بلاتکلیفی خودروسازان از نرخ نهایی خودروهای تولیدی

 

بلاتکلیفی خودروسازان از نرخ نهایی خودروهای تولیدی

 
افزایش حقوق و دستمزد، افزایش نرخ نهاده‌های تولیدی، مواد اولیه و غیره همگی دست به دست به هم داده تا هزینه تولید یک خودرو داخلی را افزایش دهد. حالا با وجود اینکه نرخ قیمت گذاری خودرو در سال 97 از ابتدای تیرماه امسال برای خودروسازان کلید خورد، حالا دوباره خودروسازان پیشنهاد افزایش قیمت آن هم به میزان 17 درصد را پیشنهاد داده‌اند. حال این پرسش مطرح است که آیا خودروسازان در این دو راهی به خواسته خود می‌رسند؟
 
به طور معمول افزایش قیمت خودرو در هر سال با توجه به میزان حقوق و دستمزد کارگران، افزایش قیمت مواد اولیه، نرخ تورم و سایر مولفه های اثرگذار بر قیمت تمام شده بازار اعمال می شود.
 
 امسال اما مدل افزایش قیمت خودروهای داخلی کمی با سال های گذشته اش متفاوت بود؛ چرا که در نیمه دوم خردادماه افزایش قیمت از 5 تا 7 درصدی از سوی شوری رقابت اعلام و اعمال شد. حالا دوباره خودروسازان به دلایل متعددی پیشنهاد افزایش قیمت 17 درصدی خودروهای داخلی را داده اند. البته اعلام افزایش قیمت از سوی خودروسازان در خردادماه در حالی اعمال شد که قیمت‌ها در بازار بسیار بیشتر از نرخ مصوب کارخانه بود و اختلاف قیمت برخی خودروها از کارخانه تا بازار به 5 تا 45 میلیون تومان رسید. با این حال اما گروه های خودروسازی داخلی طرح های فروش خودرو را برای مشتریان و تعدیل بازار تدارک دیدند. 
 
حال آنچه بیش از هر چیز مطرح است، تولید خودروهای داخلی با ضرر خودروسازان است. چرا که پیشنهادات افزایش قیمت از سوی خودروسازان و گفته های برخی مقامات از تولید برخی خودروهای داخلی نشان از آن دارد که حتی قیمت تولیدی برخی خودروها تا دو میلیون تومان بیشتر از نرخ عرضه شده است. چرا که خودروسازان در حال حاضر مواد اولیه و قطعات خودرویی را با قیمت های روز خریداری می کنند و در مقابل نیز هزینه هایی که به طور طبیعی هر ساله افزایش می یابد را در سبد هزینه های خود دارند. البته برخی کارشناسان بر این باورند که نباید مردم هزینه های اضافی یا حق بیمه و دستمزد پرسنل شرکت ها را بدهند و این شرکت های خودروساز هستند که باید از پس هزینه های خود برآیند. 
 
در همین زمینه نیز سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفته است که  افزایش قیمت ها باید بر اساس آنالیز قیمت خودرو صورت گیرد و مردم نباید تاوان حقوق و دستمزد ۱۱ هزار پرسنل مازاد در یک شرکت خودروسازی را بدهند. چرا خودروسازان هزینه های سربار خودروسازی را کاهش نمی دهند؟ چرا مردم باید تاوان حقوق و دستمزد 11 هزار پرسنل مازاد خودروسازی سایپا را پرداخت کنند؟ البته ما تورم و افزایش مواد اولیه تولید و به تبع آن افزایش قیمت را قبول داریم اما عدد آن باید بررسی شود.
 
به گته او، نزدیک یک سال است که قطعه سازان از خودروسازان پولی دریافت نکرده اند. ایرادات در این زمینه فقط مربوط به خودرو ساز نیست بلکه ایراد اصلی به وزارت صنعت، معدن و تجارت به عنوان متولی کل صنعت است.
 
باستانی این را هم گفته که استراتژی صنعت ما مشخص بود و صنعت خودروسازی به عنوان یکی از صنایع ما تلقی می شد قاعدتا باید در طول این 40 سال زیرساخت های توسعه ای صنعت خودرو از جمله تامین مواد اولیه از پتروشیمی های داخل فراهم می شد. اکنون دولت به اندازه 15 درصد سهام در خودروسازی نقش دارد اما بیش تر از آن دخالت می کند، شاید باید دولت باید پای خود را از خودروسازی کنار بکشد.
 
