خصوصی سازی صنعت خودرو نیازمند ساختارهای اصولی

 

خصوصی سازی صنعت خودرو نیازمند ساختارهای اصولی

 
صنعت خودرو کشور یکی از صنایع پرچالش بوده که سیاست های کلان در این بخش با تغییر دولت ها تغییر می کند، از طرفی وجود دو شرکت بزرگ خودروسازی و حمایت دولت ها از آنها عملا منجر به انحصار شده و راه را برای حضور قطب سوم خودروسازی محدود کرده است و شاید مطرح کردن ورود بخش خصوصی به خودروسازی صرفا شعاری از سوی دولت ها باشد و در این زمینه هیچگاه عزم جدی وجود نداشته است.
 
برخی کارشناسان بر این باورند که  برای حضور بخش خصوصی در صنعت بزرگی مانند خودروسازی هزینه های زیادی باید صرف شود و با توجه به اینکه مهمترین چالش بخش خصوصی کشور در سالهای اخیر سرمایه بوده است حضور آنها در خودروسازی دشوار به نظر می رسد همچنین تکنولوژی لازم را این بخش ندارد و فقط برای راه اندازی یک خط تولید خودرو هزینه های بسیاری نیاز دارد که بخش خصوصی توان پرداخت این هزینه را ندارد.
 
اما برخی دیگر معتقدند در صورتی که بخش خصوصی وارد عرصه تولید خودرو شود، قطعا می‌تواند بهره‌ وری تولید را افزایش داده و سازوکارهای کسب ‌وکار را بهبود ببخشد و حتی شاید بهتر از دو خودروساز بزرگ کشور به نیاز بازار داخل و خارج پاسخ دهد.
 
یک فعال اقتصادی در این زمینه به خبرنگار می گوید:« در هیچ جای دنیا چندین خودروساز کوچک وجود ندارد و در کشورهای صنعتی اغلب یک تا سه خودرو ساز اصلی دارند و در ایران مشکل این است که دولت راهکار اصولی و اساسی برای توسعه صنعت ندارد و هر روز از یک راهبرد و سیاست صحبت می کند.»
 
او می افزاید: «اما  برنامه‌ریزان اقتصادی و دولتمردان به خوبی می‌دانند که سود و آورده‌های مالی از بخش خصوصی بسیار بیشتر از دولتی‌ها است؛ چرا که سرمایه‌‌گذاران به انگیزه کسب سود، تلاش بیشتری جهت کسب سهم بیشتری از بازار دارند و در مقابل برای بقا در بازار رقابتی، افزایش کیفیت محصولات و در نهایت جذب مشتری بیشتر تلاش مضاعف می‌کنند که البته آمارهای رو به رشد تولیدات و سهم بازار خصوصی‌ها بیانگر همین مصداق است.»
 
این فعال اقتصادی نیز تصریح می کند: باید زیرساخت های اقتصادی، اجتماعی و سیاسی در این حوزه کاملا مساعد شده تا بتوان شرایط را برای اجرای جدی خصوصی سازی ها فراهم کرد. اما اکنون چنین چیزی مهیا نیست و در شرایط فعلی اقتصاد کشور می توان گفت هنوز هم نمی توان امیدوار بود صنعت خودرو به طور کامل خصوصی شود.»
 
او ادامه می دهد: « افرادی که می خواهند مجموعه های دولتی را در اختیار بگیرند باید از اهلیت لازم برخوردار باشند. اگر بخش خصوصی دارای سرمایه است و صلاحیت لازم را نداشته باشد، زیر بار برخی توقعات دولتی می رود که متاسفانه کار به بیراهه کشیده می شود. بر این اساس پیشنهاد ما آن است که مجموعه ای از فعالان بخش صنعت خودروسازی و قطعه سازان تشکیل شود و مجمع تشکیل شده تا بتوان یک صنعت خودروی قدرتمند را راهبری کرد.
 
