خصوصی سازی صنعت خودرو نیازمند ساختارهای اصولی

 

خصوصی سازی صنعت خودرو نیازمند ساختارهای اصولی

 
صنعت خودرو کشور یکی از صنایع پرچالش بوده که سیاست های کلان در این بخش با تغییر دولت ها تغییر می کند، از طرفی وجود دو شرکت بزرگ خودروسازی و حمایت دولت ها از آنها عملا منجر به انحصار شده و راه را برای حضور قطب سوم خودروسازی محدود کرده است و شاید مطرح کردن ورود بخش خصوصی به خودروسازی صرفا شعاری از سوی دولت ها باشد و در این زمینه هیچگاه عزم جدی وجود نداشته است.
 
برخی کارشناسان بر این باورند که  برای حضور بخش خصوصی در صنعت بزرگی مانند خودروسازی هزینه های زیادی باید صرف شود و با توجه به اینکه مهمترین چالش بخش خصوصی کشور در سالهای اخیر سرمایه بوده است حضور آنها در خودروسازی دشوار به نظر می رسد همچنین تکنولوژی لازم را این بخش ندارد و فقط برای راه اندازی یک خط تولید خودرو هزینه های بسیاری نیاز دارد که بخش خصوصی توان پرداخت این هزینه را ندارد.
 
اما برخی دیگر معتقدند در صورتی که بخش خصوصی وارد عرصه تولید خودرو شود، قطعا می‌تواند بهره‌ وری تولید را افزایش داده و سازوکارهای کسب ‌وکار را بهبود ببخشد و حتی شاید بهتر از دو خودروساز بزرگ کشور به نیاز بازار داخل و خارج پاسخ دهد.
 
یک فعال اقتصادی در این زمینه به خبرنگار می گوید:« در هیچ جای دنیا چندین خودروساز کوچک وجود ندارد و در کشورهای صنعتی اغلب یک تا سه خودرو ساز اصلی دارند و در ایران مشکل این است که دولت راهکار اصولی و اساسی برای توسعه صنعت ندارد و هر روز از یک راهبرد و سیاست صحبت می کند.»
 
او می افزاید: «اما  برنامه‌ریزان اقتصادی و دولتمردان به خوبی می‌دانند که سود و آورده‌های مالی از بخش خصوصی بسیار بیشتر از دولتی‌ها است؛ چرا که سرمایه‌‌گذاران به انگیزه کسب سود، تلاش بیشتری جهت کسب سهم بیشتری از بازار دارند و در مقابل برای بقا در بازار رقابتی، افزایش کیفیت محصولات و در نهایت جذب مشتری بیشتر تلاش مضاعف می‌کنند که البته آمارهای رو به رشد تولیدات و سهم بازار خصوصی‌ها بیانگر همین مصداق است.»
 
این فعال اقتصادی نیز تصریح می کند: باید زیرساخت های اقتصادی، اجتماعی و سیاسی در این حوزه کاملا مساعد شده تا بتوان شرایط را برای اجرای جدی خصوصی سازی ها فراهم کرد. اما اکنون چنین چیزی مهیا نیست و در شرایط فعلی اقتصاد کشور می توان گفت هنوز هم نمی توان امیدوار بود صنعت خودرو به طور کامل خصوصی شود.»
 
او ادامه می دهد: « افرادی که می خواهند مجموعه های دولتی را در اختیار بگیرند باید از اهلیت لازم برخوردار باشند. اگر بخش خصوصی دارای سرمایه است و صلاحیت لازم را نداشته باشد، زیر بار برخی توقعات دولتی می رود که متاسفانه کار به بیراهه کشیده می شود. بر این اساس پیشنهاد ما آن است که مجموعه ای از فعالان بخش صنعت خودروسازی و قطعه سازان تشکیل شود و مجمع تشکیل شده تا بتوان یک صنعت خودروی قدرتمند را راهبری کرد.
 
