دریفت، رقص خودروها در جاده

 

دریفت، رقص خودروها در جاده

 
آموختن دريفت يك كار ساده نيست. دريفت يكي از شكلهاي رانندگي است كه در اکثر رشته هاي اتومبيلراني از قبيل race ، rally و Off road و ... ميتوانيد آنرا ببينيد.
 
تصوير كلي و مفهوم دريفت اين است :
 
درك اينكه اتومبيل چه رفتاري دارد و واداشتن اتومبيل به رفتاري كه دقيقا خواسته شما است.
 
در بسياري از كشور ها دريفت به صورت يك رشته اتومبيل راني در آمده است و رانندگان علاقه مند تحت تعليم افراد مجرب قرار ميگيرند و در پيستهاي مجهز و طراحي شده براي دريفت مسابقات دريفت انجام ميگيرد ٫ همچنين بسياري از مدارس اتومبيل راني آموزش دريفت نيز دارند و در اين مدارس نيز ابتدا رانندگان را از خطرات و احتمال حادثه در دريفت آگاه ميكنند و سپس بعد از گذراندن مراحل اوليه و كسب آمادگي ،تكنيكهاي دريفت را به رانندگان آموزش داده و شروع به تمرين ميكنند.
 
دریفت، رقص خودروها در جاده
 
 
به طور كلي 2 تكنيك اصلي براي دريفت وجود دارد.
 
تكنيكي كه مبناي انجام آن كلاج است (clutching technique) و اين روش در اتومبيلهاي ديفرانسيل عقب (rear-wheel drive) كاربرد دارد.
 
clutching technique  را اينگونه ميتوان توصيف كرد:
 
در حال رسيدن به پيچ معمولا اتومبيل را در دنده 2 قرار ميدهند (و يا اگر اتومبيل در دنده بالاتري باشد 1 يا 2 دنده معكوس ميدهند) سپس دور موتور را درمحدوده 4000 تا 7000 ( بسته به اتومبيل) نگه ميدارند و با همين دور موتور ٫ اتومبيل را به شدت به داخل پيچ رانده و پدال كلاج را بصورت ناگهاني فشار داده و رها ميكنند كه اينكار باعث مي شود چرخهاي عقب دچار هرز گردي شده و چسبندگي خود را از دست بدهند.
 
براي ادامه دريفت در طول پيچ و يا پيچهاي بعدي بايد همچنان پدال گاز را فشار داد و گاز را تنظيم كرد ( بازي كردن با پدال گاز) و براي جلوگيري از spin شدن اتومبيل را با فرمان كنترل كرد ( بازي كردن با فرمان) . وقتي اتومبيل در اين حالت كنترل شد و راننده توانست كنترل اتومبيل را در دست داشته باشد ميتواند با يك حركت متناسب و كنترل روان فرمان ٫ مسير را تغيير دهد و پيچ بعدي را نيز با دريفت طي كند. در اينجا اگر سرعت كم باشد دريفت كوتاهتر خواهد بود و چون چرخها چسبندگي خود را دوباره كسب خواهند كرد ادامه حركت ميسر نخواهد بود.
 
hand-brake technique 
 
چون در اتومبيلهاي ديفرانسيل جلو (front-wheel drive) بدين روش نمي توان چرخهاي عقب را به هرزگردي و از دست دادن چسبندگي واداشت ، بايد از تكنيك اصلي دوم براي دريفت استفاده كرد كه تكنيك ترمز دستي است (hand-brake technique).
 
اين در حالي است كه در اتومبيل ديفرانسيل عقب با clutching techniqueاز قدرت و گشتاور اتومبيل براي انجام دريفتهاي متمادي استفاده ميشود و در hand brake technique آزادي عمل كمتر است.
در hand brake technique در حال رسيدن به پيچ ترمز دستي كشيده ميشود تا لاستيكها ناگهان چسبندگي خود را از دست بدهند. در اين روش گشتاور تاثير زيادي ندارد و تداوم حركت ( تداوم عدم چسبندگي) بسيار سخت تر است و طي كردن چند پيچ به شكل دريفت با روش hand brake technique بسيار دشوار است. با اتومبيلهاي ديفرانسيل عقب ميتوان دريفتهاي طولاني انجام داد.
 
