چالش های اصلی طرح فروش فوری روزانه محصولات ایران خودرو و سایپا

 

چالش های اصلی طرح فروش فوری روزانه محصولات ایران خودرو و سایپا

 
گروه‌های صنعتی ایران‌خودرو و سایپا با اخذ مجوز از وزارت صنعت، معدن و تجارت برخی از محصولات خود را به ‌صورت اینترنتی و فروش فوری به فروش می رسانند.
خودروسازان کشور در شرایطی با دستور وزارت صنعت، معدن و تجارت برنامه فروش فوری خودرو به صورت روزانه را در دستور کار قرار داده‌اند که نحوه اجرای آن با چند ایراد و ابهام اصلی مواجه است. «تحمیل قیمت‌های دستوری به خودروسازان»، «مشخص نبودن تیراژ واقعی خودروها»، «اطلاع‌رسانی ضعیف خودروسازان» و «پایدار نبودن فروش‌های روزانه» از جمله چالش‌های موجود در طرح فروش فوری روزانه ایران‌خودرو و سایپا است که مانع اجرایی شدن درست و اثر گذاری مناسب آن در بازار شده‌اند.
 
با وجود آغاز طرح فروش فوری خودرو هنوز بازار واکنش مثبتی نسبت به این موضوع نداشته و حتی در برخی از خودروها که در این طرح عرضه نشده‌اند شاهد افزایش قیمت هم هستیم. به علاوه باید یادآوری کرد که مقرر شده است با افزایش تولید روزانه تحویل تعهدات قبلی نیز با سرعت بیشتری انجام شود.
در این بین، «تحمیل قیمت‌های دستوری به خودروسازان» از سوی نهادهای بالا سری، بزرگ‌ترین ایرادی است که کارشناسان و فعالان صنعت خودرو به طرح فروش فوری خودرو ها وارد می‌دانند. آن طور که احمد نعمت ‌بخش، دبیر انجمن خودروسازان پیش تر گفته است، قیمت‌های ارائه شده در فروش فوری‌های روزانه، دستوری و تحمیلی از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت بوده است. به‌ عبارت بهتر، با وجود آنکه وزارت صنعت پیش تر خود مجوز فروش خودروها با قیمت پنج درصد زیر حاشیه بازار را صادر کرده، به خودروسازان اجازه نداده فروش فوری‌های روزانه‌شان را مطابق با همین فرمول انجام دهند.
هر چند در ماه‌های اخیر قیمت خودرو افزایشی چشمگیر را تجربه کرده و با فرمول ابلاغی مبنی بر فروش خودرو به قیمتی معادل ۵ درصد حاشیه بازار از سوی خودروسازان، همچنان قیمت‌ها رو به افزایش است اما در طرح پیش فروش فوری نیز برخی خودروها افزایشی بین ۵ تا ۲۲ میلیون تومان را تجربه کرده‌اند.
 
 
هرچند ظاهرا هدف وزارت صنعت و خودروسازان از فروش فوری‌های روزانه، شکستن قیمت‌ها در بازار خودرو است، با این حال قیمت‌های دستوری و به تبع آن، فاصله بالای نرخ کارخانه و بازار خودروها، عملا اجازه تحقق این هدف را نداده است. طبعا اگر شرایط طوری بود که خودروسازان می‌توانستند با توجه به فرمول حاشیه بازار، محصولات خود را در قالب فروش فوری عرضه کنند، اثرگذاری طرح مورد نظر بر کاهش التهاب بازار قابل ‌لمس بود.
 
