میراث سایپا برای سروش/ موج جدید اعتراضات به سایپا چقدر منطقی است؟

 

میراث سایپا برای سروش/ موج جدید اعتراضات به سایپا چقدر منطقی است؟

 
تجمع روزهای اخیر مشتریان گروه خودروسازی سایپا که قریب به اتفاق شان با ادله ای منطقی به شرایط تحویل خودروهایشان اعتراض داشته اند سر و صدای زیادی به پا کرد. اتفاقی که مشتریان سایپا را از جلوی در مجلس به سازمان حمایت و از سازمان حمایت به وزارت صنعت و از وزارت صنعت به مقابل شرکت سایپا کشاند. اتفاقی که اگرچه در شرایط امروز اقتصاد و صنعت کشورمان چندان دور از ذهن نیست اما نیاز است تا با شفاف سازی لایه های زیرین آن به حل و فصل آن اقدام کرد.
 
در روزهای اخیر مشتریان معترض به عملکرد گروه سایپا با اشاره به آنچه عدم تحویل خودروهایشان می نامیدند به مقابل شرکت خودروسازی سایپا آمدند و با لحنی منتقدانه و از روی عصبانیت مدیران فعلی این خودروسازی را مورد خطاب قرار دادند. اتفاقی که نشان می دهد برخورد مشتریان جدای از تغییرات مدیریتی در این گروه خودروسازی که تنها حدود یک ماه و نیم از آن می گذرد شکل گرفته است.
 
چرا که پیش از این نیز سابقه داشت که مشتریان از تاخیر در تحویل خودروها گلایه داشته باشند اما این روزها در کنار تحریم که در عملیات تولید تمامی خودروسازان چالش جدی به وجود آورده، کمی غیر منطقی است که از مدیریت ۴۰ روزه مدیرعامل جدید سایپا انتظار معجزه داشت؛ آنهم از مدیری که نه در ثبت قراردادهای مشارکت تولید با شرکت های خارجی دخیل بوده و نه تعهدی برای شرکت ایجاد کرده که اکنون محقق نشده باشد. 
 
محمد رضا سروش در شرایطی حدود یک ماه و نیم پیش سکان هدایت این خودروسازی را در دست گرفت و جانشین جهرودی شد که شرایط سخت شرکت های بزرگ تولید کننده و انتظارات مشتریان از این بنگاه ها با خبر بوده و به طور قطع برنامه های ویژه ای برای برون رفت از این شرایط در ذهن و برنامه کاری خود تدوین کرده است که برای اجرای آن نیاز به زمان دارد. شاید در این بین بخش اعظمی از اعتراضات مشتریان به عدم تحویل خودروهایشان  مربوط می شود و آنان جدا از این که چه کسی اکنون مدیر عامل است دست به انتقاد و اعتراض می زنند. در حالی که بدون تردید مدیری که اکنون به تازگی به این خودروسازی اضافه شده نیازمند زمان بیشتری برای حل و فصل مشکلات موجود است که به واقع شاید میراث مدیران قبلی را نیز به دوش می کشد که در شرایط سخت این روزهای صنعت مزید بر علت شده و کار را به اینجا کشانده است. 
 
آتش در پاریس، دود در تهران
 
درست در روزهایی که جلیقه زرد ها در خیابان های پاریس مشغول مجادله با پلیس این شهر بر سر گرانی جزئی بنزین هستند، اینجا در تهران بوی بدعهدی شان بیشتر از ادکلن های خوشبوی فرانسوی به مشام مشتریان ایرانی می رسد.  به هر ترتیب اما موضوع سایپا و مشتریان اش به طور مشخص از دو ماه پیش شدت بیشتری گرفت. زمانی که گروه خودروسازی سایپا با صدور دعوتنامه تکمیل وجه موجب شد تا مشتریان دست به انتقاد بزنند و تاب تحمل ارقام جدید را نداشته باشند. اتفاقی که منجر به تجمع مشتریان سایپا در مقابل کارخانه ، نمایشگاه مرکزی، دفاتر فروش سایپا و همچنین سازمان حمایت شد.
 
البته که بازار خودروی کشورمان چه در عرصه خودروهای خارجی و چه خودروهای داخلی و مونتاژ با این اتفاق غریبه نبوده است. چرا که نوسانات نرخ ارز در کنار محدودیت های اعمال شده بر روند واردات خودرو و قطعات شرایط را برای ادامه حیات شرکت ها سخت کرده بود. موضوعی که به دلیل تاثیر مستقیم آن بر روی شرایط تولید و به تبع آن تحویل به موقع خودروها، نمی توان آن را نادیده گرفت.
 
شاید به یاد داشته باشید در ماه های پایانی سال گذشته محدودیت هایی که بر امر واردات خودرو از سوی دولت اعمال شد، به نوعی ماجرایی به همین شکل را در حوزه خودروهای خارجی رقم زد. به این نحو که با بسته شدن سایت ثبت سفارش و جلوگیری از ورود خودروهای خارجی به بهانه خروج ارز، تعداد انبوهی از مشتریان شرکت های واردکننده خودرو با عدم تحویل خودروهای شان رو به رو شدند. اتفاقی که با یک تغییر ساده قانون و البته خارج از اراده شرکت ها شکل گرفت و مشکلات بسیاری را به وجود آورد. 
 
