چند قدم تا تبدیل تهران به پارکینگ خودروهای اسقاطی/ مجلس تصمیم گیرنده نهایی آینده فرسوده‌ها

 

چند قدم تا تبدیل تهران به پارکینگ خودروهای اسقاطی/ مجلس تصمیم گیرنده نهایی آینده فرسوده‌ها

 
خبرهای بسته شدن مراکز اسقاط و ورشکستگی تعداد زیادی از این مراکز پس از ممنوعیت واردات خودرو، مجلسی‌ها را به صرافت انداخت تا علاوه بر مطالعه وضعیت بازار خودرو در طرح ساماندهی، موضوع سهیم شدن خودروسازان در اسقاط خودروهای فرسوده را پیگیری کنند. حال که این مهم به تصویب مجلس رسیده و منتظر تصمیم نهایی بهارستانی‌ها است، پرسشی مطرح است که آیا طرح ساماندهی بازار خودرو می‌تواند یکی از مهمترین بخش‌هایی که به تبع ممنوعیت واردات خودرو آسیب دیده را نجات دهد؟
 
با اعلام ممنوعیت واردات خودرو خارجی به کشور و به نوعی بسته شدن ثبتارش، گویی یکباره درهای اسقط خودروهای فرسوده نیز به روی صنعتگران این بخش بسته شد. چرا که پیش از اجرای این طرح و به واسطه تصمیم گیری های دولتی همه بار سنگین اسقاط خودروهای فرسوده به دوش واردکنندگان گذاشته شده بود و خودروسازان داخلی از این امر معاف بودند. 
 
حال با ممنوعیت واردات خودرو به کشور و بسته شدن سایت ثبتارش که مشخص نیست تا چه زمانی به همین روال خواهد بود، واردکنندگان باید گواهی های اسقاط باقی مانده در این بخش را بدون سودی حاصل از واردات اسقاط کنند. کاری سخت که قطعا با کمک خودروسازان داخلی امکان پذیر خواهد بود، این بار تمام و کمال بر گردن واردکنندگان خودرو گذاشته شده است و باید علاوه بر دست و پنجه نرم کردن با ضررهای ناشی از ترخیص نشدن تعدادی از خودروهایشان از گمرک و نرسیدنشان به دست مشتریان، با گواهی های اسقاط باقیمانده نیز سر کنند. 
 
از سویی دیگر، صنعتگران حوزه اسقاط خودرو اوضاع کار در این بخش را وخیم و بحرانی عنوان می کنند. البته زمزمه‌های بسته شدن برخی مراکز اسقاط خودرو از سال گذشته و به واسطه بسته بودن شش ماهه سایت ثبتارش، به گوش می رسید، اما از ابتدای امسال و با اعلام ممنوعیت واردات خودرو از ابتدای تابستان موج نگرانی از ورشکستگی و تعدیل نیروها در این بخش و جمع شدن مراکز اسقاط بیش از پیش شد؛ تا جایی که بارها رییس هیات مدیره انجمن صنفی مراکز اسقاط و بازیافت کشور به خودروکار اعلام کرد که اگر دولت فکری به حال اسقاط خودرو نکند، طی یکی دو سال آینده شهرها پارکینگ خودروهای فرسوده خواهند شد و آلودگی هوا، مصرف بالای سوخت و تعمیرات بی رویه و غیر منطقی خودروها گسترش می یابد و تهران به مثابه پارکینگی برای خودروهای فرسوده تبدیل خواهد شد. حال با گذشت چندین ماه از اعلام احتمال بسته شدن تعدادی از مراکز اسقاط، تصمیمی برای بهبود اوضاع اسقاط، ‌بازیافت و خودروهای فرسوده تعبیه نشد. 
 
اکنون که از ابتدای تابستان امسال و با آغاز ممنوعیت واردات خودرو، نمک روی زخم فعالان حوطه اسقاط خودرو ریخته شد و آن ها نیز اعلام خطر وضعیت این مراکز را صراحتا اعلام کردند. اما بازهم خبری از تصمیم گیری مجدد و افزودن خودروسازان داخلی به سبد اسقاط فرسوده ها نشد.  
 
