟
تارا : وقتی تاریخ پرونده تغییر کنه یعن میخواید فاکتور بشید
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
ساینا زمستان : البته دوگانه سوز به ما ندادن که بخواهیم 150 سود کنیم تبدیل به 85 گانه هست که سودش 100 هست
علی ،دوگانه 29اسفند : درود آقا پیمان مبارکه انشالله به سلامتی ببخشید شماره قرارداد لطف میکنید ببینیم بما کی نوبت می رسد
محمد : دوستان سلام اخرین تاریخ فاکتور هایما s8 برای چه تاریخی هست؟
207 طرح جانبازان : سلام دوستان کسی از همراهان گرامی ، طرح جانبازان براش فاکتور شده ؟؟ تکمیل وجه 29 آذر موعد تحویل 29 بهمن ولی هنوز هیچ خبری نیست
207 tu3 : ماشین من الان پلاک شد فاکتور 6 اردیبهشت
شرکت کنید : تنظیم شکایت همگانی پارس زمستان402///مکان///تهران بزرگراه ستاری بلوار شهید مخبری نبش خیابان ایران زمین دیوان عدالت اداری ساعت 9 صبح یکشنبه شانزدهم اردیبهشت
شرکت کنید : یکشنبه شانزدهم اردیبهشت
پیش فروش مهر : اشتباه کردیم اوم موقع نقدی نکردیم اختلافی نداشت با بازار قرار بود 5 ماهه ماشین بدن الان 7 ماه گذشت خبری نیست فکر نکنم تا سر برج پلاک کنن دروغ میگن
علی : آقا دوعتنامه اصلا مهم نیس مهم فاکتور شدنه که الان تا آخر دی فاکتور شدن الان دوعتنامه اسفند بیاد از فردا دنبال فاکتوری..
Farshid fx : پاسخ به جابر: چرا اتفاقا دوستان خیلی پیگیری کردن . درج خبر گلایه مندی مشتریان مدیران خودرو تو رسانه های معتبر از زحمات دوستان اینجا بود که خیلی موثره . حتی در مورد سیل هم همین دوستان از طریق رسانه پیگیر بودن که هم مدیران خودرو اطلاعیه داد و هم رییس دادگستری گزارش داد. ولی اگه یک طرف این تاخیرات خود وزلرت صمت و گمرک باشن طول میکشه تاثیر این شکایت ها و گلایه ها