ثبت نمایندگی و واردات لاستیک چینی آزاد شد

 

ثبت نمایندگی و واردات لاستیک چینی آزاد شد

 
به دنبال نابسامانی‌‌های ایجاد شده در بازار لاستیک خودروهای سواری و باری-اتوبوسی و افزایش چشم‌گیر قیمت‌‌ها، وزارت صنعت، معدن ‌و تجارت با ثبت و تمدید نمایندگی شرکت‌‌های تایرساز چینی در ایران موافقت کرد.
 
ثبت نمایندگی تایرهای چینی و تمدید نمایندگی این شرکت‌‌ها که در آخرین ماه‌‌های وزارت وزیر پیشین صنعت، معدن و تجارت ممنوع اعلام‌ شده بود، پس از کاهش تایر مورد نیاز بازار کشور، با رضایت مسئولان این وزارتخانه آزاد شد.
 
 
صنعت چین مانند بسیاری از رشته‌های دیگر، در حال حاضر برندهای متعددی در صنعت تایرسازی خودروهای سواری و تجاری روانه میدان رقابت جهانی کرده است؛ اما در بسیاری از کشورها، این تایرها به دلیل مشخصات عملکردی ضعیف با استقبال چندانی مواجه نشده و از کسب سهم مناسب در بازار عقب مانده‌اند.
 
پیش از این مرکز امور اصناف و بازرگانان به‌ دستور وزیر پیشین صنعت‌، معدن ‌و تجارت، ثبت هرگونه برند جدید لاستیک چینی را ممنوع کرده بود و حتی شرکت‌‌های صاحب‌ نام تولید تایر چین هم پس از اتمام اعتبار گواهی نمایندگی‌‌هایشان نمی‌توانستند برای تمدید گواهی‌نامه مرکز امور اصناف اقدام کنند. اما این روزها با بالا رفتن بی‌رویه قیمت انواع لاستیک در بخش رادیال سواری و باری- ‌اتوبوسی، وزارت صمت با تمدید مجوز نمایندگی این شرکت‌ها موافقت کرده است، تا بار دیگر تایرهای چینی اجازه ورود به بازار ایران پیدا کنند.
 
برخی کارشناسان بازار معتقدند این روزها بازار تایرهای وارداتی به ‌ویژه برندهای کره‌ای و ژاپنی شاهد افزایش قیمت هستند؛ به گونه‌ای که در برخی مدل‌‌ها و سایزها به شکلی غیر معقول افزایش قیمت رخ داده است. افزایش قیمت لاستیک به این دلیل است که لاستیک‌سازان مطرح دنیا از اروپا، ژاپن و حتی کره جنوبی، بازار کشور را به‌ دلیل تحریم‌‌های آمریکا و ترس از دست دادن بازار بزرگ این کشور ترک کرده‌‌اند. 
 
مسئولان وزارت صنعت تصمیم جدیدى گرفتند، که باعث خواهد شد برندهای جدید تایر چینی که حاضر به ارسال محصولات خود به بازار ایران هستند، مجوز نمایندگی بگیرند و برندهایی که در گذشته در ایران نمایندگی داشته و به دلیل تمدید نشدن اعتبار نمایندگی‌‌شان قادر به همکاری با ایران نبودند، نیز بتوانند پس از تمدید مجوزها بار دیگر محصولات خود را از طریق نمایندگان ایرانی خود به کشور صادر کنند.
 
در سه ماهه گذشته صنعت تایر کشور دچار مشکلات شدیدی از جمله کمبود مواد اولیه است؛ دلیل اصلی این موضوع، نبود ارز برای تهیه مواد اولیه جهت مصرف تولیدکننده داخلی عنوان می‌شود. تامین جنس در بازار امروز به یکی از معضلات صنف لاستیک تبدیل شده به طوری که یکی از نکات افزایش قیمت، کمبود لاستیک و تزریق نشدن به موقع آن در بازار است. 
 
تصمیم وزیر پیشین صنعت، معدن‌ و تجارت برای عدم اعطای نمایندگی جدید و تمدید نمایندگی برندهای لاستیک‌ساز چینی تنها با هدف حمایت از صنعت تایرسازی کشور گرفته‌ شده بود؛ متاسفانه با توجه اتفاقات اخیر و عدم تامین به‌ موقع مواد اولیه تایرسازان، کشور با کاهش تولید و کمبود این کالا در  بازار روبه‌رو شد.
 
