بحران قطعات یدکی در کمین خدمات پس از فروش

 

بحران قطعات یدکی در کمین خدمات پس از فروش

 
کمبود قطعات خودرو و یا نایاب شدن برخی از قطعات از چندماه پیش این نگرانی را به وجود آورده است که در شب های پایانی سال و سال آینده کمبود قطعات یدکی نیز به یکی دیگر از بحران های صنعت خودرو نیز تبدیل شود.
پس از آنکه تحریم های آمریکا بر صنعت خودروی کشور به اجرا در آمد، بحران های متفاوتی یکی پس از دیگری به سراغ خودروسازان و شرکت های واردکننده خودرو آمد. از خارج شدن شرکت های اروپایی و به تعلیق در آمدن جوینت ونچر ها و قطع همکاری های این شرکت ها گرفته، تا به مشکل خوردن تولید به سبب تامین نشدن قطعات خودروسازان ازسوی قطعه سازان. افزایش قیمت مواد اولیه داخلی و خارجی و پرداخت نشدن مطالبات قطعه سازان از سوی خودروسازان سبب شد تا قطعه سازان با مشکلات بسیاری دست و پنجه نرم کنند و تا آستانه ورشکستگی پیش روند. برخی از مواد و قطعات نیز در پشت درهای گمرک ماند و اجازه ترخیص نگرفته است. اما بحران بعدی که به نظر می رسد فعلا در حد یک چالش است بحران کمبود قطعات یدکی خواهد بود که رییس اتحادیه تعمیرکاران خودرو بارها به آن اشاره کرده است. او چندی پیش در گفت و گو با خودروکار عنوان کردکه در حال نزدیک شدن به شب عید هستیم و قرار است همه این خودروهایی که حرکت می کند برای مسافرت های نوروزی اورهال شوند .اکنون که هنوز هجوم به مکانیکی ها پیش نیامده با کمبود برخی از قطعات مواجه هستیم و اگر این روند ادامه پیدا کند در ماه اسفند اوضاع خوبی را شاهد نخواهیم بود.
 
در همین راستا سیدرضا حسینی مدیرعامل ایساکو به خبرنگار می گوید: «نمی توان گفت که در این حوزه کم و کسری وجود ندارد اما تلاش کرده ایم برای آنکه مشکلات بزرگ تری به وجود نیاید تدابیری اندیشیده شود. مهمترین کاری که در این زمینه از گذشته انجام گرفته است این است که همه چیز را در بستر آی تی برده ایم. وقتی شما در بستر آی تی شبکه را مدیریت می کنی در هر مقطعی از زمان می توانی رفتار شبکه خود را رصد کنید. به طور مثال وقتی من یک سیستم کسب و کار یکپارچه آنلاین نوشته ام که در نمایندگی هایم در حال کار کردن است دقیقا می توانم مشاهده کنم که در این 672 نمایندگی کدام نمایندگی هر روز چندتا پذیرش داشته اند، کدام قطعات بیشتر مصرف داشته است و کدام خودروها و در چه کیلومتری مراجعه کرده اند و این گونه می توانم التهاب های شبکه و مصرف قطعات را در بیاورم و متوجه شوم تمرکز کدام قطعات در شبکه بیشتر است و بیشترین نیاز به قطعات را دریابم.»
 
او ادامه می دهد:« بر این اساس وقتی یک نمایندگی 200 عدد سپر درخواست می دهد ، هنگامی که عملکرد این نمایندگی را در ماه گذشته مورد بررسی قرار  می دهیم می بینیم کلا 10 عدد تراکنش داشته است. که با یک درصد نرمال سازی 15 درصدی هم قطعات مورد نیاز این نمایندگی را بخواهیم بدهیم مشخص می شود کل نیاز این نمایندگی 12 عدد است. هنگامی که یک نمایندگی این 200 عدد را درخواست می دهد نشان از آن دارد که در حال وارد کردن التهاب به یک بخش دیگر است. به طور مثال این نمایندگی رصد کرده است که سپر سوزوکی را که شرکت یک میلیون تومان در حال عرضه کردن است بیرون شش میلیون تومان  می فروشند، می آید 200 عدد سفارش می دهد و 20 عدد از آن را برای خودش نگه می دارد و 180 تای دیگر را با اختلاف یک میلیون تومان در بازار می فروشد و در واقع سودی را برای خودش بدست می آورد.رسیدن آن سود مشکلی ایجاد نمی کند اما از آن جهت که بازار را ملتهب می کند مشکل به وجود می آورد. به همین سبب تلاش کرده ایم که در شرکت ایساکو این موارد را در بستر آی تی مورد بررسی و نظارت قرار دهیم.»
 
حسینی ادامه می دهد :« در شرکت حدود 33 هزار الی 34 هزار رکورد موجودی داریم که از این تعداد یک سری از آیتم ها آیتم های خدماتی هستند یعنی به صورت گارانتی مراجه و تعویض می شوند همانند غلطک تسمه سفت کن و پمپ آب و غیره. که این ها تجاری نیستند. برخی نیز تجاری هستند همانند کیت کلاج ، سر سیلندر و کاسه نمد. این قطعات تجاری تعداد آیتم هایش 200 عدد بیشتر نیست ما با شناسایی و تقسیم بندی این قطعات تلاش کرده ایم با وصل کردن به آن چه موجودی داریم و آنچه شبکه نیاز دارد بین این سه یک خط جریانی را کامپرومایز یا همان توازن سازی  کنیم که بتوان این شبکه را مدیریت کرد. بنابراین با این روش اجازه نمی دهیم التهاب به وجود بیاید.»
 
