میراث سایپا برای سروش/ موج جدید اعتراضات به سایپا چقدر منطقی است؟

 

میراث سایپا برای سروش/ موج جدید اعتراضات به سایپا چقدر منطقی است؟

 
تجمع روزهای اخیر مشتریان گروه خودروسازی سایپا که قریب به اتفاق شان با ادله ای منطقی به شرایط تحویل خودروهایشان اعتراض داشته اند سر و صدای زیادی به پا کرد. اتفاقی که مشتریان سایپا را از جلوی در مجلس به سازمان حمایت و از سازمان حمایت به وزارت صنعت و از وزارت صنعت به مقابل شرکت سایپا کشاند. اتفاقی که اگرچه در شرایط امروز اقتصاد و صنعت کشورمان چندان دور از ذهن نیست اما نیاز است تا با شفاف سازی لایه های زیرین آن به حل و فصل آن اقدام کرد.
 
در روزهای اخیر مشتریان معترض به عملکرد گروه سایپا با اشاره به آنچه عدم تحویل خودروهایشان می نامیدند به مقابل شرکت خودروسازی سایپا آمدند و با لحنی منتقدانه و از روی عصبانیت مدیران فعلی این خودروسازی را مورد خطاب قرار دادند. اتفاقی که نشان می دهد برخورد مشتریان جدای از تغییرات مدیریتی در این گروه خودروسازی که تنها حدود یک ماه و نیم از آن می گذرد شکل گرفته است.
 
چرا که پیش از این نیز سابقه داشت که مشتریان از تاخیر در تحویل خودروها گلایه داشته باشند اما این روزها در کنار تحریم که در عملیات تولید تمامی خودروسازان چالش جدی به وجود آورده، کمی غیر منطقی است که از مدیریت ۴۰ روزه مدیرعامل جدید سایپا انتظار معجزه داشت؛ آنهم از مدیری که نه در ثبت قراردادهای مشارکت تولید با شرکت های خارجی دخیل بوده و نه تعهدی برای شرکت ایجاد کرده که اکنون محقق نشده باشد. 
 
محمد رضا سروش در شرایطی حدود یک ماه و نیم پیش سکان هدایت این خودروسازی را در دست گرفت و جانشین جهرودی شد که شرایط سخت شرکت های بزرگ تولید کننده و انتظارات مشتریان از این بنگاه ها با خبر بوده و به طور قطع برنامه های ویژه ای برای برون رفت از این شرایط در ذهن و برنامه کاری خود تدوین کرده است که برای اجرای آن نیاز به زمان دارد. شاید در این بین بخش اعظمی از اعتراضات مشتریان به عدم تحویل خودروهایشان  مربوط می شود و آنان جدا از این که چه کسی اکنون مدیر عامل است دست به انتقاد و اعتراض می زنند. در حالی که بدون تردید مدیری که اکنون به تازگی به این خودروسازی اضافه شده نیازمند زمان بیشتری برای حل و فصل مشکلات موجود است که به واقع شاید میراث مدیران قبلی را نیز به دوش می کشد که در شرایط سخت این روزهای صنعت مزید بر علت شده و کار را به اینجا کشانده است. 
 
آتش در پاریس، دود در تهران
 
درست در روزهایی که جلیقه زرد ها در خیابان های پاریس مشغول مجادله با پلیس این شهر بر سر گرانی جزئی بنزین هستند، اینجا در تهران بوی بدعهدی شان بیشتر از ادکلن های خوشبوی فرانسوی به مشام مشتریان ایرانی می رسد.  به هر ترتیب اما موضوع سایپا و مشتریان اش به طور مشخص از دو ماه پیش شدت بیشتری گرفت. زمانی که گروه خودروسازی سایپا با صدور دعوتنامه تکمیل وجه موجب شد تا مشتریان دست به انتقاد بزنند و تاب تحمل ارقام جدید را نداشته باشند. اتفاقی که منجر به تجمع مشتریان سایپا در مقابل کارخانه ، نمایشگاه مرکزی، دفاتر فروش سایپا و همچنین سازمان حمایت شد.
 
