بررسی چهارفصل صنعت خودرو ایران/ مروری بر تم سبد خودرو کشور از ابتدا تاکنون

 

بررسی چهارفصل صنعت خودرو ایران/ مروری بر تم سبد خودرو کشور از ابتدا تاکنون

 
صنعت خودرو ایران نیز همانند بسیاری دیگر از کشورهای پیرو در صنعت خودروسازی کار خود را با مونتاژ و تولید خودروهای نظامی و شهری جیپ آغاز کرد. تولید جیپ تقریبا در هیچ جای جهان ارتباط مستقیمی به سیاست نداشت چرا که آن دوران هر کشوری بقای خود را در تجهیز ارتش به بهترین وسیله نقلیه روز می دید و آن زمان هیچ برندی برتر از جیپ از پس این مهم بر نمی آمد.
 
اما تفحص در ادامه راه این صنعت تا به امروز فرد آگاه را به الگوی خاصی از گرایش می رساند که در دوران مختلف تغییر کرده و با وقوع وقایع متنوع جهت گیری جدیدی پیدا می کند. از این رو تاریخچه صنعت خودروسازی ایران را شاید بتوان از دیدگاه نقش اساسی هرکشور در آن به چهار بخش پیش از انقلاب، دهه 60، دهه 70 و دهه 80 تا به امروز تقسیم بندی و بررسی کرد.
 
 
پیش از انقلاب: بازار آزاد
 
از آغاز فعالیت صنعت خودرو سازی در سال 1335 تا سال 1357، صنعت خودرو ایران بازاری آزاد و متنوع بود. ناگفته پیدا است که این دوران با پیشروی بلامنازع خودروسازان آمریکایی شکل گرفت و اوج شکوفایی آن در صادرات محصولات آمریکایی ویژه مناطق حاشیه شاخاب پارس نمود پیدا کرد. البته حضور برجسته سایر برندهای اروپایی چون مرسدس بنز، سیتروئن، روتس انگلستان و حتی نیسان را نباید از یاد برد چراکه هر یک به نوبه خود نقش اساسی در چرخاندن گردانه صنعت خودرو عمومی و اقتصادی کشور بازی کردند.
 
فربد زاوه، کارشناس خودرو، درابطه با تاثیر نقش ارتباطات سیاسی در جهت گیری سبد محصولات و صنعت خودروی ایران می گوید: «در دوران پیش از انقلاب بازار خودرو رقابتی تر و واردات آزاد بود. همچنین ایرانان از روابط سیاسی بازتر و قدرت خرید بالاتر بهره می بردند. این ترکیب باعث شد برترین محصولات آن دوران به کشور راه یابند. این مهم به وضعیت بازار کشور و وضعیت اقتصادی باز می گشت که جنرال موتورز را به سرمایه گذاری در ایران و تاسیس اولین خطوط تولید پیشرفته خارج از آمریکا تشویق کرد و الزاما به روابط خوب سیاسی میان کشورها ارتباطی نداشت.»
 
در دوران پیش از انقلاب اما صنعت خودرو ایران تنها ساختاری مونتاژ کار داشت، به شکلی که که تقریبا هیچ قطعه ای در ایران به تولید نمی رسد و همه قطعات پس از واردات در فرایند مونتاژ در راستای تولید یک خودرو استفاده می شدند.
 
 
دهه 60: ورود ژاپنی ها
 
در اوایل دوران پیش از انقلاب و ورود به فضای جنگ، دگر خبری از شکوه و جلال سابق در صنعت خودروسازی ایران نبود. آمریکا از صنعت خودرو ایران دست کشیده بود، شرایط اقتصادی کشور افت شدید قدرت خرید مردم را به همراه آورد و خودرو به کالایی لوکس و غیر ضروری تبدیل شد. از آنجایی که دروازه های بین المللی همچون گذشته به روی ایران باز نبود و صنعت خودرو جدید ایران با مدیران کاملا دولتی اداره می شد، چاره ای جز پذیرش صنعت خودرو ژاپن با آغوش بازتر وجود نداشت.
 