طی ماه‌های اخیر علاوه بر رییس هیات مدیره انجمن صنفی مراکز اسقاط و بازیافت کشور، کارشناسان فنی بازار خودرو و فعالان در بخش اسقاط خودرو بارها از مشکلات پیش روی این صنعت از جمله ورشکستگی مراکز اسقاط و بسته شدن  تعدادی از مراکز را اعلام کردند، اما گویی گوش شنوایی برای رسیدگی به مشکلات این بخش نیست و هیچ کسی دلش نه به حال وضعیت مالی و معیشتی فعالان این بخش می سوزد و نه دغدغه‌ی کاهش آلودگی هوا و کاهش مصرف سوخت را دارد، انگار همه این مباحث تنها در گفتار است و در عمل بازخوردی ندارد. 
 
حالا مدتی است که نمایندگان مجلس شورای اسلامی پیرو نهایی کردن طرح ساماندهی بازار خودرو، علاوه بر تصمیم گیری هایی برای بازار خودرو، مباحثی غیر همچون سهیم شدن خودروسازان داخلی در اسقاط خودروهای فرسوده را نیز مطرح کرده اند. 
 
اکنون پرسش اینجا است که با شنیده شدن این زمزمه‌ها مبنی بر ورود خودروسازان برای اعطای سهمی از اسقاط خودروهای تولیدی شان، آخرین تصمیم گیری ها در این میان چیست؟ چرا که ممکن است تا اطلاع ثانوی واردات خودرو به دلیل شرایط اقتصادی کشور بسته بماند، از این رو باید خودروسازان نیز سهم و نقشی در این میان ایفا کنند. 
 
مصطفی جودی، رییس هیات مدیره انجمن صنفی مراکز اسقاط و بازیافت کشور در همین رابطه به خبرنگار خودروکار می گوید:« خبر ناخوشایندی است که از زمان اعلام ممنوعیت واردات خودرو به کشور تا کنون، حدود 70 تا 80 درصد از مراکز اسقاط خودرو یا تعطیل شدند و یا اکنون در معرض تعطیلی هستند، حتی برخی مراکز هم در صورت فعالیت، اکنون گواهی های آن ها بلاتکلیف مانده است و اوضاعشان چندان تعریفی ندارد».
 
او در پاسخ به اینکه پیگری‌های اتحادیه در زمینه سهیم شدن خودروسازان داخلی در سبد اسقاط خودروهای فرسوده، اظهار می‌کند: « در حال حاضر این طرح در کمیسسون تصویب شده است و نیاز به تصمیم گیری نهایی مجلس دارد. از این رو  باید منتظر طرح ساماندهی بازار خودرو باشیم تا درباره این طرح چه تصمیم گیری هایی می شود». 
 

source

khodrocar

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

 

برچسب : خودرو






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

1 نظر

کاربر: علیرضا کبک کانادا
0

چه اصراری دارن خودرو نو تو تران باشه؟... مردم حق زندگی دارن..حتی اگر شده ماشین دست سوم وارد کنن و بدن مردم چرخ زندگیشون بچرخه... تهران فقط برای تیلیاردرهاست؟ تمام شهرهای بزرگ الآن مردم فقیر دارن میشن و ماشین هم مثل خیلی چیزهای دیگه داره هر روز گرونتر میشه... اصلا باید موتور سیکلت هم زیاد بشه... قوانین رو هم سختگیرانه کنن که فرهنگ رانندگی هم درست بشه... در یک کلام شهر و کشور مال مردمه نه مسئولین و تیلیاردرها
00:34  1397/07/22
پاسخ دادن
صفحه 1 از 0

