ضرورت تغییر رویکرد دولت در صنعت خودرو/ سرنوشت خودرویی ها بعد از خصوصی سازی

 

ضرورت تغییر رویکرد دولت در صنعت خودرو/ سرنوشت خودرویی ها بعد از خصوصی سازی

 
این روزها که واگذاری سهام دولت در خودروسازی به یکی از اهداف اصلی وزارت صنعت تبدیل شده و راهکارهای اجرایی آن نیز مورد بحث و بررسی قرار گرفته، این پرسش مطرح می شود که آیا با صفر شدن سهم دولت در خودروسازی ها پس از خصوصی سازی، بستر دخالت دولت در این صنعت نیز از بین خواهد رفت؟
صنعت خودرو که در سال های گذشته به واسطه قیمت گذاری دستوری از یک سو و همچنین انتصاب های دستوری زیان های زیادی به خود دیده این روزها در حالی در مدار خصوصی سازی قرار گرفته که برخی از کارشناسان اقتصادی معتقدند هرچند سهم دولت در این خودروسازی ها به مراتب پایین بوده اما نقش زیادی در این واحدها داشته اند و به نظر می رسد لازم است پس از خصوصی سازی نیز شاهد نقش مثبت او در صنعت خودرو باشیم. 
 
بهنام ملکی، کارشناس اقتصادی در گفت و گو با خبرنگار با تاکید بر حضور دولت در صنعت خودرو در قالب سیاست گذار، اظهار می کند: این شرایط در حالیست که هم اکنون به نظر می رسد سایه دولت در صنعت خودرو سنگین بوده و انتصاب ها سیاسی و ملاحظاتی پیش می آید که باعث می شود چندان تصمیمات بلندمدتی در صنعت خودرو دیده نشود که این امر نشان می دهد مشکلاتی در صنعت خودرو وجود دارد.
 
وی با تاکید بر این که سهم فعلی دولت در صنعت خودرو اسمی بوده به طوری که با توجه به سهم، نقش بیشتری در امور دارد، می افزاید: در این شرایط لازم است نسبت به شکل گیری بخش خصوصی مولد یا تشکیل یک جوینت ونچر با یک شرکت برتر خارجی اقدام تا ضمن اتصال شرکت های خصوصی نسبت به تولید خودروی جهانی اقدام شود.
 
این کارشناس اقتصادی معتقد است که دولت باید حتی پس از خصوصی سازی صنعت خودرو در این صنعت نقش مثبت داشته باشد و تاکید می کند که در خصوصی سازی صنعت خودرو این نگرانی وجود دارد که در صورت حذف دولت، سابقه خصوصی سازی های گذشته تکرار و پس از گذشت مدت زمان اندکی، شرکت ها با فروش همه اموال نسبت به اعلام ورشکستگی اقدام کنند.
 
ملکی با اشاره به تاثیرگذاری قیمت گذاری دستوری در سال های اخیر، اجرای سیاست های دستوری، دخالت های نابجای سیاست در اقتصاد  و فشارهای قدرتمندان و دولتمردان در صنعت خودرو ادامه می دهد: این موارد باعث شده کیفیت لازم و توانایی مدیریتی لازم در صنعت خودرو وجود نداشته باشد اما با این حال همواره مورد هجمه قرار گیرد این در حالیست که این صنعت با همه نقص های موجود در آن باید به دنبال راهکاری برای خروج از این وضعیت باشد اما با این حال برخی در تلاش برای از بین بردن آن چه که از صنعت خودرو باقی مانده، هستند. 
 
این کارشناس اقتصادی می گوید: صنعت خودرو آخرین شانس صنعت به شمار می رود و اگر به عنوان یک لوکوموتیو مطرح نشود و نسبت به ارتقای خود اقدام نکند، از گردونه حذف خواهد شد. به طور قطع ظرفیت های بالایی در کشور وجود دارد که در کوتاه ترین زمان امکان تولید خودروی با کیفیت را در کشور فراهم می کند که این امر می تواند ضمن تامین نیاز داخل، بازارهای منطقه را تحت تاثیر قرار دهد که لازم است در این میان وزارت دفاع نیز به کمک آمده و بن بست های موجود را بشکند. 
 
آن چه در حال حاضر و در مسیر خصوصی سازی صنعت خودرو باید مورد توجه قرار گیرد، اذعان شفاف مدیران این صنعت به مشکلاتی است که حضور دولت برای آن ها ایجاد کرده است. فشارهای وارده از این حضور در سال های گذشته بر کسی پوشیده نیست که زیان در حدود  14 هزار میلیارد تومانی دو خودروساز از قیمت گذاری دستوری و مواردی از این دست تنها نمونه ای از آن است. اما با این حال نگاهی به تجربه خصوصی  سازی در کشور نیز نشان می دهد که حتی پس از خروج دولت از صنعت خودرو لازم است، دولت حمایت خود از این صنعت را همواره در دستور کار قرار دهد تا وضعیتی مشابه آن چه در گذشته رخ داده، تکرار نشود.
 
