دنا چقدر ارزش خرید دارد؟

 

دنا چقدر ارزش خرید دارد؟

 

رپورتاژ - عمر عرضه‌ی دنا در بازار خودروی ایران هنوز به نیم دهه هم نرسیده است. اولین بار دنا در سال ۱۳۹۳ وارد جاده‌های و خیابان‌های کشور شد. ایران خودرو در زمان تولید اعلام کرد که قصد دارد این خودرو را جایگزین سمند و پژو کند،‌ اما این اتفاق هرگز رخ نداد. دنا به عنوان خودروی ملی برای رقابت با محصولات چینی وارد بازار شد. در یک جمله، دنا در واقع همان سمند است که ظاهر آن زیباتر شده است. حتی موتور به کار رفته در هر دو خودرو نیز یکی است. انتقادهایی به قدیمی بودن این موتور وارد می‌شود. با وجود طراحی ظاهری جوان پسند، شتاب اولیه‌ی خودرو به دلیل استفاده از موتور قدیمی مناسب نیست و شاید یک جوان را چندان از خرید دنا و سواری آن خوشحال نکند. از طرفی دنا بر خلاف ظاهر بزرگش فضای کابین بزرگی ندارد، پس برای خانواده‌های بالای ۴ نفر انتخاب راحتی نیست.

بعد از دنا، مدل دنا پلاس وارد بازار شد. این دو خودرو نیز تفاوت زیادی با هم ندارند. دنا پلاس به خاطر داشتن سانروف و دوربین دید عقب کمی لوکس‌تر از دنا معمولی است. ایران خودرو به این مدل‌ها بسنده نکرد و دنا پلاس توربو شارژ را نیز وارد بازار کرد. این خودرو نیز از نظر ظاهری شبیه سایر مدل‌های دنا و از نظر فنی کاملا مشابه سورن توربو است. شرکت ایران خودرو مدتی است که خبر از تولید دنا دنده اتوماتیک می‌دهد که متاسفانه همچنان خبری از عرضه‌ی آن نیست.

ویژگی‌های  مثبت و مزایای دنا چیست؟

رضایت گروهی از خریداران دنا که به خدمات پس از فروش علاقه دارند، در مقایسه با خریداران خودروهای چینی هم قیمت بازار بیشتر است، زیرا خدمات پس از فروش و دسترسی به قطعات این خودرو راحت‌تر و فراوان‌تر است. قدرت سیستم تعلیق دنا از ویژگی‌های بسیار خوب آن است. تجربه‌ی رانندگی با دنا نشان می‌دهند که ایران خودرو تمام تلاشش را به کار بسته تا ضربات و ارتعاشاتی که به خودرو وارد می‌شوند به راننده و سرنشین وارد نشوند و آنها در راحتی باشند. فرمان‌پذیری خودرو نیز به دلیل تعلیق خوب تامین شده است. علاوه بر این صدای خودرو نیز داخل کابین شنیده نمی‌شود. البته متاسفانه به علت دقیق نبودن مونتاژ در تمام خودروهای مونتاژ داخل پس از مدتی خودرو به سر و صدا می‌افتد. اگر قصد خرید دنا کارکرده را داشتید و این صدا برای شما اذیت کننده بود لازم است بررسی بیشتری انجام دهید. می‌توانید با تست رانندگی متوجه این موضوع بشوید. خوشبختانه دنا از لحاظ تجهیزات رفاهی در کلاس خود ضعیف عمل نکرده است. کروز کنترل، دسترسی به صندوق عقب از کابین،‌ سیستم رهیاب، صندلی جلو برقی، مالتی مدیای لمسی، فرمان تلسکوپی، کانال تهویه‌ی عقب،‌ آینه برقی و ... از امکانات رفاهی این خودرو است.

