چالش بزرگ برای قطعه سازان کوچک

 

چالش بزرگ برای قطعه سازان کوچک

 
اخبار فرار خودروسازان خارجی از بازار ایران حرارت بسیاری حتی در حوزه بین الملل صنعت خودرو ایجاد کرده است اما موج دوم این متارکه ناخواسته، سنگر کوچک قطعه سازان را در هم خواهد کوبید. صنفی که به مراتب ضررهای سنگین تری را متحمل می شوند و دیرتر از همه به چشم کارشناسان و خبرنگاران می آیند. به راستی رفتن رنو از ایران برای قطعه سازان تخصصی این برند در کشور چه تبعاتی به همراه خواهد داشت؟
در مقایسه با خودروسازان، این قطعه سازان هستند که در جبهه های چند جانبه صنعت خودرو کشور برای بقا خود می جنگند. تامین ارز دولتی، تامین مواد اولیه با قیمت های فزاینده، تولید قطعات انحصاری هر خودروساز همراه با تلاش بسیار برای عدم افزایش قیمت، دریافت مطالبات سنگین معوقه خود از خودروسازانی که مدت ها است بدهی آن ها را صاف نمی کنند، همگی مجموعه مشکلاتی است که سرنوشت قطعه سازان را در حاله ای از ابهام فرو برده است.
 
با ورود مجدد رنو به بازار کشور پس از برجام دروازه های خوشبختی به روی همه اعضای صنعت خودروسازی کشور باز شده بود و امید بر آن بود که با ادامه روند تولید و افزایش سطح داخلی سازی، قطعه سازان نیز شکوفاتر شوند. اما با زمزمه خداحافظی خودروسازان و شرکای خارجی صنعت خودرو ایران چون رنو فرانسه، چه بر سر قطعه سازان تخصصی این برند در ایران خواهد آمد؟
 
فرهاد به نیا، سخنگو انجمن قطعه سازان و کارشناس صنعت خودرو در رابطه با اینکه با رفتن رنو از صنعت خودرو ایران چه بر سر قطعه سازان ایرانی این برند می آید می گوید: « قطعا بدون حضور رنو ادامه کار بسیار سخت خواهد شد. طی این سال ها و با حضور رنو بیشترین سقف خودکفایی تولید به 60 درصد رسید، حال بدون حضور رنو تولید محصولات این برند در ایران متوقف خواهد شد. در نتیجه همه کسانی که در ایران در راستای تولید محصولات رنو سرمایه گذاری کردند، خط تولید و قالب سازی راه انداختند یا دستگاه و ابزار مخصوص تهیه کردند دچار بحران خواهند می شد.»
 
او در پاسخ به پرسش مبنی بر توانایی شرکت های قطعه ساز داخلی به منظور تولید قطعات مورد نیاز برای تامین خدمات پس از فروش 10 ساله برند رنو در کشور می افزاید: « کار بسیار دشواری است چرا که زمینه ساخت برخی قطعات در ایران وجود ندارد. به عنوان مثال قطعاتی چون ترمز ضد قفل، کیسه ایمنی هوا، کامپیوتر مرکزی خودرو و ... هرچند قسمت هایی از آن ها در ایران تولید می شوند اما در حقیقت عمده تکنولوژی و سهم تولید آن ها در اختیار برندها و شرکت های خارجی است که برای کشورهای مختلف خودروساز از جمله ایران تامین قطعه می کنند.»
 
