خودروهای فرسوده متهم ردیف اول مصرف سوخت/ وقتی اسقاط با ممنوعیت واردات خودرو فراموش می‌شود

 

خودروهای فرسوده متهم ردیف اول مصرف سوخت/ وقتی اسقاط با ممنوعیت واردات خودرو فراموش می‌شود

 
وجود خودرو‌های فرسوده، قاچاق سوخت، نوسان قیمتی، افزایش سفر‌ها در فصول مختلف و چند عامل دیگر همگی حلقه‌های زنجیره‌ای هستند تا مصرف سوخت در کشور را از میانگین جهانی 5.5 لیتر در هر 100 کیلومتر به 7.8 لیتر در این مسافت برسانند. اما پرسش اصلی اینجا است که به راستی کدام یک از موارد ذکر شده مقصر اصلی مصرف بی رویه سوخت در کشور است؟
خودروهای فرسوده متهم ردیف اول مصرف سوخت/ وقتی اسقاط با ممنوعیت واردات خودرو فراموش می‌شود
به گزارش خبرنگار خودروکار، مردادماه سال گذشته خبر شکست رکورد مصرف سوخت در نیمه اول سال زده شد. پس از آن اعلام شد که تعطیلی های پی در پی تابستانی دلیل این افزایش مصرف بوده است.  اما چیزی نگذشت که دوباره و در ابتدای فصل پاییز گذشته این خبر تکرار شد و پس از آن زمان دیگر مصرف سوخت حول میزان اعلام شده در تابستان چرخید و دنبال آن نیز  مجددا و در بهار امسال مصرف سوخت روند افزایشی به خود گرفت. 
 
در همین میان بسیاری از کارشناسان عواملی همچون وجود خودروهای فرسوده و با کیفیت پایین را مقصر اعلام کردند و برخی دیگر کمبود فرهنگ استفاده از خودروی شخصی را نشانه گرفتند، برخی کارشناسان شهری نیز وجود تعداد زیادی خودروی سواری در کلان شهرها و سایر کارشناسان نیز تولید بی رویه خودرو و راهی شدن آن ها به خیابان ها را دلیل افزایش مصرف بی رویه سوخت در کشور عنوان کردند. اما پرسش اینجا است که واقعا مقصر اصلی این افزایش مصرف کدام یک از موارد ذکر شده است؟ 
 
در همین راستا و در میان همه عوامل موثر در افزایش بی رویه مصرف سوخت، وجود خودروهای فرسوده و اسقاطی بیش از سایر عوامل دلیل و مدرک دارد تا یکی از مهمترین مقصران مصرف بی رویه سوخت باشد.  چرا که براساس جدیدترین آمار اعلام شده از سوی رییس امور استاندارد و تدوین معیار در بخش حمل‌ونقل شرکت بهینه‎سازی مصرف سوخت،  با وجود سرانه پایین برمالکیت خودرو در ایران نسبت به دیگر مناطق، اما مصرف سوخت خودروها در کشور بالاس و این درحالی است که در حال حاضر 900 هزار دستگاه خودروی فرسوده سبک در کشور تردد می‌کنند.
 
به گفته مریم مهدی‌نژاد، در ایران به ازای هر یک هزار نفر 200 دستگاه خودرو وجود دارد، در حالی که این سرانه در امریکا 797 و در ایتالیا 679 است. همچنین افزون‎بر سرانه پایین، ناوگان خودرویی ایران فرسوده است، به‌طوری که  900 هزار دستگاه خودروی فرسوده سبک در کشور تردد می‌کنند و مجموع خودروهای سبک کشور 16 میلیون و 100 هزار دستگاه برآورد شده است.
 
