چند قدم تا تبدیل تهران به پارکینگ خودروهای اسقاطی/ مجلس تصمیم گیرنده نهایی آینده فرسوده‌ها

 

چند قدم تا تبدیل تهران به پارکینگ خودروهای اسقاطی/ مجلس تصمیم گیرنده نهایی آینده فرسوده‌ها

 
خبرهای بسته شدن مراکز اسقاط و ورشکستگی تعداد زیادی از این مراکز پس از ممنوعیت واردات خودرو، مجلسی‌ها را به صرافت انداخت تا علاوه بر مطالعه وضعیت بازار خودرو در طرح ساماندهی، موضوع سهیم شدن خودروسازان در اسقاط خودروهای فرسوده را پیگیری کنند. حال که این مهم به تصویب مجلس رسیده و منتظر تصمیم نهایی بهارستانی‌ها است، پرسشی مطرح است که آیا طرح ساماندهی بازار خودرو می‌تواند یکی از مهمترین بخش‌هایی که به تبع ممنوعیت واردات خودرو آسیب دیده را نجات دهد؟
 
با اعلام ممنوعیت واردات خودرو خارجی به کشور و به نوعی بسته شدن ثبتارش، گویی یکباره درهای اسقط خودروهای فرسوده نیز به روی صنعتگران این بخش بسته شد. چرا که پیش از اجرای این طرح و به واسطه تصمیم گیری های دولتی همه بار سنگین اسقاط خودروهای فرسوده به دوش واردکنندگان گذاشته شده بود و خودروسازان داخلی از این امر معاف بودند. 
 
حال با ممنوعیت واردات خودرو به کشور و بسته شدن سایت ثبتارش که مشخص نیست تا چه زمانی به همین روال خواهد بود، واردکنندگان باید گواهی های اسقاط باقی مانده در این بخش را بدون سودی حاصل از واردات اسقاط کنند. کاری سخت که قطعا با کمک خودروسازان داخلی امکان پذیر خواهد بود، این بار تمام و کمال بر گردن واردکنندگان خودرو گذاشته شده است و باید علاوه بر دست و پنجه نرم کردن با ضررهای ناشی از ترخیص نشدن تعدادی از خودروهایشان از گمرک و نرسیدنشان به دست مشتریان، با گواهی های اسقاط باقیمانده نیز سر کنند. 
 
از سویی دیگر، صنعتگران حوزه اسقاط خودرو اوضاع کار در این بخش را وخیم و بحرانی عنوان می کنند. البته زمزمه‌های بسته شدن برخی مراکز اسقاط خودرو از سال گذشته و به واسطه بسته بودن شش ماهه سایت ثبتارش، به گوش می رسید، اما از ابتدای امسال و با اعلام ممنوعیت واردات خودرو از ابتدای تابستان موج نگرانی از ورشکستگی و تعدیل نیروها در این بخش و جمع شدن مراکز اسقاط بیش از پیش شد؛ تا جایی که بارها رییس هیات مدیره انجمن صنفی مراکز اسقاط و بازیافت کشور به خودروکار اعلام کرد که اگر دولت فکری به حال اسقاط خودرو نکند، طی یکی دو سال آینده شهرها پارکینگ خودروهای فرسوده خواهند شد و آلودگی هوا، مصرف بالای سوخت و تعمیرات بی رویه و غیر منطقی خودروها گسترش می یابد و تهران به مثابه پارکینگی برای خودروهای فرسوده تبدیل خواهد شد. حال با گذشت چندین ماه از اعلام احتمال بسته شدن تعدادی از مراکز اسقاط، تصمیمی برای بهبود اوضاع اسقاط، ‌بازیافت و خودروهای فرسوده تعبیه نشد. 
 
