بحران قطعات یدکی در کمین خدمات پس از فروش

 

بحران قطعات یدکی در کمین خدمات پس از فروش

 
کمبود قطعات خودرو و یا نایاب شدن برخی از قطعات از چندماه پیش این نگرانی را به وجود آورده است که در شب های پایانی سال و سال آینده کمبود قطعات یدکی نیز به یکی دیگر از بحران های صنعت خودرو نیز تبدیل شود.
پس از آنکه تحریم های آمریکا بر صنعت خودروی کشور به اجرا در آمد، بحران های متفاوتی یکی پس از دیگری به سراغ خودروسازان و شرکت های واردکننده خودرو آمد. از خارج شدن شرکت های اروپایی و به تعلیق در آمدن جوینت ونچر ها و قطع همکاری های این شرکت ها گرفته، تا به مشکل خوردن تولید به سبب تامین نشدن قطعات خودروسازان ازسوی قطعه سازان. افزایش قیمت مواد اولیه داخلی و خارجی و پرداخت نشدن مطالبات قطعه سازان از سوی خودروسازان سبب شد تا قطعه سازان با مشکلات بسیاری دست و پنجه نرم کنند و تا آستانه ورشکستگی پیش روند. برخی از مواد و قطعات نیز در پشت درهای گمرک ماند و اجازه ترخیص نگرفته است. اما بحران بعدی که به نظر می رسد فعلا در حد یک چالش است بحران کمبود قطعات یدکی خواهد بود که رییس اتحادیه تعمیرکاران خودرو بارها به آن اشاره کرده است. او چندی پیش در گفت و گو با خودروکار عنوان کردکه در حال نزدیک شدن به شب عید هستیم و قرار است همه این خودروهایی که حرکت می کند برای مسافرت های نوروزی اورهال شوند .اکنون که هنوز هجوم به مکانیکی ها پیش نیامده با کمبود برخی از قطعات مواجه هستیم و اگر این روند ادامه پیدا کند در ماه اسفند اوضاع خوبی را شاهد نخواهیم بود.
 
در همین راستا سیدرضا حسینی مدیرعامل ایساکو به خبرنگار می گوید: «نمی توان گفت که در این حوزه کم و کسری وجود ندارد اما تلاش کرده ایم برای آنکه مشکلات بزرگ تری به وجود نیاید تدابیری اندیشیده شود. مهمترین کاری که در این زمینه از گذشته انجام گرفته است این است که همه چیز را در بستر آی تی برده ایم. وقتی شما در بستر آی تی شبکه را مدیریت می کنی در هر مقطعی از زمان می توانی رفتار شبکه خود را رصد کنید. به طور مثال وقتی من یک سیستم کسب و کار یکپارچه آنلاین نوشته ام که در نمایندگی هایم در حال کار کردن است دقیقا می توانم مشاهده کنم که در این 672 نمایندگی کدام نمایندگی هر روز چندتا پذیرش داشته اند، کدام قطعات بیشتر مصرف داشته است و کدام خودروها و در چه کیلومتری مراجعه کرده اند و این گونه می توانم التهاب های شبکه و مصرف قطعات را در بیاورم و متوجه شوم تمرکز کدام قطعات در شبکه بیشتر است و بیشترین نیاز به قطعات را دریابم.»
 
