سایت های خرید و فروش خودرو عامل نابسامانی بازار

 

سایت های خرید و فروش خودرو عامل نابسامانی بازار

 
هرچند سعید موتمنی رییس اتحادیه نمایشگاه داران خودرو همواره عرضه قطره چکانی را دلیل اصلی افزایش قیمت ها عنوان می کنند اما توجه به این نکته ضروری است که در حال حاضر دارندگان خودروها، خود تبدیل به ملاک قیمت گذاری شده اند و تعیین قیمت ها تبدیل به امری سلیقه ای شده است. موتمنی معتقد است که برای داشتن بازاری آرام، عرضه باید به میزان کافی صورت گیرد چرا که هم اکنون شاهد هستیم حتی در صورت وقفه یک روزه در عرضه، هفته ها زمان برای جبران و بازگشت قیمت ها به حالت عادی نیاز است.
 
این در حالیست که فعالان بازار نظر دیگری دارند و معتقدند که دارندگان خودروها به دلیل حفظ سرمایه خود نسبت به افزایش نرخ خودروها همپا با تورم و نرخ دلار اقدام کرده اند.
 
کاظم محمدی نیکخواه، فعال بازار خودرو در گفت و گو با خبرنگار خودروکار درخصوص دلایل افزایش بی رویه قیمت خودروها در بازار می گوید: « قیمت دلار در مقایسه با اسفند ماه حدود 4 هزار تومان افزایش داشته که این میزان منجر به بروز تورم بیشتری شده به طوری که قیمت خودرو در مقایسه با قبل عید به صورت نجومی افزایش یافته و حتی برخی خودروها تا 80 درصد افزایش قیمت داشته است».
 
وی می افزاید:« هم اکنون خودروهای خریداری شده پیش از عید و یا حتی در مرداد سال گذشته با قیمت روز وارد بازار می شود به طوری که هایما با قیمت 104 میلیون تومان خریداری شده بود، هم اکنون با قیمت 320 میلیون تومان خرید و فروش می شود که همانند نرخ دلار سه برابر شده زیرا خریداران خودرو نسبت به تبدیل سرمایه خود به نسبت تورم اقدام کرده اند و همگام با سه برابر شدن نرخ دلار، قیمت خودروهای فروشی را در بازار سه برابر افزایش داده اند».
 
این فعال بازار خودرو با تاکید بر این که ادامه این روند بازار را دگرگون خواهد کرد می گوید:« در حال حاضر دارندگان خودروها هشیار شده اند و حاضر نیستند که خودروهای خود را با قیمت قبل عرضه کنند بلکه نسبت تورم را نیز در نظر می گیرند این در حالیست که این دارندگان خودروها جزو دلالان نیستند بلکه تنها به دنبال حفظ سرمایه و دارایی خود هستند».
 
محمدی نیکخواه اظهار می کند: « در این شرایط می توان دارندگان خودروها را مقصر اصلی روند فعلی بازار و قیمت های نجومی اخیر دانست هرچند که به صورت منطقی این دسته از فروشندگان گران فروشی نمی کنند بلکه تنها به دنبال حفظ دارایی های خود هستند».
 
وی با تاکید بر این که نباید تولید خودرو به صورت قطره چکانی باشد، تصریح می کند:« باید برنامه خودروسازان افزایش شیفت های تولید باشد در این شرایط خریدار خودروی 80 میلیون تومانی ناگزیر به خرید آن از بازار آزاد و با قیمت های بیش از 100 میلیون تومان نخواهد بود».
 
 این کارشناس بازار خودرو تنها راه بهبود شرایط را عرضه مناسب می داند و می گوید:« خودروسازان می توانند با بهبود میزان عرضه و جلوگیری از عرضه قطره چکانی و دولت نیز می تواند با نرخ بهره بانکی مناسب نسبت به جمع آوری نقدینگی از بازار اقدام کند».
 
محمدی نیکخواه دلیل اصلی قیمت های به وجود آمده در بازار خودرو را سایت های خرید و فروش خودرو عنوان می کند و می افزاید:« در شرایطی که خودروها پلاک شده و نمایندگی ها خالی از خودرو است، تعیین قیمت های کاذب از سوی این سایت ها را باید عامل گرانی خودرو دانست چرا که این سایت ها به ملاک تعیین قیمت تبدیل شده اند».
 