ولي در كل با انجام دريفت با يك اتومبيل ديفرانسيل جلو و يا ديفرانسيل عقب شما ميتوانيد مهارت رانندگي خود را به نمايش بگذاريد و آنها را افزايش دهيد و همچنين از انجام دريفت لذت ببريد.
 
تا اين قسمت توضيحاتي ارائه شد و شما با دريفت يك آشنايي كلي پيدا كرديد و مطمئنم اكنون در حال تجزيه و تحليل مطالب بالا هستيد و متوجه شده ايد كه دريفت را فقط بايد در پيست انجام داد و براي دريفت كردن بايد علاوه بر اينكه راننده مهارت بسيار بالايي داشته باشد به اتومبيلي با كنترل مناسب و همچنين ايمن نياز است، چرا كه همه عوامل خطر موجود هستند : سرعت بالا ٫ بر هم زدن تعادل اتومبيل و عدم چسبندگي لاستيكها به عمد ،فشار زياد به موتور ، گيرباكس ، كلاج ، ترمزها و همچينين چرخها، تعليق ، ديفرانسل ، اكسل و كلا تك تك قطعات اتومبيل.
 
پس نتيجه منطقي اين است : دريفت فقط بايد در پيست و با اتومبيلي مناسب و مجهز از لحاظ قطعات تيونينگ و تجهيزات ايمني انجام شود.
 
توجه داشته باشيد كه اتومبيل شما بهتر است Rollbar داشته باشد و اگر ميخواهيد تمرين دريفت كنيد و كاملا دريفت را بياموزيد حتما بايد Roll bar نصب كنيد تا در صورت چپ شدن اتومبيل به شما صدمه وارد نشود  حتمن در اتومبيل خود كپسول آتش خاموش كن داشته باشيد و در هنگام دريفت حتما كلاه ايمني بر سر داشته باشيد. استفاده از كفشهاي رانندگي  صندلي و كمربند مخصوص Race  نيز به طور كلي براي رانندگي در پيست و بخصوص براي دريفت بسيار مفيد و لازم است. بدين ترتيب ميتوانيد با خيالي آسوده و حداكثر ايمني در پيست دريفت كنيد.
 
توجه داشته باشيد كه مساله تنها با هندلينگ و تامين ايمني راننده ختم نميشود و اتومبيل شما از لحاظ فني نيز بايد توان دريفت و تحمل فشار دريفت را داشته باشد. مانند استفاده از صفحه كلاج ريسي  تقويت شفتها و پلوس و تقويت اجزاي موتور تا اتومبيل شما در اثر دريفت دچار مشكل فني نشود. تقويت ترمزها و حداقل استفاده از لنت ترمزهاي ريسي بسيار مفيد است.
 
همچنين اتومبيل دريفت بايد گشتاور و قدرت موتور مناسبي داشته باشد تا بتوان به خوبي دريفت كرد  بخصوص در اتومبيلهاي ديفرانسيل عقب كه براي دريفت نياز به گشتاور بيشتر است.
 
 
دریفت، رقص خودروها در جاده
 
اصطلاحات دريف
 
Chicane 
 
يك پيچ S شكل چپ و راست ٫ نسبتا سريع كه معمولا قبل از مسير مستقيم و گاهي در انتهاي آن تعبيه ميشود تا رانندگان مجبور به كاهش سرعت شوند.
 
Choku-Dori 
 
يك اصطلاح آمريكايي.دريفتي كه در مسير مستقيم انجام ميشود و به نامهاي تكنيك Swaying Drift و Manji نيز ناميده ميشود و در حقيقت يك sliding drift طولاني در منطقه ترمز (braking zone) است.
 
Countersteer 
 
استفاده از فرمان براي ايجاد تعادل و ادامه حالت oversteer.وقتي اتومبيل شروع به oversteer ميكند فرمان در جهت مخالف پيچ چرخانده ميشود. ( فرمان عكس)
 
D1 
 
يا D1 Grand Prix مسابقه حرفه اي دريفت ژاپن All Japan Professionaldrifting competittion كه در نقاط بسياري از ژاپن انجام مي گيرد و داور مسابقات Keiichi Tsuchiya است. و از سال 2003 و يا 2002 وارد آمريكا نيز شد.
 