مدیرعامل ایساکو می افزاید: امروز که نرخ تامین پایین آمده است سعی بر آن شده که قطعات به صورت متمرکز و امداد ویژه در اختیار نمایندگان قرار بگیرد. درخواست را بر اساس شماره شاسی یک خودرو در سامانه قرار می دهند و براساس آن موجودی متمرکز برای آن نمایندگی قطعه ارسال می شود و یک سری سیاست های شبیه این مورد برای مدیریت شرایط در نظر گرفته شده است. با وجود این عدالت بین نمایندگی ها شبکه از آن التهاب هیجانی جدا می شود.»
 
حسینی در مورد پیش بینی نیاز ها نیز بیان می کند: «در این مورد اتفاق های خوبی رخ داده که علی رغم اینکه تراکنش ها و مبادلات ارزی سخت شده است ما از پتانسیل  و دفترهای خارج از کشورمان در تلاشیم تا قطعات پژو و رنو را تامین کنیم. پارتنرهای ایران خودرو از شرکت های دیگر خیلی بیشتر است. پژو و رونو هستند و در چین دو سه تا پارتنر دیگر داریم. در تلاشیم تا تامین قطعات بهتر صورت بگیرد و انتقال پول را به درستی انجام دهیم.»
 

source

khodrocar

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

 

برچسب : خودرو , قطعات یدکی






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

0 نظر

صفحه 1 از 0

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
تارا وی چهار : مبارک باشه ممنون که اطلاع دادی
حسینی : با سلام بنده دیروز از نمایندگی تارا پنج دنده ۴۰۳ به صورت آزاد خریداری کردم تتها اطلاعاتی که به من دادن یک عکس بود که نوشته در تاریخ ۴۰۲/۱۲/۱۹ فاکتور و دو روز بعد پلاک شده. بعد خروج ماشین رو ۱۳ خرداد ۴۰۳ زده اولا مگه میشه این همه تاخیر در تحویل عموما دو هفته بعد از فاکتور تحویل میشه دوم مدارکش هنوز صادر نشده؟ ممنون میشم اگر دوستانی اطلاعاتی دارن بنده رو راهنمایی کنن سپاسگزارم
چانگان ۵۵ : سلام دوستان الان تو دیوار یکی که تازه ۵۵ تحویل گرفته نوشته که نیو فیس است ازش هم عکس گذاشته اگه اینجوری باشه که خیلی خوبه
تارا V1پلاس تحویل۱۹ خرداد : سلام امروز کسی خودروش پلاک شده؟
محبیS5 : منم یکی از آشنایان در بم گفت ماشینت چهارشنبه هفته پیش از کارخونه بار شده بهش زنگ زدم گفتم چرا بعد از یه هفته هنوز برا تحویل تماس نگرفتن گفت بعد کارخونه میره شرکت نخل در خود بم تا به نوبت برا هر شهرستانی بارگیری بشه حالا دیگه نمیدونم کی برسه تهران
تی هشت : 18بهمن ثبت نام داشتم هنوز فاکتور نشده
joni جونی : سلام .برای تغییررنگ چه بایدگرد
تارا v1p : به سلامتی ما هم فروش فوری رنگ سفید تحویل 20خرداد هنوز خبری نیست.
تارا وي٤ال ايكس : سلام خدمت دوستان من تحويل ٥فروردين بودم امروز فاكتور شد انشلا نوبت دوستان
هادی : سلام دوستان ماشین منم فاکتور شد تارا وی 4 مشکی تحویل 5 فروردین سود تاخیر 53 میلیون
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
پارس تحویل تابستان1403 : ای مسئولین ما فقط پارس میخوایم ن خودروی دیگه ... پارس رو تا آخرین ثبتنامی تحویل بدین ای مسئولین از خدا بی خبر واسه خودتون سوار ماشین های آنچنانی هستین و ما هنوز منتظر پارسی که هم در حد توانمون بود هم مورد علاقه اما گرون کردین پس چرا فراخوان نمیفرستی
سامیار : سلام من یکساعت پیش تماس گرفتم میگه پارس نمیدن منم دیگه رانا پلاس انتخاب کردم پولش هم واریز کردم457تومان وتموم شد.پارس دوست داشتم ولی دیگه نشد
4705 : مال ما 402 پلاک شد
محسن : تیک حمل خودرو برای تحویل خورد به نظرتون کی برای تحویل زنگ میزنن؟
منتظر پیامک : سلام و وقت بخیر . پذیرش 11789304 به نظرتون کی فاکتور و پلاک میشه ؟؟
سورن پلاس گازسوز- دی ماه : سلام، بیزحمت کسورات و خسارت دیرکرد را هم به اشتراک بگذارید
29اسفند : کجا زده شورای رقابت 4 میلیون برداشته .تو جزئیات که نوشته تاثیر شورای رقابت 44 میلیون؟ کدوم قسمته سود تاخیر
بهروز : چند وقت بعد از روشن شدن چراغ تحویل خودرو میاد نمایندگی؟ الان تحویل نمایندگی شده یعنی؟
X55 محمد : سلام.. دوستان عزیزی که x55 ثبت نام کردن من بعد از کلی پیگیری از دفتر مرکزی و کارخانه.. تنها جوابی که شنیدم این بود که ماشینهای x55 فعلا تحویل نمیشه و تا زمانی که استاندارد مجدد اونها رو تایید کنه و مدت زمانش هم نامشخص هست.. و کسی منتظر نباشه.. هر جواب دیگه ای مبنی بر صدور مجوز کذب هست..
زهررررا : سلام ببخشید واریزی دوم هم 10روز وقت میدم برا پرداختیش؟واریزی اول که 10 روز وقت داشت.. ممنون لطف جواب بدین