میراث سایپا برای سروش/ موج جدید اعتراضات به سایپا چقدر منطقی است؟

 

میراث سایپا برای سروش/ موج جدید اعتراضات به سایپا چقدر منطقی است؟

 
تجمع روزهای اخیر مشتریان گروه خودروسازی سایپا که قریب به اتفاق شان با ادله ای منطقی به شرایط تحویل خودروهایشان اعتراض داشته اند سر و صدای زیادی به پا کرد. اتفاقی که مشتریان سایپا را از جلوی در مجلس به سازمان حمایت و از سازمان حمایت به وزارت صنعت و از وزارت صنعت به مقابل شرکت سایپا کشاند. اتفاقی که اگرچه در شرایط امروز اقتصاد و صنعت کشورمان چندان دور از ذهن نیست اما نیاز است تا با شفاف سازی لایه های زیرین آن به حل و فصل آن اقدام کرد.
 
در روزهای اخیر مشتریان معترض به عملکرد گروه سایپا با اشاره به آنچه عدم تحویل خودروهایشان می نامیدند به مقابل شرکت خودروسازی سایپا آمدند و با لحنی منتقدانه و از روی عصبانیت مدیران فعلی این خودروسازی را مورد خطاب قرار دادند. اتفاقی که نشان می دهد برخورد مشتریان جدای از تغییرات مدیریتی در این گروه خودروسازی که تنها حدود یک ماه و نیم از آن می گذرد شکل گرفته است.
 
چرا که پیش از این نیز سابقه داشت که مشتریان از تاخیر در تحویل خودروها گلایه داشته باشند اما این روزها در کنار تحریم که در عملیات تولید تمامی خودروسازان چالش جدی به وجود آورده، کمی غیر منطقی است که از مدیریت ۴۰ روزه مدیرعامل جدید سایپا انتظار معجزه داشت؛ آنهم از مدیری که نه در ثبت قراردادهای مشارکت تولید با شرکت های خارجی دخیل بوده و نه تعهدی برای شرکت ایجاد کرده که اکنون محقق نشده باشد. 
 
محمد رضا سروش در شرایطی حدود یک ماه و نیم پیش سکان هدایت این خودروسازی را در دست گرفت و جانشین جهرودی شد که شرایط سخت شرکت های بزرگ تولید کننده و انتظارات مشتریان از این بنگاه ها با خبر بوده و به طور قطع برنامه های ویژه ای برای برون رفت از این شرایط در ذهن و برنامه کاری خود تدوین کرده است که برای اجرای آن نیاز به زمان دارد. شاید در این بین بخش اعظمی از اعتراضات مشتریان به عدم تحویل خودروهایشان  مربوط می شود و آنان جدا از این که چه کسی اکنون مدیر عامل است دست به انتقاد و اعتراض می زنند. در حالی که بدون تردید مدیری که اکنون به تازگی به این خودروسازی اضافه شده نیازمند زمان بیشتری برای حل و فصل مشکلات موجود است که به واقع شاید میراث مدیران قبلی را نیز به دوش می کشد که در شرایط سخت این روزهای صنعت مزید بر علت شده و کار را به اینجا کشانده است. 
 
آتش در پاریس، دود در تهران
 
درست در روزهایی که جلیقه زرد ها در خیابان های پاریس مشغول مجادله با پلیس این شهر بر سر گرانی جزئی بنزین هستند، اینجا در تهران بوی بدعهدی شان بیشتر از ادکلن های خوشبوی فرانسوی به مشام مشتریان ایرانی می رسد.  به هر ترتیب اما موضوع سایپا و مشتریان اش به طور مشخص از دو ماه پیش شدت بیشتری گرفت. زمانی که گروه خودروسازی سایپا با صدور دعوتنامه تکمیل وجه موجب شد تا مشتریان دست به انتقاد بزنند و تاب تحمل ارقام جدید را نداشته باشند. اتفاقی که منجر به تجمع مشتریان سایپا در مقابل کارخانه ، نمایشگاه مرکزی، دفاتر فروش سایپا و همچنین سازمان حمایت شد.
 
