چالش بزرگ برای قطعه سازان کوچک

 

چالش بزرگ برای قطعه سازان کوچک

 
اخبار فرار خودروسازان خارجی از بازار ایران حرارت بسیاری حتی در حوزه بین الملل صنعت خودرو ایجاد کرده است اما موج دوم این متارکه ناخواسته، سنگر کوچک قطعه سازان را در هم خواهد کوبید. صنفی که به مراتب ضررهای سنگین تری را متحمل می شوند و دیرتر از همه به چشم کارشناسان و خبرنگاران می آیند. به راستی رفتن رنو از ایران برای قطعه سازان تخصصی این برند در کشور چه تبعاتی به همراه خواهد داشت؟
در مقایسه با خودروسازان، این قطعه سازان هستند که در جبهه های چند جانبه صنعت خودرو کشور برای بقا خود می جنگند. تامین ارز دولتی، تامین مواد اولیه با قیمت های فزاینده، تولید قطعات انحصاری هر خودروساز همراه با تلاش بسیار برای عدم افزایش قیمت، دریافت مطالبات سنگین معوقه خود از خودروسازانی که مدت ها است بدهی آن ها را صاف نمی کنند، همگی مجموعه مشکلاتی است که سرنوشت قطعه سازان را در حاله ای از ابهام فرو برده است.
 
با ورود مجدد رنو به بازار کشور پس از برجام دروازه های خوشبختی به روی همه اعضای صنعت خودروسازی کشور باز شده بود و امید بر آن بود که با ادامه روند تولید و افزایش سطح داخلی سازی، قطعه سازان نیز شکوفاتر شوند. اما با زمزمه خداحافظی خودروسازان و شرکای خارجی صنعت خودرو ایران چون رنو فرانسه، چه بر سر قطعه سازان تخصصی این برند در ایران خواهد آمد؟
 
فرهاد به نیا، سخنگو انجمن قطعه سازان و کارشناس صنعت خودرو در رابطه با اینکه با رفتن رنو از صنعت خودرو ایران چه بر سر قطعه سازان ایرانی این برند می آید می گوید: « قطعا بدون حضور رنو ادامه کار بسیار سخت خواهد شد. طی این سال ها و با حضور رنو بیشترین سقف خودکفایی تولید به 60 درصد رسید، حال بدون حضور رنو تولید محصولات این برند در ایران متوقف خواهد شد. در نتیجه همه کسانی که در ایران در راستای تولید محصولات رنو سرمایه گذاری کردند، خط تولید و قالب سازی راه انداختند یا دستگاه و ابزار مخصوص تهیه کردند دچار بحران خواهند می شد.»
 
او در پاسخ به پرسش مبنی بر توانایی شرکت های قطعه ساز داخلی به منظور تولید قطعات مورد نیاز برای تامین خدمات پس از فروش 10 ساله برند رنو در کشور می افزاید: « کار بسیار دشواری است چرا که زمینه ساخت برخی قطعات در ایران وجود ندارد. به عنوان مثال قطعاتی چون ترمز ضد قفل، کیسه ایمنی هوا، کامپیوتر مرکزی خودرو و ... هرچند قسمت هایی از آن ها در ایران تولید می شوند اما در حقیقت عمده تکنولوژی و سهم تولید آن ها در اختیار برندها و شرکت های خارجی است که برای کشورهای مختلف خودروساز از جمله ایران تامین قطعه می کنند.»
 
به نیا ادامه می دهد: « در دوره دیگر از تحریم ها در گذشته  که خودروسازان را بر آن داشت که چین را جایگزین تامین کننده اصلی قطعات خود کنند، مشکلات کیفی بسیاری در صنعت خودروسازی بروز کرد که نشان می دهد این روش شدنی نیست و قطعات مورد نظر باید از درگاه صحیحی تامین شوند. همچنین اگر قرار باشد خودروهای مربوط به قراداد رنو مانند L90 را جایگزین کنند یا به خودکفایی کامل تولید برسانند، که بسیار بعید است، لازم است در قطعاتی که قطعه سازان ایرانی توان داخلی سازی آن ها را دارند، سرمایه گذاری مناسب مالی و زمانی انجام شود که با مد نظر قرار دادن افزایش نرخ ارز و قیمت مواد اولیه در کنار مطالبات سنگین قطعه سازان از خودروسازان، امکان تولید این قطعات و ادامه تولید محصولات برند رنو در ایران بدون حضور و پشتوانه این خودروساز کاملا غیر ممکن به نظر می رسد.»
 
