ارتعاش و لرزش خودرو، منجر به خواب آلودگی راننده می‌شود

 

ارتعاش و لرزش خودرو، منجر به خواب آلودگی راننده می‌شود

 
احساس خواب‌آلودگی در زمان رانندگی به عنوان یکی از عوامل اصلی تصادفات مرگبار جاده‌ای شناخته می‌شود. محققان معتقدند که لرزش‌های خودرو نیز در این امر دخیل هستند.
 
همه ما با احساس خواب‌آلودگی در هنگام رانندگی آشنا هستیم و آن را تجربه کرده‌ایم. در ابتدا چشم‌ها سنگین می‌شوند و خواب‌آلودگی شروع به تسلط بر راننده می‌کند. کمبود خواب در کنار ارتعاش با فرکانسی خاص، می‌تواند یکی از علت‌های اصلی خواب‌آلودگی در هنگام رانندگی باشد. این نتیجه تحقیقی است که به تازگی در دانشگاه RMIT استرالیا انجام شد. 
 
خواب‌آلودگی راننده خستگی تصادف رانندگی ارتعاش خودرو
 
این مطالعه با حضور ۱۵ داوطلب و به کمک دستگاه شبیه‌ساز رانندگی انجام شده است و نشان می‌دهد که ارتعاشات خفیف صندلی راننده با شدت بین ۴ تا ۷ کیلوهرتز، احساس خواب را در مغز مخاطب ایجاد می‌کند. به همین علت باید تلاش شود تا خودروهای آینده به گونه‌ای طراحی و تولید شوند، که میزان چنین ارتعاشاتی در آن‌ها به حداقل برسد. البته این موضوع به معنای نادیده گرفتن عوامل انسانی زمینه‌ساز تصادف‌های مرگبار رانندگی نیست.
 
خواب‌آلودگی راننده خستگی تصادف رانندگی ارتعاش خودرو
 
استیون رابرتسون، استاد دانشگاه RMIT در مصاحبه با CarAdvice گفت:
 
محدوده وسیعی از ارتعاشات که از طریق صندلی راننده جذب می‌شود، می‌تواند موجب خواب‌آلودگی بسیار سریع راننده در عرض ۱۵ تا ۳۰ دقیقه شود. تاکنون استانداردهای زیادی در مورد ارتعاش خودرو وضع شده است زیرا مردم تمایل دارند در خودروهایی بنشینند که دارای ارتعاش کمتری هستند. عامل اصلی این ارتعاشات می‌تواند سطح جاده و کارکرد پیشرانه باشد که در نهایت باعث کمک به خواب‌آلودگی راننده می‌شود.
 
حدود ۲۰ درصد از حوادث مرگبار جاده‌ای، به دلیل خواب‌آلودگی ناشی از خستگی رخ می‌دهند؛ از هر ۵ راننده، یک نفر هنگام رانندگی در پشت فرمان دچار خواب‌آلودگی می‌شود. خواب‌آلودگی راننده یکی از مشکلات بسیار جدی در جاده‌های استرالیا است که هر ساله باعث مرگ افراد زیادی می‌شود.
 
تحقیقات دانشگاه RMIT همچنان در مرحله ابتدایی قرار دارد، بنابراین نمی‌توان گفت که چه تعداد از مرگ‌ و میر ناشی از خستگی سالانه، به دلیل ارتعاش خودرو اتفاق می‌افتد. حتی اگر این مسئله، عامل تنها بخش کوچکی از مرگ و میر باشد، پیدا کردن راه حلی برای آن می‌تواند به حفظ جان انسان‌های بسیاری کمک کند.
 
رابرتسون گفت:
 
اگر ما درباره تعداد مرگ و میر جاده‌ای در سراسر جهان که با خستگی و خواب‌آلودگی راننده مرتبط هستند، فکر کنیم؛ می‌بینیم که رقم بسیار بالایی می‌شود. این درحالی است که به طور سالانه ۲۵۰ هزار نفر بر اثر خستگی و خواب‌آلودگی در تصادفات جاده‌ای جان خود را از دست می‌دهند. اگر فرض کنیم که تقریبا ۱۰ درصد از آمار مرگ و میر ناشی از ارتعاش خودرو باشد، یعنی این که در سال ۲۵۰۰۰ نفر در تصادفات جاده‌ای به علت ارتعاش می‌میرند. اگر ما راه‌حلی برای کاهش ارتعاشات در خودرو پیدا کنیم،  تأثیر قابل توجهی بر عوارض ناشی از تصادفات جاده‌ای در سراسر جهان دارد.
 
 
در حال حاضر این تیم تحقیقاتی، راه‌حل مشخصی برای کاهش ارتعاشات خودرو ارائه نداده است؛ اما ایده‌های خوبی برای ارائه به خودروسازان و رانندگان در آینده وجود دارد. محققان دانشگاه RMIT امیدوارند که در آینده بتوانند طرح‌های کاربردی مناسبی برای مقابله با این مسئله بیابند.
 