البته که بازار خودروی کشورمان چه در عرصه خودروهای خارجی و چه خودروهای داخلی و مونتاژ با این اتفاق غریبه نبوده است. چرا که نوسانات نرخ ارز در کنار محدودیت های اعمال شده بر روند واردات خودرو و قطعات شرایط را برای ادامه حیات شرکت ها سخت کرده بود. موضوعی که به دلیل تاثیر مستقیم آن بر روی شرایط تولید و به تبع آن تحویل به موقع خودروها، نمی توان آن را نادیده گرفت.
 
شاید به یاد داشته باشید در ماه های پایانی سال گذشته محدودیت هایی که بر امر واردات خودرو از سوی دولت اعمال شد، به نوعی ماجرایی به همین شکل را در حوزه خودروهای خارجی رقم زد. به این نحو که با بسته شدن سایت ثبت سفارش و جلوگیری از ورود خودروهای خارجی به بهانه خروج ارز، تعداد انبوهی از مشتریان شرکت های واردکننده خودرو با عدم تحویل خودروهای شان رو به رو شدند. اتفاقی که با یک تغییر ساده قانون و البته خارج از اراده شرکت ها شکل گرفت و مشکلات بسیاری را به وجود آورد. 
 
سایپا، سروش و روزهای حساس پیش رو
 
حضور محمد رضا سروش به عنوان مدیرعامل جدید سایپا در شرایطی صورت گرفته که یک ماه و نیم گذشته تصمیمات اساسی بسیاری در راستای کاهش هزینه های سربار تولید و جلوگیری از جذب نیروی انسانی غیر ضروری را شاهد بوده ایم. اتفاقی که اگرچه موجب حل شدن تمام مشکلات امروز سایپا نمی شود اما گامی مثبت در راستای ساماندهی اوضاع این خودروسازی است که باید پیش از این نیز برای آن اقدام می شد. با این همه اما نمی توان عملکرد یک گروه خودروسازی را که ماحصل تصمیمات مدیران آن در چندین سال گذشته است را به پای مدیری که تنها ۴۵ روز از حضورش می گذرد نوشت. جدا از این اما تلاش هاش شرکت سایپا در راستای تامین قطعات و تعامل با سازندگان قطعات خودرو که آنان نیز به دلیل رشد قیمت مواد اولیه و نوسانات اخیر شرایط مناسبی ندارند از دیگر اقداماتی است که به جرات می توان امید داشت شرایط عرضه محصولات را دستخوش تغییر کند.
 
کما اینکه در همین مدت کوتاه نیز می توان آثار مثبت آن را حداقل در افزایش تولید و کاهش هزینه های جاری مشاهده کرد. به هر ترتیب اما نقد منصفانه تنها در زمانی ممکن است که تمامی ابعاد موضوع مورد بررسی قرار گیرد و نقش تمامی ارکان موثر را در پیدایش موقعیت فعلی در نظر گرفته شود.
 
 
 
 

منبع (source)

خودروکار

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

برچسب : خودرو , سایپا






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

9 نظر

خریداری آریو
0

لعنت خدا بر قوم ظالمین قیمت قرار بود به طرفداری از خودرو ساز 5 درصد زیر قیمت بازار بشه. الان قیمت رو 10 درصد بالاتر از قیمت بازار گذاشته اصلن هم معلوم نیست کی می خواد تحویل بده. انصراف هم بدی میگن پول رو 80 روزه پس میدن یعنی هر کاری کنیم ضرر کردیم به پول اولیه هم نمی رسیم
18:12  1397/10/25
پاسخ دادن
محمد
0