اما طرح های فروش فوری خودرو ها با یک ابهام بزرگ نیز مواجه است که به آمار تولید محصولات به خصوص طی چند هفته گذشته مربوط می‌شود. طبق ادعای شرکت‌های خودروساز و البته وزارت صنعت، معدن و تجارت، تولید روزانه آنها طی چند هفته گذشته به بالای 2 هزار دستگاه رسیده است. از آنجا که طبق قانون وزارت صنعت،معدن و تجارت، دو خودروساز بزرگ کشور مجاز به فروش فوری روزانه 20 درصد از میزان تولید خود هستند، حداکثر فروش مجازشان در روز، نمی‌تواند بیش از هزار دستگاه بوده باشد. نکته‌ای که این وسط مغفول مانده، تولیدات ناقص و غیر قابل تجاری شدن خودروسازان است. طی چند ماه گذشته و به دلیل تحریم‌ها و مشکلات داخلی اقتصاد، روند تامین قطعات مختل و تیراژ به شدت افت کرد و بخشی از تولیدات خودروسازان به دلیل کسری قطعات و به صورت ناقص در کف کارخانه ماند.
 
 
 
از آنجا که اختلال در روند تامین قطعات همچنان ادامه دارد، بسیار بعید به نظر می‌رسد مشکل کسری قطعه نیز حل شده باشد، بنابراین نمی‌توان همه تولیدات روزانه خودروسازان را واقعی و قابل ‌تجاری شدن دانست. به ‌عبارت بهتر، خودروسازان روی کاغذ روزی بیش از دو هزار دستگاه تولید دارند، حال آنکه همه این تیراژ قابل عرضه نیست و بخشی از محصولات باید منتظر ارسال قطعات برای تکمیل شدن بمانند. این در حالی است که خودروسازان 20 درصد فروش فوری را با توجه به آمارهای کاغذی لحاظ می‌کنند، حال آنکه قاعدتا باید تیراژ واقعی و تولیدات کامل ملاک عمل باشد.
با اعلام شرایط پیش فروش خودروها اما مشخص است خودروسازان نیز به نوعی آشفته بازار کنونی را پذیرفته‌اند.
 
از این ابهام که بگذریم، مساله دیگر پایدار نبودن فروش روزانه خودروسازان است. اگرچه خودروسازان باید طبق دستور وزارت صنعت، معدن و تجارت هر روز فروش فوری خودرو ترتیب دهند، با این حال از آغاز این طرح تا به امروز، برخی روزها اصلا فروشی در کار نبوده است. به عنوان مثال، اوایل هفته گذشته، هر دو خودروساز به دلیل آنچه اختلال در سیستم اعلام شد، فروش فوری روزانه را متوقف کردند و در ادامه نیز برخی روزها، ایران خودرو فروش داشته و سایپا نداشته و برخی روزها نیز بالعکس. طبعا این ناپایداری در کنار مسائل دیگر به خصوص قیمت‌های دستوری، اجازه اثرگذاری بالای طرح فروش فوری روزانه را بر بازار و منحنی قیمت نمی‌دهد. در نهایت اما عدم اطلاع رسانی به موقع و درست خودروسازان درباره زمان و قیمت محصولات، دیگر ایرادی به حساب می‌آید که به این طرح وارد است. ماجرا از این قرار است که خودروسازان هر روز صبح (در صورتی که بخواهند فروش فوری بگذارند) برخی از محصولات منتخب خود را در معرض فروش فوری قرار می‌دهند، بی آنکه پیش تر در مورد آن اطلاع ‌رسانی کرده باشند. به عبارت بهتر، مشتریان باید هر روز سایت فروش خودروسازان را بازدید کنند تا شاید محصول مورد نظر آنها در لیست فروش فوری قرار گرفته باشد.
 
