چالش های اصلی طرح فروش فوری روزانه محصولات ایران خودرو و سایپا

 

چالش های اصلی طرح فروش فوری روزانه محصولات ایران خودرو و سایپا

 
گروه‌های صنعتی ایران‌خودرو و سایپا با اخذ مجوز از وزارت صنعت، معدن و تجارت برخی از محصولات خود را به ‌صورت اینترنتی و فروش فوری به فروش می رسانند.
خودروسازان کشور در شرایطی با دستور وزارت صنعت، معدن و تجارت برنامه فروش فوری خودرو به صورت روزانه را در دستور کار قرار داده‌اند که نحوه اجرای آن با چند ایراد و ابهام اصلی مواجه است. «تحمیل قیمت‌های دستوری به خودروسازان»، «مشخص نبودن تیراژ واقعی خودروها»، «اطلاع‌رسانی ضعیف خودروسازان» و «پایدار نبودن فروش‌های روزانه» از جمله چالش‌های موجود در طرح فروش فوری روزانه ایران‌خودرو و سایپا است که مانع اجرایی شدن درست و اثر گذاری مناسب آن در بازار شده‌اند.
 
با وجود آغاز طرح فروش فوری خودرو هنوز بازار واکنش مثبتی نسبت به این موضوع نداشته و حتی در برخی از خودروها که در این طرح عرضه نشده‌اند شاهد افزایش قیمت هم هستیم. به علاوه باید یادآوری کرد که مقرر شده است با افزایش تولید روزانه تحویل تعهدات قبلی نیز با سرعت بیشتری انجام شود.
در این بین، «تحمیل قیمت‌های دستوری به خودروسازان» از سوی نهادهای بالا سری، بزرگ‌ترین ایرادی است که کارشناسان و فعالان صنعت خودرو به طرح فروش فوری خودرو ها وارد می‌دانند. آن طور که احمد نعمت ‌بخش، دبیر انجمن خودروسازان پیش تر گفته است، قیمت‌های ارائه شده در فروش فوری‌های روزانه، دستوری و تحمیلی از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت بوده است. به‌ عبارت بهتر، با وجود آنکه وزارت صنعت پیش تر خود مجوز فروش خودروها با قیمت پنج درصد زیر حاشیه بازار را صادر کرده، به خودروسازان اجازه نداده فروش فوری‌های روزانه‌شان را مطابق با همین فرمول انجام دهند.
هر چند در ماه‌های اخیر قیمت خودرو افزایشی چشمگیر را تجربه کرده و با فرمول ابلاغی مبنی بر فروش خودرو به قیمتی معادل ۵ درصد حاشیه بازار از سوی خودروسازان، همچنان قیمت‌ها رو به افزایش است اما در طرح پیش فروش فوری نیز برخی خودروها افزایشی بین ۵ تا ۲۲ میلیون تومان را تجربه کرده‌اند.
 
 
هرچند ظاهرا هدف وزارت صنعت و خودروسازان از فروش فوری‌های روزانه، شکستن قیمت‌ها در بازار خودرو است، با این حال قیمت‌های دستوری و به تبع آن، فاصله بالای نرخ کارخانه و بازار خودروها، عملا اجازه تحقق این هدف را نداده است. طبعا اگر شرایط طوری بود که خودروسازان می‌توانستند با توجه به فرمول حاشیه بازار، محصولات خود را در قالب فروش فوری عرضه کنند، اثرگذاری طرح مورد نظر بر کاهش التهاب بازار قابل ‌لمس بود.
 
اما طرح های فروش فوری خودرو ها با یک ابهام بزرگ نیز مواجه است که به آمار تولید محصولات به خصوص طی چند هفته گذشته مربوط می‌شود. طبق ادعای شرکت‌های خودروساز و البته وزارت صنعت، معدن و تجارت، تولید روزانه آنها طی چند هفته گذشته به بالای 2 هزار دستگاه رسیده است. از آنجا که طبق قانون وزارت صنعت،معدن و تجارت، دو خودروساز بزرگ کشور مجاز به فروش فوری روزانه 20 درصد از میزان تولید خود هستند، حداکثر فروش مجازشان در روز، نمی‌تواند بیش از هزار دستگاه بوده باشد. نکته‌ای که این وسط مغفول مانده، تولیدات ناقص و غیر قابل تجاری شدن خودروسازان است. طی چند ماه گذشته و به دلیل تحریم‌ها و مشکلات داخلی اقتصاد، روند تامین قطعات مختل و تیراژ به شدت افت کرد و بخشی از تولیدات خودروسازان به دلیل کسری قطعات و به صورت ناقص در کف کارخانه ماند.
 