حالا با آغاز نیمه دوم سال 97 و آغاز سال تحصیلی که همه ساله بر مصرف سوخت خودروهای سواری می افزاید، زنگ خطر مصرف بی رویه سوخت در کشور به صدا درآمده و به نظر می رسد امسال نیز باید انتظار روزهایی با شرایط ناسالم را داشت. چرا که از سال گذشته تاکنون برای نوسازی ناوگان سواری کشور اقدامی جدی صورت نگرفته است و تنها اقدام صورت گرفته، نوسازی ناوگان تجاری آن هم برای سه سال  بوده است. از سویی دیگر، توقف واردات خودرو و کند شدن اسقاط خودرو توسط مراکز اسقاط این نگرانی را ایجاد می کند که امسال نه تنها از تعداد خودروهای فرسوده کاسته نمی شود، بلکه خودروهای فرسوده امسال نیز به لیست باقی مانده فرسوده های سال گذشته نیز افزوده شوند و بار این بخش را سنگین تر می کند.
 
به همین جهت، با شدت گرفتن مصرف سوخت در ماه‌های گذشته که باعث شده است تا افزایش مصرف به یکی از دغدغه‌های مهم در حوزه انرژی تبدیل شود این پرسش را در سر می پرواند که با ادامه ممنوعیت واردات خودرو و در مقابل وظیفه اسقاط خودروها بر گردن واردکنندگان و در مقابل معافیت خودروسازان داخلی از اسقاط خودروهای تولید شان، امسال چه بلایی بر سر مصرف سوخت و افزایش مصرف بی رویه خودروهایی که از منظر کیفیت با بیشترین مصرف سوخت همراه هستند، می آید؟ 
 
بر اساس آمار موجود، از تعداد ۱۶ میلیون دستگاه خودروی سبک در کشور حدود ۲،۳ میلیون دستگاه اسقاطی هستند که سهم زیادی در آلایندگی هوای کلان شهرها را از آن خود کرده اند. 
 
سعید نیکدار- رییس ستاد سوخت-  در همین زمینه می گوید: « نیمه اول امسال حدود 30 هزار خودرو اسقاط شدند که  اگر اسقاط فرسودها ها با همین روند  پیش رود و مشکلات گمرکی خودروها برطرف شود، حدود 50 هزار دستگاه خودرو تا پایان امسال  اسقاط می شوند،‌این در حالی است که سال گذشته حدود 200 هزار دستگاه خودرو  اسقاط شده است». 
 
او می افزاید:« یکی از مهمترین مشکلات موجود، ممنوعیت واردات خودرو است و اسقاط خودروها و حتی طرح های نوسازی نیز به این بخش وابسته است».
 
نیکدار ادامه می‌دهد: « در هر صورت مصرف بی رویه سوخت،  اختلاف ارز، افزایش قاچاق و در نهایت اسقاط نشدن خودروها همگی دست به دست یکدیگر داده است تا این بخش را تا حدی متزلزل کند».
 
بنا بر آمار ارائه شده میانگین مصرف سوخت در ایران ۷،۸ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر است که این رقم در دنیا ۵.۵ لیتر اعلام شده که در آینده نیز این رقم به کمتر از این میزان نیز کاهش خواهد یافت. همچنین مصرف بنزین از ابتدای سال جاری تاکنون رشد ۹.۶ درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته را می‌دهد. 
 
 «در همین زمینه نیز نامه هایی به مجلس داده شده است تا خودروسازان مجددا به چرخه اسقاط خودروها برگردند و مکلف شوند تا به ازای تولید خودروهای خود تعدادی خودرد را اسقلط کنند».
 

source

khodrocar

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

 

