بلاتکلیفی خودروسازان از نرخ نهایی خودروهای تولیدی

 

بلاتکلیفی خودروسازان از نرخ نهایی خودروهای تولیدی

 
افزایش حقوق و دستمزد، افزایش نرخ نهاده‌های تولیدی، مواد اولیه و غیره همگی دست به دست به هم داده تا هزینه تولید یک خودرو داخلی را افزایش دهد. حالا با وجود اینکه نرخ قیمت گذاری خودرو در سال 97 از ابتدای تیرماه امسال برای خودروسازان کلید خورد، حالا دوباره خودروسازان پیشنهاد افزایش قیمت آن هم به میزان 17 درصد را پیشنهاد داده‌اند. حال این پرسش مطرح است که آیا خودروسازان در این دو راهی به خواسته خود می‌رسند؟
 
به طور معمول افزایش قیمت خودرو در هر سال با توجه به میزان حقوق و دستمزد کارگران، افزایش قیمت مواد اولیه، نرخ تورم و سایر مولفه های اثرگذار بر قیمت تمام شده بازار اعمال می شود.
 
 امسال اما مدل افزایش قیمت خودروهای داخلی کمی با سال های گذشته اش متفاوت بود؛ چرا که در نیمه دوم خردادماه افزایش قیمت از 5 تا 7 درصدی از سوی شوری رقابت اعلام و اعمال شد. حالا دوباره خودروسازان به دلایل متعددی پیشنهاد افزایش قیمت 17 درصدی خودروهای داخلی را داده اند. البته اعلام افزایش قیمت از سوی خودروسازان در خردادماه در حالی اعمال شد که قیمت‌ها در بازار بسیار بیشتر از نرخ مصوب کارخانه بود و اختلاف قیمت برخی خودروها از کارخانه تا بازار به 5 تا 45 میلیون تومان رسید. با این حال اما گروه های خودروسازی داخلی طرح های فروش خودرو را برای مشتریان و تعدیل بازار تدارک دیدند. 
 
حال آنچه بیش از هر چیز مطرح است، تولید خودروهای داخلی با ضرر خودروسازان است. چرا که پیشنهادات افزایش قیمت از سوی خودروسازان و گفته های برخی مقامات از تولید برخی خودروهای داخلی نشان از آن دارد که حتی قیمت تولیدی برخی خودروها تا دو میلیون تومان بیشتر از نرخ عرضه شده است. چرا که خودروسازان در حال حاضر مواد اولیه و قطعات خودرویی را با قیمت های روز خریداری می کنند و در مقابل نیز هزینه هایی که به طور طبیعی هر ساله افزایش می یابد را در سبد هزینه های خود دارند. البته برخی کارشناسان بر این باورند که نباید مردم هزینه های اضافی یا حق بیمه و دستمزد پرسنل شرکت ها را بدهند و این شرکت های خودروساز هستند که باید از پس هزینه های خود برآیند. 
 
در همین زمینه نیز سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفته است که  افزایش قیمت ها باید بر اساس آنالیز قیمت خودرو صورت گیرد و مردم نباید تاوان حقوق و دستمزد ۱۱ هزار پرسنل مازاد در یک شرکت خودروسازی را بدهند. چرا خودروسازان هزینه های سربار خودروسازی را کاهش نمی دهند؟ چرا مردم باید تاوان حقوق و دستمزد 11 هزار پرسنل مازاد خودروسازی سایپا را پرداخت کنند؟ البته ما تورم و افزایش مواد اولیه تولید و به تبع آن افزایش قیمت را قبول داریم اما عدد آن باید بررسی شود.
 
به گته او، نزدیک یک سال است که قطعه سازان از خودروسازان پولی دریافت نکرده اند. ایرادات در این زمینه فقط مربوط به خودرو ساز نیست بلکه ایراد اصلی به وزارت صنعت، معدن و تجارت به عنوان متولی کل صنعت است.
 
باستانی این را هم گفته که استراتژی صنعت ما مشخص بود و صنعت خودروسازی به عنوان یکی از صنایع ما تلقی می شد قاعدتا باید در طول این 40 سال زیرساخت های توسعه ای صنعت خودرو از جمله تامین مواد اولیه از پتروشیمی های داخل فراهم می شد. اکنون دولت به اندازه 15 درصد سهام در خودروسازی نقش دارد اما بیش تر از آن دخالت می کند، شاید باید دولت باید پای خود را از خودروسازی کنار بکشد.
 
حالا این پرسش مطرح است که تکلیف خودروسازان در این برهه از زمان چیست؟ آیا باید خودروهایی با با قیمت هایی بیشتر از قیمت های فعلی تولید کنند و به دلیل نبود مشتری آن ها در کف کارخانه بمانند، یا اینکه تعداد تولیدات خود را کاهش دهند و با قیمت های قبلی و ضرر و زیان از پرداخت قطعات و نهاده های با قیمت های جدید خودرو تولید کنند؟ 
 
احمد نعمت بخش- دبیر انجمن خودروسازان- در همین رابطه به خبرنگار می‌گوید: « هنگامی که نرخ آلومینیوم و فولاد و سایر نهاده ها تا 80 درصد گران می‌شود، خودروساز نیز چگونه این قیمت ها را اعمال نکند». 
 
