405 و سرنوشت پژو در بازار آمریکا

 

405 و سرنوشت پژو در بازار آمریکا

 

رپورتاژ- پژو 405 آخرین شانس PSA (پژو و سیتروئن فرانسه) در بازارهای آمریکا بود. اصلا انگیزه طراحی آن، جنگیدن برای ماندن بود. با بازار پررونق در فرانسه و فروش گسترده در سراسر آفریقا، پژو در دوران بحران گاز آمریکا هم به واسطه مدل دیزلی 504 و 505 خود در این کشور کولاک کرد. در سال 1987 فروش پژو برای اولین بار در طی یک دهه، به زیر 10 هزار واحد خودرو رسید. در اواسط  دهه، 504 و 604 به طور کامل از بازار آمریکا حذف شدند و بار فروش پژو به تنهایی بر دوش 505 افتاد. در چنین زمانی بود که تنها خرید و فروش پژو 405 می‌توانست بازار شرکت فرانسوی را نجات دهد.

در سال 1987 در نمایشگاه فرانکفورت معرفی شد و با ده مدل متفاوت و پنج موتور بنزینی بین 65 تا 160 اسب بخار جای خود را در خیابان‌ها باز کرد. از پاییز 1988، فروش پژو 405 در آمریکا در 3 مدل S ،DL  و Mi16 آغاز شد. همه مدل‌ها دارای تمام موتورآلومینیوم 9/1 لیتر بودند. امکانات رفاهی متعدد، سانروف، سپرهای کشیده‌ با چراغ‌‌های خطر اضافی از جمله ویژگی‌های  405 در بازار آمریکا بودند. این خودرو در اروپا به سرعت اقبال گسترده‌ای کسب کرد. برای مثال مدت‌های مدیدی در بریتانیا پرفروش‌تری خودرو دیزل باقی ماند و در در طی دو سال پس از تولید، آمار فروش پژو 405 به 500 هزار عدد و در سال 1990 به تعداد یک میلیون رسید.

بازخورد نسخه MI16 405 در مطبوعات آمریکا، باورنکردنی بود. رسانه‌‌ها نوشتند که این خودرو به طرز وحشتناکی دوست‌داشتنی و به گونه‌ای غیرمتعارف خوش‌ساخت است و هر چه که از آن بخواهید به خوبی انجام می‌دهد. مجله مشهور و معتبر Car and Driver هم عکس روی جلد شماره نوامبر 1988 خود را با عنوان «بهترین پژو» به 405 اختصاص داد. «اگر نظر کردن توان کشتن داشت، من الان مرده بودم» این یکی دیگر از واکنش‌های رسانه‌ها به پژو 405 در آن دوران بود. در سال 1988، جایزه خودرو سال اروپا را با رکورد بالاترین آرا و امتیاز در تاریخ به دست آورد. مجله ماشین Flat-Out که در انگلیس منتشر می‌شد، 405 را بهترین خودروی موجود در این کشور اعلام کرد.

بر خلاف انتظار سرنوشت خرید و فروش پژو 405 در بازار آمریکا به گونه‌ای دیگر رقم خورد. بین سال‌های 1988 تا 1991، تنها حدود 12500 دستگاه 405 به فروش رسید. از سال 1998 تا 1991، خرید و فرش پژو در آمریکا هر ساله با کاهش شدیدی مواجه شد. حتی فروش پژو 405 هم نتوانست به داد PSA برسد و این کمپانی در نهایت برای جلوگیری از ضرر، از بازار آمریکا خارج شد. دلایل متعددی را می‌توان برای شکست پژو درآمریکا عنوان کرد. مثلا موج سدان‌های اسپرت از شرکت‌های قدیمی اروپایی و برندهای جدید آسیایی مانند لکسوس از ژاپن، عرصه رقابت را برای پژو تنگ‌‌تر کرد. چرا که خودروهای چینی و ژاپنی، ترکیبی از لذت رانندگی و ایمنی را به بازار عرضه کرده بودند. کارشناسان معتقدند، نقایص پژو و تشدید مقررات سختگیرانه امنیتی سرنشینان تاثیر بسزایی در خروج پژو از آمریکا داشته است. چرا که در اواخر دهه 90، بحث حقوق خریداران خودرو قوت گرفته بود و نظارت بیشتری از سوی سازمان‌های دفاع از مصرف‌کنندگان و حتی نهادهای دولتی بر خودروسازان اعمال می‌شد. علاوه بر این، پژو بودجه چندانی برای تبلغات گسترده نداشت. تنها 151 نمیندگی پژو وجود داشت و برای متقاضیان گاهی رسیدن به این نمایندگی‌ها چند ساعت رانندگی زمان می‌برد.

پس از گذشت 26 سال از توقف فروش خودروهای پژو در آمریکا، زمزمه‌هایی از بازگشت گروه پژو سیتروئن به آمریکا به گوش می‌رسد. مدیرعامل گروه پژو سیتروئن در گفته است:«تیم کوچکی مشغول پیشبرد فرآیندهای کسب‌و‌کار در آمریکا هستند و برخی سرویس‌های حمل‌و‌نقل نیز در آمریکا ارائه شده‌اند. پژو تصمیم دارد به بازار آمریکا بازگردد، اما هنوز مشخص نیست جاده‌های آمریکا کدام مدل‌های پژو را خواهند دید.»