Donut
 
يك حركت نمايشي . چرخاندن چرخهاي عقب حول چرخهاي جلو ٫ به صورت متناوب و معمولا بصورت در جا ٫ ميتوان اتومبيل را آنقدر چرخاند تا لاستيكها بسوزند و تبديل به پودر و دود شوند.
 
Drift 
 
سر دادن اتومبيل با پهلو ٫ در نتيجه يك حالت oversteer و در حالتي فراتر از محدوده ليميتهاي اتومبيل و چسبندگي لاستيكها.
 
Drift King
 
سلطان دريفت يا آقاي دريفت. راننده ژاپني Keiichi Tsuchiya و يك افسانه زنده ٫ افراد ديگري نيز اين ادعا را دارند ولي بدون شك اين راننده سلطان دريفت است.
 
Drift Run 
 
به اتومبيلهاي مخصوص دريفت گفته ميشود.
 
 hand braking / side braking 
 
استفاده از ترمز دستي براي انجام دريفت. چون ترمز دستي چرخهاي عقب را قفل ميكند براي انجام دريفت وسيله مناسبي است.
 
Exhibition Drift 
 
هنگام دريفت هدف حداقل كاهش سرعت با حداكثر oversteer است.در مسابقات دريفت زمان و سرعت ملاك امتياز دهي نيست و راننده اي موفق تر است كه دريفتي تمام و كمال را با سرعت مناسبي انجام دهد و در هنگام دريفت حداقل كاهش سرعت را داشته باشد. در دريفتهاي نمايشي روشي به نام one hand drifting ( دريفت با يك دست) وجود دارد كه راننده سعي ميكند در هنگام دريفت در اتومبيل را باز كند و يا دست خود را از اتومبيل بيرون آورد 
 
GTS 
 
Grand Touring Sport و يا عبارتي مشابه . نام كد معمول بسياري از اتومبيلهاي اسپورتي ٫ ولي در دنياي دريفت معمولا منظور 1984-1987 Toyota CorollaGTS است ( اتومبيل ديفرانسيل عقب ٫ مجهز به LSD و موتور DOHC 4-AGE)
 
Heel-Toe Shifting 
 
يكي از تكنيكهاي دريفت كه هنگام كلاج گرفتن با پاي چپ ٫ با پنچه پاي راست ترمز و با پاشنه پاي راست گاز ميدهند تا دور موتور قبل از دنده معكوس دادن بالا برود. ( اين كار سبب ميشود به نرمي دنده معكوس داده شود و اتومبيل دچار ضربه و تكان نشود)
 
Limited Slip Differential 
 
اين نوع ديفرانسيل قدرت را به چرخي منتقل ميكند كه بيشترين چسبندگي را دارد.( امكان ميدهد چرخهاي متحرك به صورت همزمان قفل شوند و يا هرزگزدي كنند)
 
Off-Camber 
 
شيب پيچ از خارج به داخل
 
Oversteer 
 
سر خوردن قسمت عقب اتومبيل. چرخيدن عقب اتومبيل در هنگام پيچيدن.با نگه داشتن اتومبيل در لبه مرز اسپين شدن و Oversteer بيش از حد ، دريفت به زيبايي انجام ميشود
 
Powerslide
 
اصطلاح آمريكايي دريفت. استفاده مفرط از قدرت اتومبيل براي كاهش چسبندگي لاستيكها و انجام دريفت.
 
Understeer
 
عدم چسبندگي لاستيكها جلو ٫ به علت سرعت بيش از حد نسبت به زاويه پيچ كه سبب سر خوردن اتومبيل به خارج پيچ ميشود.( اقدام به طي كردن پيچ با سرعتي بيش از حد و بگونه اي كه نتوان اتومبيل را كنترل كرد ٫ اصلا خوب و لذت بخش نيست)
 