اکنون که از ابتدای تابستان امسال و با آغاز ممنوعیت واردات خودرو، نمک روی زخم فعالان حوطه اسقاط خودرو ریخته شد و آن ها نیز اعلام خطر وضعیت این مراکز را صراحتا اعلام کردند. اما بازهم خبری از تصمیم گیری مجدد و افزودن خودروسازان داخلی به سبد اسقاط فرسوده ها نشد.  
 
طی ماه‌های اخیر علاوه بر رییس هیات مدیره انجمن صنفی مراکز اسقاط و بازیافت کشور، کارشناسان فنی بازار خودرو و فعالان در بخش اسقاط خودرو بارها از مشکلات پیش روی این صنعت از جمله ورشکستگی مراکز اسقاط و بسته شدن  تعدادی از مراکز را اعلام کردند، اما گویی گوش شنوایی برای رسیدگی به مشکلات این بخش نیست و هیچ کسی دلش نه به حال وضعیت مالی و معیشتی فعالان این بخش می سوزد و نه دغدغه‌ی کاهش آلودگی هوا و کاهش مصرف سوخت را دارد، انگار همه این مباحث تنها در گفتار است و در عمل بازخوردی ندارد. 
 
حالا مدتی است که نمایندگان مجلس شورای اسلامی پیرو نهایی کردن طرح ساماندهی بازار خودرو، علاوه بر تصمیم گیری هایی برای بازار خودرو، مباحثی غیر همچون سهیم شدن خودروسازان داخلی در اسقاط خودروهای فرسوده را نیز مطرح کرده اند. 
 
اکنون پرسش اینجا است که با شنیده شدن این زمزمه‌ها مبنی بر ورود خودروسازان برای اعطای سهمی از اسقاط خودروهای تولیدی شان، آخرین تصمیم گیری ها در این میان چیست؟ چرا که ممکن است تا اطلاع ثانوی واردات خودرو به دلیل شرایط اقتصادی کشور بسته بماند، از این رو باید خودروسازان نیز سهم و نقشی در این میان ایفا کنند. 
 
مصطفی جودی، رییس هیات مدیره انجمن صنفی مراکز اسقاط و بازیافت کشور در همین رابطه به خبرنگار خودروکار می گوید:« خبر ناخوشایندی است که از زمان اعلام ممنوعیت واردات خودرو به کشور تا کنون، حدود 70 تا 80 درصد از مراکز اسقاط خودرو یا تعطیل شدند و یا اکنون در معرض تعطیلی هستند، حتی برخی مراکز هم در صورت فعالیت، اکنون گواهی های آن ها بلاتکلیف مانده است و اوضاعشان چندان تعریفی ندارد».
 
او در پاسخ به اینکه پیگری‌های اتحادیه در زمینه سهیم شدن خودروسازان داخلی در سبد اسقاط خودروهای فرسوده، اظهار می‌کند: « در حال حاضر این طرح در کمیسسون تصویب شده است و نیاز به تصمیم گیری نهایی مجلس دارد. از این رو  باید منتظر طرح ساماندهی بازار خودرو باشیم تا درباره این طرح چه تصمیم گیری هایی می شود». 
 

source

khodrocar

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

 

برچسب : خودرو






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

1 نظر

کاربر: علیرضا کبک کانادا
0

چه اصراری دارن خودرو نو تو تران باشه؟... مردم حق زندگی دارن..حتی اگر شده ماشین دست سوم وارد کنن و بدن مردم چرخ زندگیشون بچرخه... تهران فقط برای تیلیاردرهاست؟ تمام شهرهای بزرگ الآن مردم فقیر دارن میشن و ماشین هم مثل خیلی چیزهای دیگه داره هر روز گرونتر میشه... اصلا باید موتور سیکلت هم زیاد بشه... قوانین رو هم سختگیرانه کنن که فرهنگ رانندگی هم درست بشه... در یک کلام شهر و کشور مال مردمه نه مسئولین و تیلیاردرها
00:34  1397/07/22
پاسخ دادن
صفحه 1 از 0