برچسب : خودرو , خودروهای فرسوده






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

0 نظر

صفحه 1 از 0

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
مهران : با اینکه بعد از 14ماه دعوت نامه پیشنهادی فرستاده ولی خبری از سود مشارکت نیست
شایان : بچه ها من اصلا شاهین ننوشتم ولی تاپیک شمارو دیدیم گفتم نظرمو بگم ابان 1401 کوییک ثبت نامی 178 من گرفتم شاهین 344 بود یعنی دوبرابر کوییک الان کوییک 380 شده یعنی 50ت اختلاف؟ زمین تا اسمون فرق دارن پس معلومه این قیمت نمیدن حق باشماس همه جوره ولی اینجا ایرانه!!! کسی پشتتون نیست نصیحت من به شما اینه از حالا بفکر پول بقیه باشین مثلا وام یا فروش چیزی اگرم توانشو ندارین بنظرم تبدیل کنید اطلس یا سهند حداقل ی ماشین زیرپاتون بیاد ببخشید دخالت کردم دوست داشتم نظرمو بگم
شاهین : هیچکدوم از اینا رو انتخاب نکنید تا شاهین رو بهمون بدن اینا شگردشون هست میخان تعداد متقاضی های شاهین رو توی زمستان کم کنند
سبحان : دوستان اتومات خودتون چرا اذیت میکنید اقا زندگیتونو بکنید فکر کردین حرص بخورید درست میشه میاد اقا میاد.گیربکس رو دارند رفع مشکل میکنن خوشبحالتون مطمعن باشید خیره،دارند کیربکس رو ردیف میکنن حالا شما هی زنگ بزن خودتو دیونه کنه.مشکل که بر طرف بشه باور کن فورا تحویله.
پلنگ : دوستان سلام دوستان من۶ام واریز وجه کردم برا سهند شماره پذیرش و اینا هم اومد ولی نه نمایندگی رفتم نه این سخا اینا که میگید رفتم میشه بیزحمت راهنمایی کنید من باید چیکار کنم چون من فکر کردم باید تا مهر ماه موقع دعوت نامه نیازی نیست کاری کنم
م : دوستان الان با فرستادن این پیامک جدید چه کار باید کرد ؟ آیا دیگه شاهین رو نمیدن ؟ و الان قیمت نهایی اطلس و سهند چنده و تحویلش برای کی میشه لطفا دوستانی که اطلاعات دقیق دارند این ها پاسخ بدهند.
Sahar : واای دهه فجر ک خیلی مونده😥 آخه تفاوت قیمت بازار و کارخونه خیلیه
امیر j7 تهران : یعنی یک نفر تو این شرکت خراب شده نیست جواب درست بده چرا ماشینی که 2 ماهه شاسی و فاکتور شده رو تحویل نمیدن. مردم مسخره شما نیستن که. پول رو گرفتن عین خیالشون نیست. غلط کردیم از شما خرید کردیم.
حامد : آقابرامنم پیام اومدزنگ زدم پشتی بانی سایپاگفت طبق بندفلان کوفت شرکت میتونه نوع خودرو راعوض کنه هیچ کاریم نمیشه کرد.یعنی یاقیدشابزنید یاهمینارابنویسید
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
صادق : انشالا هرکس به ضرر مردم کار میکنه بچش بمیره
پارس : ممنون داداش منتظرت هستیم
محسن 207دنده اسفند : 207دنده تکمیل وجه 17 دی امروز فاکتور شد
رضا مشهد کارگر ایران خودرو : بخشنامه 4722 تا 24 زده تحویل پارس تحویل یک ماهه زده ولی زودتر میدن آخرین خبر گفتن تا آخر ابن ماه زمستان تمام است تاریخ دقیق فراخوان میگم الان شیفت عصر شروع میشه
اسفندی : هوله
مهدیا : غلط میکنن بعد 25 میاد اسفند ماهی ها کسی پیشنهاد نزنه شما صبر کردین این چند روزم صبر کنید بهتون قول میدم 20روز دیگه پیامک میاد نهایتش گفتم .
اسفندی : فدا سرت
مش مهدی : 23 اسفند خرید نقدی داشتیم هنوز تخصیص هم نشده 😟
تکمیل وجه 19 دی تحویل 29 اسفند : این چه اروریه میده آخه نام کاربری وارد نشده چیه دیگه 😂
محمد موعد تحویل 30بهمن تکمیل وجه 21دی : توتحویل خرداد هستی حالا حالا بات نگاه کنی