خودروسازان تخلف اشکار در افزایش قیمت خوردهایی که تحویل آن گذشته است نموده اند و وزارت صنعت هم با آن ها همکاری کرده است. به همین دلیل تجمع بزرگ خود را چهار شنبه 27 دی ساعت 10 صبح جلو ساختمان وزارت صنعت برگزار می کنیم. هر کس طالب گرفتن حق خود از ظالم است بیاید.
01:28  1397/10/25
پاسخ دادن
ماهان
0

چرا دولت مردان ما کاری کردن که یه ماشینی که باید زیرقیمت ۱۵تومن به مردم بدن روز به روز قیمتش بالا می‌برند و مردم ساده ایران مجبور به خرید این ماشین میشن ،یه خورده از کشواری دیگه یاد بگیرین ما کشور اسلامی هستیم خدا به داد شما برسد
22:03  1397/10/07
پاسخ دادن
کامران
6

بعد از چهل سال نمیتونن یه پراید تحویل بدن تخته کنن در اون کارخونه رو، اصلا فکر نکنم خیلیا مدیر عاملای این شرکتارو بشناسن و براشون مهم باشه مدیر عامل کیه که شما دارین دفاع میکنین از این آقا،اینطوری که شما میگین هر مدیری که بیاد شش ماه تعهدات شرکتو عقب بندازه چون مدیر عوض شده و مشتریم ساکت بشینه، ماشینی که هیچ امنیت و کیفیتی نداره رو دارن به قیمت بهترین ماشینای خارجی میدن بعد میگن ضرر میکنیم!!!!
13:06  1397/10/06
پاسخ دادن
باران
8

هفته چهارم مرداد ماه٩٧قرار بوده كه تحويل انجام بشه،،،ثبت نام بيست دي ماه ٩٦،،،،امروز پنجم دي ماه ٩٧،،،،،بعد يه عمر و كلي وام و دلخوشي ساندرو ثبت نام كردم،،حالا روز وشب استرس و عذاب،حق و حقوق بايد و بايد رعايت بشه،،بيايد رك و راست حرفتون رو بزنيد و هم خودتون نجات بديد هم ما منتظران را و خلاص.
09:01  1397/10/05
پاسخ دادن
باران
0

خداييش در اين همه سال خيلي در حق سايپا اجحاف شده،،بنده خداها همش داشتن به خاطر رضاي خدا يه عالمه خودرو باكيفيت رو همينجوري دودستي تقديم مردم ميكردن،،،،كمي به فكر باشيد ملت مسخره ي شما نيستن كه،،،اونكه ساندرو سال٩٦ثبت نام كرده نبايد تقاص بي مسئوليتي و مفت خوري شماهارو بده،،،،
07:11  1397/10/04
پاسخ دادن
مهیار
0

پیشنهاد مسخره پراید بجای ساندرو رو تو دوره مدیریت ایشون دادن.پس بیخود عملکرد غلط رو تطهیر نکنید.
07:56  1397/10/02
پاسخ دادن
پیمان
20

تنها چیزی که این وسط منطقی است این است که مردم حقوق قانونیشان را از خودروساز می خواهند و چیزی اضافی نمی خواهند که غیر منطقی باشد همیشه که نمیشه ۵۰۰ درقد سود کنند حالا به ۵۰ درصد سود قانع باشند و حقوق مردما بدهند همه چیز حل می شود.
17:11  1397/10/01
پاسخ دادن
مشترى خشمگين
23