 
 

منبع (source)

خودروکار

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

برچسب : خودرو , صنعت خودرو






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

0 نظر

صفحه 1 از 0

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
کسری اس۵ : ۲۶مهر ثبت نام کردم دیروز۲۳اردیبهشت شاسی شد
سینا اس۵ : من ۸ آبان ثبت نام کردم و اسفندماه شاسی شده،و ۲۵ام فروردین تحویل گرفتم
احمد : دوستان نگران نباشید این طرح چهارشنبه فقط برای خودرو فرسوده و طرح مادرانه
Agh اصفهان : من17مهر402ثبت نام s5اقساطی کردم 21اسفند شاسی شد 22اسفند بیمه 26فروردین پلاک و دهم اردیبهشت‌ماه تحویل گرفتم مدل 403میخای شماره بزار عکس برات بفرستم
s3 مهرماه : بنده 21 اسفند شاسی شدم دریغ از خودرو
امین : سلام دوستان کسی خبر جدید و قطعی درباره حواله های چانگان cs55 که ارسال به خودروساز خورده کی پیامک واریز وجه میاد بخدا مردیم هرروز منتظر پیامک هستیم
سعید8 : دوستان برید حمایت کنید. اینجا صفحه ی خودروهای وارداتی نوبت دومه
علی : هر دو دزدن یکی از یکی بدتر
پلنگ : خب دوست بزرگوار الآن تقصیر ماها چیه که قرار بود دی واریز کنیم فروردین تحویل بگیریم ولی بعد کلی دغدغه و استرس و انتظار تو اردیبهشت یه پیام پیش فروش فرستادن میخوایید ریسک کنیم اونم از دست بدیم بریم از بیرون ماشین بگیریم که همون ماشین رو با کلی اختلاف بگیریم؟من نمیدونم چرا به این همه مردم بی گناه و بی تقصیر که با هزار دردسر و انتظار بعد چند ماه دغدغه ذهنی به خاطر واریز وجه پیش فروش میگید طمعکار!!!؟
سیامک : احساس میکنم تا حالا انقدر به شعورم توهین نشده بود یکشاله منتظر بودم آخرشم دزد سر گردنه جیبمونو خالی کرد
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
60019تحویل 29اسفند : داداش شما چقدر ساده ای 😂تکمیل هفدهم بودی طبق روال فاکتور شدی چرا به خودت تلقین می‌کنی که نتیجه شکایت بوده
S8 : یک ماه فاکتور شده،اما خبری از پلاک نیس،
بابک : سلام دوستان،26فروردین تکمیل وجه کردم 15اردیبهشت فاکتور،و19پلاک شدم،امروزپیامک کارت خودرو،الان هم تلفن گویا گفت ک درحال حمل ب نمایندگی،از اندیمشک هستم،نصیب همتون بشه
X55 : دوستان چرا خودتون گول میزنید من بارها رفتم پیش آشنا تونمایندگی میگه بخدا از دست ما خارجه فقط شرکت میتونه خروج بده بعدش ما میایم دل خوش می‌کنیم به حرف آقای ایکس و‌غیره این بندگان خدا اگر کاره ای بودند ماشینهای خودشون را تحویل میگرفتن نه که بیان برانامه ما را بچینن ببخشید اینو میگم ما ساده لوح هستیم که ماشین بدون عیب خودمون فروختیم با قیمت پایین به امید قبل از ماشین صفر تحویل بگیریم الان 5ماه گذشت بعدش اومدیم حرف بعضی ها را باور می‌کنیم که فقط با روحوروانمان بازی میگنند خود نمایندگی ‌صدای مشتری بارها گفتن گول سایت نخورید از دست ماهم خارجه چه برسه به سایت
Dr.Ghaffari : تجربه ام از چهارتا ماشینی که ثبت نام کردم برای اطلاع دوستان میگم دو تا آریزو 6 پرو برای 23 برج ده که یکیش مدارکش همه اومده و وام بانک صادرات رو ریختن ولی یکیش هموز تخصیص هم نخورده و وام رو نریختن از اون تاریخ یه ایکس 33 که برج 12 ثبت نام کردم برج یک تخصیص خورد ولی هنوز وام نریختن یه نقدی فونیکس نوشتم این ماه که دو ساعت بعد از واریز وجه تخصیص خورده اون سه تا قبلی همه اقساطی قرارداد آریزو 6 مدل 402 بود که تو مدارک 403 خورده ااین کل تجربیات بود سوالی بود در خدمتم
سینا اریزو6 پرو : سلام دوستان کاش یه پیجی کانالی ایرانی یا خارجی فرقی نداره یه چیزی با جمعیتی که اینجا هستیم تشکیل میدادین عضو میشدیم اونجا این فیک و فیک بازی ها از بین بره حداقل اونجا از شرح حال همدیگه مطلع میشدیم، کسی اگه میتونه تشکیل بده اگر وقت نداشتید بگید من یکی میسازم همه کوچ کنیم اونجا واقعی تر صحبت کنیم، ممنون از همه
X22 : لطفا اعتراض خود رو در پیج اینستاگرام اعلام کنید
تنها : آقایان مسول تورا به جان عزیزاتون دل تمام حواله داران زمستان وبهار تابستون را با اصلاح قیمت‌های نجومی وبه ناحق خشنود کنید خیلی ها واقعا با هزار بدبختی پول جور کردن که با خریدن خودرو دل زن و بچشون خوش کنن تورا خدا قسم سرگذشتمان را در گذشت آرزوهایمان نکنید
مهدی وانتی : دوستان واسه تکمیل وجه پراید وانت خرداد ماه که دعوت نامه اومده چقدر باید پرداخت کنیم
مهدی : سلام من زنگ زدم به 096550و صدا گذاشتم و اعتراض کردم... بعد کارشناسشون برام زنگ زد و گفت اعتراض نکنید ولی جواب قانع کننده ای بهم نداد. همه زنگ بزن و صدا بگذارید خودشون بهتون زنگ میزنند