البته که بازار خودروی کشورمان چه در عرصه خودروهای خارجی و چه خودروهای داخلی و مونتاژ با این اتفاق غریبه نبوده است. چرا که نوسانات نرخ ارز در کنار محدودیت های اعمال شده بر روند واردات خودرو و قطعات شرایط را برای ادامه حیات شرکت ها سخت کرده بود. موضوعی که به دلیل تاثیر مستقیم آن بر روی شرایط تولید و به تبع آن تحویل به موقع خودروها، نمی توان آن را نادیده گرفت.
 
شاید به یاد داشته باشید در ماه های پایانی سال گذشته محدودیت هایی که بر امر واردات خودرو از سوی دولت اعمال شد، به نوعی ماجرایی به همین شکل را در حوزه خودروهای خارجی رقم زد. به این نحو که با بسته شدن سایت ثبت سفارش و جلوگیری از ورود خودروهای خارجی به بهانه خروج ارز، تعداد انبوهی از مشتریان شرکت های واردکننده خودرو با عدم تحویل خودروهای شان رو به رو شدند. اتفاقی که با یک تغییر ساده قانون و البته خارج از اراده شرکت ها شکل گرفت و مشکلات بسیاری را به وجود آورد. 
 
سایپا، سروش و روزهای حساس پیش رو
 
حضور محمد رضا سروش به عنوان مدیرعامل جدید سایپا در شرایطی صورت گرفته که یک ماه و نیم گذشته تصمیمات اساسی بسیاری در راستای کاهش هزینه های سربار تولید و جلوگیری از جذب نیروی انسانی غیر ضروری را شاهد بوده ایم. اتفاقی که اگرچه موجب حل شدن تمام مشکلات امروز سایپا نمی شود اما گامی مثبت در راستای ساماندهی اوضاع این خودروسازی است که باید پیش از این نیز برای آن اقدام می شد. با این همه اما نمی توان عملکرد یک گروه خودروسازی را که ماحصل تصمیمات مدیران آن در چندین سال گذشته است را به پای مدیری که تنها ۴۵ روز از حضورش می گذرد نوشت. جدا از این اما تلاش هاش شرکت سایپا در راستای تامین قطعات و تعامل با سازندگان قطعات خودرو که آنان نیز به دلیل رشد قیمت مواد اولیه و نوسانات اخیر شرایط مناسبی ندارند از دیگر اقداماتی است که به جرات می توان امید داشت شرایط عرضه محصولات را دستخوش تغییر کند.
 
کما اینکه در همین مدت کوتاه نیز می توان آثار مثبت آن را حداقل در افزایش تولید و کاهش هزینه های جاری مشاهده کرد. به هر ترتیب اما نقد منصفانه تنها در زمانی ممکن است که تمامی ابعاد موضوع مورد بررسی قرار گیرد و نقش تمامی ارکان موثر را در پیدایش موقعیت فعلی در نظر گرفته شود.
 
 
 
 

منبع (source)

خودروکار

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

برچسب : خودرو , سایپا






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

9 نظر

خریداری آریو
0

لعنت خدا بر قوم ظالمین قیمت قرار بود به طرفداری از خودرو ساز 5 درصد زیر قیمت بازار بشه. الان قیمت رو 10 درصد بالاتر از قیمت بازار گذاشته اصلن هم معلوم نیست کی می خواد تحویل بده. انصراف هم بدی میگن پول رو 80 روزه پس میدن یعنی هر کاری کنیم ضرر کردیم به پول اولیه هم نمی رسیم
18:12  1397/10/25
پاسخ دادن
محمد
0

خودروسازان تخلف اشکار در افزایش قیمت خوردهایی که تحویل آن گذشته است نموده اند و وزارت صنعت هم با آن ها همکاری کرده است. به همین دلیل تجمع بزرگ خود را چهار شنبه 27 دی ساعت 10 صبح جلو ساختمان وزارت صنعت برگزار می کنیم. هر کس طالب گرفتن حق خود از ظالم است بیاید.
01:28  1397/10/25
پاسخ دادن
ماهان
0