دنا در بازار چند میلیون تومان معامله می‌شود؟

 بیشتر انتقادهایی که از دنا می‌شود مربوط به قیمت بالای آن است. تعداد زیادی از افراد قیمت دنا را نسبت به ویژگی‌های این خودرو و همچنین دیگر رقبای موجود غیر منصفانه و بالا می‌دانند. قیمت خرید دنا صفر معمولی موتور ۱.۷ در بازار فعلی در حال حاضر ۱۰۰ میلیون تومان است. بازه قیمتی آگهی‌های مربوط به خرید دنا کارکرده در سایت دیوار  بین ۶۵ میلیون تا ۸۰ میلیون است. برای مثال یک خودروی دنا معمولی، مشکی رنگ، مربوط به سال ۱۳۹۵، با کارکرد ۲۲ هزار کیلومتر با قیمت ۷۰ میلیون تومان به فروش می‌رسد. در آگهی دیگری یک دنا پلاس مدل سال ۱۳۹۶ که تنها ۳ هزار کیلومتر کارکرد داشته است ۹۵ میلیون تومان قیمت گذاری شده است. قیمت این خودرو از زمان آغاز عرضه تاکنون و با توجه به شرایط تورمی بازار تقریبا دو برابر شده و این شرایط خرید دنا را از دسترس قشر متوسط خارج کرده است.

 

 

 

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

 

برچسب : خودرو , دنا






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

11 نظر

سعید
0

دنا ماشین بسیار خوبی است و موتور ef7 هم موتور پرجون خصوصا در دورهای بالا و در سربالایی هاست.
کابین دنا بسیار نرم و بیصدا است.
طراحی چهره دنا هم خصوصا دنا پلاس زیباست.
15:18  1398/05/31
پاسخ دادن
علی مرادی
0

اشغال است
07:05  1397/07/23
پاسخ دادن
حسین
0

من مدل پلاس دارم،ولی میگن پلاس توربو بهتره،ولی همه اینها دلیل نمیشه که بالای 100 پولش باشه،قیمت دنا نسبت به امکاناتش خیلی بالاست ومتاسفانه،هیچ نظارتی هم صورت نمیگیره،مثلا ما سازمان بازرسی داریم،البته مثلا
14:31  1397/07/22
پاسخ دادن
فرزاد
0

یه اشغال واقعی هست.نه کیفیت داره نه ایمنی نه موتور پر شتابی.من بیشتر ۳۲ میلیون بابت این نمیدم
13:55  1397/07/22
پاسخ دادن
دنا
0

دنا ماشین بدی نیست ولی نه با این موتور بدنام ای اف سون
اگر هر موتور دیگه ای داشت اوضاعش بهتر بود و قابل اطمینان تر
بدترین نقطع ضعف دنا همین موتورش هست که هم شتاب اولیه خیلی ضعیفی داره و هم اصلا قابل اطمینان نیست و تعمیرکار و قطعاتش هم به سختی پیدا میشه
برای تعمیر استارت باید مانیفولد باز بشه یا از زیر ماشین سینی رو باز کنی تا برسی به استارت . برای تعویض تسمه تایم باید نصف موتور رو پیاده کنی . مشکلات روغن ای اف سون که نیاز به گفتن نداره
11:47  1397/07/22
پاسخ دادن
مهندس
0

شتاب اولیه ضعیف ربطی به قدیمی و جدید بودن موتور نداره . چیزی که شتاب اولیه رو تعیین میکنه میزان گشتاور سر چرخ در دور پایین هست . پس یا باید ضریب دنده گیربکس سنگین تر بشه یا موتور تو دور پایین گشتاور بهتری داشته باشه . کلا ef7 تو دور پایین گشتاور خوبی نداره . الان هم موتور xu7 روی سمند نصب میشه هم موتور ef7 . سمند xu7 تو شتاب گیری اولیه و تو دور پایین بهتر عمل میکنه چون گشتاور xu7 تو دور پایین بهتر هست . در عوض ef7 تو دور بالا قوی تر هست . پس شتاب اولیه ضعیف ربطی به تاریخ ساخت موتور نداره بلکه به گشتاور خروجی موتور مربوط هست .
11:39  1397/07/22
پاسخ دادن
علی
0