به نیا ادامه می دهد: « در دوره دیگر از تحریم ها در گذشته  که خودروسازان را بر آن داشت که چین را جایگزین تامین کننده اصلی قطعات خود کنند، مشکلات کیفی بسیاری در صنعت خودروسازی بروز کرد که نشان می دهد این روش شدنی نیست و قطعات مورد نظر باید از درگاه صحیحی تامین شوند. همچنین اگر قرار باشد خودروهای مربوط به قراداد رنو مانند L90 را جایگزین کنند یا به خودکفایی کامل تولید برسانند، که بسیار بعید است، لازم است در قطعاتی که قطعه سازان ایرانی توان داخلی سازی آن ها را دارند، سرمایه گذاری مناسب مالی و زمانی انجام شود که با مد نظر قرار دادن افزایش نرخ ارز و قیمت مواد اولیه در کنار مطالبات سنگین قطعه سازان از خودروسازان، امکان تولید این قطعات و ادامه تولید محصولات برند رنو در ایران بدون حضور و پشتوانه این خودروساز کاملا غیر ممکن به نظر می رسد.»
 
این کارشناس در خصوص اقداماتی که می توان پس از رفتن رنو در صنعت خودرو کشور انجام داد می گوید: «هرچند هنوز اخبار کاملا دقیقی از نحوه رفتن و ماندن رنو در بازار ایران نشنیده ایم اما با توجه به خداحافظی شرکت هایی به مراتب کوچک تر از بازار ایران باید قید رنو را نیز زد.»
 
به نیا ادامه می دهد: «با تعیین وضعیت رنو از بازار ایران حال باید ببینیم که چه باید کرد. در اولین مرحله بهترین کار افزایش تیراژ تولید خودورهایی است که توانایی تولید پایه آن در ایران وجود دارد. به این معنا که به جای تلاش برای تولید محصولات رنو در دوران تحریم که 40 درصد تولید آن در دست ما نیست، در صورت توان تامین مواد اولیه و ارز مورد نظر اقدام به افزایش تیراژ خودروهایی مانند سمند، رانا، دنا، پارس و ... کنیم که در تولیدشان مهارت داریم.»
 
سخنگو انجمن قطعه سازان در رابطه با خسارات وارده بر قطعه سازانی که از رفتن رنو متضرر می شوند اظهار می کند: « رفتن رنو خسارتی را بر خودروسازان و قطعه سازان مشترک وارد می آورد که بر اساس قرارداد، رنو مستلزم پرداخت این خسارت است. از میان همه این خسارت ها، بدترین آن مربوط به سرمایه گزاری های انجام شده برای تولید قطعات جدید رنو در ایران است که سرمایه و تلاش بسیاری را به خود جذب کرد اما حال با رفتن رنو این همه سرمایه بی نتیجه و بلاتکلیف مانده است.»
 
این اولین باری نیست که ایران نیش تحریم ها را بر تن خود حس می کند. جدا از زخم عمیقی که از هدر رفتن سرمایه ها و زحماتی که حالا با رفتن رنو و سایر خودروسازان بین المللی در دور جدید تحریم ها بر جا می ماند، این نیش خوردن چندباره از یک سوراخ است که هنوز صنعت خودرو کشور در برابر آن ایمن نشده است. گویا ضررهای سنگین بدون بازگشت حاصل از دور پیشین تحریم ها در سال 1391 برای صنعت خودرو ایران به اندازه کافی درس عبرت نشده است و حال باید یک بار دیگر از سوراخ فرانسوی ها و به اسم تحریم ضربه مهلک دیگری را از سر بگذرانند. ضربه ای که شاید نتوان این بار از آن سالم و سربلند بیرون آمد.
 

source

khodrocar

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

 