 

منبع : ویرلن

 

 

 

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

 

برچسب : خودرو , پژو






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

2 نظر

کاربر: امین شیرازی
1

آمار سایت بین المللی خودروسازان نشون میده
ک
پژو و رنو دو شرکت رده پایین هستن ک
فقط
در بازارهایی ک توسط مافیای خودرویی کشور ها انحصاری هستن تونستن فروش داشته باشن
چون
عرضه رقابت ندارن
22:00  1397/03/09
گزارش
پاسخ دادن
کاربر: علیرضا کبک کانادا
4

ماشین هایی که در اتوبان های آلمان و ایتالیا رونده میشن و بعد مجوز ورود به آمریکا رو میگیرن موفق هستند ولی بسیاری از محصولات بنز و بی ام دبلیو ها هم در بازار آمریکا پایدار نبودن... یک تاریخی داشته این ماشین که الآن نمیشه کار کدش رو هم در آمریکا یافت... بازار امروز آمریکا اصلا شوخی نیست و سازنده های آمریکایی هم جزو بزرگترین ها هستند
17:07  1397/03/09
گزارش
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
شاهین جی : فرقی نداره دوتاش باید دو سال بمونی تو نوبت مث من بدبخت
مهدی پلاس : سلام امروز زنگ زدم سایپا امپراتور گفت تا25اسفند فاکتور شده گفتن شماهم صبور باشید تافاکتوربشیدبهش گفتم چقدر صبور باشیم هرچه گفتم چه مشکلی هست که فاکتور نمیکنید فقط گفت صبورباشیم صبوردیگه بنظرم زنگ نزنیم سنگین ترهستیم
ارزو : بنز بی ام وه با اون همه عظمت تقاضا اینقدر تاخیر تو تحویل ندارن حالا فرقون سازی سایپا نزدیک ۳ ساله خون مارو کرده تو شیشه
شاهین Gl : چون کسی فاکتور نشده
شاهین Gl : مبارک باشه نهایتا ی هفته تا دو هفته بستگی داره کی بارش کنن
شاهین 1404 : اخه کجای دنیا ماشین ۹ ماه تو تأخیره اگه خودمون می خواستیم ماشین رو سر هم کنیم زودتر به دستمون رسیده بود اگه الان این اتفاق تو ی کشور درست حسابی افتاده بود درش تخته کرده بودن
زری : الهی روز خوش نبینید مدرسه ها داره کم کم باز میشه ما هم با بچه مدرسه ایی بی وسیله تو سرمای پاییز چ فکرا داشتیم ک ماشین دیه میاد فقط خدا زجرتون بده .100گرم طلام رفت باد هوا خدا ب زمین گرم بزنتون انشالله این نفرینها گریبان گیرتون بشه
اردی پلاس : احسان خان،قرار داد رو با دقت بخوان 16%سود مشارکت است که هنگام پرداخت مبلغ تکمیلی از کل قیمت خودرو کسر کردند و تسویه شد.سود تاخیر 12% است ،که به کل مبلغ پرداختی( مثلا 800 میلیون) تعلق میگیرد،اما چون در هنگام تکمیل وجه ، بشما اعلام کردند تحویل خودرو یکماه دیگر،این سود تاخیر از یکماه بعد از تکمیل وجه شما تا موعد تحویل خودرو پرداخت میشود،مثلا اکر شما اول اردیبهشت تکمیل وجه کرده باشی و مثلا اول مهر خودرو را تحویل بگیری،از اول خرداد تا پایان شهریور( چهار ماه) به آن 800 م تومان سود تاخیر 12 درصد سالانه تعلق میگیرد، برای 4 ماه جمعا یه مبلغی حدود 32 میلیون تومان.بر خلاف تصور عموم ،مبلغ زیادی نیست و آن مبالغ بالا که بعضی دوستان گفتند صحیح نیست.،تازه آن را هم 6 تا 7 ماه بعد ( اگر موجودی داشته باشند)پرداخت میکنند. خلاصه کلام:رویش خیلی حساب نکن،اصل تحویل ماشین است.
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
پاسخ به احمدجنوب : داداش دعوت نامه مرداد که اوایل تیربود اومد من دعوتنامه شهریورهستم تکمیل وجه کردم بعد شما میگی مرداد هنوز نیومده؟؟؟؟
علی رض بودا : سلام . شماره پذیرشت چند بود؟
متین : کجا زنگ زدی سایپا مگه تعطیل نیست چرا دروغ میبافی
ساینا اس پیش فروش : مال من سایناست تیر اومد دعوت نامه تیر 5
isac : یکی توضیح بده این مراحل وارد شدن و دیدن اینکه چراغ چه مرحله ای روشن هست رو
رحمان : سلام دوستان ببخشید من ماشین تعویل گرفتم پول لازم شدم میخام بفروشم ولی کارت ماشین نیومده میتونم بفروشم تعویز پلاک برم بقیه مدارک آمده ممنون
سامیار : رحیم جان ،چه تاریخی تکمیل وجه کردی؟
isax : چه سایتی؟همین saipa.iranecar?
رحیم : سلام خدمت دوستان من امروز رفتم توسایت چراغ فاکتوربرام روشن شده بود پارسال آذرمبلغ اولیه روزدم ماه پیش تبدیل دوگانه به تک اومد قبول کردم توبرگه هم زده بودتحویل30روزه،ممنون ازسایپا...ایشالاقسمت همه دوستان باذ ذات دار
راهب : برو ماشینتو بیار .همین وبس