U-Turn 
 
يك پيچ تيز 180 درجه اي به شكل U كه معمولا در انتهاي 400 متر قرار ميگيرد
 
براي انجام اين تكنيكها يك راننده بايد چه خصوصياتي داشته باشد؟
 
حساس نسبت به هر آنچه به چسبندگي لاستيكها و رفتار اتومبيل مربوط ميشود ، سريع و در عين حال با عملكرد روان ، آگاه ،كاملا مسلط و آگاه بر اتومبيل ، كاملا رفتارهاي اتومبيل و نحوه واكنش اتومبيل به فرامين مختلف را درك كرده باشد و در هر لحظه و در هر حالتي بداند اتومبيل چه رفتاري انجام خواهد داد و بتواند اتومبيل را به نحوي دلخواه و مطلوب هدايت كند و .... كه همه اينها از خصوصيات رانندگان ماهر ، حرفه اي و ورزيده است.
 
تصور كنيد به روش مثلا faint و يا Swaying شروع به دريفت كرده ايد و اتومبيل به شدن در حال دريفت با پهلو است و در لحظه اوج دريفت در حالي كه اتومبيل كاملا با پهلو در حال سر خوردن است و فرمان را به صورت معكوس تا حد ممكن چرخانده ايد ،اتومبيل رفته رفته از ميزان دلخواه شما بيشتر Oversteer شد و احساس كرديد اتومبيل به سوي Spin ميرود چه كاري انجام ميدهيد؟
 
كنترل پدال گاز و بازي كردن با فرمان نكته بسيار مهمي است و در هنگام دريفت هدايت اتومبيل تنها با فرمان صورت نميگيرد ، هر يك از 4 لاستيك همانند فرمان در كنترل اتومبيل نقش دارند و بايد بدانيد هنگامي كه در حال دريفت هستيد يعني اتومبيل شما فراتر از ليميتهاي چسبندگي لاستيكهاست ، نسبت به برخي از فرامين شما بسيار حساس ميشود و به برخي فرامين اتومبيل واكنشي فراتر از انتظار نشان ميدهد و به برخي از فرامين واكنشي در حد انتظار شما نخواهد داشت.
 
 
شما بايد كاملا رفتار و ليميتهاي اتوملبيل خود را بشناسيد و حالت تعادل در Slide و drift را به نحو مطلوبي ايجاد كنيد.به همين دليل اگر تقسيم وزن اتومبيل در جلو و عقب مساوي و يا در حالتي تقريبا مساوي باشد كار شما راحتتر و بهتر صورت خواهد گرفت. ايجاد حالت neutral balance هم از لحاظ ساختاري اتومبيل و هم از لحاظ رانندگي مهم است.
 
در پست های بعدی به انواع تکنیک های دریفت خواهیم پرداخت. 
 
 
 
 

