روغن موتور مناسب خودروی شما چیست؟

 

روغن موتور مناسب خودروی شما چیست؟

 
وجود روغن برای کارکرد روان و مناسب پیشرانه خودروی شما کاملا ضروری و حیاتی است و اگر شما خواهان عمر طولانی برای پیشرانه خود هستید، اساسا بایستی از روغن مناسب و استاندارد استفاده کنید.
 
بنابراین بایستی متصدی تعویض روغن شما را نسبت به محصولی که برای خودرویتان استفاده می‌کند، آگاه سازد اما بهتر است خودتان نیز اطلاعاتی در این زمینه داشته باشید.
 
 
در گام اول بهتر است در فواصل مابین هر سرویس روغن، سطح روغن موجود در خودرو را چک نمایید تا از آسیب‌های ناشی از کاهش میزان سطح روانکار پیشرانه مصون بمانید. در صورتی که قبلا این کار را انجام نداده‌اید، به دفترچه راهنمای خودرو مراجعه کنید.
 
 
 
با رجوع به دستورالعمل‌ها، به اطلاعاتی نظیر سطح دقیق میزان روغن در شرایط گرم و سرد بودن موتور و نیز اینکه چه میزان زمان باید منتظر بمانید تا موتور خودرو سرد شده و سپس سطح روغن آن را چک کنید، پی خواهید برد. به طور کلی بهتر است چند دقیقه پس از خاموش نمودن موتور داغ خودرو گیج روغن را چک نمایید.
 
 
اگر فکر می‌کنید که نیاز به تعویض نوع روغن خودرویتان دارید، با اطلاعات و گزینه‌های مختلفی در فروشگاه‎ها مواجه خواهید شد.
 
برای مثال مشخصات بهترین روغن برای موتورهای دیزل کاملا با روغن مناسب برای پیشرانه های بنزینی متفاوت است. روانکار پیشرانه‌های توربوشارژ نیز ویژگی‌های مختص به خود را دارند. یک فاکتور گیج کننده دیگر نیز به سینتتیک و نیمه سینتتیک بودن روغن مربوط می شود. ضمنا درجات مختلفی از این روغن‌ها برای انتخاب پیش روی شما قرار خواهند داشت.
 
 
درجات روغن به چه معنا هستند؟
 
درجات مختلفی از روغن‌ها آن بیرون انتظار شما را می‌کشند که هرکدام تحت برندهای متفاوت عرضه می‌شوند. اگر به لیبل روی ظرف روغن موتور نگاهی بیندازید، رقم هایی به صورت 20w-50 و 10w-40 و غیره را مشاهده خواهید نمود که این ارقام به گرانروی (ویسکوزیته یا ضخامت) روغن اشاره دارند.
 
 
روغن موتور های امروزی اصولا رقیق‌تر بوده و خیلی سریع درون منافذ پیشرانه نفوذ می‌کنند. بدین ترتیب مانع آسیب رسیدن به قطعات فلزی موتور که در تماس با هم عمل می‌نمایند، می‌شود.
 
برخی پیشرانه‌های جدیدتر با ظرافت بیشتری ساخته می‌شوند بنابراین احتیاج به روغن‌های رقیق‌تر دارند. روغن‌های رقیق‌تر با ویسکوزیته پایین‌تر از نظر اقتصادی نیز به صرفه‌تر خواهند بود.
 
 
اکثر روغن‌های امروزی دارای گستره‌های مختلفی از گرانروی هستند. به عنوان مثال در استاندارد SAE روغنی با مشخصه 20w-50 موجود است. عدد 20 گرانروی روغن در سرما و عدد 50 میزان گرانروی(عدم تمایل به جاری شدن) آن را در دمای کارکرد موتور را نشان می‌دهد.
 
W به معنای Winter (زمستان) است. یعنی روغن چهار فصل بوده و در سرما گرانروی آن کم و در گرما گرانروی آن بیشتر می‌شود.
 