زاوه در این باره می گوید: «ژاپنی ها پیش از انقلاب به ایران راه یافتند اما حتی در دوران پس از انقلاب نیز هیچ گاه بزرگ حاضر نشدند و تنها به تملک بخش خاصی از بازار اکتفا کردند. مهم ترین دلیل حضور ژاپنی ها در ایران تجارت دو سویه ودریافت نفت از ایران بود. از این رو صنعت خودرو ایران پس از انقلاب اصولا بر اساس روابط سیاسی شکل می گرفت و نه چیز دیگر.»
 
این کارشناس در خصوص شباهت روش مدیریت در صنعت خودرو ایران با سایر کشورهای جهان می گوید: «نمی گوییم اقتصاد تابع ای از سیاست نیست؛ در بسیاری از کشورهای دنیا اینگونه است اما تا این اندازه در زندگی روزمره مردم نقش پر رنگی ندارد و دولت مردان بر خلاف ایران معمولا سعی نمی کنند که همه مشکلات را به شرایط سیاسی گره بزنند. از این رو چنین فضایی را در صنعت خودرو هیچ کشور دیگری در دنیا شاهد نبودیم.»
 
 
دهه 70: تسلط کره و فرانسه بر بازار
 
با آغاز تولید پژو 405 در سال 1368 و کیا پراید در سال 1372 در ایران، صنعت خودرو کشور به شکل گسترده ای با دو خودرو کلاس اقتصادی اروپایی و کره ای پر شد. پراید سابقه تولید در کره جنوبی و آمریکا در قالب یک خودرو صادراتی یا اقتصادی درون شهری، کم مصرف و کم استهلاک را داشت در حالی که 405 لقب خودرو برگزیده اروپا در سال 1988 را با خود یدک می کشید، کمی از پراید گران تر، جادارتر و ایمن تر بود. با وجود آن که هر دو خودرو همچنان به موازات پیکان، ارابه ایرانیان و خودرو ملی کشور به تولید می رسیدند، توانستند با ویژگی های نوین و تنوعی که در سبد محصول به همراه آوردند فصل جدیدی در صنعت خودرو کشور باز کنند. تصور می شد این فصل جدید به سرعت در راستای پیشرفت ورق بخورد؛ اما وقایع سیاسی پس از آن موجب شد این دو خودرو پس از بیش از دو دهه همچنان بر خط تولید حضور مستدام داشته و حتی با کیفیتی به مراتب پایین تر به تولید برسند.
 
 
دهه80: آغاز رشد و سیطره چشم بادامی ها، فرانسوی هایی که نیامده رفتند
 
بی انصافی است اگر دهه 80 شمسی تا به امروز را به دوره ایران دهه 60 تشبیه کنیم اما اگر پیشرفت صنعت خودرو جهانی را ملاک ارزیابی قرار دهیم در خواهیم یافت که این دوران دست کمی از دوران پرفشار جنگ ندارد. اوایل دهه 80 شمسی چینی ها کمر همت بسته بودن تا صنعت خودرو خود را تعالی بخشند. با برنامه ریزی صحیحی که در پیش گرفتند این مهم برای آنان طی یک دهه بعد حداقل در ایران محقق شد. چینی ها توانستند از طریق عقد قراردادهای مشترک با همتایان برتر و قدرتمند اروپایی و آمریکایی یک شبه ره صد ساله طی کنند و تا امروز در میانه های دهه 90 شمسی، سفره یکی از متنوع ترین و رقابتی ترین محصولات روز بازار خود را در ایران پهن کنند.
 
