405 و سرنوشت پژو در بازار آمریکا

 

405 و سرنوشت پژو در بازار آمریکا

 

رپورتاژ- پژو 405 آخرین شانس PSA (پژو و سیتروئن فرانسه) در بازارهای آمریکا بود. اصلا انگیزه طراحی آن، جنگیدن برای ماندن بود. با بازار پررونق در فرانسه و فروش گسترده در سراسر آفریقا، پژو در دوران بحران گاز آمریکا هم به واسطه مدل دیزلی 504 و 505 خود در این کشور کولاک کرد. در سال 1987 فروش پژو برای اولین بار در طی یک دهه، به زیر 10 هزار واحد خودرو رسید. در اواسط  دهه، 504 و 604 به طور کامل از بازار آمریکا حذف شدند و بار فروش پژو به تنهایی بر دوش 505 افتاد. در چنین زمانی بود که تنها خرید و فروش پژو 405 می‌توانست بازار شرکت فرانسوی را نجات دهد.

در سال 1987 در نمایشگاه فرانکفورت معرفی شد و با ده مدل متفاوت و پنج موتور بنزینی بین 65 تا 160 اسب بخار جای خود را در خیابان‌ها باز کرد. از پاییز 1988، فروش پژو 405 در آمریکا در 3 مدل S ،DL  و Mi16 آغاز شد. همه مدل‌ها دارای تمام موتورآلومینیوم 9/1 لیتر بودند. امکانات رفاهی متعدد، سانروف، سپرهای کشیده‌ با چراغ‌‌های خطر اضافی از جمله ویژگی‌های  405 در بازار آمریکا بودند. این خودرو در اروپا به سرعت اقبال گسترده‌ای کسب کرد. برای مثال مدت‌های مدیدی در بریتانیا پرفروش‌تری خودرو دیزل باقی ماند و در در طی دو سال پس از تولید، آمار فروش پژو 405 به 500 هزار عدد و در سال 1990 به تعداد یک میلیون رسید.

بازخورد نسخه MI16 405 در مطبوعات آمریکا، باورنکردنی بود. رسانه‌‌ها نوشتند که این خودرو به طرز وحشتناکی دوست‌داشتنی و به گونه‌ای غیرمتعارف خوش‌ساخت است و هر چه که از آن بخواهید به خوبی انجام می‌دهد. مجله مشهور و معتبر Car and Driver هم عکس روی جلد شماره نوامبر 1988 خود را با عنوان «بهترین پژو» به 405 اختصاص داد. «اگر نظر کردن توان کشتن داشت، من الان مرده بودم» این یکی دیگر از واکنش‌های رسانه‌ها به پژو 405 در آن دوران بود. در سال 1988، جایزه خودرو سال اروپا را با رکورد بالاترین آرا و امتیاز در تاریخ به دست آورد. مجله ماشین Flat-Out که در انگلیس منتشر می‌شد، 405 را بهترین خودروی موجود در این کشور اعلام کرد.

بر خلاف انتظار سرنوشت خرید و فروش پژو 405 در بازار آمریکا به گونه‌ای دیگر رقم خورد. بین سال‌های 1988 تا 1991، تنها حدود 12500 دستگاه 405 به فروش رسید. از سال 1998 تا 1991، خرید و فرش پژو در آمریکا هر ساله با کاهش شدیدی مواجه شد. حتی فروش پژو 405 هم نتوانست به داد PSA برسد و این کمپانی در نهایت برای جلوگیری از ضرر، از بازار آمریکا خارج شد. دلایل متعددی را می‌توان برای شکست پژو درآمریکا عنوان کرد. مثلا موج سدان‌های اسپرت از شرکت‌های قدیمی اروپایی و برندهای جدید آسیایی مانند لکسوس از ژاپن، عرصه رقابت را برای پژو تنگ‌‌تر کرد. چرا که خودروهای چینی و ژاپنی، ترکیبی از لذت رانندگی و ایمنی را به بازار عرضه کرده بودند. کارشناسان معتقدند، نقایص پژو و تشدید مقررات سختگیرانه امنیتی سرنشینان تاثیر بسزایی در خروج پژو از آمریکا داشته است. چرا که در اواخر دهه 90، بحث حقوق خریداران خودرو قوت گرفته بود و نظارت بیشتری از سوی سازمان‌های دفاع از مصرف‌کنندگان و حتی نهادهای دولتی بر خودروسازان اعمال می‌شد. علاوه بر این، پژو بودجه چندانی برای تبلغات گسترده نداشت. تنها 151 نمیندگی پژو وجود داشت و برای متقاضیان گاهی رسیدن به این نمایندگی‌ها چند ساعت رانندگی زمان می‌برد.