 
همچنین شما می توانید در شرایط اضطرار، روغن‌ها با درجات مختلف و از برندهای گوناگون را با هم مخلوط نمایید، بدون اینکه نگران آسیب جدی رسیدن به موتور خودروتان باشید. به هر حال صرف حضور روغن در موتور بهتر از نبودن آن است؛ البته بهتر است بعد از آن که به روغن استاندارد موتور خودرو دسترسی پیدا کردید، روغن استاندارد را حتما جایگزین نمایید.
 
 
ویژگی‌های روغن موتور
 
به منظور پیچیده‌تر کردن مسائل، یک گستره از استانداردهای مختلف روغن موتور نیز وجود دارد اما مناسب ترین شان ارقام ACEA هستند. بسیاری از خودروسازان اروپایی و آسیایی از این استانداردها برای پیشرانه های بنزینی پیروی می‌نمایند.
 
 
گرید صحیح روغن موتور اتومبیل خود را بیابیم
مهمترین راه برای پی بردن به این مهم مراجعه به دفترچه نگهداری خودرو یا تماس با نمایندگی کمپانی سازنده است. روی ظرف روغن را به دقت بررسی کنید تا از صحیح بودن گرید آن اطمینان حاصل نمایید.
 
روغن سینتتیک چیست؟
 
برخی خودروهای مدرن نیاز به روغن سینتتیک دارند که ناخالصی کمتری درون آن یافت می‌شود، اما نوع آن از موتوری به موتور دیگر می‌تواند متفاوت باشد و باید به دفترچه راهنما یا نمایندگی کمپانی مربوطه مراجعه شود.
 
 
دو گزینه از این دست موارد موجود است: نوع تمام سینتتیک برای موتورهای مدرن عملکرد بالا مناسب است؛ نوع نیمه سینتتیک نیز شامل روغن تمام سینتتیک به همراه برخی مواد افزودنی است.
 
چه زمانی نیاز به تعویض روغن موتور داریم؟
 
برخی از نشانه‌های این مهم عبارتند از: روغن سیاه و کثیف، لرزش و صدای زیاد موتور، استشمام بوی روغن سوخته در کابین و روشن شدن چراغ چک یا چراغ روغن (در صورتی که ایراد مربوط به سایر بخش‌ها نباشد).
 
 
گاهی اوقات خودروها دچار روغن سوزی می‌شوند که این مورد را می توان از دود آبی رنگ متصاعد شده از اگزوز تشخیص داد.
 
و یا اینکه خودرو به روغن ریزی دچار می‌شود که در این صورت بایستی با توجه به دستورالعمل های فنی، میزان روغن لازم را به موتور اضافه کرد.
 
 
شما می‌توانید از روغن‌های تمام سینتتیک با طول عمر بالا استفاده کنید؛ می‌توان آنها را تا مدت حداکثر دو سال یا 29 هزار کیلومتر تعویض نکرد. در نتیجه به دلیل دفعات کمتر مراجعه برای سرویس روغن، با وجود قیمت گرانتر روغن‌های تمام سنتتیک، صرفه اقتصادی نیز برایتان به دنبال خواهد داشت.
 
در هر مرتبه سرویس روغن لازم است حتما فیلتر روغن تعویض گردد. فیلتر مستعمل مقداری روغن کثیف را در خود نگه می‌دارد که در صورت عدم تعویض، آلودگی آن با روغن جدید ترکیب شده و اثرات مفید ناشی از تعویض روغن را کاهش می‌دهد.
 
 
اما هنگامی که تنها مقداری روغن به پیشرانه خودرو اضافه می‌کنید، نیاز مبرمی به تعویض فیلتر روغن وجود ندارد. درضمن این مورد که بعد از چه مقدار پیمایش و یا گذشت چه مدت نیاز به تعویض روغن پیدا خواهید کرد، بسته به مشخصات هر پیشرانه و نوع روغن متفاوت خواهد بود. در این زمینه می‌توانید به دفترچه نگهداری خودرو نگاهی بیاندازید.
 