اوخر دهه 80 فرصتی شد تا فرانسوی ها بار دیگر نگاهی به سبد کهنه محصولات خود کرده و دستی بر سر و روی 206 چندین و چند ساله خود بکشند. اما متاسفانه بازهم برخی بازی های سیاسی در دو دوره پای تحریم های متعددی را به میان کشید که باعث شد رنو و پژو از بازار ایران تقریبا پا پس بکشند. دور دوم تحریم هایی که همین روزها صنعت خودرو کشور را در خواهد نوردید نیامده موج ویرانی های خود را با فرار برندهای خارجی وارداتی و تولیدی از بازار خودرو کشور نشان داده است. 
 
این تحریم ها برای چینی ها بسیار شیرین تمام خواهد شد چرا که حضور آن ها در بازار خودرو کشور در بسیاری از موارد از نظر قانونی با تحریم ها تداخلی ندارد اما برای  فرانسوی ها این به معنای خداحافظی با ادامه تولید محصولاتی چون رنو L90، ساندرو، ساندرو استپ وی، پژو 2008، 206 و 308 و آینده درخشان و خوش فروش محصولات خود در ایران است.
 
 
 
 

منبع (source)

خودروکار

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

برچسب : خودرو , صنعت خودرو






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

3 نظر

کاربر: علیرضا کبک کانادا
0

و در سال 1397 این صنعت بطور کامل سقوط کرد و آبروریزی بین المللی و بیکار شدن دهها نیروی کار با استعداد و از دست رفتن سرمایه ملی و...
08:14  1397/05/02
پاسخ دادن
amin
1

آخه اکثر ایرانی ها به جای اینکه 200 تومان بدن بنز بگیرن میرن آزرا میگیرن اینا قابل مقایسه نیستن ایرانی ها قبل از خرید جستجو نمیکنن
21:08  1392/12/07

علی مراد
0

والا به خدا بنده خودرو ملی دارم تمام قطعاتش برای کشور دوست و رفیق چینه همش یک بار مصرف الان یک ساله دارمش تمام قطعاتش به جز اتاق و موتور تعویض شده با جنس چینی مثلا خوب .
12:56  1397/04/31
پاسخ دادن
محمد
0

با سلام
صنعت خودروی ایران ؟؟؟؟؟!!!
یعنی شما به این مونتاژکاری خودروهای 50 سال پیش با بدترین کیفیت و گرونترین قیمت می گید صنعت ؟؟؟؟!!!
صنعتی که هیچ چیزیش مال خودمون نیست و هیچ پیشرفتی درش نیسست ،نمیشه بهش صنعت گفت .
09:42  1397/04/31
پاسخ دادن
صفحه 1 از 0