این در حالی است که خودروسازان در گذشته بابت فروش‌های خود (چه پیش فروش و چه فروش فوری خودرو) اطلاع رسانی قبلی را انجام می‌دانند تا مشتریان پیش زمینه و اطلاعات لازم را در مورد خودروهای منتخب و قیمت و زمان تحویلشان داشته باشند. حالا اما به هر دلیلی، خودروسازان بدون اطلاع ‌رسانی قبلی اقدام به فروش فوری روزانه می‌کنند و این موضوع چندان خوشایند مشتریان نیست.
در اطلاعیه سایپا تاکید شده است با توجه به اعمال محدودیت کد ملی، در ثبت اطلاعات مشتری دقت لازم صورت پذیرد بدیهی است در صورت بروز هر گونه اشتباه در ثبت نام، ضمن ابطال درخواست خرید، مبلغ دریافتی عودت خواهد گردید.
ایران خودرو نیز با تاکید بر محدودیت‌هایی از این دست، اعلام کرده است پس از انعقاد قرارداد، مشتری به هیچ عنوان حق انصراف ندارد.
 
 

source

digiato

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

 

برچسب : خودرو , فروش فوری






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

1 نظر

سجاد
0

از وقتی این طرح شروع شده، هروز صبح سعی می کنم یکی ثبت نام کنم اما نمیشه. هر جور تلاش می کنم نمیشه. شک دارم این طرح اصلا واقعی باشه.
18:40  1397/12/22
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
تارا v4 اتومات : سلام کسی اطلاع داره تارا v4lxکی فاکتور میشه؟
کیان : مرسی آقا همایون دمتگرم البته شیشه دودی با این ک ۷۰ درصد بود بردم نمایندگی گیر ندادن فکرکنم زیاد حساس نیستن رو این ی مورد
ارمان : من هم میخواستم فردا اسم بنویسم ولی با این همه تاخیر واقعا نظرم عوض شد
شاهین : به علت مشکل ایجاد شده در گیربکس شاهین اتومات،شرکت در فراخون هفته اینده فراخوان مجدد تغییر شاهین اتومات به اطلس،وکوییک،شاهین جی با سانرف را برای شما عزیزان ارسال مینماید و تفاوت قیمت ۴۸ساعت بعد از انتخاب خودرو به حساب مشتریان عزیز واریز میشود.و به صورت پیشنهادی میباشد اگه مشتریان عزیز کوییک بردارید باس ما بهتره😁😀😂😘
علی cs55 : امضا شد ولی فعلا ۲۱۶نفریم باید بشه دو هزار نفر تا تاثیری داشته باشه لطفا همه امضا بزنید
S3 سیزدهم آذر : ماشین من تحویل 5 فروردین بوده و هنوز حتی فاکتور هم نشده داداش و وضع بقیه هم بهتر از من نیست و هیچ تاریخ مشخصی هم اعلام نمیکنن و فقط میگن ما هیچی نمیدونیم و منتظر باشید تا فاکتور بشه و پیامک بیاد براتون شما هم اگه یه پول پس انداز داری که اصلا بهش نیاز نداری و میخوای بخوابونیش بانک اینجا ثبت نام کن ولی اگه مثل من ماشین و طلا فروختی و میخوای ماشین زود بیاد دستت اصلا از این شرکت چیزی خرید نکن چون خون تو جیگرت میکنه،اگه میتونی بی تفاوت باشی و مهم نباشه که ماشین دستت میرسه تو کرمان موتور ثبت نام کن که لاقل به قیمت کارخونه گیرت بیاد
امید : این بنده خدا خانوادگی چراغ شکن بودن گویا بعدشم ماشین ۲ میلیاردی کسی سوار میشه لوازمشم گرونه دیگه . پراید که نیست ارزون باشه .
فرهاد : سلام دوستان ی کارزار اینترنتی گزاشتیم واسه امضا که پیگیری باشه که چرا پیامک واریز نمیاد و بقیه مسائل لطفا همگی برید امضا کنید تا به جواب سوالاتمون برسیم لینکش هم همینجا پیام های یکم پایینتر هست