سایپا، سروش و روزهای حساس پیش رو
 
حضور محمد رضا سروش به عنوان مدیرعامل جدید سایپا در شرایطی صورت گرفته که یک ماه و نیم گذشته تصمیمات اساسی بسیاری در راستای کاهش هزینه های سربار تولید و جلوگیری از جذب نیروی انسانی غیر ضروری را شاهد بوده ایم. اتفاقی که اگرچه موجب حل شدن تمام مشکلات امروز سایپا نمی شود اما گامی مثبت در راستای ساماندهی اوضاع این خودروسازی است که باید پیش از این نیز برای آن اقدام می شد. با این همه اما نمی توان عملکرد یک گروه خودروسازی را که ماحصل تصمیمات مدیران آن در چندین سال گذشته است را به پای مدیری که تنها ۴۵ روز از حضورش می گذرد نوشت. جدا از این اما تلاش هاش شرکت سایپا در راستای تامین قطعات و تعامل با سازندگان قطعات خودرو که آنان نیز به دلیل رشد قیمت مواد اولیه و نوسانات اخیر شرایط مناسبی ندارند از دیگر اقداماتی است که به جرات می توان امید داشت شرایط عرضه محصولات را دستخوش تغییر کند.
 
کما اینکه در همین مدت کوتاه نیز می توان آثار مثبت آن را حداقل در افزایش تولید و کاهش هزینه های جاری مشاهده کرد. به هر ترتیب اما نقد منصفانه تنها در زمانی ممکن است که تمامی ابعاد موضوع مورد بررسی قرار گیرد و نقش تمامی ارکان موثر را در پیدایش موقعیت فعلی در نظر گرفته شود.
 
 
 
 

منبع (source)

خودروکار

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

برچسب : خودرو , سایپا






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

9 نظر

خریداری آریو
0

لعنت خدا بر قوم ظالمین قیمت قرار بود به طرفداری از خودرو ساز 5 درصد زیر قیمت بازار بشه. الان قیمت رو 10 درصد بالاتر از قیمت بازار گذاشته اصلن هم معلوم نیست کی می خواد تحویل بده. انصراف هم بدی میگن پول رو 80 روزه پس میدن یعنی هر کاری کنیم ضرر کردیم به پول اولیه هم نمی رسیم
18:12  1397/10/25
پاسخ دادن
محمد
0

خودروسازان تخلف اشکار در افزایش قیمت خوردهایی که تحویل آن گذشته است نموده اند و وزارت صنعت هم با آن ها همکاری کرده است. به همین دلیل تجمع بزرگ خود را چهار شنبه 27 دی ساعت 10 صبح جلو ساختمان وزارت صنعت برگزار می کنیم. هر کس طالب گرفتن حق خود از ظالم است بیاید.
01:28  1397/10/25
پاسخ دادن
ماهان
0

چرا دولت مردان ما کاری کردن که یه ماشینی که باید زیرقیمت ۱۵تومن به مردم بدن روز به روز قیمتش بالا می‌برند و مردم ساده ایران مجبور به خرید این ماشین میشن ،یه خورده از کشواری دیگه یاد بگیرین ما کشور اسلامی هستیم خدا به داد شما برسد
22:03  1397/10/07
پاسخ دادن
کامران
6

بعد از چهل سال نمیتونن یه پراید تحویل بدن تخته کنن در اون کارخونه رو، اصلا فکر نکنم خیلیا مدیر عاملای این شرکتارو بشناسن و براشون مهم باشه مدیر عامل کیه که شما دارین دفاع میکنین از این آقا،اینطوری که شما میگین هر مدیری که بیاد شش ماه تعهدات شرکتو عقب بندازه چون مدیر عوض شده و مشتریم ساکت بشینه، ماشینی که هیچ امنیت و کیفیتی نداره رو دارن به قیمت بهترین ماشینای خارجی میدن بعد میگن ضرر میکنیم!!!!
13:06  1397/10/06
پاسخ دادن
باران
8

هفته چهارم مرداد ماه٩٧قرار بوده كه تحويل انجام بشه،،،ثبت نام بيست دي ماه ٩٦،،،،امروز پنجم دي ماه ٩٧،،،،،بعد يه عمر و كلي وام و دلخوشي ساندرو ثبت نام كردم،،حالا روز وشب استرس و عذاب،حق و حقوق بايد و بايد رعايت بشه،،بيايد رك و راست حرفتون رو بزنيد و هم خودتون نجات بديد هم ما منتظران را و خلاص.
09:01  1397/10/05
پاسخ دادن
باران
0