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
j7 : فقط اگر موافقید سری تر این کارو انجام بدیم وگرنه این جور که پیداست تحویل میره برای تابستان
مهراننن : دوستان من سهند s ثبتنام کردم بعدا که دعوتنامه اومد میشه آپشن هاشو اضافه کرد؟ دوربینا و .... یا اینکه بگن میتونین به سهند Gتبدیل بزنین وگرنه که بدون اپشنا یجوریه
حسین j7 : بیایید با هم جمع شویم و بریم جلو شرکت کرمان خودرو حقمونو بگیریم چرا خودرو هارو بعد از گذر دو ماه فاکتور تحویل نمیدن
حمیدرضا : درود برهمگی الان زنگ زدم سایپا و کارشناس چک کرد وگفت مجاز هستم و منتظر پیامک باشید و البته خودرو هم دارم از صفر بنام خودم هست و ۷ سال دارمش و انقدر دوستان گفتن عدم تخصیص زدن گفتم یه سوال کنم
M j4 : سلام ممنون از اطلاع رسانیت مدل 402یا 403؟ کی فاکتور شد؟
تارا دستی مشکی : سلام دوستان من تحویل 6بهمن هستم هنوز فاکتور نشده با توجه به تحویلیها دوستان که تجربه دارن کی فاکتور میشه ممنون میشم راهنمایی بفر مایید
ساینا دوگانه : الان ما بریم سخا رو انجام بدیم ؟ ما که کد پستی داریم موقع تکمیل وجه سخا نیازه؟
ساناز : عزیزانی که تکمیل وجه کردن می‌دونن بعد از ارسال پیامک‌چند روز فرصت تکمیل وجه داریم ؟
اس تری : 15 اردیبهشت هم میاد و میبینم نشدع میگن خرداد
j7 : سلام به همه دوستان عاجزانه خواهش دارم بیایم یک بارم که شده متهد بشیم جمع شیم بریم شرکت کرمان خودرو ببنیم مشکل چییه سر صدا کنیم که چرا ماشین هارو بارگیری نمیکنین چرا باید هر روز بشینیم منتظر اینا باشیم که شاید الان زنگ بزنن من یکی که دیگه خسته شدم با کل خانواده درگیر شدم دیروز انقدر عصبی بودم که زنگ زدم نمایندگی هر چی از دهنم در امد به اون اپراتورش گفتم هر روز هر روز کلی پول اسنپ مدیم بگزریم تمنا دارم خواهش میکنم یه دست صدا نداره یه جوری هماهنگ کنیم بریم اونجا حقمونو بگیریم ازشون
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
محمد 29 اسفند خ : 19 به 21
نمایندگی : نهایت ده روزه بعدازواریزوجه
یوسف : سلام شما هم طرح عادی بخشنامه 4551 بهمن 1401 هستید؟
سامان : دوستان رنگ مشکی تا حالا فاکتور شده؟
رانا پلاس : به احتمال زیاد ارتقا هستن مال من که کد61018هست
نمایندگی : 455700
رانا 30 بهمن : سلام به همگی رانا تحویل 30 بهمن طرح پیش فروش عادی 1401 تکمیل وجه 11 دی و تکمیل پرونده 13 دی امروز فاکتور شدم انشااله که همگی زودتر فاکتور شید و تحویل بگیرید تبدیل هم نزدم همون رانا رو بگیرم
دنا تبدیل : سلام وقت همگی بخیر بخشنامه 4625 دنا پلاس معمولی تبدیل به دناپلاس اتومات زمان تحویل 1402/12/29 امروز فاکتور شدم کسورات 7.500.000 تومان
فروش فوری اسفند : دوستان کسی فاکتور شده اعلام کنه ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
ساینا دوگانه منتظر : سلام اقا پرهام...من بهمن هستم دیروز رفتم نمایندگی تکمیل وجه کردم.ماشین ها رو تا کی تحویل میدن...دیگه خسته شدیم از بی وسیله ای...خیلی برای یک مرد زن و بچه دار بی ماشینی سخته دیگه شرمنده زن و بچمونیم...حداقل یک منبع موثق بده که تا چندروزه دیگه ماشین بهمن ماهی ها رو میدن !!!