چرا دولت مردان ما کاری کردن که یه ماشینی که باید زیرقیمت ۱۵تومن به مردم بدن روز به روز قیمتش بالا می‌برند و مردم ساده ایران مجبور به خرید این ماشین میشن ،یه خورده از کشواری دیگه یاد بگیرین ما کشور اسلامی هستیم خدا به داد شما برسد
22:03  1397/10/07
پاسخ دادن
کامران
6

بعد از چهل سال نمیتونن یه پراید تحویل بدن تخته کنن در اون کارخونه رو، اصلا فکر نکنم خیلیا مدیر عاملای این شرکتارو بشناسن و براشون مهم باشه مدیر عامل کیه که شما دارین دفاع میکنین از این آقا،اینطوری که شما میگین هر مدیری که بیاد شش ماه تعهدات شرکتو عقب بندازه چون مدیر عوض شده و مشتریم ساکت بشینه، ماشینی که هیچ امنیت و کیفیتی نداره رو دارن به قیمت بهترین ماشینای خارجی میدن بعد میگن ضرر میکنیم!!!!
13:06  1397/10/06
پاسخ دادن
باران
8

هفته چهارم مرداد ماه٩٧قرار بوده كه تحويل انجام بشه،،،ثبت نام بيست دي ماه ٩٦،،،،امروز پنجم دي ماه ٩٧،،،،،بعد يه عمر و كلي وام و دلخوشي ساندرو ثبت نام كردم،،حالا روز وشب استرس و عذاب،حق و حقوق بايد و بايد رعايت بشه،،بيايد رك و راست حرفتون رو بزنيد و هم خودتون نجات بديد هم ما منتظران را و خلاص.
09:01  1397/10/05
پاسخ دادن
باران
0

خداييش در اين همه سال خيلي در حق سايپا اجحاف شده،،بنده خداها همش داشتن به خاطر رضاي خدا يه عالمه خودرو باكيفيت رو همينجوري دودستي تقديم مردم ميكردن،،،،كمي به فكر باشيد ملت مسخره ي شما نيستن كه،،،اونكه ساندرو سال٩٦ثبت نام كرده نبايد تقاص بي مسئوليتي و مفت خوري شماهارو بده،،،،
07:11  1397/10/04
پاسخ دادن
مهیار
0

پیشنهاد مسخره پراید بجای ساندرو رو تو دوره مدیریت ایشون دادن.پس بیخود عملکرد غلط رو تطهیر نکنید.
07:56  1397/10/02
پاسخ دادن
پیمان
20

تنها چیزی که این وسط منطقی است این است که مردم حقوق قانونیشان را از خودروساز می خواهند و چیزی اضافی نمی خواهند که غیر منطقی باشد همیشه که نمیشه ۵۰۰ درقد سود کنند حالا به ۵۰ درصد سود قانع باشند و حقوق مردما بدهند همه چیز حل می شود.
17:11  1397/10/01
پاسخ دادن
مشترى خشمگين
23