حالا این پرسش مطرح است که تکلیف خودروسازان در این برهه از زمان چیست؟ آیا باید خودروهایی با با قیمت هایی بیشتر از قیمت های فعلی تولید کنند و به دلیل نبود مشتری آن ها در کف کارخانه بمانند، یا اینکه تعداد تولیدات خود را کاهش دهند و با قیمت های قبلی و ضرر و زیان از پرداخت قطعات و نهاده های با قیمت های جدید خودرو تولید کنند؟ 
 
احمد نعمت بخش- دبیر انجمن خودروسازان- در همین رابطه به خبرنگار می‌گوید: « هنگامی که نرخ آلومینیوم و فولاد و سایر نهاده ها تا 80 درصد گران می‌شود، خودروساز نیز چگونه این قیمت ها را اعمال نکند». 
 
به گفته او، به جای اینکه از خودروسازان پرسیده شود که چرا درخواست افزایش قیمت دارند، باید ابتدا از تولید کنندگان مواد اولیه این پرسش مطرح است. 
 
نعمت بخش تاکید می‌کند: «طی سه سال اخیر نرخ خودرو تنها 12 درصد افزایش یافته است و نهاده های تولیدی تا 80 درصد گران شده است و به همین دلیل است که مجموعه های خودرویی دچار زیاد شده اند».
 
درست 22 خرداد ماه بود که رضا شیوا- رییس شورای رقابت- مجوز افزایش ۵.۶ تا ۷.۱ درصدی قیمت محصولات سه شرکت خودروسازی ایران خودرو، سایپا و مدیران خودرو را از اول تیرماه امسال صادر کرد. حالا پس از دوماه، خودروسازان دوباره پیشنهاد افزایش قیمت 17 درصدی خودروهای داخلی را اعلام کرده اند و گویی وضعیت تولید خودرو با قیمت های فعلی چیزی جز ضرر برای خودروسازان ندارد.  
 
 

source

khodrocar

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

 