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
شاهین اتومات : حق بامشتری هست ک پیگیر خودرو خریدداری خودش باشه طبق قرارداد ک دارم باید سرهمون یکسال باید خودرو تحویل بدن ن کمتر ن بیشتر
----- : حق بامشتری هست ک پیگیر خودرو خریدداری خودش باشه طبق قرارداد ک دارم باید سرهمون یکسال باید خودرو تحویل بدن ن کمتر ن بیشتر
سهند : والا نا انصافیه اختلاف قیمت60میلیونی برای دو خودروی اطلس و سهند با اینکه اطلس نمونه فول آبشنه سهند sنداره
شاهین اتومات : حق بامشتری هست ک پیگیر ماشین خریدداری خودش باشه من یکساله قرارداد دارم ن کمتر ن بیشتر سر همون یکسال باید ماشین تحویل بدن
طاها : دقیقا مشکل گیربکس دارن من هم کوییک اتومات باید فروردین دعوت نامه می‌ومد ولی خبری نیست
طاها : بنده خدا ما کوییک اتومات باید فروردین دعوت نامه می‌ومد هنوز خبری نیست دلت خوشه ها
رضا : با سلام دوستانی که اس۵ثبت در ماه مهر ماه ثبت نام کردن و هنوز هیچ تغیری در فرایند ثبت نام انجام نشده خواهشن همگی بیاین جنت اباد دفتر مرکزی کرمان موتور یه تغیری حداقل انجام بشه کرمان موتور که قدرت تولید اس ۵نداره چرا از مردم پول گرفته واقعا مردم دیونه کردن خودشونم نمیدونن میخوان چیکار کنن بخدا بی خود تر از کرمان موتور کارخونه نیست مدیران خودرو میگه ۳ماهه تو ۱ماه تحویل میده
قاسم : اطلس اصلا فاکتور نمیکنن...اگرم بکنن قطره چکانی میکنن خدا ازشون نگذره.‌..من که میگم جم شیم بریم یه جای اعتراض کنیم شرکت سایپا..یا مجلس یا صنعت معدن ...ما یک سال اسم نوشتیم پیش فروش تکمیل وجه اول اسفند قرار بوده ۳۰ روزه بدن هنوز فاکتورم نشده خوب تاز طرح جوانی جمعیت ه.‌‌...حرومزاده ها
زینب : خودتون که دارید میگید اسفند ۱۴۰۳ خب همون موقع پیامک واریز وجه برا تسویه حسابتون میاد
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
احسان : داداش منم شرایطم دقیقا مثه تو هست.تاریخ تحویل پروندت چندمه؟
هفته آخراسفند : اهوازم
ایمان : سلام برای هزار رو بین بار حواله اسفند ماه هفته اول خرداد میاد تو پیام های قبلی هم گفتم حالا بعضی دم کون پرهام بچرخن
اله : درمورد fxنقدی تکمیل وجه 20اسفند خبری نیست؟
207i پانا، تکمیل وجه 17 دی : در پاسخ به اسفند والا برای منم فاکتور و اسناد و پلاک و اآماده سازی تحویل همه با فاصله ی یک روز انجام شده .ربطی به شکایت هم نداره من یکبارم شکایت نکردم.
هایما s8 : سلام بک سوال هایما s8هنوز فاکتور نشده پیام ترخیص امده برام ...این پیام چی هست ؟
هایما s8 : سلام بک سوال هایما s8هنوز فاکتور نشده پیام ترخیص امده برام ...این پیام چی هست ؟
امیر : آخه بی ادب بی تربیت ،من منظورمتحویلی های بهمن بود که ار 7 دی تا 21دی تکمیل وجه کردن وگرنه خودم 1 بهمن تکمیل وجه کردم،تربیت داشته باش
207 اتو اسفند : بلاخره شد یا نشد؟ یبار میگی شده یبار میگی کی میشه!
پارس : من 20 فاکتور نشدم می چرخه رو فاکتور