source

ajcar.blogfa.com

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

برچسب : خودرو , دریف , مسابقه اتومبیل رانی






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

0 نظر

صفحه 1 از 0

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
S3 مهدی یزد : سلام من هم اذر ثبت نام کردم هنوز خبری نیست هنوز قسمت تکمیل وجه مونده
محمد : با سلام . دوستان گرامی ایشان درست میفرمایند بله ما قیمت قطعی ثبت نام کردیم و کل وجه را واریز نمودیم . شما اگر یک میلیارد و پانصد را در هر بانکی بخوابانید سود آن حدوداً 120میلیون میشود. شرکت سایپا فکر میکنه با یک مشت مردم بیسواد روبرو میباشد . تنها باید ارزش افزوده اضافه ای که در این سال اضافه شده و مبلغ اضافیه بیمه (گران شدن بیمه در این سال )پرداخت کنیم . پس لطفا نجوید بگذارید دهن سایپا . اگر قرار باشد مبلغ بیشتر از این از ما بگیرد همگی باید به وزارت صنعت و معدن شکایت کنیم.با تشکر از شما
میلاد : سلام منم وضعیت م مثل شما نمی دونم چه بگم خدا لعنتشون کنه
J4 : دوستان کسی راه پیگیری اینکه ماشین کجاست و کی میرسه رو میدونه؟؟هیشکدوم درست ج نمیدن
محمد : من شرایط شما رو دارم شاسی نشده
شاهین اتوماتیک 90 روزه : کسی از فروش فوری های دی ماه برای شاهین اتوماتیک امروز فاکتور شده؟
حسین : امان از بی عدالتی امان از عدم شفافیت امان از بلاتکلیفی امان از ...
محسن : حضوری هم رفتم امور مشتریان فریب خورده ولی باز هم به سچ پاسخی نمی دهند هیچی همینه که هست
آریسان2 : دوستان پرتابل بنده از آماده برای فاکتور رفته روی پرداخت کل وجه چرا یه مرحله رفته عقب؟ ثبتنام20فروردین هستم
J7 صادرات : امروز خداروشکر بیمه سبز شد رفت رو پلاک روند بعد شاسی خیلی سریع پیش رفت
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
207 پانا ارومیه : بین 4 تا 7 روز
محسن : اونایی که سنگ پرهام رو به سینه میزنن، بهش بگن که تو سایت ثبت نام کنه که کسی به اسمش پیغام نده
مهدیا خانم : سلام.اسفند ماهی های عزیز گرونی شامل ما نیست ونخواهد شد چیزی خبر نداریین اخبار غلط به مردم نگین.پیامک تکمیل وجه همین ماه واسمون میاد به زودی همه اسفند ماهی های عزیز خوشحال میشن.دی ماهی ها وبهمان ماهی ها واسه خودشون نظر بدن کاری به اسفند ماهی ها نداشته باشن.اون پرهام هم یه دروغ گو علاف هستش شاییدم دلال ماشین باشه به حرف هاش اهمیت ندین.یا حق
خودم : مسئولین محترم تا آخرین ثبتنامی پژو پارس را تحویل دهید بعد هرکاری دوست داشتین انجام بدین این همه تحویل دادین این چنتایی باقی مانده هم روش
Farshid fx : دوستان بنده باید کم کم رفع زحمت کنم چون مثل بهار خانم دوستان خواهند گفت تو که ماشینو تحویل گرفتی دیگه اینجا چیکار میکنی و معلومه که فیک هستی. خوشبختانه هر خبری باشه الوند اینجا پیام میده ولی مشکل حضور دایمی داره و نگران از شناسایی شدن. تو گروه تلگرامی اقای افخمی رابط ایشون هستن و هم خوب راهنمایی میکنن و هم رایط ایشون هستن. امیدوارم مشکل همه حل بشه و به خودروهاشون برسن ثبت نام جدید و مجدد x33 هم میتونه یک مقدمه واسه دوستان باشه که حتما میتونه باعث خروج x33 های ثبت نامی پارسال باشه. الان میشه گفت که با طرفیت محدود در مورد همه خودروها داره روند تحویل پیش میره ولی تا صدور بخشنامه قطعی افزایش قیمت ( نطر مدیران خودرو حدود 20درصد ولی وزارت صمت حدود 10 درصد ) نمیشه انتطار تسریع در تحویل ها رو داشت . فعلا دوستان خوش شانس روی 15 روزکاری زودتر از تحویل سیستمی و دوستان بدشانس روی 15 روزکاری دیرتر از تحویل سیستمی حساب کنن ولی بعد از تعیین قیمت قطعی 15 روز رو میشه به 25 روز زودتر و دیرتر تبدیل کزد.
مهدی : سلام دوستان زنگ بزنید تعزیرات و در سامانه 111 از سایپا شکایت کنید من داخل سامانه شکایت کردم هم بهمنی ها و اسفندی ها شکایت کنند خدا لعنتشون کنه ماشین ها را بعد 14ماه هنوز مکیدن...گول این پرهام نام خاک بر سر هم را نخورید معلوم نیست چرا دروغ پراکنی می‌کنه...از مسئول این سایت توقع داریم این پرهام نام را به مراجعه قانونی معرفی کنه پوستش بکنن
شیرین : مبارک باشه پرینازخانم به شادی استفاده کنی
محمد شاهرودی : سلام 28 فرودین تکمیل وجه 24 اردیبهشت فاکتور شده 30 اردیبهشت فاکتور به امید اینکه همه دوستان سریعتر ماشین هاشون تحویل بگیرن
207 ارتقا : بچه ها خبری از فاکتور 207 ارتقا یافته نیست کسی میدونه دلیلش چیه؟
اریزو 6 پرو : یعنی کسی نیست که مجوز خروج گرفته باشه اریزو 6 پرو