 
 
از آنجا که اختلال در روند تامین قطعات همچنان ادامه دارد، بسیار بعید به نظر می‌رسد مشکل کسری قطعه نیز حل شده باشد، بنابراین نمی‌توان همه تولیدات روزانه خودروسازان را واقعی و قابل ‌تجاری شدن دانست. به ‌عبارت بهتر، خودروسازان روی کاغذ روزی بیش از دو هزار دستگاه تولید دارند، حال آنکه همه این تیراژ قابل عرضه نیست و بخشی از محصولات باید منتظر ارسال قطعات برای تکمیل شدن بمانند. این در حالی است که خودروسازان 20 درصد فروش فوری را با توجه به آمارهای کاغذی لحاظ می‌کنند، حال آنکه قاعدتا باید تیراژ واقعی و تولیدات کامل ملاک عمل باشد.
با اعلام شرایط پیش فروش خودروها اما مشخص است خودروسازان نیز به نوعی آشفته بازار کنونی را پذیرفته‌اند.
 
از این ابهام که بگذریم، مساله دیگر پایدار نبودن فروش روزانه خودروسازان است. اگرچه خودروسازان باید طبق دستور وزارت صنعت، معدن و تجارت هر روز فروش فوری خودرو ترتیب دهند، با این حال از آغاز این طرح تا به امروز، برخی روزها اصلا فروشی در کار نبوده است. به عنوان مثال، اوایل هفته گذشته، هر دو خودروساز به دلیل آنچه اختلال در سیستم اعلام شد، فروش فوری روزانه را متوقف کردند و در ادامه نیز برخی روزها، ایران خودرو فروش داشته و سایپا نداشته و برخی روزها نیز بالعکس. طبعا این ناپایداری در کنار مسائل دیگر به خصوص قیمت‌های دستوری، اجازه اثرگذاری بالای طرح فروش فوری روزانه را بر بازار و منحنی قیمت نمی‌دهد. در نهایت اما عدم اطلاع رسانی به موقع و درست خودروسازان درباره زمان و قیمت محصولات، دیگر ایرادی به حساب می‌آید که به این طرح وارد است. ماجرا از این قرار است که خودروسازان هر روز صبح (در صورتی که بخواهند فروش فوری بگذارند) برخی از محصولات منتخب خود را در معرض فروش فوری قرار می‌دهند، بی آنکه پیش تر در مورد آن اطلاع ‌رسانی کرده باشند. به عبارت بهتر، مشتریان باید هر روز سایت فروش خودروسازان را بازدید کنند تا شاید محصول مورد نظر آنها در لیست فروش فوری قرار گرفته باشد.
 
این در حالی است که خودروسازان در گذشته بابت فروش‌های خود (چه پیش فروش و چه فروش فوری خودرو) اطلاع رسانی قبلی را انجام می‌دانند تا مشتریان پیش زمینه و اطلاعات لازم را در مورد خودروهای منتخب و قیمت و زمان تحویلشان داشته باشند. حالا اما به هر دلیلی، خودروسازان بدون اطلاع ‌رسانی قبلی اقدام به فروش فوری روزانه می‌کنند و این موضوع چندان خوشایند مشتریان نیست.
در اطلاعیه سایپا تاکید شده است با توجه به اعمال محدودیت کد ملی، در ثبت اطلاعات مشتری دقت لازم صورت پذیرد بدیهی است در صورت بروز هر گونه اشتباه در ثبت نام، ضمن ابطال درخواست خرید، مبلغ دریافتی عودت خواهد گردید.
ایران خودرو نیز با تاکید بر محدودیت‌هایی از این دست، اعلام کرده است پس از انعقاد قرارداد، مشتری به هیچ عنوان حق انصراف ندارد.
 
 

source

digiato

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

 