 
 
 
 

منبع (source)

خودروکار

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

برچسب : خودرو , خصوصی سازی






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

1 نظر

کاربر: امیر(سابق)
3

40 ساله که شرکت خصوصی رو بالا کشیدین و در بیرحمانه ترین حالت ممکن به راهزنی وکشتار مردم پرداختید . دوباره چه کلکی میخواهید سوار کنید که دوباره یاد خصوصی سازی افتادین
10:55  1398/01/28
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
J7 بهمن : من بهمن نوشتم هیچ خبری از تحویل نیست،اگه نوشتی تحویلتو از اسفند به بعد حساب کن
امید : اصولا ماشینایی که جدید تولید میکنن رو سریع میدن توی بازار و تاخیر نداره مثل ایکس ۵ که زودتر از ماشینای دیگه دادن . فرقیم نمیکنه اقساطی باشه یا نقدی
م : چرا اتفاقا دوست عزیز هم تعهد داده و هم سایپا قرارداد بسته به همه افرادی که ثبت نام کردند در زمستان 1403 یک عدد خودروی شاهین دنده ای رو تحویل بده و مسئول بوده، ولی حالا به هر دلیلی که چه فروش بازار آزاد و یا صادرات شاهین ها و... یا هر دلیل دیگه ای که بوده زده زیر قول و قرارداد و این همه آدم رو مسخره خودش کرده و البته جای تعجب هم نداره چون سازمانی که شما یکی مدیرانش باشید باید هم هچنین رفتاری و اعمالی رو ازش انتظار داشت. زیاد شما هم خوشحال نباش چون از قدیم گفتن از ماست که بر ماست و هر بلایی که داره سرمون میاد رو خودمون داریم سر خودمون میاریم و بهم رحم هم نداریم. این زمین گرده دوست عزیز یک جایی هر کاری که بکنیم بهمون برمی گرده . در ضمن این موضوع شاید گوش به زنگی باشه برای من و همه دوستان تا بداند و آگاه شوند که سایپا و مدیرانش به هیچ گونه مسئولیت و تعهدی عمل نمی کنند و پول، دغدغه و زمان مردم برایشان هیچ گونه اهمیتی ندارد و فقط قصد مسخره کردن مردم رو دارند. و حواله ها را باطل و خوردویی تحویل نمیگیریم و در هیچ یک از فروش های دیگر سایپا هم شرکت نخوایم کرد.
T8 و T9 : تمام این پیام ها را مدیر های این شرکت میخونن و از رو عمد ماشین ها را تحویل نمیدن تا مردم بهشون اینجوری توهین کنن و بگن مردم از ما ناراضی هستن و این پیامها را ببرن پیش مسولین و گمرگ وووو امتيازاتی بگيرن و بگن ببینید چقدر فحش می‌شنویم چقد ناراضی داریم، باید به ما فلان امتیاز را بدین تا بتونیم جواب مشتری ها را بدیم ، اینها مار خوش خط و خال هستن و ابلیس پیش اینها باید لُنگ بندازه ، موجود دو پا
T8 و T9 : اگر می‌خواهید پولتان را دور بریزید، و از جان و مال تون سیر شدین برین ثبت‌نام کنید ، از نمايندگي گرفته تا اون شرکت خراب شده شون بی ادب و دروغ گو هستن ، ثبت نام نکنید که با روح و روان تان بازی میشه و شرمنده خودتان میشید ،،،، اصلا مشتری مداری بلد نیستن ،
علیرضا : آخرین خبر چیه تبدیل بزنیم