برآوردهای رسمی نشان می‌دهد که ظرفیت تایرسازان ایرانی برای تامین تمام نیازهای بازار لاستیک کشور کافی نیست و از این رو جهت تامین این کالای حیاتی برای صنعت حمل‌ و نقل، نیاز به واردات تایر به کشور وجود دارد؛ اما در نهایت باید تاکید کرد که مجموع این تغییرات ماحصلی جز افزایش قیمت تایرهای داخلی و جایگزین شدن برندهای مطرح ژاپنی و اروپایی توسط رقبای چینی نداشته است. در نهایت هر دو تغییر نیز به ضرر مصرف‌کننده نهایی تمام خواهد شد؛ به خصوص که تایرهای چینی هنوز از نظر مشخصات ایمنی و استانداردهای صنعتی در بسیاری کشورها با محدودیت عرضه مواجه شده‌اند.
 
 

source

zoomit

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

 

برچسب : خودرو , لاستیک






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

0 نظر

صفحه 1 از 0

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
سعید : کسانی که تکمیل وجه کردن که نباید گرون بکنن
S3 سفید : بستگی به زمان تکمیل وجه داره، ممکنه یکی تاریخ قراردادش شهریور باشه ولی دی تکمیل وجه کرده باشه اما دیگری تاریخ قراردادش آبانه و همون آبان هم تکمیل وجه کرده باشه، عملا اونی که آبانه از اون شهریوری جلوتره چون زودتر تکمیل وجه کرده
حمیدs5 : بله۱۱ شهریور نمیدونم سیاست اینا چیه
12345 : تو این مملکت پراید رو هوا میخرن چه برسه به هر نوع شاهین . حالا تا 404 کی زنده کی مرده امروز صفا کن
دوگانه : سلام دوستان بهمن ماهی ها هرکس فاکتور شو بی زحمت اطلاع رسانی کنه باتشکر
حسین : سلام دوستان نگران نباشید پیامک میاد شرکت سایپا پیگیر شدم گفتن تا آخر خرداد همه کسایی که ارسال به خودروساز زده تعیین تکلیف میشن از طرفی فقط باید منتظر افزایش قیمت باشیم شاین رو دیدم حدود 6 درصد گرون کرده بود چیلی هم 117 و 118 و 120 تومن گرون کرده بیستون تی77 هم امروز دیدم 190 گرون کرده متاسفانه هرگز شفاف نبودن که علت افزایش ها چیه و به طور یکسان گرون نشدن نه درصدی شبیه هم هستن نه مبلغ افزایش ولی من با توجه به چیلی فکر کنم بین 1490 تا 1520 قیمت جدید باشه البته سایپا خیلی نفوذ داره و شاید گرونتر از این حرفها بخواد بده، جالبه به اسم مدل 2024 گرونتر میدن بعضی از شرکتها، ولی قیمت جهانی تغییر نکرده به نظرم اگه از یه حد معقولی بیشتر گرون شد همه با هم بریم جلو درب شرکت سایپا و به خبرنگرانها زنگ بزنیم بیان، وزارت صمت هم میتونیم بریم، ارزش داره چون با حقوق 20 تومنی ما چرا باید این همه گرون کنن همه باید با هم باشیم
J7 مشکی : باسلام قرارداد۸/۱۴ فاکتور۱۲/۲۳ تحویل۲۶اردیبهشت
شاهین اتومات : یعنی بجای شاهین اتوماتCVT میخوان شاهین پلاس اتومات بدن
مجید اصفهان : سلام مبارک باشه بسلامتی عزیزم
زهرا : بله من همینه وضعیتم
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
دی : ازکجابدانیم ماشین درحال حمل به نمایندگیه؟
زهره : سلام کسی میداند وقتی ماشین تحویل پیمانکار میشه چقدر طول می‌کشه تا بارگیری بشه وبیاد نمایندگی اگه کسی میداند لطف کنه جواب بده
علی : سلام. کسی خبر دار الان روی حمل. بارگیری می چرخه چقدر زمان می بره
پارس : آیا از دوستان ثبتنامی پژو پارس تحویل پاییز و زمستان 1403 هم هست یا فقط تا تابستان‌ 1403 هست لطفا تیک سبزو بزنین اگه کسی هست
امیر : سلام عزیزم ریحانه جان تبریک میگم
. : سلام دوستان قیمت تمام شده 207براتون چند هست ؟
ساینا تک 85گانه : خدا کنه باز متوقف نشه فاکتور شدن فروش فوری های بهمن
ا : زیاد
امیر : بهمن ماه هنوز نه
جواد : خواهش میکنم ولی فک کنم تو جوادتر از منی