به گفته او، به جای اینکه از خودروسازان پرسیده شود که چرا درخواست افزایش قیمت دارند، باید ابتدا از تولید کنندگان مواد اولیه این پرسش مطرح است. 
 
نعمت بخش تاکید می‌کند: «طی سه سال اخیر نرخ خودرو تنها 12 درصد افزایش یافته است و نهاده های تولیدی تا 80 درصد گران شده است و به همین دلیل است که مجموعه های خودرویی دچار زیاد شده اند».
 
درست 22 خرداد ماه بود که رضا شیوا- رییس شورای رقابت- مجوز افزایش ۵.۶ تا ۷.۱ درصدی قیمت محصولات سه شرکت خودروسازی ایران خودرو، سایپا و مدیران خودرو را از اول تیرماه امسال صادر کرد. حالا پس از دوماه، خودروسازان دوباره پیشنهاد افزایش قیمت 17 درصدی خودروهای داخلی را اعلام کرده اند و گویی وضعیت تولید خودرو با قیمت های فعلی چیزی جز ضرر برای خودروسازان ندارد.  
 
 

source

khodrocar

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

 

برچسب : خودرو , بازار خودرو , سایپا , ایران خودرو






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
محمد حسین : ۴ ماه تکمیل وجه اطلس کردیم خبری از ماشین نیست ما باید حق خودمون رو از کجا بگیریم چرا کسی پاسخ گو نیست قوه قضائیه چرا ورود نمیکنه
Jacj4 : سلام الان پرسیدم از دوستان ماه بهمن رو دارن فاکتور میکنم. ثبت نامی 21,بهمن بوده
طاهر : خدا لعنت کنه بنیان گذار خودرو سازهای ایرانی رو
شاهین جی : توروخدا اینجوری تو دلمون را خالی نکنید توکل بر خدا انشاالله خیلی زود از هممون را تحویل میدن
داریوش : من ۲ اردیبهشت م هنوز هیچی امروز زنگ زدم شرکت گفتن هیچی معلوم نیس گفتن تا ۲۲ اسفند فاکتور شده طلبکار هم بودن و درخواست داشتن صبور باشیم عجب اشتباهی کردم این ماشینو ثبت نام کردم به کی شکایت کنیم نمی دونم
مداح : والا اون طور که از کامنتا معلومه هیچکس ماشین تحویلنگرفته ؟؟؟؟؟یعنی چی؟؟؟؟
بردیا شاهین پلاس اردیبهشت : شما حواله خرید کردی پیامک واسه کسی که ثبت نام کرده می‌ره نه شما باید اینو بری نمایندگی بپرسی چطوریه
داریوش : یه چیزی گفتن شما باور نکن تا بوده سایپا و اون یکی خودرو ساز همین بوده
شهریور A5 مشکی : جناب آقای علیرضا x5 از راهنمایی ارزشمند جناب عالی بسیار سپاسگزارم. طبق راهنمایی شما با پرداخت 100000 تومان درخواست کارت سوخت را با موفقیت ثبت کردم. باز هم ممنون.
عاطفه : ۵ اسفندم ، خبری نیست 😐
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
شهریور : سلام دعوت نامه شهریور ماه صادر شد با مبلغ 496 آیا واریز کنیم افزایش قیمت قانونی هست مردادی ها چکار کردن
راسخ : خدا عذابی الیم به این لعنتی های مال مردم خور بدهد که اینجوری مردم رو اسیر کردن بعد از 8سال ! یکیشون میاد میگه بفروشین به من که شدم ناجی جیب خودم بعد 8 سال ! مبادا شکایت کنید! یکیشون میگه بشتابید طرح کوییک رو آغاز کردن ! یکیشون میگه ملت شکایت نکنید که ما به دردسر نیوفتیم ! خدا ازتون نگذره که شدین کاسب درد مردم . من هم طرح شکایت را آغاز کردم .
دوستان اتو : 😭😭😭😭😭😭😭
اطلس آذر اصفهان : ادامه..اونجارا روسرش خراب میکنیم..چطوره اگه یه وقت یکی بخواد بهمون زور بگه.گلوشا میبریم..ولی هزاران برابر بدترشا سایپا سرمون در آورده..هیچ کاریش نداریم..جای تعجب داره...
محمد دنا آپشنال مشکی آبنوس : سلام من دنا آپشنال تحویل 4تیر هستم فروش فوری هنوز فاکتور نشده ولی سود دیر کرد هر روز داره برام حساب میشه روزی 950 هزار تومان
محمد دنا آپشنال مشکی آبنوس : سلام خواهش میکنم فقط در مورد ماشین مورد نظر خود صحبت کنید اگر میخواد پیش بره کسی میخواد حرف چرند بزنه خودش دختر بکنه یا خودش پسر بکنه گزارش میکنم که طرف مسدود کنن که نتونه پیام بفرسه با تشکر
صادقی : سلام 207 پانا مشکی قالپاق تحویل 18 خرداد تا الان 14300 تاخیر خورده هرچی ژنگم میزنم میگن معلوم نیست کی تحویل بدن
حامد : 26 خرداد باید میدادن الان 10 تیر هنوز فاکتور نشده
سورن پلاس 5 تیر : سلام دوستان به نظر شما تحویلی 5تیر کی فاکتور میشن
مرتضی : بعد فاکتور چند روز تولد کشید چراغ تحویل خودرو روشن بشه