 
 
 
 

منبع (source)

خودروکار

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

برچسب : خودرو , خصوصی سازی






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

1 نظر

کاربر: امیر(سابق)
3

40 ساله که شرکت خصوصی رو بالا کشیدین و در بیرحمانه ترین حالت ممکن به راهزنی وکشتار مردم پرداختید . دوباره چه کلکی میخواهید سوار کنید که دوباره یاد خصوصی سازی افتادین
10:55  1398/01/28
گزارش
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
هادی x5 : با سلام خدمت دوستان. بالاخره دیروز تماس گرفتن برای تحویل خودرو. ثبت نام 14 آبان. فاکتور 9 اردیبهشت . تحویل 12 تیر. امیدوارم هر چه زودتر ماشین شما دوستان را هم تحویل بدن .
منتظرالشاهین : معلوم نیست گیر کارشان کجاست؟ راستش را هم نمی گویند.انتظار بود بعد از گران کردن اخیر،روند فاکتور کردن سریعتر بشود،نه تنها سریع نشد،بلکه متوقف شد ! شاید قطعه ندارند،شاید خط تولید دچار نقض فنی شده، شاید مثل همه جای مملکت،اینجا هم، اوضاعش بهم ریخته....مشخص نیست.
شاهین سیاه : احتمالا منظورتان اسفند است...
اردی پلاس : کاملا صحیح است.من ۲۴ و رفیقم ۲۵ اردیبهشت تکمیل وجه( همانروز هم سخا) انجام دادیم.خبری نیست.
شاهین جی : فقط بریم جلو شرکت تمام. ۸ ماهه پول نقد ۶۰۰ میلون گرفتن. جواب. نمی‌دن. نه شکایت هم رفتم فایده ندارد ۲ سال مارو سرکار گزاشتن به ریشمون میخندن. تا نریم جلو شرکت هیچ فایده‌ای ندارد. با خودشون الان مگن هروقت دادیم دادیم. پول که گرفتیم کاری هم نمیتونن بکنند باید بهاشون مثل خودشون رفتاار کنیم.
شاهین. : سلام. بچها من تمام شکایتهارو رفتم فایده ندارد حتی قوه قضاییه و صنعت معدن هیچ راهی ندارع باید بریم ججلو شرکت ۸ ماهه ۶۰۰ میلیون نقد دادم ۱۰۰ میلیون دوسال پیش بلوکه کردن. هرچه زنگ میزنم. بخدا همه مارو سرکار گزاشتن به ریشمون میخندن باور کنید
محمد : تجمع نکنید..... گرون میکنن
شاهی : بهی. شرایطمون مثل همه گفتم ببینم جی ال تا چه تاریخی فاکتور شده
تجمع : سلام دوشنبه 16 آذر تجمع هست هرکی میتونه بیاد ساعت 9 صبح
Sadegh : منم ۱۶ اردیبهشت تکمیل وجه کردم
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
ممد : چیکار میتونی بکنی ؟؟؟؟؟؟!!!!!
جواب میس میس : حال مال خودته و بس که سواری الان
اطلس مشکی22 مهر تکمیل وجه : سلام من امروز فاکتور شدم مشکی 22 مهر تکمیل وجه و 26 مهر سخا انشالله به زودی قسمت خودت
میس میس : خیلی دلم خنک شد اون موقع که میگفتم کوییک بگیرین و اطلس ندارن به من میگفتن دلالی میخوای صف خلوت کنی میگفتم همسر من اونجا کار میکنه بابا ماشین ندارن هی مسخره کردین حالا برین حالش ببرین
اطلس بهمن : سلام از بهمن ماهیا کسی تکمیل وجه کرده لطفا بگید چقد واریز کردین.بی زحمت جواب بدین.باتشکر
فوق العاده تکمیل وجه 11 بهمن : زنگ زدم به پشتیبانی میگم درسته میگن سایپا ورشکسته شده؟ تکلیف ما چی میشه با این وضع؟ میگه فعلا در این باره هیچ چیزی به ما اعلام نکرده ان....😳😳😳🫤🫤🫤🫤
ایکس 55پزو : سلام به همه دوستان بنده برج8 ثبت نام کردم وبرج 11تحویل گرفتم خیلی ماشین خوبی خیلی بهتر از ماشین ایرانی وخدمات خوبی داره خواستم به اشتراک بذارم انشالله برای دوستانوهم زودتر بدن یاعلی
ساینا اس 7بهمن : من زنگزدم سایپا از اپراتور تشکر کردم که ممنونم که ماشنمو فاکتور نمیکنی طرف هنگ کرد گفتم اسمم کردم صبوری خوبه راضی هستی 😂😂میخوای انصراف بزنم خنک شی
سورن پلاس : مبلغ سود تاخیر فروش فوری با پیش فروش فرق داره. کسانی که فروش فوری هستن روزی 600 هست،پیش فروش ها 200.
ساینا فروش فوق العاده 13 بهمن : ببخشید که قصد داریم حقمونو بگیریم شما هیچ میدونی برای این پول چقدر زحمت کشیده شده تو ایران هرجا بخوای حقتو بگیری میشه اقدام علیه امنیت ملی :/