این کارشناس در خصوص اقداماتی که می توان پس از رفتن رنو در صنعت خودرو کشور انجام داد می گوید: «هرچند هنوز اخبار کاملا دقیقی از نحوه رفتن و ماندن رنو در بازار ایران نشنیده ایم اما با توجه به خداحافظی شرکت هایی به مراتب کوچک تر از بازار ایران باید قید رنو را نیز زد.»
 
به نیا ادامه می دهد: «با تعیین وضعیت رنو از بازار ایران حال باید ببینیم که چه باید کرد. در اولین مرحله بهترین کار افزایش تیراژ تولید خودورهایی است که توانایی تولید پایه آن در ایران وجود دارد. به این معنا که به جای تلاش برای تولید محصولات رنو در دوران تحریم که 40 درصد تولید آن در دست ما نیست، در صورت توان تامین مواد اولیه و ارز مورد نظر اقدام به افزایش تیراژ خودروهایی مانند سمند، رانا، دنا، پارس و ... کنیم که در تولیدشان مهارت داریم.»
 
سخنگو انجمن قطعه سازان در رابطه با خسارات وارده بر قطعه سازانی که از رفتن رنو متضرر می شوند اظهار می کند: « رفتن رنو خسارتی را بر خودروسازان و قطعه سازان مشترک وارد می آورد که بر اساس قرارداد، رنو مستلزم پرداخت این خسارت است. از میان همه این خسارت ها، بدترین آن مربوط به سرمایه گزاری های انجام شده برای تولید قطعات جدید رنو در ایران است که سرمایه و تلاش بسیاری را به خود جذب کرد اما حال با رفتن رنو این همه سرمایه بی نتیجه و بلاتکلیف مانده است.»
 
این اولین باری نیست که ایران نیش تحریم ها را بر تن خود حس می کند. جدا از زخم عمیقی که از هدر رفتن سرمایه ها و زحماتی که حالا با رفتن رنو و سایر خودروسازان بین المللی در دور جدید تحریم ها بر جا می ماند، این نیش خوردن چندباره از یک سوراخ است که هنوز صنعت خودرو کشور در برابر آن ایمن نشده است. گویا ضررهای سنگین بدون بازگشت حاصل از دور پیشین تحریم ها در سال 1391 برای صنعت خودرو ایران به اندازه کافی درس عبرت نشده است و حال باید یک بار دیگر از سوراخ فرانسوی ها و به اسم تحریم ضربه مهلک دیگری را از سر بگذرانند. ضربه ای که شاید نتوان این بار از آن سالم و سربلند بیرون آمد.
 

source

khodrocar

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

 