وی ادامه می دهد:« هم اکنون خریداران خودرو با مراجعه به چند فروشگاه و یا نمایندگی می توانند از قیمت ها آگاه شوند اما در حال حاضر بهترین راه، سایت های خرید و فروش هستند و اعلام قیمت های کاذب و جنایتی که این سایت ها در افزایش نرخ تورم در بازار خودرو کرده اند، در زمینه ارز و ساختمان بی سابقه بوده اما با این حال مشخص نیست چرا دولت اقدامی در جهت بستن این سایت ها نمی کند».
 
این فعال بازار خودرو معضل بزرگ فعلی اقتصاد را سایت های خرید و فروش می داند و تصریح می کند:« در حال حاضر اتحادیه فروشندگان خودرو هیچ ابزار اجرایی ندارد در حالی که کنترل بازار باید در اختیار اتحادیه بوده و قیمت ها نیز از سوی او اعلام شود که در عمل این اتفاق رخ نمی دهد که باید نسبت به تحقق این امر و همچنین کنترل این سایت ها اقدام کرد زیرا در این صورت بازار به آرامش خواهد رسید».
 

source

khodrocar

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

 

برچسب : خودرو , خودروسازان






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

0 نظر

صفحه 1 از 0

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
Hi : همون موقع جنابعالی هم ثبتنام کردی تاخیر داشت کرمان موتور از روز عزل تاخیر داشت تو چرا ثبتنام کردی تو چرا زور به باسنت دارع
محمد : سلام خرید شما چکی بود
پوریا : هنوز دی ماهم ک ما بودیم تحویل ندادن
تارا دستی مشکی V1 : سلام دوستان بالاخره ما هم فاکتور شدیم دستی v1 مشکی ابنوس تاریخ تحویل 2 بهمن 1402 تاریخ فاکتور 31/02/1403 برای 118 روز جریمه تاخیر مبلغ جریمه 438626000 ان شالله روز بقیه باشه
شاهین : اون ۲۵ م رو زبونشون😂
علی : سلام . این داستان جدید ساینا چیه؟ اخرین پیامه یعنی؟
شاهین اتوماتیک 90 روزه : فرم سخا رو 27 ام ثبت کردم. هرجوری حساب می کنم کلا 25 ام ندارم توی پرونده ام.
ابولفضل اتومات : متاسفانه قدرت موتور اصلا انتظاراتمو برآورده نکرد به نظرم با این پول باید رفت سمت چینی های توربو
j4 : سلام من ثبت نام 29 فروردین مشکی 12اردیبهشت فاکتور و شاسی 16 اردیبهشت بیمه. یه هفته بعد پلاک نوشته 24 تحویل مدارک به پست ولی بارکدو سایت پست میزنم هنوز چیزی تحویل پست نشده!! هنوزه تحویل نشده!!
S3 سفید : من اس۳ سفید ، ۱۵ آبانم، ۲۷ اسفند فاکتور و شاسی شدم و تهرانم ولی هنوز تحویل نگرفتم .
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
رانا پلاس : دوستان به نظر شما فردا نمایندگی ایران خودرو باز یا نه
تارا تبدیل : سلام دوستان پیام تبدیل دنا اتومات به تارا اتومات آمده بنظرتبدیل بزنیم ؟ لطفا راهنمایی کنید ممنون
پارس 4722 : سلام دوستان انگار خبری از فراخوان نیست چرا اینقدر ایران خودرو ما زمستانی ها را اذیت می کنه ؟؟؟ خدایی اینا هدفشون چیه بعد از 5ماه تاخیر هنوز پیامک ما زمستانی ها ارسال نشده
رانا تکمیل وجه 6 بهمن تحویل 29 اسفند : سوالی پرسیدن
من : سلام کسورات ینی چی؟
میثم : سلام رفقا کسی خبر نداره فراخوان بعدی کی شروع میشه ؟ رضا کارگر اگه میدونی اطلاع رسانی کن
وحید : فراخوان واریز مرحله سوم ایران خودرو چه زمانی میخواد ایرانخودرو اعلام کنه خدا مرگت بده ایرانخودرو
راناپلاس تحویل 29اسفند1402 : سلام شما فاکتور شدید؟تبدیل زدید؟
جواد : دوستان همدانی تحویل اسفند تیک بزنید ببینیم چن نفریم
پرهام اصلیم : پرهام فرعی چرت و پرت نگو انقدر دل مردمو خالی نکن،من نمیگم دعوت نامه زود میاد و یا افزایش قیمت نداریم ولی تو به جای من حرف نزن