 
 

منبع (source)

digiato

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

برچسب : خودرو , روغن موتور






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

0 نظر

صفحه 1 از 0

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
ممم : این مدیر کل بی پدر سایپا ،یک اطلاعیه نمیزنه که مشخص کنه کی تحویل میدهند ،فقط آن موقع که پول میخواند برای ثبت نام در دو سه روز پول مردم را می‌گیرد. حالا باید بدوی تا جونمان در آید. کجای دنیا اینطوری خودرو می‌فروشند. عذر میخوام از همه ( تا ابلح در جهان مفلس در نمیماند).
محمد : سلام کسی تونست ثبت نام کنه ؟ پنج نفر امتحان کردیم هیچکدوم موفق به ثبت نام نشدیم از ساعت 10,,تا 3 بعد از ظهر
علیرضا ترک زاده : سلام من امروزتماس گرفتم گفتن تاراوی ۴دارن نیمه دوم اسفندوفاکتورمیکنن
ساینا دوگانه اسفندی : باید از دست سایپت شکایت کرد
عمار : منم تابستان ۱۴۰۳ هستم ولی هنوز خبری نشده
محمد : سایپا برای عرضه خوب پشت سرهم پشت سرهم پیام میده برای عرضه خودروهای، اما وقتی پول مردم بیچاره گرفت دیگه جواب گو نیست . ببنید صبح تا حالا چندتا پیام آمده که عرضه خودرو تا دوروز دیگر تمدید شو ،چون میخواد پول بگیرد.
سجاد اس تری مشکی : این اس تری چرا فاکتور نمیشه خسته شدیم دیگه
عباس - تهران - اس تری سفید : سلام خدمت عزیزان واریز وجه: ۱۴۰۲/۰۸/۱۳ تأیید سیستمی مدارک: ۱۴۰۲/۰۸/۲۱ شاسی: ۱۴۰۲/۱۲/۲۸ امروز مورخ ۱۴۰۳/۰۲/۲۶ با شماره تماس ۰۲۱۴۴۹۸۷۰۱۸ از اداره تحویل تماس گرفتن و گفتن شنبه ساعت ۱۴ برای تحویل مراجعه کنم. انشاألله زودتر همتون به خودروهاتون برسید. حق نگهدار همتون
تاراv4 : والا اینها غیراز دروغ گفتن دیگه چیزی بلد نیستن بگن ....منم ۲۱ اسفند تحویل بوده هنوز فاکتور نشده دو روز قبل زنگ زدم گفت نیمه دوم داره فاکتور میشه
اس فایو : از وقتی شاسی میشه چند روز بعد بیمه و پلاک‌میشه کسی میدونه
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
مصطفی : سلام عزیزانی که ماشین تحویل گرفتن رینگ زاپاس برا شما هم معمولی هست یا اسپورت؟
ساینا تک : سخا چه تاریخی بود
دنا پلاس اتومات اپشنال : سلام دوستان دنا پلاس اپشنال تحویل خرداد هستم فعلا هیچ خبری نیست
طاها : واسه چه ماشینی گفت آخر خرداد به ترتیب اولین نفرات میدیم؟؟؟
میثم حسینی : 6 روز
علی ام : سلام.لیزینگ شما چه بانکی هست؟ کارت سوخت را خودمون باید درخواست بدیم؟ اول باید وام را واریز کنن بعد فاکتور میشه یا اول باید فاکتور بشه تا وام را واریز کنن؟
سود تاخىر : در مورد سود تاخیر حدود یک ماهو نیم تا دو ماه بعد از تحویل گرفتن ماشینت اس ام اس میاد میرى نمایندگیت فیش میده میبرى بانک پولو میریزى به حساب تمام
سجاد : دوستان خبری از اولویت پاییز 403 نیست ؟کی باید واریز کنیم
نجفی : دوستان سلام ببخشید این پراید وانت ها ضبط دارن یاندارن؟
ساینا 85 گانه واریز 11بهمن : سخا رو 11 بهمن تحویل دادم برادر