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
یوسف : خیلی ممنون بزرگوار 🙏🙏 ماشین خیلی خوبی هست بهتر از اون چیزی که فکرش و میکردم ایشالله روزی همه بشه چون اتنظار کشیدن خیلی سخته
کابوس شب برای کرمان موتور : شرکت کردیم
mhd S3 : منم نه آبان ثبت نام کردم وضعیتم مثل شماست فروش s3 کرمان موتور زیاده فقط می خوان بازار رو متشنج کنن تا بتونن تایید افزایش قیمت از دولت بگیرن ما این وسط قربانی مدیریت لجن کرمان موتور شدیم
کابوس شب برای کرمان موتور : https://www.karzar.net/114251 به دوستان لینک بدید کمتر از 30 ثانیه وقت میگیره خدارو شکر از دیروز تا امروز صبح دم نمایندگی ایرانمال 6 مشتری رو از کشیدن چک و ثبت نام جدید پشیمون کردم آقای کرمان موتور تازه اولشه بچرش تا بچرخیم
گلمحمد : مبارکت باشه خیرشو ببینی
S5🤔🤔🤔 : ای بشر دروغ داره میگه الان زنگ زدم کرمان موتور اینور سال هیچکس شاسی نخورده خیالتون راحت خالی بندیه😉
من : ساینا که بهتر بود.....😐 همینکه برات ساینا اومد تونستی اطلس بزنی یعنی ساینا بهتره...حالا اگه برات اطلس میومد عمرا نمیتونستی ساینا بزنی....ساینا بهترین ماشین سایپاست....تازه۶۰تومنم به سودت بود..بهرحال مبارکت باشه
رضا اس ۵ ۲۶ مهر : امروز رفتم نمایندگی دیدم دو تا خانواده خیلی خندان دارن کارت می کشن وچک مینوسند و یکی دیگه هم داشته در مورد ماشین های کرمان موتور از مسئول فروش تحقیق میکرد گفتم خجالت نمیکشید ماشین مهر ماه رو تحویل ندادین ثبت نام جدید میکنید داد و بیداد کردم از خرید منصرفشون کردم گفتم از این بد همینه هر وقت بیکار شدم میام دم نمایندگی به مردم میگم شما چه بیشرفایی هستین دوستان شما هم برید انقدر بیرگ نباشد
علی شاهین اتوماتیک 90 روزه : مبارکه. امروز فاکتور شدید یا دیروز؟
J7 صادرات : سلام امروز ماشین ما فاکتور شد
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
پارس ای ال ایکس : سلام نه پیامک نمیاد باید تو میز خدمت برید همه مراحلی که داره انجام میشه مشخص میشه
پرهام اصلی : تو این وسط نصف آذر ماهیها شانس آوردن که بعداز 17اسفند فاکتور شدند اضافه مالیات ندادن ماشین1403مدل خورد و ارزانتر از همه ماشینشون رو گرفتن در حالی که باهم ثبت نام کردیم نوش خونشون دعوتنامه ها آماده انشاالله چهارشنبه ارسال میشه آماده باشین
علی آریزو 6پرو : علی آریزو 6پرو 0 آقای الوند پس تکلیف من چیه که کاربر بانک صادرات اشتباهی واسه من وام رو ریخته بحساب مدیران خودرو و کارمزد از حساب من کم شد در صورتی که هنوز ماشین من شاسی نخورده و فاکتور هم نشده و تا الان هم 2تا قسط پرداخت کردم قراردادم 26 دی هست تایید لیزینگ 24 بهمن و واریز وام 24 اسفند ولی تا الان شاسی نخورده و 2تا قسط هم پرداخت کردم با شرکت تماس گرفتم گفتن که اشتباه کاربر بانک بوده که قبل شاسی و صدور فاکتور وام رو به حساب مدیران خودرو ریختن الان نمیدونم چیکار کنم اگه میتونید لطفا راهنماییم کنید.
حسین : این که کارزار کرمان موتوره
کوییک : سلام پذیرش 19اسفندکسی پلاک شده؟
پرهام اصلی : دوستان نگران نباشند دعوتنامه تا چهارشنبه 26میاد تا آخر هفته فقط صبر کنید تک هم نمی‌دن دوگانه به اندازه کافی موجود پس به خودتون استرس ندید
X22یزد : اینقدر عجله نکن بهت میدن حالا یکاری نکنی بیفته گردن هممون ماشینمون که ندادن بیچاره دیگمون هم بکنی
عصبانی : در پاسخ یزد پایان سکوت: اگه این کارو بکنی دعای خیر همه ما همراهت خواهد بود.
یزد پایان سکوت : وقتی هیچ ارگانی پاسخگوی مردم نیست دود شدن نمایندگی مدیرانخودرو هم کسی پاسخگو نخواهد بود. به زودی ان شاللّه.
کرمان موتور : دوستان سلام من از تایپک بغلی میام :) یه کارزار تشکیل دادیم برای تحویل ندادن ماشین هامون بخدا از برج 7 ثبت نام کردیم هنوز فاکتور نشده کلی هم باید چک پاس کنیم چند ثانیه وقتتون رو نمیگیره میشه شما هم یه امضا برای ما بزنید یه مقدار بالاتر بره امضاهامون https://www.karzar.net/114251 ممنون از لطفتون :}