افتضاح صنعت خودرو واقعا همین دنا هست . یه طرح جعلی و کپی کاری شده بدنه با درزهای بدنه بسیار باز و زشت به همراه یک موتور شکست خورده و بدنام مثل ef7 رو به ضرب و زور چهار تا آپشن الکی میندازن به مشتری هایی که میخوان ادای ماشین های لوکس رو در بیارن . کاپوت دنا رو نگاه کن دو سانت باز مونده مجبور شدن با لاستیک پرش کنن . کاپوت با جلو پنجره دو سانت فاصله داره . به کاپوت دنا نگاه کنید تا اوج سرهم بندی رو ببینید . صد رحمت به طرح قدیمی پراید و 405 و سمند . حداقل سرهم بندی شده و جعلی نبودن . تازه این وضعیت بدنه نو دنا هست . بداز دنا چند سال که کارکرد اونوقت می بینی چقدر لش و زشت تر هم میشه
11:35  1397/07/22
پاسخ دادن
امیر
0

از نظر بنده که هر دو را سوار شدم بهیچ وجه خرید دنا با
سی میلیون بیشتر قیمت ارزش ندارد انهم بخاطر کابین نه
چندان جادار و چهار تا اپشن اضافه چینی که اکثر مواقع
هم مشکل دارند!!
09:01  1397/07/22
پاسخ دادن
مسعود
8

سمند هست دیگه
سرسیلند سوزی هم رو شاخشه
14:57  1397/07/21
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
کسری اس۵ : ۲۶مهر ثبت نام کردم دیروز۲۳اردیبهشت شاسی شد
سینا اس۵ : من ۸ آبان ثبت نام کردم و اسفندماه شاسی شده،و ۲۵ام فروردین تحویل گرفتم
احمد : دوستان نگران نباشید این طرح چهارشنبه فقط برای خودرو فرسوده و طرح مادرانه
Agh اصفهان : من17مهر402ثبت نام s5اقساطی کردم 21اسفند شاسی شد 22اسفند بیمه 26فروردین پلاک و دهم اردیبهشت‌ماه تحویل گرفتم مدل 403میخای شماره بزار عکس برات بفرستم
s3 مهرماه : بنده 21 اسفند شاسی شدم دریغ از خودرو
امین : سلام دوستان کسی خبر جدید و قطعی درباره حواله های چانگان cs55 که ارسال به خودروساز خورده کی پیامک واریز وجه میاد بخدا مردیم هرروز منتظر پیامک هستیم
سعید8 : دوستان برید حمایت کنید. اینجا صفحه ی خودروهای وارداتی نوبت دومه
علی : هر دو دزدن یکی از یکی بدتر
پلنگ : خب دوست بزرگوار الآن تقصیر ماها چیه که قرار بود دی واریز کنیم فروردین تحویل بگیریم ولی بعد کلی دغدغه و استرس و انتظار تو اردیبهشت یه پیام پیش فروش فرستادن میخوایید ریسک کنیم اونم از دست بدیم بریم از بیرون ماشین بگیریم که همون ماشین رو با کلی اختلاف بگیریم؟من نمیدونم چرا به این همه مردم بی گناه و بی تقصیر که با هزار دردسر و انتظار بعد چند ماه دغدغه ذهنی به خاطر واریز وجه پیش فروش میگید طمعکار!!!؟
سیامک : احساس میکنم تا حالا انقدر به شعورم توهین نشده بود یکشاله منتظر بودم آخرشم دزد سر گردنه جیبمونو خالی کرد
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
سعید تیگو7 : خدارو شکر صدور فاکتور ها شروع شد
ایرانی تیگو 7 پرمیوم : مبارکه . خبر خوبی بود
رضا : من خوشبختانه یا بدبختانه واریز کردم قسطی
چنگیز : 176.950.000
حسین : کسی از دی مونده فاکتور نشده باشه
سقف فلز دستی اسفند : 17 ام تکمیل وجه کردم خبری نی ، سقف فلزیا تازه دارن تحویل دی ماهیا رو میدن
علی : تیگو 7 پرو مشکی تایید نهایی لیزینگ 21 فروردین امروز فاکتور شد
اس 7 : هزینه گواهی اسقاط رو هم پرداخت کردی وپلاک نشده؟
سورن موتور جدید تکمیل وجه 9 بهمن : فروردین مونده حالا گیر کردیما
احمدسورون دوگانه تحویل اسفند : دی ماهی هاتا کی فاکتورشدن