يعنى چون مدير جديد منصوب كرده اند، مردم بايد از خير حق و حقوقشان بگذرند؟ خب مدير جديد قبول مسووليت نمى كرد تا مديران قبلى پاسخگوى عهدشكنيها و اجحافهايى كه در حق مردم كرده بودند باشند. چرا هميشه توقع دارن مردم كوتاه بيان تا خرابكاريهاى مديران متعهد و دلسوز دولتى و خصولتى ماستمالى بشه؟ واقعاً بر وقاحت مافياى ورود و مونتاژ خودرو حدى متصور نيست!
16:58  1397/10/01
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
7دی ساینا S : دوستان من ۷ دی برا ساینا ثبت نام کردم منتخب شدم و زد ارسال به خودروساز اما چرا برا من طرح تبدیل نیومد؟کسی خبر داره لطفا راهنمایی کنه..ممنون
محمد جی : متاسفانه هیچ کی نیومد .فقط شعار .رفتم درب وزارتخانه با یکی از مسولین جز صمت حرف زدم گفت که وزیر قبلی گفته سایت یکپارچه سلیقه وزیر قبلی بوده . .وزیر فعلی هیچ اعتقادی به سایت یکپارچه نداره وگفته مسولیت سایت راقبول نداده وبایداز طریق سایت خودرو ساز ثبت نام انجام شود .واین یعنی کشک .بازم از پشتیبانی وگزدهمایی هزاران نفری شما تشکر میکنم .حیف .دیگه تو این سایت نظر وحرفی ندارم
اسفندی : سلام واسه کسی بهمن ماه دوگانه دعوتنامه اومده؟
علی : سلام دوستا ما بالتفاوت‌ بیمه واریز کنیم دیگه کی پلاک میشه کسی اطلاع ندارن تی 8
ثبت نام ۷ دی : پیامک های بخش دوم کی میفرستن؟؟؟؟
مصطفا : سلام دوستان این سود دیرکرد برای شاهین اتومات روزی وند حساب میشه؟ و ملاک پایان روزهاش، تخصیصه یا پلاکه یا تحویل نمایندگی؟ سوال بعد اینکه این پول را سایپا کی پرداخت میکنه؟ایا کسی تجربه‌ش رو داره؟
شاهین اتومات : با سلام قبت نام ۷ دی سامانه یکپارچه زدم‌.برا من پیامک نیونده.واسه شاهین اتومات پیامک نیومده فقط واسه ساینا تبدیل به سهند پیامک اومده
ماه : چرا فاکتور نمیشه خدایش الان خودرو وی ۴ من تحویل اسفند بوده هنوز فاکتور نشده
ابوذر تیموری زاده اصل : ابوذر تیموری زاده اصل 4231980705
عباس : سلام ... جناب ماشین من سمند ای اف سون هستش وقتی که تو حرکت باهاش میری تو هر دنده ای اگه یکدفعه پامو از رو گاز بر میدارم صدای عجیبی میده مشکلش چیه ....؟ ممنون میشم راهنماییم کنید🙏
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
وحید : به اتومات یکپارچه بهار 1403 اگه تیک رو بزنی رد بشی، تا هر وقت که گفتن وقت داری، بعدا برگردی مراحل رو تکمیل کنی، فقط دیگه برنمی گرده عقب، ماشین رو عوض کنی سوال منم جواب بدی ممنونت می شم شما چه ماشینی انتخاب کرده بودی و الان که می تونی تغییر بدی، به چه ماشین‌هایی می تونی تغییر بدی و کدومش پیش فروشه و کدومش فروش فوری؟ ممنون میشم کامل جواب بدی، سوالی هم باز داشتی بپرس من در خدمتم
بهمن ماه فروش فوری : سلام 2 تا 7 روز حالا شما بفرما پذیرش چ تاریخی و کی سخا دادی هستی ؟
بهزاد : اتفاقا سورن از پارس آشعال بهتره حتی تو تست از پارس بهتر دراومده طبق گفته استاندارد
گل بس : ایشالا که کوییک به آقا راضیه تعلق نگیره به حق پنج تن.5 تا نمک نذر میکنم
مهدی : مهلت ثبت نام تا دوشنبه هست
وحید : اینا چی فرض کردن ،ملت رو،بعد یک دعوتنامه ساینا تک یوز با کویک فرستاده،برامون،ما اگه میخواستم عوض کنیم همون زمستون دعوتنامه ساینا تک یوز اومد،همونجا تغییر میدادیم،
حمید : مسلما خیر
ساندرو اتوماتیک : شهرستان ها بالای 2 میلیارد تومان
اپشنال : سلام دوست عزیز منم 5ام رفتم نمایندگی و تکمیل وجه کردم ولی سیستم اجازه چاپ فاکتور رو نامیده خود نمایندگی گفت بخاطر مشکل ایرانخودرو با تعزیرات فعلا جلو قراردادها و گرفته خواستم بپرسم شما هم این مشکل رو داشتید یا نه قرارداد شما چاپ شد و کاراشو انجام دادید؟