سورن xup7 : درود جهت اطلاع تاریخ تکمیل وجه 1402/10/10 تحویلی یازدهم فروردین فاکتور 1403/02/05 تاریخ پلاک 1403/02/14 تاریخ صدور سند1403/02/17 ارسال به نمایندگی 1403/02/20 ولی هنوز تاریخ تحویل به مشتری مشخص نیست
حامد : من پیشنهاد میکنم ثبت نام کنید ایشالا موقعی که دراومد قیمت خوب بفروشید ۱پولی هم بزارین روش۱ماشین خوب ازشرکت ایران خودرو بخرین.به خدا ماشین ایران خودرو۱۰مدل پایینترازسایپاشرف داره که بخره آدم.شما مطمعن باشید شاهینم بدن حداقل۱۰۰میزارن روش اقتصادی فکرکنید آخرش همینه که بافروشش میتونید۱ماشین بخرین بهتراز اینا حتی همون شاهین کوفتیم میتونید بخرش با۲مدل پایینتر.من نتونستم که ایران خودرو ثبت نام کنم وگرنه غلط میکردم که ازاین پدرسوختا ماشین بخرم آخرشم به نامردی سرمون کلاه بزارن.لعنت به اونا که شعارمیدنا پشت مردمشون نیستن.واقعا معلوم نیست مافیا اینا کدوم نامردیه که کسی ازپسشون برنمیاد
حامد : دوستان۱چیزیم بگم که روش فکربکنید.به نظرم سایپا بیشعوریا حروم خوریا نامردیشا همه جوره ثابت کرده پس اگه میتونید ثبت نام کنید انجام بدین چون اینا اینقدر نامردن که منتظرن ثبت نام نکید ماشیناشونا توبازار آزاد بفروشن بعد۱فاکتورالکی صوری میزند برااینکه نشون بدن که به نرخ دولتی فروختن.متاسفم براخودمون که تودولت۱آدم سالم نبودا نیستا نخواهدبودکه۱سرسوزن ازحق مردم دفاع کنه.فقط شعارمیدن حمایت ازتولید ملی.مگه تولید ملی ازمردمش هم حمایت کرد.حمایت بخوره توسرشون حداقل حق خودمونامیدادن که این نامردا حروم خورندادن.۱ریال این نون که میبرن سرسفرشون ارزش نداره.ایشالا باعث وبانیش خرج دوا درمون خودش بکنه
علی : سلام کسی اطلاع داره ثبتنام جدید کرمان موتور رو خودمون هم تو خونه میتونیم انجام بدیم یا حتما نمایندگی باید انجام بده؟
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
سعید : سلام دی 2مرحله 21 و26 امد
احمد : در پاسخ به 4714 که در پیام های پایینی اعلام نموه شرایط من عین شما است . من ملارد هستم مگه به شهر فرق داره آخه بعضی از دوستان میگن 18 واریز کردند و 19 ام فاکتور شدند شرایط شما چطوریه کی پرداخت کردید و وضعیت کاستومر به چه شکلیه
پیش فروش دی ماه دوگانه : معلوم نیست چیکار میکنند ما که دی ماهی هستیم هنوز فاکتور نشدیم
صابر : 207 الان 500 میلیون هست
اسفند دوگانه : سلام تاریخ دعوتنامه دی و بهمن کی بود کسی اطلاع داره
صابر : چون پارس سفارشی هستی و ماشین خودت ندادن احتمالا فراخوان دوباره بیاد ولی دیگه پارس نمیاد احتمالا 207 با قیمت جدید طبق تجربه پاییزی ها که عید 207 با قیمت جدید دادن سفارشی بودند
دوگانه ساینا اینا : سایپا مرگ به نیرنگ تو
ایکس 33 اتومات اسماعیل : نگفتن کی بهت میدن
علی دوگانه بهمن : سلام پرهام عزیز نمیدونی بهمن ماهی کی فاکتور میشن
احمد : در پاسخ به 4714 من ملارد هستم مگه به شهر فرق داره آخه بعضی از دوستان میگن 18 واریز کردند و 19 ام فاکتور شدند شرایط شما چطوریه کی پرداخت کردید و وضعیت کاستومر به چه شکلیه