رابرتسون گفت:
 
ما قادر به استفاده از مواد خاصی برای جدا کردن فرکانس‌های مشخصی از صندلی راننده هستیم. احتمالا می‌توانیم از کنترل فعال ارتعاش استفاده کنیم، همان‌طور که در هدفون ضدنویز استفاده می‌شود. من فکر می‌کنم در آینده روش‌های زیادی برای کاهش ارتعاش خودرو و مقابله با خواب‌آلودگی راننده یافت خواهد شد.
 
تیم تحقیقاتی دانشگاه RMIT از رانندگی مداوم با سرعت یکنواخت نیز به عنوان یکی از عوامل اصلی در تاثیر ارتعاش بر خواب‌آلودگی راننده نام می‌برد. هنگامی که راننده به مدت زمان طولانی با سرعت یکنواختی حرکت کند، این ارتعاشات فرکانس ثابتی دارند و می‌توانند باعث خواب‌آلودگی سریع شوند. بنابراین تغییر سرعت و استفاده کوتاه مدت از سرعت یکنواخت، می‌تواند به عنوان یکی از عوامل اصلی در مقابله با خواب‌آلودگی مطرح شود. 
 
 
 

منبع (source)

zoomit

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

برچسب : خودرو , خواب آلودگی راننده






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

0 نظر

صفحه 1 از 0

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
J7تو‌مرحله بیمه گیر کرده : J7تاریخ۱۴۰۲/۱۲/۲۸ سلام دوستان کسی اطلاع نداره چرا تمام j7هایی ک در تاریخ ۱۴۰۲/۱۲/۲۸شاسی و فاکتور شدن نزدیک ب ۲ ماهه رو صدور بیمه گیر کرده و بیمه و پلاک نمیشن ؟؟؟؟
ایرج : «درخواست تعیین تکلیف ثبت نام کنندگان شاهین دنده ای زمستان ۱۴۰۳» لطفا جهت افزایش تعداد امضاها، این کارزار را تا جای ممکن برای سایر دغدغه مندان به اشتراک بگذارید: https://www.karzar.net/110333
فرهاد : یادت باشه هیچ وقت نخورده شکر نکن
کیان : یه سوال؟چرا اطلس پر شد اما سهند اس هیچکی نمینویسه
محسن : ما که از 18 بهمن نوشتیم نقدی هنوز تایید نقدی هم نشده
آهوی دشت زنگاری : مگه میشه داداش؟؟؟!!پولت پریده الان همه ثبت نامی های زمان شما ماشین شما تحویل گرفتن تو نوبت گارانتی اولیه ان. احتمالا نمایندگی ت نامعتبر بوده پول دیر یه حساب کارخونه واریز کرده
J7 تاریخ۱۴۰۲/۱۲/۲۸ : سلام منم دقیقا مشکل شما رو دارم تاریخ۱۴۰۲/۱۲/۲۸شاسی شدم ولی الان دو ماهه تو‌مرحله بیمه گیر کردم هیچ کیم جوابگو‌نیست
تارا v4lx : با سلام من از ایران خودرو پرسیدم گفتن ۱۵ الی ۲۰ روز بعد از پلاک شدن خودرو تحویل داده میشه
J7 صادرات : دوستان ارادت ۲۳/۲ فاکتور شد امروز بیمه خداروشکر سریع دارن پیش میرن بعد شاسی ثبت ناممون هم ۲۲/۸ بوده انشالله خودرویه همه رو تحویل بدن
J7 سحر : من 8 آبان بودم و چهار هفته هست تحویل گرفتم!!! چطور آبانی ها میگن تحویل نگرفتن؟
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
فروش فوری 1 اسفند : دوستان بعد فاکتور چند روز طول میکشه پلاک بشه ؟؟؟
پارس سفارشی : سلام برو میز خدمت نگاه کن
4724 : برادر یعنی فقط 6هزارتا از زمستان مونده
پارس ای ال ایکس : سلام بخش نامه 4713 فراخوان دادن کسی هست جواب بده
مهران : مراقب باشید. می‌خواهند ماشین‌ها که تو سیل به هم خو ردند را تحویل بدهند. اگر متوجه شدید به شما میگند خوب خسارت را میدیم
سمند سورن دوگانه 30دی تحولی : به نظرم تا اخر برج بارگیری بشه
207اتومات : سلام داداش تحویلی کی بوده ازشما
شایان بهاری : افزایش قیمتی در کار نیست از 15 ام خرداد آماده باش
ایکس 33 اتومات اسماعیل : سلام خبری از فاکتور شدن بدهید ایکس33
علی یار : سلام دوستان چند روز طول می‌کشه بعداز فاکتور پلاک بیاد