برچسب : خودرو , قطعه سازان






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
اطلاعات خودرو
پارسا. 66 نظر
X33 Cross cvt 20 نظر
آخرین نظرات اخبار و مقالات
مهدی صدرا : سلام به شادی مبارک باشد
داود : امروز من زنگ زدم سایپا اوپراتور بعد از 17 دقیقه انتظار گفت گوشیت از حالت آیفون دربیار تا اومدم در بیارم قطع کرد خدا لعنتشون کنه ایشالله خاک بر سرشون
محسن : سلام تحویل بهمن ماه تموم شده دعوت نامه برا اسفند ماه در سه مرحله پرداخت شد مرحله اول از 17اسفند تا26اسفند پرداخت کردن مرحله دوم از 2اردیبهشت تا 16 اردیبهشت پرداخت کردن مرحله سوم از 17اردیبهشت تا 28اردیبهشت پرداخت کردن اینا یی که بعضیاشون فاکتور شدن احتمالا پرداخت مرحله اول بودن از 17اسفند تا 26اسفند بودن و اولین سری که در سال 1404شاهین پلاس باید براشون دعوت نامه پرداخت بیاد از تیر ماه شروع میشه فصل بهار ثبت نامی نداشته ایران خودرو برای ماشین های موعد تیر ماه دعوت نامه فرستاده احتمالا میدونستن تیرماه افزایش قیمت ندارن که دعوت نامه تیرماه فرستادن
سینا : آقای دوست؛ مگر مردم و ثبت نامی ها با این عدالت و انصاف شرکت سایپا، اعصاب روان دارن که دیگران بازی بدن.
حسن a5 : سلام دمت گرم بابت اطلاع رسانی مبارکه چرخشه بچرخه
شاهین g : سایپا دزد بی درو پیکر زنگ میزنیم هر سری یه جواب میدن میگن تا ۱۱ اذر فاکتور شده بعد دوباره میگه با سخا فاکتور میکنن من نمیدونم چه ربطی به سخا داره ۳ماهه توی تاخیره ماشین بعد اینا انقدر پرو هستن جواب سر بالا میدن این اولین و اخرین بارمه سمت این شرکت دزد و بی درو پیکر میرم
سهند دی ماه : امروز تماس گرفتم وکلی داد و فریاد کشیدم سرشون من 2/27دعوتنامه رو پرداخت کردم.هرموقع که تماس میگیرم یه جور جواب میدن یه بار میگن آخر دو فاکتور میشه یه بار اول 3 امروز هم میگن آخر 3 فاکتور میشه. جوابشون ما تحریم هستیم و کمبود قطعه داریم و از این حرفا.
مقدم : سلام وقت بخیر من مشهد ساکن هستم . من هم به دو سه نفر توی دیوار که پیام دادم گفتن تکمیل وجه شون اسفند ماه بوده. تنها چیزی که به ذهنم میرسه این بزرگوارانی که اسفند ماه تکمیل وجه کردن و ماشین شون فاکتور شده یا خانواده شهدا هستن یا جانباز و یا طرح مادرانی چیزی ...
اینجا ایرانه : اینجا ایرانه و این شرکت اسمش سایپا پس نگیم غیرممکنه .....اگر همه چی رو نظم و ترتیب بود شک کنیم
kurosh : سال 1404 جیلی دارم 340 هزار(340000)راه رفته هنوزم مثل روز اولش راه میره و جیلی میتونه پارس و405 رو رنده بکنه و بهترین ماشین تو رنج قیمت خودش هست(سال 1404 قیمتش 400 تا 600 میلیون هست) همتون در جریانش هستید مگان و مزدا این ماشینا هم 600 به بالا هستن پس جیلی بهترین ماشین تو رنج قیمت خودش هست
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
داردغه : سلام، منم مثل شما تحویل 19 خرداد هستم ولی چون حواله خریدم به سایت دسترسی ندارم و از اینجا پیگیرم که تا چه تاریخی فاکتور شده
مجید : لطفا اگر کسی بود آذر ماهی براش فاکتور شد با تاریخ تکمیل وجه و تاریخ سخا خبر کنه ممنون
ساندرو : به والله قسم هر کی تبدیل زده پشیمونه اگه بگم وکیل بگیرین میگین دلال هستی فقط شکایت با دست روی دست گذاشتن به هیچ نتیجه های نمیرسین
آذر : تکمیل وجه 11اسفند هنوز فاکتور نشدیم.کیا از آذر ماهی فاکتور شدن رنگ ماشین بگن؟؟؟
احمد آریان/ ساینا دوگانه : توحید جان یه سوال اگه احیانا افزایش بده سایپا ، هنگام تکمیل وجه دیگه سود از اون مبلغ افزایش کم میشه یا به کلی اصلا دیگ سودی در کار نیس؟
آرزو 6 جی تی : سلام پاسخ به جی تی مشکل اسناد داره اگه هفته دیگه درست بشه
تحویل 11خرداد : سلام فروش فوری تحویل 11خرداد هستم ، من هنوز فاکتور نشده ام
ALI GXL : درود و عرض ادب خدمت دوستان عزیز . بالاخره امروز چراغ تحویل روشن شد و از نمایندگی تماس گرفتن برای فردا صبح . امیدوارم که قسمت و روزی تمام دوستان همراه بشه و هر چه زودتر تحویل بگیرن . کوییک GXL تحویل اردیبهشت ماه , ثبت نام 25 آذر . پذیرش 3 دی ماه . شماره پذیرش 1208777 . تکمیل وجه 22 اسفند . سوم خرداد پلاک شد و امروزم چراغ تحویل روشن شد . در پناه خدا باشید .
اطلس 18مهر : دوستان درحدممکن نرید ماشبنتونو از تهران بگیرید.چون متشین تا آب بندی بشه نباید بالاتر از دنده سه رفت