او ادامه می دهد:« بر این اساس وقتی یک نمایندگی 200 عدد سپر درخواست می دهد ، هنگامی که عملکرد این نمایندگی را در ماه گذشته مورد بررسی قرار  می دهیم می بینیم کلا 10 عدد تراکنش داشته است. که با یک درصد نرمال سازی 15 درصدی هم قطعات مورد نیاز این نمایندگی را بخواهیم بدهیم مشخص می شود کل نیاز این نمایندگی 12 عدد است. هنگامی که یک نمایندگی این 200 عدد را درخواست می دهد نشان از آن دارد که در حال وارد کردن التهاب به یک بخش دیگر است. به طور مثال این نمایندگی رصد کرده است که سپر سوزوکی را که شرکت یک میلیون تومان در حال عرضه کردن است بیرون شش میلیون تومان  می فروشند، می آید 200 عدد سفارش می دهد و 20 عدد از آن را برای خودش نگه می دارد و 180 تای دیگر را با اختلاف یک میلیون تومان در بازار می فروشد و در واقع سودی را برای خودش بدست می آورد.رسیدن آن سود مشکلی ایجاد نمی کند اما از آن جهت که بازار را ملتهب می کند مشکل به وجود می آورد. به همین سبب تلاش کرده ایم که در شرکت ایساکو این موارد را در بستر آی تی مورد بررسی و نظارت قرار دهیم.»
 
حسینی ادامه می دهد :« در شرکت حدود 33 هزار الی 34 هزار رکورد موجودی داریم که از این تعداد یک سری از آیتم ها آیتم های خدماتی هستند یعنی به صورت گارانتی مراجه و تعویض می شوند همانند غلطک تسمه سفت کن و پمپ آب و غیره. که این ها تجاری نیستند. برخی نیز تجاری هستند همانند کیت کلاج ، سر سیلندر و کاسه نمد. این قطعات تجاری تعداد آیتم هایش 200 عدد بیشتر نیست ما با شناسایی و تقسیم بندی این قطعات تلاش کرده ایم با وصل کردن به آن چه موجودی داریم و آنچه شبکه نیاز دارد بین این سه یک خط جریانی را کامپرومایز یا همان توازن سازی  کنیم که بتوان این شبکه را مدیریت کرد. بنابراین با این روش اجازه نمی دهیم التهاب به وجود بیاید.»
 
مدیرعامل ایساکو می افزاید: امروز که نرخ تامین پایین آمده است سعی بر آن شده که قطعات به صورت متمرکز و امداد ویژه در اختیار نمایندگان قرار بگیرد. درخواست را بر اساس شماره شاسی یک خودرو در سامانه قرار می دهند و براساس آن موجودی متمرکز برای آن نمایندگی قطعه ارسال می شود و یک سری سیاست های شبیه این مورد برای مدیریت شرایط در نظر گرفته شده است. با وجود این عدالت بین نمایندگی ها شبکه از آن التهاب هیجانی جدا می شود.»
 
حسینی در مورد پیش بینی نیاز ها نیز بیان می کند: «در این مورد اتفاق های خوبی رخ داده که علی رغم اینکه تراکنش ها و مبادلات ارزی سخت شده است ما از پتانسیل  و دفترهای خارج از کشورمان در تلاشیم تا قطعات پژو و رنو را تامین کنیم. پارتنرهای ایران خودرو از شرکت های دیگر خیلی بیشتر است. پژو و رونو هستند و در چین دو سه تا پارتنر دیگر داریم. در تلاشیم تا تامین قطعات بهتر صورت بگیرد و انتقال پول را به درستی انجام دهیم.»
 

source

khodrocar

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

 