برچسب : خودرو , بازار خودرو , سایپا , ایران خودرو






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

0 نظر

صفحه 1 از 0

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
پذیرش ۱۹ دی شاهین اتومات : منم پذیرش 19 دی ماه هستم ولی هنوز فاکتور نشدم تکمیل وجه رو روی ۱۸ دی ماه انجام دادم ولی پذیرش رو ۱۹ دیماه زدند هنوز فاکتور نشدیم منتظریم
H : نه ربطی نداره . من دوماهه تکمیل وجه شدم و تخصیص داده شده ، منتظر فاکتور بشه ، همینو زده . برای همه همینه
شاهین اتو : بله فروش فوق العاده بودم
رها : ظاهرا خیلیا این مشکل رو دارن..چون در سایت دیگه ای دیدم که عده ای اعتراض کرده بودن به این موضوع با پشتیبانی سایپا تماس بگیرین بنظرم 096550
j7 سفید : سلام خدمت دوستان من امروز صبح تحویل گرفتم ثبت نام دومرحله ایی شهریور تکمیل وجه دی ماه تحویل سیستمی بهمن ماه اصفهان دیروز رسیده امروز تحویل گرفتیم توی پارکینگ تحویل حدود ۱۲ تا۱۳ تاj7 مشکی دیگه هم بود
آراد : موعد تحویل زمستان بودین؟
اس۵ : لعنت بر ذات خرابتون موعد چکشون هست الکی همه شاسی شدن.ما که ندیدیم.ولی خر جد و آبادتونه
حسام : دوستان زنگ زدم سایپا بابت این پیام هیچ اطلاعاتی از سمت عرضه کننده ارسال نشده پرسیدم گفتن هیچی نیست و کد ملی رو گرفت گفت منتظر پیام تکمیل وجه باشین به نظرات منفی اهمیت ندین انشالله ب زودی برا همه پیام تکمیل وجه میاد اونایی ک عدم تخصیص خوردن و پلاک فعال داشتن دارن میسوزن ک اسمشون در نیومده گوش ندین اصلا
زهره : من همین اول کار بگم که خودم اطلس دارم و نزدیک به دوماهه که باهاش رانندگی میکنم ( اولین ماشینم کوییک بوده ) به شخصه ۲۰۷ رو بیشتر دوستدارم با ۲۰۷ رفیقم که مدل ۱۴۰۰ بود رانندگی کردم اطلس خیلی سواری نرم تری در اختیارتون میذاره ولی ۲۰۷ فرمون نرم تر داشبورد قشنگتر البته نظر شخصی خودمه ظاهر قشنگتر ولی خب اطلس از کوییک هم نرم تر و بهتره و قطعاتشم مثل کوییکه و کم خرجه نسبت به ۲۰۷ قطعات ارزونتری داره ، نسبت به قیمت کارخانه که خریدم واقعا راضیم سانروف داره آپشناش خوبه و و چیزی که من خیلی باهاش حال میکنم سانروف جمع جورشه که توی ۴۰۰ میلیون هیچ ماشین داخلی سانروف نداره، فقط تنها چیزی که خیلی ناراحتم کرد این بود که دکمه های روی فرمونش چراغ نداشت ولی ۲۰۷ داشت، امیدوارم همه بتونن ثبتنام کنن و لذت ببرن
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
زهرا : چرا پیام نمیاد
207 پانوراما : سلام تکمیل وجه 17 ام امروز تغیر رنگ برام فعال شده مشکی کردم یه ساعت بعد فاکتور شدم
رسول ازبجنورد : سلام به همه شماعزیزان خرید 33اتومات تاریخ 2دی خریدنقدی بودم که همه وقت میگفتن تاریخ سیستمی برات1403,2,19است که ازاین تاریخ سیستمی هم گذشت ولی بازم خبری نیست مدل 1402نزدیک به 4ماه است بیمه هم شده اگه کسی خبرداره توراخدااعلام کنه گرفتارشدم ممنونم ازشماعزیزان♥️♥️♥️🙏🙏🙏🙏
مجید تیگو 7 : سلام جناب الوند وقت بخیر برا چی مدیران خودرو این کیت ها را برداشته دلیلش چی هست ؟ برا افزایش قیمت محصولاتش این کار را کرده ؟ یا مشکلی دیگه هست تو شرکتشون؟ آخه اینجوری که خریداران صداشون درمیاد این چه وضعش هست
X22 : من با حساب صحبت‌های اون روز آقای الوندکه گفتن از تاریخ تحویل تون نقدیا 20 روز برگردن عقب ماشینشونو تحویل میگیرن باید فردا تحویل میگرفتم که زهی خیال باطل.... 😡😡😡
پارس زمستان : سلام بنظرتون 4707 تمدید میشه یا نه
کشاورز : با سلام بنده چند روز پیش زنگ زدم سایپا برای فاکتور شدن بهمن ماهی ها جواب داد تا آخر هفته بهمن ماهی ها شروع به فاکتور میشن و دعوتنامه اسفند ماهی ها هم میاد منم اومدم اینجا اعلام کردم ولی آخر هفته شد نه دعوتنامه اسفند اومد و نه بهمنی ها فاکتور شدن بخدا همه حواله دارا اعصاب ندارن چه بهمنی چه اسفندی والا مسخره بازی در نیارید رو اعصاب بقیه هم را نرید با یه شرکت بدرد نخوری روبرو هستیم فقط تا میتونید زنگ بزنید بازرسی شکایت تعدادمون زیاد نیست که بخوایم بریم اعتراض حضوری ولی با تلفن میتونیم اعتراض کنیم خداوکیلی جان عزیزانت ن مسخره بازی در نیارید ما همه چشم انتظار هستیم به کوچکترین پیام چه واقعی و چه شایعه ما الکی دلخوش میشیم به قرآن پیام سرکاری نزارید دوست پسرم گفته و.... نکنید به واله آه و ناله حواله داران ساینا دوگانه بهمن و اسفند دنبال خودتون نندازید به خدا من وقتی یکی میاد می‌نویسه که ماشین تحویل گرفتم و آخرین پیامم هست خیلی خوشحال میشم و دعا میکنم خیرشون ببینه انسان باشیم
X33 : با سلام ضمن تشکر از راهنمایی ها و پیگیری های شما ولی حرف غیر منطقی شرکت میزنه اگر ماشینی پلاک شده و مدارکش صادر شده یعنی تکمیل هست و نیاز به قطعه ای ندارد
207دستی سقف فلز : کسی خبر داره اصلا سقف فلز تولید میشه؟
X22 : پاسخ ب ساحل قشم تحویل پیمانکار بشه نمایندگی تماس میگیره میگه ماشینتون تحویل پیمانکار شده چند روز دیگه میرسه بیایید تحویل بگیرید