برچسب : خودرو , فروش فوری






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

1 نظر

سجاد
0

از وقتی این طرح شروع شده، هروز صبح سعی می کنم یکی ثبت نام کنم اما نمیشه. هر جور تلاش می کنم نمیشه. شک دارم این طرح اصلا واقعی باشه.
18:40  1397/12/22
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
حسام : چرت و پرت خودت میگی هر کی نیومده خوب کرده مشکل داشته نیومده تو چرا جوش میکنی رفتی برا کار خودت رفتی چرا اینجا توهین میکنی شخصیتتو نشون نده جواب هم هر چی بوده بیخود میکنی اگه اعلام کنی ب بقیه عجب
م.م.م.م : داداش دلتو بزرگ کن . هرکس اگه واقعا شرایطشو داشت میومد اگه بتونی گره از کار کسی باز کنی مشکلی حل کن شک نکن خدا جبرانش میکنه. همه چی با حساب کتابه حالا خبری نمیدی هم نده اشکال نداره انشالله زودتر از همه به شما ماشین بدن . خدا بزرگ انشالله هرکس هرچی صلاحش باشه همون میشه
امیر : دوست عزیز کسی نخواست شما براشون تعیین تکلیف کنین شرایطشو داشتین رفتین نوش جونتون همه شرایط شما رو ندارن کسی هم از جنابعالی توضیحی نمیخاد شما هم اگه جوابی گرفته بودی نمیومدی اینجا از بقیه طلبکار باشی
محمد : معلومه که شما هم چیزی دستگیرت نشده امروز که اینجوری صحبت میکینی
محمد : اصن معلوم نیس سایپا برنامش چیه!!!!! مگه تحویل سه ماهه نبوده!!! ماشین زیر پامونو فروختیم الان بدون وسیله بلاتکلیف موندیم
cs : خبر فوری دوستانی که هی توجیه میکنن که ما شرایط اومدنو نداشتیمو راهمون دور بودو و هزارتا حرف دیگه یه سوالی دارم.. آیا اگه سایپا فراخوان داده بودو گفته بود هرکی ارسال به خودروساز زده براش باید از هرشهذی هست حضوری بیاد تهران تکمیل وجه انجام بده تو تاریخ هشتم، اونوقت بازم نمیرفتین؟؟ بازم راهنون دور بود؟ بازم میگفتین مرخصی نمیدن و هزار چرتو پرت دیگه؟؟! دست بردارین بابا نشستین تو خونه میخواین حاضر آماده بذارن جلوتون. نه عزیزم ما که پس این توجیهاتونو بذارین برا خودتون پاشین حضوری برین تا شمام تکلیفتونو معلوم بشه، ماکه فهمیدیم باید چیکار کنیم خداروشکر اینجام به هیچ وجه اعلام نمیکنیم مطمئن باشید اشتباه کردین نیومدین و اولو آرش مجبورید برین که از این بلاتکلیفی دربیاین
فرهاد : نمیدونم یه سری افراد با گفتن این همه دروغ دنبال چی هستن؟ اگه شما به هر دلیل عدم تخصیص خوردید چرا ته دل باقی رو خالی می کنید؟
فرهاد : دوست عریز شما همونی هستی که قبلا گفتی عدم تخصیص خوردی درسته؟
ایدا : سلام چیشد امروزبه ماهم که نتونستیم اطلاع بدین
سینا j4 : دوستان من j4 نوشتم اوایل اردیبهشت،تحویل ۶۰ روزه مشکی،چقد زمان میبره برسه دستم؟؟اکثرا میگن j4 زود تحویل میدن...ممنون میشم راهنمایی کنید
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
محسن : درجواب ناشناس داداش گلم وقتی آقارضا میاد پیام میده همه میگن دروغگو هستی ودلالی ولی من قبولش دارم چون همیشه واقعیت روگفته
پارسه : س خدارو شکر که پول جور شد فقط جاش می سوزه بخیه زدن هر جلسه دیالیز چقدر درمیاد اخ
پارس : دوستان عزیز مگر ازما نمایندگان محترم مجلس حمایت کنند اگر کسی شماره از ارتباطات مجلس داره تو سایت بذاره..تشکر.
پارس : دوستان عزیز مگر ازما نمایندگان محترم مجلس حمایت کنند اگر کسی شماره از ارتباطات مجلس داره تو سایت بذاره..تشکر.
محسن : درجواب ناشناس داداش گلم من حول وحوش شش ماه تواین گروه هستم قبلا دوستمون سجاد بود تواین گروه من پیامهاش رومیخوندم حرفهاش همه باصداقت بود بنده خدارو داشتن تواین گروه دروغگو جلوه میدادن بعضی ازدوستان من خیلی متاسف برای بعضی ازدوستان که قدر همچنین آدم باشریف روندونستن سجاد جان واقعا مردی اجرت پیش خداوند محفوظه بنده خودم اولویت تابستان هستم پارس ایلکس
شهرزاد : جریمه تاخیرتون چقدر شد
تعزیرات : دوستان در جلسه امروز شورای رقابت نماینده وزیر صمت ورئیس سازمان استاندارد و مدیر عامل ایرانخودرو حضور داشتند تا تصمیم گیری شود ولی هنوز هیچ خبری رسانه ای نشده پس به شایعات توجه نکنید امیدواریم که قیمت پارس اصلاح شود
دی ماه : فردا ساعت 8 تا 9 صبح احتمال داره برسه به دستت امشب یه گوسفند بخر برا قربانی
وحید سورن موتور جدید : سلام مبارکتون باشه منم 12فروردینم چقدر سود تاخیر دادن؟ردیف قراردادتون رو بفرمایید
ایکس 33 اتومات اسماعیل : سلام تکمیل وجه 21 اسفند تخصیص 4 اردبیهشت حالا حساب کن