بلاتکلیفی خودروسازان از نرخ نهایی خودروهای تولیدی

 

بلاتکلیفی خودروسازان از نرخ نهایی خودروهای تولیدی

 
افزایش حقوق و دستمزد، افزایش نرخ نهاده‌های تولیدی، مواد اولیه و غیره همگی دست به دست به هم داده تا هزینه تولید یک خودرو داخلی را افزایش دهد. حالا با وجود اینکه نرخ قیمت گذاری خودرو در سال 97 از ابتدای تیرماه امسال برای خودروسازان کلید خورد، حالا دوباره خودروسازان پیشنهاد افزایش قیمت آن هم به میزان 17 درصد را پیشنهاد داده‌اند. حال این پرسش مطرح است که آیا خودروسازان در این دو راهی به خواسته خود می‌رسند؟
 
به طور معمول افزایش قیمت خودرو در هر سال با توجه به میزان حقوق و دستمزد کارگران، افزایش قیمت مواد اولیه، نرخ تورم و سایر مولفه های اثرگذار بر قیمت تمام شده بازار اعمال می شود.
 
 امسال اما مدل افزایش قیمت خودروهای داخلی کمی با سال های گذشته اش متفاوت بود؛ چرا که در نیمه دوم خردادماه افزایش قیمت از 5 تا 7 درصدی از سوی شوری رقابت اعلام و اعمال شد. حالا دوباره خودروسازان به دلایل متعددی پیشنهاد افزایش قیمت 17 درصدی خودروهای داخلی را داده اند. البته اعلام افزایش قیمت از سوی خودروسازان در خردادماه در حالی اعمال شد که قیمت‌ها در بازار بسیار بیشتر از نرخ مصوب کارخانه بود و اختلاف قیمت برخی خودروها از کارخانه تا بازار به 5 تا 45 میلیون تومان رسید. با این حال اما گروه های خودروسازی داخلی طرح های فروش خودرو را برای مشتریان و تعدیل بازار تدارک دیدند. 
 
حال آنچه بیش از هر چیز مطرح است، تولید خودروهای داخلی با ضرر خودروسازان است. چرا که پیشنهادات افزایش قیمت از سوی خودروسازان و گفته های برخی مقامات از تولید برخی خودروهای داخلی نشان از آن دارد که حتی قیمت تولیدی برخی خودروها تا دو میلیون تومان بیشتر از نرخ عرضه شده است. چرا که خودروسازان در حال حاضر مواد اولیه و قطعات خودرویی را با قیمت های روز خریداری می کنند و در مقابل نیز هزینه هایی که به طور طبیعی هر ساله افزایش می یابد را در سبد هزینه های خود دارند. البته برخی کارشناسان بر این باورند که نباید مردم هزینه های اضافی یا حق بیمه و دستمزد پرسنل شرکت ها را بدهند و این شرکت های خودروساز هستند که باید از پس هزینه های خود برآیند. 
 
در همین زمینه نیز سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفته است که  افزایش قیمت ها باید بر اساس آنالیز قیمت خودرو صورت گیرد و مردم نباید تاوان حقوق و دستمزد ۱۱ هزار پرسنل مازاد در یک شرکت خودروسازی را بدهند. چرا خودروسازان هزینه های سربار خودروسازی را کاهش نمی دهند؟ چرا مردم باید تاوان حقوق و دستمزد 11 هزار پرسنل مازاد خودروسازی سایپا را پرداخت کنند؟ البته ما تورم و افزایش مواد اولیه تولید و به تبع آن افزایش قیمت را قبول داریم اما عدد آن باید بررسی شود.
 
به گته او، نزدیک یک سال است که قطعه سازان از خودروسازان پولی دریافت نکرده اند. ایرادات در این زمینه فقط مربوط به خودرو ساز نیست بلکه ایراد اصلی به وزارت صنعت، معدن و تجارت به عنوان متولی کل صنعت است.
 
باستانی این را هم گفته که استراتژی صنعت ما مشخص بود و صنعت خودروسازی به عنوان یکی از صنایع ما تلقی می شد قاعدتا باید در طول این 40 سال زیرساخت های توسعه ای صنعت خودرو از جمله تامین مواد اولیه از پتروشیمی های داخل فراهم می شد. اکنون دولت به اندازه 15 درصد سهام در خودروسازی نقش دارد اما بیش تر از آن دخالت می کند، شاید باید دولت باید پای خود را از خودروسازی کنار بکشد.
 
حالا این پرسش مطرح است که تکلیف خودروسازان در این برهه از زمان چیست؟ آیا باید خودروهایی با با قیمت هایی بیشتر از قیمت های فعلی تولید کنند و به دلیل نبود مشتری آن ها در کف کارخانه بمانند، یا اینکه تعداد تولیدات خود را کاهش دهند و با قیمت های قبلی و ضرر و زیان از پرداخت قطعات و نهاده های با قیمت های جدید خودرو تولید کنند؟ 
 
احمد نعمت بخش- دبیر انجمن خودروسازان- در همین رابطه به خبرنگار می‌گوید: « هنگامی که نرخ آلومینیوم و فولاد و سایر نهاده ها تا 80 درصد گران می‌شود، خودروساز نیز چگونه این قیمت ها را اعمال نکند». 
 