برچسب : خودرو , قطعات یدکی






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

0 نظر

صفحه 1 از 0

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
میرزاده مشفقی : دوستان گل سلام امیدوارم همگی بزودی ماشینتون ذو تحویل بگبرید تجربه من باد از ۳۰۰ کیلومتر رانندگی شاهین پلاس خودرو نرم و قرص و محکمیه، پا میذاری رو گاز پرواز میکنه ، داخلش خیلی قشنگه ، گیربکش بدون تقه و لگ و عالی دنده عوض میکنه،صدای موتور خیلی کم شده ، یه سر و گردن از ۲۰۷ داداشم بالاتره ، ، صندلیاش یکم سفت هستن حتما روکش نرم و لطیف تهیه کنید، لاستیک پهن انداختم یکم میکوبه ولی زیاد نیست، مانیتورش قابلیت اتصال به گوشی و انداختن صفحه گوشی رو مانیتور داره، اگر سنسور باد تایر خطا داد یبار کم باد کنید باهاش یه دور بزنید مجدد باد کنید ، صدای باند ها یکم دلچسب نیست باید تنظیمشون کنم ببینم چی در میاد ازش، هنگام تعویض نده هم سریع از پارک به دی بزنید تقه نمیزنه ، یکم موم کشی ها تو زیرشاسی غیر حرفه ای انجام شده ، در کل من خیلی راضیم و بنظرم الان شاهین پلاس تو ایرانی ها حرف اولو میزنه ان شاالله شماهم بگیرید اذتشو ببرید.
جعفر کلهری : سلام لطفا بفرمایید چه تاریخی وجه اول رو پرداخت کردین؟
سهند اذر : در جواب به سحر خانوم اگه از تاریخ ۱۵دهم اسفند به این ور فاکتور شدین مدل خودرو ۴۰۴ است بازم میخواین مطمئن بشین زنگ بزنین سایپا بگین شماره شاسی رو واستون بخونه از سمت چپ دهمین رقم باید حروف sباشه ۴۰۴است اگه دهمین رقم rباشه یعنی مدل ۴۰۳است
محمد : سلام دوست عزیز‌من تکمیل وجه ۲۶ آبان هستم هنوز خبری از فاکتور شدنش نیست فکر کنم بره برای ۴۰۴ فاکتور بشه الانم بدن برای ده روز یه مدل پایینتر میدن همون بهتر بعد عید بدن لااقل مدل روز بگیریم فکر‌کنم برای شما هم یا آخر فردین بشه یا اردیبهشت
تارا اتوماتیک : سلام به همگی،تارا اتوماتیک تیتانیوم تکمیل وجه ۲۷ آذر طرح مادران فاکتور ۵ اسفند پلاک ۱۶ اسفند رفتم برا تحویل حضوری انشاالله قسمت همتون بزودی
امین : ینی میگی حواله شاهین ما که زده عدم واریز وجه،نسوخته؟
مریم : سلام دوستان رفتم تو سایت برا من زده آماده تخصیص نفهمیدم یعنی چی اگه کسی میدونه چیه لطفا راهنماییم کنه ممنون میشم دقیق نمی‌دونم کدوم مرحله میشه لطف می کنین یکم استرس دارم
اینجا گروه اطلس هست : الان ما اطلسی ها چیکار کنیم گفتیم تبدیل به کوییک نزنید گوش ندادین تقصیر خودتون هست
زهرا : من 5شهریور بود 370واریز کردم
Saeed khazaee : اختلاف قیمت ها با الان یجوریه که انگار منم داخل غار اصحاب کهف بودم
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
حسام 2 : دوستان دنا 5دنده اگر فاکتور شدید اطلاع رسانی کنید
اطلس 10 مهر : سلام. مبارکه. مدلش چنده 403یا 4
محتشم : سحر عزیز دناپلاس 5دنده از لحاظ هزینه و تعمیر از دنا 6سرعته خیلی خیلی مقرون به صرفه س
207 پانا سفید : واسه من که از 20 اسفند خورده حمل هنوز نرسیده
حسام : کارت طلایی اختیاریه اگه ثبت نام نکنی خودشون برات قسطی ثبت میکنن اگه قسط ندی کنسل میشه
امید : کدوم شهری شما؟
آریسان بورس 1 اسفند : موعد تحویل 12 خرداد 404 رنگ خاکستری فاکتور شد.
شهرام : 207 سقف فلز،طرح عادی، تحویل 30 بهمن تکمیل وجه 14 آذر 14 اسفند فاکتور شد 20 اسفند پلاک 22 اسفند صدور اسناد و حمل الانم روی 'دریافت خودرو توسط نمایندگی' میچرخه
ممد : میتونی بیای بری تو باسنم
دنا 5دنده : سلام وقت بخیر آقا رضا فرمایش شما حدس و گمان هس؟یا اینو خوده ایران خودرو گفته واقعا؟؟!!