فرشاد : منم تکمیل وجه کردم،هم کارشناس سایپا گفت این حقو دارن که ماشینو تغییر بدن هم داخل سامانه یکپارچه نوشته خودرو ساز تعهدی نداره میتونه نوع خودرو رو تغییر بده،دیگه توانه صبرکردن هم نداشتم
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
اسفند : سخاکجابگیریم راهنمایی؟
محمد دی : 21 تکمیل وجه صبح دیدم چراغ تحویل روشن نبود ولی الان دیدم روشن شده وضعیت زده تحویل فکر کنم فردا صبح نمایندگی زنگ بزنه
علی : من تحویل دی ماه هستم هنوز روی فاکتور میچرخه
رضا : واریزی ملی شما چقدر بود
دوگانه : سلام اسفند ماه1041پیش پرداخت114250چقدردیگر باید پرداخت کنیم ممنون جواب بدید
سید.موسوی : باید مرتب تماس بگیریم.طوری که گفتن تا آخر این ماه خبری میشه.من هم تحویل 30دی بود.
Fx : فاعزه خانم سلام مبارک باشه بسلامتی کدوم نمایندگی ثبت نام کردین منم مشهد هستم اتفاقا رنگ ماشین من خاکستری هستش میشه بگین کدوم نمایندگی بود ؟
سید.موسوی : سلام برا همون سورن انتخابی خودت که تبدیل نمیاد.تبدیل یک بار مخزن 75اومد سری بعدش سورن بنزینی الان هم 207 اومده.وقتی از طریق همون پیامکی که براتون اومده روی لینک بزنی وارد میزخدمت میشی ونام کاربری ورمز عبور میزنی وارد صفحه خودت میشه.مثلام سورن پلاس دوگانه سوزef7 .یه قسمت بازیابی هست که نشون میده در چه مرحله ای هستی یه گزینه تبدیل داره اگر روش کلیک کنی اون خودرویی که میخوان جایگزین خودروی ثبت نامی خودت کنن رو نشون نیده .الان که 207 رو برا تبدیل معرفی کردن.اگر میخوای تبدیل بزنی روش کلیک میکنی وبه ترتیب جلو میری .اگر هم میخوای منتظر سورن دوگانه 100لیتری هستی ای باید فعلا صبر کنیم. توکل بر خدا .ان شاء الله تا آخر این ماه خبری بشه.وما هم فاکتور بشیم.
ساحل قشم : سلام آقا فرشید من x55 نقدی قرارداد 2 بهمن وقت تحویل سیستمی 20 خرداد هست کارت وبیمه هم آمده به نظر شما کی تحویل بدن ممنون میشم راهنمایی کنید
علی : ننگ بر مدیران و مسئولان شرکت سایپا ( خصوصا مدیر عامل جدید جناب توسلی مهر ) ، به خدا ما با وجود چنین مدیران بی کفایت و نالایق در این خودروسازی کشور اصلا به دشمن خارجی نیاز نداریم چون همین افراد باعث میشن که مردم با تمام وجود به اصل نظام و انقلاب و شعار عدالتی که شبانه روز سر میدن شک کنند و همین یک ذره اعتقاد به دین و اعتماد ملت هم از بین برود، باید به حال این مملکت زار زار گریه کرد که برای گرفتن یک ماشین که حتی کشورهایی مثل افغانستان و ... سوار آن نمیشن باید 15 ماه انتظار کشید و هر روز با بهانه های مختلف با روح و روان مشتریان بازی کنن . همه دستگاه‌های نظارتی و بازرسی هم نظاره گر این عمل هستند و نشان دهنده این است که همه آنها دستشان در یک کاسه هستش و هدفی جز وارد کردن آسیب و استرس به ملت رو ندارن. جالب اینجاست که همه این مسئولان منافق و ریاکار الان در صف اول نماز جمعه حضور دارند و شعار مرگ بر اسرائیل سر میدهند. به خدا شما همه از صهیونیست ها صد برابر کثیف تر هستید. بهمگی شما رو به خداوند واگذار می کنیم ، مطمئن باشید که یک روز جواب این بی عدالتی رو خواهید. تحویل دی ماه