پس از گذشت 26 سال از توقف فروش خودروهای پژو در آمریکا، زمزمه‌هایی از بازگشت گروه پژو سیتروئن به آمریکا به گوش می‌رسد. مدیرعامل گروه پژو سیتروئن در گفته است:«تیم کوچکی مشغول پیشبرد فرآیندهای کسب‌و‌کار در آمریکا هستند و برخی سرویس‌های حمل‌و‌نقل نیز در آمریکا ارائه شده‌اند. پژو تصمیم دارد به بازار آمریکا بازگردد، اما هنوز مشخص نیست جاده‌های آمریکا کدام مدل‌های پژو را خواهند دید.»

 

منبع : ویرلن

 

 

 

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

 

برچسب : خودرو , پژو






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

2 نظر

کاربر: امین شیرازی
1

آمار سایت بین المللی خودروسازان نشون میده
ک
پژو و رنو دو شرکت رده پایین هستن ک
فقط
در بازارهایی ک توسط مافیای خودرویی کشور ها انحصاری هستن تونستن فروش داشته باشن
چون
عرضه رقابت ندارن
22:00  1397/03/09
پاسخ دادن
کاربر: علیرضا کبک کانادا
4

ماشین هایی که در اتوبان های آلمان و ایتالیا رونده میشن و بعد مجوز ورود به آمریکا رو میگیرن موفق هستند ولی بسیاری از محصولات بنز و بی ام دبلیو ها هم در بازار آمریکا پایدار نبودن... یک تاریخی داشته این ماشین که الآن نمیشه کار کدش رو هم در آمریکا یافت... بازار امروز آمریکا اصلا شوخی نیست و سازنده های آمریکایی هم جزو بزرگترین ها هستند
17:07  1397/03/09
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
فاطمه : شما چه دینی قبول دارید چرا واسه اسفند هیچ خبری نیس کی دیگه آهای ملت اگه من خودکشی کردم همش تقصیر اینا هس چون زندگیم خراب شد سر این ماشین لعنتی ۲ سال پیش من قرض کردم ثبت نام کردم بفهم آ
شاهین اتوماتیک 90 روزه دی 402 : بله، دوستانی بودن که قبلا گرفتن. مثل اینکه حدود یکی دوماه طول می کشه
شاهین اتوماتیک 90 روزه دی 402 : سلام، اینجوری که من از طریق یه ویس توی یکی از گروه ها شنیدم، تولید شاهین اتوماتیک به خاطر ایراد نرم افزاری گیربکس قطره چکانی شده ولی تولید شاهین G و GL مثل قبل ادامه داره. و سایپا داره روی ایراد نرم افزاری کار می کنه.
هفته چهارم اسفند : دوستان باز دعوتنامه پیشنهادی تمدید کردن اما تا آخرین لحظه ما جز ماشین خودمون چیزی نخواهیم گرفت و کوتاه نیاین فقط پیگیر باشین به هر جا که تونستین زنگ بزنین تا این بی شرف ها ماشین بدن
سانیا : بنظرتون اطلس تولید انبوه بشه قیمتش میرسه به ۵۲۰ ۵۳۰ ؟
J4 : چ ماشینی؟ احتمالا همین روزاس ک تحویلت بدن
امیررضا : شما از سامانه یکپارچه ثبتنام کردید؟
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
بابک : چون ما 26 تکمیل وجه کردیم هنوز خبری نیست
حمید دوگانه دی : منم 28فروردین تکمیل وجه کردم هنوز فاکتور نشدم
بابک : سلام دوستان شرکت روز تعطیل فاکتور میکنه بعضی از دوستان نوشتن امروز فاکتور شدیم راست میگن لطفا جواب بدین ممنونم
سورن محسن دوگانه : . . تکمیل وجه : 9 بهمن . تازه 20 آذر پلاک شدن . ما همچنان منتظر ظهور
بنزینی تحویل29اسفند : امروز تاریخ فاکتور بروز شد بە 2/14 خداکنە دیگە فاکتوربشیم،،چون این ماە سە بارتاریخ فاکتور بروزشد
سجاد تحویل اسفند4552 : سلام بله منم 2تکمیل وجه انجام دادم
ایکس 33 اتومات اسماعیل : سلام فاکتور بشه یعنی چه
واقع بین : دوستان اونایی که نتونستن واریز کنند همون 365 اقساطی سورن هم نداشتن به امید 294 نشستن ذهن مون غنی و ثروتمند باشه خدا بهمون میده این ضرر را یا ایران خودرو یه زمانی به ما برمی گردانه یا خدا از جای دیگه این ضرر را جبران می‌کنه پس پشیمان نباشین مبارک مون باشه
کرکس : تک 85 گانه تا 27 که من آوردم ماشین هم الان خونه ست
ع : قرض میگیرم میارمش آقا سجاد