برچسب : خودرو , قطعه سازان






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

0 نظر

صفحه 1 از 0

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
S5 مهر : ۲۹ مهر ثبت نام چک ها ۲ آبان تایید شدند . ۱۴۰۳.۰۲.۲۷ پنج شنبه عصر ساعت ۱۵:۳۰ پیامک شاسی اومد.
مهرداد۷۵ : دوستانی که بعد چند ماه تاخیر تحویل گرفتید مبارک باشه فقط ممکنه بگید جریمه تاخیر برای وی فور هر ماه چقدر شد و کی میدن
مجید : الان شاهین دستی تکلیفش چی شده ؟باید جاش اطلس بگیریم حتما؟؟!!
تیتانیوم ۲ بهمن : چقدر زمان می بره تا جریمه تاخیر پرداخت بشه؟
دوگانه اسفند : تازمانی شکایت کنیم این شرکت به کسی جوابگو نیست
تیتا ۴ بهمن۴۶۱۵ : سلام مبارک باشه خداروشکر من ۴بهمن تیتانیوم هستم میشه شماره قرار داد بگید من هنوز فاکتور نشدم
مجتبی : سلام دوستان تبدیل بزنید پشیمون نمیشید سورن دوگانه به مشکل برخورده.مخزنش رو نمیتونن تهیه کنند تبدیل بزنید 207هم 30میلون ما به تفاوت برمیگردونن و هم بیست میلیون تو بازار گرون تر هست و بازار فروش بهتری داره 26تبدیل زدمو الان 28فاکتور شده
اطلس ۲۸ بهمن : سلام نه ۹۰ روز معمولی هست. منم پذیرش ۲۸ بهمن هستم هنوز فاکتور نشدم
سمند سورن پلاس دوگانه : سلام دوستان من سمند سورن پلاس دوگانه با الویت بهار 403 هستم بهار هم تمام شد متاسفانه خبری نشد اگر اطلاعاتی در این خصوص دارید لطفاً اشتراک بگذارید ممنون و سپاسگزارم
امینی : نه هنوز دعوتنامه صادر نشده
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
60019تحویل 29اسفند : داداش اون موقع که ثبت نام طرح یکپارچه بود مگه امکان داره😐
مجید : دعوتنامه اسفند ماه کی میاد
یه روز انتقام این ظلم را میگیرم : دوستان ارجمند یه چیزی بهتان میگم قبول کنید از بین این متقاضیان پارس زمستان فقط اونایی که رفتن از حق مظلوم دفاع کردند شاید نتیجه نداده ولی وجدانشون راحته اینو میخوام بگم این آخرین پیاممه فقط اونا بچه باباشونن بقیتون که سکوت کردیدبه خدا حرامی هستید میسپارمتان به خاک
محمد از مشهد پارس بهار 1403 : باسلام وعرض ادب بمحضر کلیه دوستان درجواب پارس خواستم بگم ایشون راست میگن معلومه که یا مشهدی هستین یا مال همین دور و اطرافی بحق که زدی به هدف،حالا معلوم نیست این ماشین های تگرگ خورده نصیب کدوم بنده خدا بشه خداییش این آخر کاری پارس هم داستان شده برای ملت...
کلثوم اکبری : دیگه خون جلو چشمامو گرفته.
امیرعلی دوگانه اسفند : سلام دوستان اسفندی انگاری خبری ازتون نیست
سورن زمستانی : پس ایران خودرو کلاس 60021 رو موتور tu3 میزاره و به اسم tu 5 به مردم میفروشه، هیچ کی نفهمیده ولی شما خیلی زرنگی فهمیدی، چی می زنی؟
مهدی تیگو 8 : سلام دوستان، تیگو 8 پرومکس اقساطی قرارداد 26 دی 18 بهمن تاییدیه لیرینگ، همون روزا تخصیص، 29 بهمن فاکتور تقریبا 4 اردیبهشت واریز وام 18 اردیبهشت حرکت از کرمان 26 اردیبهشت تحویل. مدل هم 402 خورده. بیشتر مجوز خروج مشکل دارن و فعلا دارن 402 رو میدن. دوستم اف ایکس تاییدیه لیزینگ دقیقا با هم خوردیم تخصیصش دیرتر بود 403 خورده. ولی هنوز تحویل ندادن و معلوم نیست کی بدن.
رانا طرح مادران 30بهمن و تکمیل وجه 19دی : دوماه هست رو فاکتور هست و هیچ خبری از تحویل نیست خدا نگذره همه پول رو گرفتید و خودرو نمی‌دید دزدی هست واقعا
207 : خواهش میکنم راست ودرست اطلاعات بدین،یک نفر اینجابه دروغ میاد مدام چیزی مینویسه