خداييش در اين همه سال خيلي در حق سايپا اجحاف شده،،بنده خداها همش داشتن به خاطر رضاي خدا يه عالمه خودرو باكيفيت رو همينجوري دودستي تقديم مردم ميكردن،،،،كمي به فكر باشيد ملت مسخره ي شما نيستن كه،،،اونكه ساندرو سال٩٦ثبت نام كرده نبايد تقاص بي مسئوليتي و مفت خوري شماهارو بده،،،،
07:11  1397/10/04
پاسخ دادن
مهیار
0

پیشنهاد مسخره پراید بجای ساندرو رو تو دوره مدیریت ایشون دادن.پس بیخود عملکرد غلط رو تطهیر نکنید.
07:56  1397/10/02
پاسخ دادن
پیمان
20

تنها چیزی که این وسط منطقی است این است که مردم حقوق قانونیشان را از خودروساز می خواهند و چیزی اضافی نمی خواهند که غیر منطقی باشد همیشه که نمیشه ۵۰۰ درقد سود کنند حالا به ۵۰ درصد سود قانع باشند و حقوق مردما بدهند همه چیز حل می شود.
17:11  1397/10/01
پاسخ دادن
مشترى خشمگين
23

يعنى چون مدير جديد منصوب كرده اند، مردم بايد از خير حق و حقوقشان بگذرند؟ خب مدير جديد قبول مسووليت نمى كرد تا مديران قبلى پاسخگوى عهدشكنيها و اجحافهايى كه در حق مردم كرده بودند باشند. چرا هميشه توقع دارن مردم كوتاه بيان تا خرابكاريهاى مديران متعهد و دلسوز دولتى و خصولتى ماستمالى بشه؟ واقعاً بر وقاحت مافياى ورود و مونتاژ خودرو حدى متصور نيست!
16:58  1397/10/01
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
x5 مشکی اصفهان : ثبت نام ٣ بهمن امروز شاسی😠
goli : شما که از رانت سازمانتون استفاده کردی حالا صبر کن یزره
S3 سفید ۱ آبان : ثبت نامی یکم آبان هنوز هیچ خبری از تحویل نیست. هر روز زنگ میزنم میگن تا چند روز دیگه تحویل میدیم. حالا کی، خدا داند
مهدی s5 26 مهر : فکر کنم بازم گیر کرد تا 25 خوب پیش رفت
J4 خاکستری : سلام J4 خاکستری ثبت نام کردم تاریخ 29 فروردین پول رو همون لحظه پرداخت کردم چک ها رو تا سه روز بعد ثبت نام ثبت کردم هنوز تو مرحله پراخت هست فقط قسمت قرارداد شده سبز هست گفتن تحویل تا دو ماه طبیعیه؟
محبی : من امروز رفتم جنت آباد شاسی شد
تارا اتومات : تحویل کی هستید ؟
مجید اصفهان : سلام تاخیر نداره
چانگان cs55🤠 : نمیدونم اینو نپرسیدم ،چون خودم هنوز تکمیل وجه نکردم .
شاهین اتومات 24دی : با سلام، امروز فروش فوری دی ماه کسی فاکتور شده؟
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
شیرین : سلام علی آقا مهلت تکمیل وجه بهمنی ها تا 20م بود که چیجوری میگفت هنوز مونده
207 اسفند : سلام تکمیل وجه 14 دی تبدیل 19 ماشین 10 روزه گرفتم کل اسناد هم اومده فقط برگه سبز مونده نمایندگی میده یا با پست میاد ؟؟؟؟
مسعود دی ماهی : سلام. برا دونستن پلاک شدن یا نشدن. کافیه برنامه پلیس من رو نصب کنی. البته از طریق سایت سایپا هم میتونی‌ کافیه تو گوگل ، وضعیت خودروی مشتری سایپا رو بنویسی و بری داخل سایت. شماره درخواست و پذیرش و کد ملی ک بعش بدی. بهت نشون میده که ماشینت از شش مرحله، چند مرحله رو طی کرده. یا علی
رضا : S5 140روز شد ،بدون ماشین و معلوم نیست تا کی قرار ادامه داشته باشه مملکت بی صاحب حداقل طرح تعویض بزنند کسی پیشنهادی ندارم واسه پیگیری!؟
Alireza sany : تو اگه حرف نزنی سر وقتش میاد
اسد : حتما گرون میشه کافیه هزار تومان دلار بره بالا ..خودرو 30میلیون میکشه بالا
علی : سلام خواهشا هرکی راجب کوییک ار اتوماتیک اخباری داره ماروهم در جریان بزار15بهمن تا الان فاکتور نشدم
207پ : سلام بچها که تحویل فروردین ارتقا یافته هستن برج ده تکمیل وجه کردن اعلام کنن بدونیم چند نفریم لطفا ذکر کنید تاریخ ت وجه ممنونم
Alireza sany : سلام دوستان عزیز.دعوت نامه های اسفند ساینا 2 گانه تا 10 خرداد میاد.خاطرتون جمع 🌹🙏 انشاالله از نگرانی به زودی در میآید...یا حق
رضا : سلام وقتتون بخیر جسارتاً شما که تکمیل وجه کردید و مورد تحویلتون چه تاریخی بوده