يعنى چون مدير جديد منصوب كرده اند، مردم بايد از خير حق و حقوقشان بگذرند؟ خب مدير جديد قبول مسووليت نمى كرد تا مديران قبلى پاسخگوى عهدشكنيها و اجحافهايى كه در حق مردم كرده بودند باشند. چرا هميشه توقع دارن مردم كوتاه بيان تا خرابكاريهاى مديران متعهد و دلسوز دولتى و خصولتى ماستمالى بشه؟ واقعاً بر وقاحت مافياى ورود و مونتاژ خودرو حدى متصور نيست!
16:58  1397/10/01
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
اطلاعات خودرو
آخرین نظرات اخبار و مقالات
ایمان : نه هنوز که نیامده
احسان شاهین دستی : درجواب رسول تاده روزدیگه بهش میدنش مشخص میشه سانروف داره یانه اون موقعه خبرشومیدم
عباسی : اقا من واقعا موندم چیکارکنم یه هفته است اعصابم خورده S3 تیرماه ثبت نام کردم الان میگند تبدیل کن اونم با چه شرایطی و چه زمان تحویلی نمیدونم خانمم بگم طلا بفروشه x5 تبدیل کنم چه خاکی سرمون کنیم بعد از 6 ماه انتظار واسه تحویل خودرو
مهدی : احتمالا حذف شدید یه عده رو حذف کردن برید سایت سایپا ببینید اسمتون هست یا نه
محمد : سلام امروز حوالی ساعت 4/5 بعدازظهر با آقای فراغت صحبت کردم گفت همه ماشین ها اومده گمرک و به نوبت شماره پذیرش داره فاکتور میشه و اونایی هم که فاکتور شدن نهایت تا آخر هفته پلاک میشه و بعد تحویل میشه. من پرسیدم به فرض من نفر آخر هستم تا کی منتظر باشم چون پروفایلم هیچ تغییری نکرده هنوز. گفت قراره نهایت تا آخر دی قرار شده دیگه این قضیه جمع بشه. دقیقاً صحبت ایشون رو منتقل کردم
سجاد ۱۷ مرداد : دوستان تحویل حضوری کدوم شهره، کاشان؟
بهمن ۴۰۳ : اطلسعلی واسه بهمن چقدر باید بدیم بنظرت؟
J7خسته : سلام OK شاسی و فاکتور
رامین : سایپا دیگه از کشتن با پراید دست برداشته. با درگاه و پیش فروش داره بلا میاره سرمون.عزت نفس هم ندارم از خیر سود کم این آشغالا بگذرم
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
شاپور سوم‌ : زنگ بزن نمایندگی بهت میدن
207 سقف فلز اسفند : دوستان کسی میدونه دعوتنامه کی میاد،تحویل 30 اسفند هستم , و اینکه چقد دیگه باید بدم؟235 ت دادم،چقد دیگه مونده رو اگه میدونید بگید.تشکر
اتومات تیر : درپاسخ آقامرتضی ،تاریخ تکمیل وجه ورنگ ماشینو میفرمایید
مرتضی : من فاکتور شدم خدا رو شکر
X55 سعید : سلام دوستان مراحل من 3 آبان ثبت نام 17 آبان تایید لیزینگ 3 آذر فاکتور 4 آذر پیامک واریز 2 تومان 20 آذر پیامک کارمزد برداشت واریز وام 21 صدور بیمه نامه 22 صدرو پلاک 25 ارسال مدارک همه چراغ ها بجز تحویل سبز کسی ایکس 55 هست اعلام کنه و بنظتون کی بهم تحویل میدن تحویل سیستمی 25 اسفند
عموجون : عموجون ماش فقط موتورش از 16 سوپاپ میکردن 8سوپاپ افزایش قیمت میدادن کلی اپشن دیگه از کروز و رینگ اسپرت و غیره ازش کم کردن افزایش قیمت هم دادن:/
علی : گواهینامه میخواد، مادران نمیخواد
شاهرخ : با چی هست این ردیف قراداد
محمد : سلام چطور فهمیدی تیک خورده لطفا راهنمایی کنید
عموجون : عموجون نمیدونم چرا اینجا در مورد موضوع روشن اینقدر توضیح میدن تا روز افزایش قیمت هرکسی تکمیل وجه کرده یا موعد قراردادش تا روز قبل از افزایش قیمت بهت نمیخوره به همه دیگه میخوره تامام، به آذری ها هم میخوره