به گفته او، به جای اینکه از خودروسازان پرسیده شود که چرا درخواست افزایش قیمت دارند، باید ابتدا از تولید کنندگان مواد اولیه این پرسش مطرح است. 
 
نعمت بخش تاکید می‌کند: «طی سه سال اخیر نرخ خودرو تنها 12 درصد افزایش یافته است و نهاده های تولیدی تا 80 درصد گران شده است و به همین دلیل است که مجموعه های خودرویی دچار زیاد شده اند».
 
درست 22 خرداد ماه بود که رضا شیوا- رییس شورای رقابت- مجوز افزایش ۵.۶ تا ۷.۱ درصدی قیمت محصولات سه شرکت خودروسازی ایران خودرو، سایپا و مدیران خودرو را از اول تیرماه امسال صادر کرد. حالا پس از دوماه، خودروسازان دوباره پیشنهاد افزایش قیمت 17 درصدی خودروهای داخلی را اعلام کرده اند و گویی وضعیت تولید خودرو با قیمت های فعلی چیزی جز ضرر برای خودروسازان ندارد.  
 
 

source

khodrocar

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

 

برچسب : خودرو , بازار خودرو , سایپا , ایران خودرو






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

0 نظر

صفحه 1 از 0

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
اطلاعات خودرو
آخرین نظرات اخبار و مقالات
اطلسعلی : آپدیت ۳ روند فاکتور اطلس به شرح زیر است سفیدمشکی تا ۱ شهریور مشکی تا ۶ شهریور نوک مدادی تا ۱۵ شهریور نقره ای تا ۲۰ مرداد سفید قرمز تا ۱۹ مهر کرم مشکی تا به همین لحظه‌ فاکتور هستند
مصطفی : سلام دوستان کسی از آذر ماهی ها پیامک تکمیل وجه واسش اومده؟
توحید ارومیه : مهلت تا 9دی ماه هست.مبلغ هم 245میلیون.مصوبه رو رعایت کردن سود مشارکت رو حذف کردن.برای سخا هم باید بری از کافی نت اقدام کنی برای ادرس کد پستی تون
احسان : از طریق همون سایتی که ثبت نام کردید (سایپا )چک کنید ،سخا رو از طریق پست تایید میکنید و تحویل نمایندگی میدید ،معمولا برای دعوتنامه ۱۴روز فرصت داره مبلغ هم نصف مبلغ فعلی کارخانه هست
سینا : سلام. اگر بیشتر پول داری به نظر من ۲۰۷ با موتور تیوفایو بگیرید. با موتور تیپ ۲ اصلا جون نداره ماشین.
حسین : دعوتنامه اذر با قیمت تقریبا 480و خورده ای یدون سود مشارکت صادر شد 244میلیون و 760هزار باید بریزیم.قیمت سینی زیر موتور1میلیون و400کارت طلایی 4میلیون و خورده ای...وتنها اپشنش کنسول وسط با8میلون و خورده ای تا9دی ماه هم فرصت تکمیل وجه هست
mahdi : سلام من تارا دستی تحویل ۱۶ مهر هستم ،اما هنوز فاکتور نشده دوستان اطلاع دارید اخرین تاریخی که فاکتور شده چی هست؟
عباسی : اینجا میگند کلا s3 نمیدیم حرف ۶ ماه دیگه نیست
عباسی : واقعا گفتند ماشین خودتونم میدیم ۶ ماه دیگه؟
تارا دستی : داداش مال من ۱۵ مهر بوده هنوز فاکتور نشده
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
حسین رانا پلاس ارتقا یافته مشکی : سلام اقا مهدی منم 21 مهر تحویله 20 آذر فاکتور شد هنوز پلاک نشدم منم از اصفهانم
فوری آذر : نه دوست عزیز هر سری سایت رو خودشون می‌بستن ولی این سری تا آخرین دونه ظرفیت فروختن دیگه انبارها خالی میشه این سری دیگه از پشکل خبری نیس رسیده به پشمک
علی : اینجا ایرانه حالاقیف هست قیر نیست پلاک فیزیکی حلبی هم برنامه ریزی می خواد 4ماه که مشخص نشد مجوز چی گیر بود به کی رشوه دادند اوکی شد وگرنه ماشین از قبل تولید شده بود الآنم پلاک نیست پس فردا هم تریلی ها واسه گازوییل اعتراض میکنند
مصطفی : روز تعطیل فاکتور میکنن؟
سینا : این مطلب دقیقا چیزی بود که من در داخل اکثر سایتها دیدم و کپی کردم. اینطور نوشته شده و من از خودم عنوان نکردم. انشااله که نمیخوره .
رفیع : سلام تحویل حضوری کوییکGXRL کیلومتر 9 جاده مخصوص تهران کرج(لشکری) اداره تحویل کارخانه پارس خودرو
ابی : سلام منم 13 شهریور تکمیل وجه کردم هنوز فاکتور نشده. خدا براشون نسازه
محسن : سلام قیمت جدید 415 .حساب کن حالا
ایکس33کراس : سلام ...عزیز جان من 28شهریور تایید لیزینگ شدم هنوز وام واریز نشده ..شما که دو ماه هم از من عقب تری
سعیدی : لطفا شماره قرارداد تون رو بنویسید